AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Min venninne har et dilemma og jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle svare, spurt samboer også, men lav respons derfra. jeg er gravid og min samboer har et barn som et hos oss annenhver helg og ferier. Min venninne har selvsagt møtt barnet noen ganger, men når barnet er her så blir det naturlig mer fokus på at barnet skal besøke fars side av familien, besteforeldre, tante, onkler osv. Så de møtes ikke mer enn 3-4 ganger i året. Mitt kommende barn kommer til å få et godt forhold til min venninne, da hun er en av mine nærmeste og jeg kommer til å be hun om å bli fadder. Hun spurte meg rett ut at hun lurer på hvordan det blir med gaver til bonus barnet fordi hun ønsker å gi mitt barn gaver til jul og bursdag. Venninnen min er meget rettferdig, og ønsker ikke å forskjellsbehandle. Samtidig føles det unaturlig å gi et barn hun møter så sjeldent en gave bare fordi. Hun har ikke all verdens med penger heller. Nå gir hun ikke gave til bonusbarnet, men mener det blir rart om hun ikke skal gi når mitt barn kommer til få (skriver mitt barn for at det skal bli enklere å forstå, ikke heng dere opp i det 😬). Og skal hun da også gi gaver den jula hvor bonus ikke feirer med oss på julaften? selv er jeg vokst opp med halvsøsken, og de fikk gaver fra sin del av familien, jeg fikk ingenting fra deres side. På samme måte som at de ikke fikk fra min del av familien. Som barn har jeg aldri tenkt spesielt mye over det, det bare var sånn. Livet er ikke alltid «rettferdig». Jeg svarte hun får gjøre det som føles naturlig for henne, men hun grubler mye over dette og er redd for å gjøre feil. Hvordan løser dere andre slike dilemmaer? Anonymkode: 86ded...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Jeg tenker at bonusbarnet kan får gave av henne de gangene det feirer jul sammen med dere. Slik at det ikke opplever forskjell der Anonymkode: 6a667...f60 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg tenker det er innafor at din venninne kun gir til sitt fadderbarn. Du kan ikke forvente at hun skal gi gaver til et barn hun knapt kjenner, jeg vet det ikke var det du mente heller. De som er bonusbarn får alltid flest gaver da de har to familier, så dette er ikke et problem. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Det er slik det er med mine/dine. Man kan ikke kompensere alt, bare forklare barna hvorfor det er slik. Det er nesten greiere for bonusbarnet å forstå fordi det faktisk erfarer gaver på den andre siden også, mens ditt barn får et mer abstrakt forhold til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Min venninne har et dilemma og jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle svare, spurt samboer også, men lav respons derfra. jeg er gravid og min samboer har et barn som et hos oss annenhver helg og ferier. Min venninne har selvsagt møtt barnet noen ganger, men når barnet er her så blir det naturlig mer fokus på at barnet skal besøke fars side av familien, besteforeldre, tante, onkler osv. Så de møtes ikke mer enn 3-4 ganger i året. Mitt kommende barn kommer til å få et godt forhold til min venninne, da hun er en av mine nærmeste og jeg kommer til å be hun om å bli fadder. Hun spurte meg rett ut at hun lurer på hvordan det blir med gaver til bonus barnet fordi hun ønsker å gi mitt barn gaver til jul og bursdag. Venninnen min er meget rettferdig, og ønsker ikke å forskjellsbehandle. Samtidig føles det unaturlig å gi et barn hun møter så sjeldent en gave bare fordi. Hun har ikke all verdens med penger heller. Nå gir hun ikke gave til bonusbarnet, men mener det blir rart om hun ikke skal gi når mitt barn kommer til få (skriver mitt barn for at det skal bli enklere å forstå, ikke heng dere opp i det 😬). Og skal hun da også gi gaver den jula hvor bonus ikke feirer med oss på julaften? selv er jeg vokst opp med halvsøsken, og de fikk gaver fra sin del av familien, jeg fikk ingenting fra deres side. På samme måte som at de ikke fikk fra min del av familien. Som barn har jeg aldri tenkt spesielt mye over det, det bare var sånn. Livet er ikke alltid «rettferdig». Jeg svarte hun får gjøre det som føles naturlig for henne, men hun grubler mye over dette og er redd for å gjøre feil. Hvordan løser dere andre slike dilemmaer? Anonymkode: 86ded...624 Venninnen din gir til ditt barn. Bonus har garantert noen som gir gaver til hen som ikke gir til ditt barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Bonusbarnet kommer garantert til å få gaver fra personer som deres felles barn ikke kommer til å gaver fra. Så om venninna gir gave 'kun' til fadderbarnet sitt, er det innafor. Bonusbarnet får jo sikkert mange gaver fra familien sin (både mors og fars side, og kanskje til og med bonussidene) og lider absolutt ingen nød. Anonymkode: 83167...79e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Opprett sparekonto(er) og be henne sette inn penger direkte dit. Da kan hun tilpasse økonomien og gi så mye/lite som hun klarer. Litt mindre synlig når det ikke er fysiske pakker 🙂 Endret 6 timer siden av Tradegy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Kommer alle på bonus barnet sin side å gi ditt barn ? Tvilsomt. Barn burde tåle en gave. Bjørnetjeneste å lære dem opp i at de får alt andre får. Anonymkode: c57de...933 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Jeg ville gitt stebarnet ditt julegave de julene barnet er hos dere, sånn at det ikke blir forskjell mellom søskenene. Ang økonomi så behøver man ikke kjøpe noe dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Sjølv om vi har dårleg råd så har eg gitt til alle borna. Men eg prioriterar dei borna vi har mest kontakt med, og så får storesøsken ei lita gåve for inkluderinga sin del Tenker alder har litt å sei óg. Her er det relativt stor aldersforskjell hos dei "venninne borna" eg gir gåve til, så dei eldste synast det er heilt supert med litt sjokolade eller ei kul tskjorte. Er borna meir jamgamle kan dog ei lita gåve føles like urettferdig som ingen gåve då dei merkar forskjellen. Bonusbarnet ditt får nok meir enn nok gåver, og venninna di må sjølsagt ikkje kjøpe til han. Men om ho ynskjer det sjølv kan du jo sei at ho kan kjøpe noko lite/enkelt? Anonymkode: 528a2...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har selv et vennepar av min mor som faddere. Søsken har kun familie som faddere sånn til sammenligning. Jeg fikk alltid gave av dem til jul og bursdag til jeg var konfirmert, mens søsken ikke fikk (mulig de fikk noe smått når de var veldig små 🤔). Dette er folk som hadde god økonomi, og de passet også ene søsken hos meg en periode, men det ble lagt på det at de var faddere at de gav til meg. Helt innenfor at bare ditt barn får gave om hun blir fadder til det barnet. Jeg hadde bare forklart bonusbarnet det på den måten om det ble et tema, men jeg vil tenke det ikke blir det om dere ikke snakker om det. Eventuelt kan bonus få når det feirer hos dere. Alder har litt å si her også, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Innafor å gi kun til ett søsken når man er fadder. Anonymkode: 8c4ec...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Om hun skal være fadder så har dere en veldig god forklaring på at bare det barnet får gave, så jeg synes ikke det er noe å tenke på. Jeg er fadder på ene søskenbarnet mitt, og har alltid gitt gave til ham og ikke søsknene (er ikke vanlig i min familie å gi gaver til søskenbarn). På samme måte fikk jeg gave fra den ene tanten til mamma som var fadder på meg, mens søsknene mine ikke fikk. Anonymkode: dafdd...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Tradegy skrev (1 time siden): Opprett sparekonto(er) og be henne sette inn penger direkte dit. Da kan hun tilpasse økonomien og gi så mye/lite som hun klarer. Litt mindre synlig når det ikke er fysiske pakker 🙂 Ja, det er absolutt sant og et godt forslag! Skal bringe det videre 😊 Anonymkode: 86ded...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Daisy-love skrev (1 time siden): Jeg har selv et vennepar av min mor som faddere. Søsken har kun familie som faddere sånn til sammenligning. Jeg fikk alltid gave av dem til jul og bursdag til jeg var konfirmert, mens søsken ikke fikk (mulig de fikk noe smått når de var veldig små 🤔). Dette er folk som hadde god økonomi, og de passet også ene søsken hos meg en periode, men det ble lagt på det at de var faddere at de gav til meg. Helt innenfor at bare ditt barn får gave om hun blir fadder til det barnet. Jeg hadde bare forklart bonusbarnet det på den måten om det ble et tema, men jeg vil tenke det ikke blir det om dere ikke snakker om det. Eventuelt kan bonus få når det feirer hos dere. Alder har litt å si her også, tenker jeg. Samme her, fikk gaver fra faddere som ikke mine søsken fikk. Antakelig fikk de fra sine faddere. blir 7 års aldersforskjell, så vil si bonus begynner å få en større forståelse. Anonymkode: 86ded...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer alle på bonus barnet sin side å gi ditt barn ? Tvilsomt. Barn burde tåle en gave. Bjørnetjeneste å lære dem opp i at de får alt andre får. Anonymkode: c57de...933 Jeg er litt enig faktisk, det er noe med å lære at livet er ikke helt rettferdig alltid, alt må ikke på død og liv gjøres helt likt for å skåne allés følelser. Og nei, tviler sterkt på at bonus sin side kommer til å gi til mitt barn 😅 har jeg ikke tenkt over engang. Anonymkode: 86ded...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er vant til at vi fikk gaver av våre faddere, mens søsken ikke fikk av de. Vi stusset aldri over det. (Mine faddere pleide bare gi gaver av og til, så mine søsken fikk gave hvert år av sine faddere og jeg kanskje tredje hvert. Gikk helt fint det også) Tenker din venninne kan gi til ditt/ deres barn, og ikke til bonus, evt bare pakke inn bittelitt godteri eller noe slikt. Anonymkode: 1177a...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er fadder til flere. Gir jule- og bursdagsgave til fadderbarn til de blir 18. Ikke til søsken. Gaven er pga at jeg er gudmor. Sånn blir det jo i din situasjon også. Anonymkode: d6fef...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Tenker det avhenger litt av hvor mange bonusbarnet har rundt seg som gir gave. Hvis det er liten familie slik at det synes godt at "ditt" barn får ekstra gave bør venninnen din gi en liten symbolsk gave til bonusen også. Men forsvinner gaven i det store havet så kan hun fint la være. Anonymkode: 882bd...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Helt vanlig at faddere kun gir til fadderbarnet, og ikke til søsken. Kan ikke huske å ha reagert på det i oppveksten, for vi fikk - og godtok - den forklaringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå