AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Hei! Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av noe som bekymrer meg. Jeg fikk et oppdrag med å lage thumbnails for noen store YouTube-kanaler, og de som hyret meg var veldig fornøyde. De vil at jeg skal fortsette å lage flere thumbnails for dem. Dette har vært veldig gøy, men samtidig oppsto et problem: jeg er sykmeldt og mottar sykepenger fra NAV. For jobben har jeg fått betalt 35 000 kroner via Revolut. Det tok meg maks 1–2 timer hver dag å gjøre denne jobben. Samtidig får jeg sykepenger på 18 000 kroner i måneden fra NAV, så denne måneden har jeg hatt en inntekt på 53 000 kroner totalt. Fremover kan jeg forvente å tjene mellom 20 000 og 40 000 kroner på dette arbeidet, men jeg vet ikke hvor lenge det vil vare. Jeg er usikker på hvordan jeg skal skatte av pengene jeg har tjent, og hvordan jeg skal forholde meg til NAV. Jeg vil absolutt ikke gjøre noe som kan regnes som trygdesvindel, men jeg er redd for å miste både sykepengene og denne nye muligheten. Hva bør jeg gjøre for å håndtere dette riktig? Anonymkode: 78f45...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Du kontakter nav og hører med de. Anonymkode: 474cc...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Enig i at du kontakter nav. Når det gjelder inntektene fra YouTube-jobben er det normalt å opprette et enkeltmannsforetak, hvis ikke de du jobber for trekker skatt og den slags. Anonymkode: 2e71d...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Da jeg var sykemeldt fra ene jobben og jobbet fullt i en annen, lot jeg bare være å sende krav om sykepenger. Anonymkode: 7c9f7...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei! Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av noe som bekymrer meg. Jeg fikk et oppdrag med å lage thumbnails for noen store YouTube-kanaler, og de som hyret meg var veldig fornøyde. De vil at jeg skal fortsette å lage flere thumbnails for dem. Dette har vært veldig gøy, men samtidig oppsto et problem: jeg er sykmeldt og mottar sykepenger fra NAV. For jobben har jeg fått betalt 35 000 kroner via Revolut. Det tok meg maks 1–2 timer hver dag å gjøre denne jobben. Samtidig får jeg sykepenger på 18 000 kroner i måneden fra NAV, så denne måneden har jeg hatt en inntekt på 53 000 kroner totalt. Fremover kan jeg forvente å tjene mellom 20 000 og 40 000 kroner på dette arbeidet, men jeg vet ikke hvor lenge det vil vare. Jeg er usikker på hvordan jeg skal skatte av pengene jeg har tjent, og hvordan jeg skal forholde meg til NAV. Jeg vil absolutt ikke gjøre noe som kan regnes som trygdesvindel, men jeg er redd for å miste både sykepengene og denne nye muligheten. Hva bør jeg gjøre for å håndtere dette riktig? Anonymkode: 78f45...f7f Sett av halve summen du, bare i tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Gratulerer med jobb! Dette må du melde fra om på «søknad om sykepenger», på spørsmål om du har har andre inntektskilder i perioden søknaden gjelder for. Kryss «ja» på dette spørsmålet :-) Sykepengegrunnlaget fastsettes på det tidspunkt du opprinnelig ble syk. Inntekt fra nye inntektskilder underveis i en sykemelding skal motregnes krone mot krone mot lønn i nytt arbeidsforhold. Hvor mange timer du har brukt i nytt arbeid er ikke relevant, det er altså faktisk brutto inntekt Om du ville fått 20 000 i sykepenger normalt en måned, men har tjent 10 000 i nytt arbeidsforhold samme måned, er ditt inntektstap 10 000 kroner. Du skal motta 10 000 i sykepenger. Du har ikke rett på fulle sykepenger og lønn på toppen av dette hvis det var forståelig :-) Dersom du en måned tjener mer i et nytt arbeidsforhold enn det du ville mottatt i sykepenger hvis du har 100% sykemeldt, har du ingen inntektstap. Du har da ikke rett på sykepenger (fordi du tjente mer den måneden enn du gjorde før du opprinnelig ble sykemeldt). Anonymkode: 088cd...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Takk for svaret! Jeg tar kontakt med NAV for å høre hva jeg skal gjøre videre. Må jeg opprette et enkeltpersonforetak for å skatte av disse utbetalingene? De er ikke skattet enda. Anonymkode: 78f45...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå