Gå til innhold

Husk å behandle ansatte i servicebransjen som mennesker i julestria!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg slutter aldri å bli sjokkert over hvordan voksne mennesker får seg til å behandle folk som jobber i servicebransjen generelt, men ekstra i jula. Har venner og familiemedlemmer som jobber i butikk og på resturant, og hvert år er det nye skrekkhistorier. Så vennligst husk på at disse menneskene er MENNESKER! Det er ikke deres feil at jul er stressende og slitsomt, og du gjør ikke livet ditt eller deres noe bedre ved å skjelle ut en servitør som ga deg vanlig cola istedet for sukkerfri, eller en ansatt på leketøysbutikken for at de tre foran deg alle ville ha den ansatte til å pakke inn ting.

Det er ekstra kvalmt fordi det ofte er unge mennesker som er ganske nye i arbeidslivet i disse jobbene, som så skjelles ut av folk gamle nok til å være deres foreldre eller besteforeldre. Jeg var selv 16 i min første jobb i julestria, og hadde en mann i femtiårene som skrek til meg fordi vi ikke hadde erstatningspærer til hans julelys fra syttitallet... Ekstremt eksempel tenker du kanskje? Skulle ønske jeg opplevde det bare en gang! Men i løpet av den ene jula hadde jeg tre lignende hendelser! Og alle som jobber i butikk, resturanter, kaffebarer osv i år kan fortelle deg om akkurat det samme.

Så SKJERP DEG, pust med magen, og ikke la dine egne problemer gå utover en stakkars ansatt som også er utslitt.

Anonymkode: 97053...00a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er helt enig!  Et minimum av folkeskikk er det minste man kan forvente, også på denne tiden av året!

Jeg sier som deg: "pust med magen, og ikke la dine egne problemer gå utover en stakkars ansatt som også er utslitt".

Det samme gjelder for øvrig andre veien også.
For noen år siden hjalp jeg en mann som falt i butikken på lille julaften.
Han var litt ustø på beina etter fallet, og stilte seg stille et sted han ikke sto i veien mens han ventet på at jeg skulle komme med en vogn han kunne støtte seg til på veien ut.
Da jeg kom med vognen hørte jeg på lang avstand at han ble utskjelt av en ansatt i butikken, og at han fikk en krass beskjed om ikke å komme tilbake til den butikken før han var edru... ( han var absolutt ikke full, han hadde parkinsons)
Mannen syntes dette var flaut, og ville bare ut så fort som mulig, men jeg ba om å få snakke med butikksjefen fordi jeg reagerte på behandlingen denne mannen fikk av den ansatte.  Og unnskyldningen mannen fikk?  Den ansatte var stresset på grunn av jula...

Anonymkode: d2757...a38

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...