Gå til innhold

Gratulerer med å ha fått jobb... Men vikariat og ikke fast

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjer det ofte at man får tilbud om vikariat istedenfor fast? Hva skal man da egentlig? 

Anonymkode: 569f7...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har søkt på en fast stilling og får tilbud om et vikariat tolker jeg det som at du er aktuell for bedriften, men at det ikke er ledig noen fast stilling akkurat nå, eller at de mistenker at en som er i permisjon ikke har tenkt å komme tilbake.  Jeg ville tatt imot tilbudet hvis jeg var arbeidsledig (et vikariat er tross alt bedre enn ingenting), men jeg ville ikke sagt opp en fast jobb for et vikariat selv om de lovet meg fast stilling etter vikariatet (har litt dårlig erfaring med akkurat det).

Anonymkode: 3d508...384

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, aksepter det, og vent på muligheten til å bruke denne erfaringen for å finne en fast stilling.

Anonymkode: 8064d...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har søkt på en fast jobb og får vikariat vil jeg si er et stort rødt flagg 

Anonymkode: 43479...330

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne fikk tilbud om vikariat fordi den de ansatte fast allerede var gravid. Det blir jo et spørsmål om du trenger jobb eller bare ønsker noe nytt - vikariat er bedre enn ingen jobb, det gir erfaring og referanser og det er ofte lettere å få en annen jobb. Men jeg skulle vært ganske desperat, på den ene eller andre måten, for å si opp en fast jobb for et vikariat (jeg har gjort det og fikk etter hvert fast stilling  men det var en uventet bonus).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å takke ja til et vikariat med mulighet for fast ansettelse, selv om lønnen er noe lavere enn jeg har hatt tidligere. Er det vanlig å få lønnsøkning når man går over til en fast stilling?

Anonymkode: 4ca52...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skjer det ofte at man får tilbud om vikariat istedenfor fast? Hva skal man da egentlig? 

Hva slags stilling er det snakk om? Og hvor langt vikariat?

Anonymkode: c89d1...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vurderer å takke ja til et vikariat med mulighet for fast ansettelse, selv om lønnen er noe lavere enn jeg har hatt tidligere. Er det vanlig å få lønnsøkning når man går over til en fast stilling?

Denne "mulighet for fast ansettelse" er noe de bare påstår for å få folk til å søke på stillinger 

Anonymkode: 662d4...38a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har søkt på en fast stilling og får tilbud om et vikariat tolker jeg det som at du er aktuell for bedriften, men at det ikke er ledig noen fast stilling akkurat nå, eller at de mistenker at en som er i permisjon ikke har tenkt å komme tilbake.  Jeg ville tatt imot tilbudet hvis jeg var arbeidsledig (et vikariat er tross alt bedre enn ingenting), men jeg ville ikke sagt opp en fast jobb for et vikariat selv om de lovet meg fast stilling etter vikariatet (har litt dårlig erfaring med akkurat det).

Anonymkode: 3d508...384

Jeg er nåværende ansatt i bedriften, og jeg fikk tilbud om å forlenge vikariat, men ikke fast stilling. Jeg tror jeg var en del av et show som heter proformaintervju...

Dersom du har søkt på en fast jobb og får vikariat vil jeg si er et stort rødt flagg 

Anonymkode: 43479...330

Jeg er nåværende ansatt og fikk tilbud om forlengelse av vikariatet. 

Daria skrev (1 time siden):

En venninne fikk tilbud om vikariat fordi den de ansatte fast allerede var gravid. Det blir jo et spørsmål om du trenger jobb eller bare ønsker noe nytt - vikariat er bedre enn ingen jobb, det gir erfaring og referanser og det er ofte lettere å få en annen jobb. Men jeg skulle vært ganske desperat, på den ene eller andre måten, for å si opp en fast jobb for et vikariat (jeg har gjort det og fikk etter hvert fast stilling  men det var en uventet bonus).

Jeg sier ikke opp en fast stilling, jeg søkte fast stilling og fikk tilbud om forlengelse av mitt nåværende vikariat. Bedriften mener den har for dårlig økonomi akkurat nå, men hva var vitsen med å lyse ut en stilling de visste de ikke hadde behov for...

Hva slags stilling er det snakk om? Og hvor langt vikariat?

Anonymkode: c89d1...230

Vikariat som varer til 4. kvartal 2025 som etter intervjuet blir litt forlenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært helt standard innen helse. Der hadde det nesten vært sjokkerende med fast stilling.

Anonymkode: 40184...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet i vikariat i alle jobbene mine og endt opp med fast stilling etterhvert - stort sett med høyere stilling eller stillingsprosent også😊 Er i et vikariat nå, frem til neste år, men vet ikke om jeg blir å ta noe fast der etter det.

Anonymkode: 373e7...e71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bli kvitt ubrukelige ansatte, selv om man har prøvetid, så da er vikariat en fin måte å teste ut folk på. 

I de to foregående jobbene mine begynte jeg som vikar sammen med flere andre. 
Noen forsvant og noen fikk bli med videre og ble tilbudt fast stilling. 

Anonymkode: 51eb8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har startet i vikariat i alle jobbene mine og endt opp med fast stilling etterhvert - stort sett med høyere stilling eller stillingsprosent også😊 Er i et vikariat nå, frem til neste år, men vet ikke om jeg blir å ta noe fast der etter det.

Anonymkode: 373e7...e71

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vanskelig å bli kvitt ubrukelige ansatte, selv om man har prøvetid, så da er vikariat en fin måte å teste ut folk på. 

I de to foregående jobbene mine begynte jeg som vikar sammen med flere andre. 
Noen forsvant og noen fikk bli med videre og ble tilbudt fast stilling. 

Anonymkode: 51eb8...30a

Ledelsen har uttrykt det veldig tydelig at de er fornøyd med jobben jeg gjør, men da forstår jeg ikke hva var vitsen med intervjuet når alle var klar over at man søkte etter fast jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det vanlig å få lønnsøkning når man går over til en fast stilling?

Nei, ikke med mindre fast stilling medfører mer ansvar. 

Anonymkode: e58de...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikariat kan fort bli fast. Mange utlyser stillinger som vikariat for å teste den aktuelle kandidaten. Skulle de bomme så er de ikke stuck for alltid, Men er de fornøyde kan de gjøre om når vikariatet nærmer seg slutten.

Anonymkode: 885b4...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vikariat kan fort bli fast. Mange utlyser stillinger som vikariat for å teste den aktuelle kandidaten. Skulle de bomme så er de ikke stuck for alltid, Men er de fornøyde kan de gjøre om når vikariatet nærmer seg slutten.

Anonymkode: 885b4...8f0

Men det er jo litt kjipt å få vikariat istedenfor fast, for å siw det mildt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...