Gå til innhold

Er alle tabletter på blåresept gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Er alle resepter man får på blåresept gratis? 

Anonymkode: fd98e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, 

Nei. Du betaler egenandel

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Nei, de er ikke gratis. Men du får en vesentlig lavere egenandel, som teller på egenandelstaket.

Anonymkode: 7b7b5...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egenandelen er vel på rundt 3000 årlig nå

Anonymkode: 25dd6...919

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man må som voksen person betale en mindre egenandel for det. Resten dekker staten. Min migrenemedisin er f.eks veldig dyr, og jeg betaler en viss egenandel på den. Likevel blir stykkprisen pr tablett rundt 10 kr. og pakningen koster 180 kr. Men uten blå resept (min migrene er kronisk) hadde den blitt mye, mye dyrere, men jeg husker ikke nå i farten hva fullpris ville vært.

Man betaler bare en viss sum i slike blå-resept-egenandeler pr år. Den ligger i år på 3165, men pleier å stige hvert år. Etter at egenandelstaket er nådd, får man frikort og da er det gratis med medisiner på blå resept resten av kalenderåret. Jeg for eksempel, heldiggrisen, fikk frikort fjorten dager før årets slutt, og så må jeg begynne på nytt i januar...

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet betaler man egenandel som er på 50% av prisen, men maksimalt 520kr. Barn under 16 år, uføre med minsteytelse og minstepensjonister har fritak fra å betale egenandel. 

Hvis man allerede har betalt årets egenandelstak i 2024 har man frikort ut året og betaler ikke egenandel for medisiner som skal brukes dette året.

Endret av Sitronpai
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. Legen sa "Du har den jo på blåresept, den er til og med gratis". Første gang jeg er borti blåresept, men betalte ved kassen - turte ikke å si noe, men da vet jeg at ingenting var galt og legen formidlet feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronpai skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet betaler man egenandel som er på 50% av prisen, men maksimalt 520kr. Barn under 16 år, uføre og minstepensjonister har fritak fra å betale egenandel. 

Hvis man allerede har betalt årets egenandelstak i 2024 har man frikort ut året og betaler ikke egenandel for medisiner som skal brukes dette året.

Hvor har du lest at uføretrygdede ikke må betale egenandel? Jeg betaler egenandel hver bidige gang jeg kjøper noe på blå resept, og har aldri hørt noe som helst om at vi skulle være fritatt for det. Setter pris på en link fra pålitelig kilde om du har.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en masse medisiner, not migrene, reflux, høyt blodtrykk etc og må betale for det, selv om det er på blå resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, 

Nei. Ingenting er gratis. Du betaler en egenandel så får du opp til frikort summen så blir det" gratis "

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronpai skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet betaler man egenandel som er på 50% av prisen, men maksimalt 520kr. Barn under 16 år, uføre og minstepensjonister har fritak fra å betale egenandel. 

Uføretrygdede, men noen få unntak, betaler egenandel som andre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (Akkurat nå):

Jeg får en masse medisiner, not migrene, reflux, høyt blodtrykk etc og må betale for det, selv om det er på blå resept. 

Ja, men du betaler egenandel, ikke fullpris. Du har ikke fått frikort ennå, tydeligvis, så da er det du har betalt hittil i år UNDER 3165 kroner for hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 minutt siden):

Uføretrygdede, men noen få unntak, betaler egenandel som andre. 

Kan jeg spørre hvilke unntak dette skulle være, og hvor det ev står skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (Akkurat nå):

Ja, men du betaler egenandel, ikke fullpris. Du har ikke fått frikort ennå, tydeligvis, så da er det du har betalt hittil i år UNDER 3165 kroner for hele året. 

Ja, sant. Jeg mente at jeg betaler egenandel og ikke fullpris. Medisinene betaler jeg 78 for hver gang og så må jeg betale for pakkingen. (Jeg får dosert) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får frikort tidlig på året, så tenker alltid på medisiner på blåresept som gratis 😅

Anonymkode: e77c2...27b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitronpai skrev (9 minutter siden):

Uføre har fritak fra å betale egenandel? Hvor står det? Er det en paragraf for det? Jeg har aldri visst det, og betalt egenandel inntil grensene hvert år i mange år. 

Anonymkode: b6f5e...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uføre har fritak fra å betale egenandel? Hvor står det? Er det en paragraf for det? Jeg har aldri visst det, og betalt egenandel inntil grensene hvert år i mange år. 

Anonymkode: b6f5e...cba

Uføre har ikke fritak for å betale egenandel, så du kan ta det helt med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (3 minutter siden):

Uføre har ikke fritak for å betale egenandel, så du kan ta det helt med ro. 

Uføre med minsteytelse er fritatt å betale egenandel på blå resept. Det gjelder ganske mange.

Anonymkode: 2b77a...ed4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uføre med minsteytelse er fritatt å betale egenandel på blå resept. Det gjelder ganske mange.

Anonymkode: 2b77a...ed4

Ja, det stemmer. min samboer har minstesats og betaler ikke egenandel på blå resept. 

her står det også svart på hvitt for de som lurer. 
https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler

IMG_7568.thumb.jpeg.731b47c3c082a1e818a31f9abcb3e478.jpeg

Anonymkode: cf1ed...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...