AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Har noen gjort dette og følt at det var en positiv endring? Trives ikke i jobben jeg har, og har muligheten for en jobb i privat sektor, men er usikker ettersom offentlig sektor visstnok skal være så trygt og bra. Anonymkode: 332c7...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Hvis du er godt voksen og har jobba offentlig noen år, vær obs på pensjonen din. Om det ikke er noe duu kjenner deg igjen i, vær fortsatt obs på hva bedriften setter av til pensjon i tillegg til hvilken lønn du får Anonymkode: b8d04...d60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Det er ekstremt forskjellig i ulike private og offentlige institusjoner så det er håpløst å si noe generelt. Trygt er det sikkert men både lønn og pensjon er langt fra ledende. Pensjonen kan virke bra, men etter levealderjusteringer er det bare en vits igjen. Ansatte som har regnet dette som sikker pensjon og nærmer seg pensjonsalder sitter igjen med skjegget i postkassen. For liten inntekt til å spare mye på egenhånd og lite utbetaling som samordnes med folketrygden. Hold deg langt unna private bedrifter som kun har 2% pensjoninnskudd. Dette er mange. AFP er også et gode som er relevant å vurdere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Takk for svar! Har ikke så mange års erfaring egentlig og har over halve arbeidslivet igjen. En eventuell kommende arbeidsgiver i privat sektor har betydelig bedre lønnsbetingelser (har sjekket) samt kurant pensjon (mellom 5-6%) vil jeg si? Anonymkode: 332c7...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir påstått at det offentlige er så gode på pensjon. Min arbeidsgiver i det private betaler 5,5% i pensjon opp til 7,1G (8% over det). Legg til at årslønnen økte med 400 000 kr så er det gode muligheter til å spare en del på egen hånd. Det spørs litt på hva slags arbeidsoppgaver og miljø du ønsker deg. Jeg trives bedre i det private. Høyere tempo, mer effektive prosesser, ting blir tatt tak i, større muligheter til å utvikle seg. Det er mange kompetente og dyktige mennesker i Staten (men også det motsatte). Det eneste jeg ser på som negativt i det private er at produktivitet og økonomisk gevinst er mest viktig. Statlige arbeidsplasser jobber gjerne mot resultater som gagner samfunnet. Anonymkode: e9b8f...34c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir påstått at det offentlige er så gode på pensjon. Min arbeidsgiver i det private betaler 5,5% i pensjon opp til 7,1G (8% over det). Legg til at årslønnen økte med 400 000 kr så er det gode muligheter til å spare en del på egen hånd. Det spørs litt på hva slags arbeidsoppgaver og miljø du ønsker deg. Jeg trives bedre i det private. Høyere tempo, mer effektive prosesser, ting blir tatt tak i, større muligheter til å utvikle seg. Det er mange kompetente og dyktige mennesker i Staten (men også det motsatte). Det eneste jeg ser på som negativt i det private er at produktivitet og økonomisk gevinst er mest viktig. Statlige arbeidsplasser jobber gjerne mot resultater som gagner samfunnet. Anonymkode: e9b8f...34c Forskjellen i pensjon er ofte hvor lenge en får utbetalt. SPK og KLP utbetaler hele levetida etter en har starta uttak av pensjon, mens mange private betaler ut i ti år etter uttak. Så finnes det ulike avtaler, en må bare bevisst på det Anonymkode: b8d04...d60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forskjellen i pensjon er ofte hvor lenge en får utbetalt. SPK og KLP utbetaler hele levetida etter en har starta uttak av pensjon, mens mange private betaler ut i ti år etter uttak. Så finnes det ulike avtaler, en må bare bevisst på det Anonymkode: b8d04...d60 Ja, jeg er klar over det. Men det hjelper ikke dersom lønningene er så lave at man ikke får spart noe i de 50+ årene man er i arbeidslivet. Da ønsker jeg heller god lønn og overtidsbetalt og sparer på egenhånd. Anonymkode: e9b8f...34c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Cornelia Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er godt voksen og har jobba offentlig noen år, vær obs på pensjonen din. Om det ikke er noe duu kjenner deg igjen i, vær fortsatt obs på hva bedriften setter av til pensjon i tillegg til hvilken lønn du får Anonymkode: b8d04...d60 Hva kan skje med pensjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå