Gå til innhold

Er dette å være mye syk/borte fra jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barn og jobber 100%. Dette halvåret har det vært MYE sykdom. Vi er to foreldre som naturligvis deler opp sykt barn dager. 

Fra september til i dag, så har jeg vært totalt borte 2 dager og 6,5 timer. 2 hele dager hjemme med sykt barn, og 4 timer med sykt barn (måtte gå fra jobb). 

Jeg selv har vært syk 2,5 time. 
I dine/deres øyne. Er dette mye i sykefravær på 4 måneder?

Jeg har helt angst fra å være borte fra jobb og redd for mulige kommenterer som går på dette med sykdom og fravær. Føler på skyldfølelse og nærmest skam når jeg må enten si at «jeg føler meg ikke i form i dag» eller «barnet mitt må være hjemme fra bhg i dag pga syk». Jeg selv synes ikke det er mye, men dette er 2 året i barnehage og det har vært ekstremt mye forkjølelse og annet disse månedene.. 

Synes du dette er mye fravær? Hva regnes som mye fravær? Har jo andre kollegaer på jobb med barn jeg opplever er mye mer borte enn meg.. men dette går på meg selv og hva jeg føler i forhold til ansvar og pliktoppfyllenhet. 

Anonymkode: 9b53d...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mye i din situasjon, og du må prøve å slå deg til ro med at det kan være sånn når man har barn, og at man har rett til å være hjemme i de tilfellene 😊 Jeg kjenner av og til på det selv, men da tenker jeg på min tidligere sjef som sa han forsto det veldig godt, for selv følte han at han var hjemme mer enn han var på jobb de årene han hadde barnehagebarn.

Anonymkode: 1cbfa...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingentin, har hatt influensa 2 ganger i år, vært borte i 12 dager, inkludert sykemelding for noen dager. Er du uheldig å blir grisedårlig så må du faktisk gi kroppen til ro til å bli frisk igjen. Hjelper ikke å møte opp på jobb og smitte andre.

Anonymkode: 951b0...1ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er mye. Det er mer enn meg og de fleste kollegaer av meg, men mindre enn andre som heller ingen andre snakker om at er "borte hele tiden". Det er uansett ikke påfallende mye, og det er i hvert fall ikke mye når man tar med seg årsaken.

Anonymkode: 92a6a...cd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste arbeidsgivere kjenner til dette, for det er veldig vanlig de årene man har barn i barnehage. Småunger blir ofte syke, de smittes av omtrent alt som går, sånn er det bare.

Husker godt den tiden selv, særlig i alderen da ungen var to og tre år. Vi foreldre ble jo så i sin tur smittet av hva enn det var ungen kom hjem med av smitte. Spydde han i to dager, var det vår tur tredje eller fjerde dagen og spy. 

Det var jo helt flaut å komme på jobben til slutt pga alt fraværet. Men barn, særlig de minste, blir ofte syke fordi de har lite immunforsvar ennå. Selv om man ammer dem lengre enn vanlig. Det beskytter til en viss grad mot det mor har hatt av infeksjoner, men det verserer mye, mye annet av virus og bakterier i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS HER! Takk for svar. Jeg bare føler veldig på det nå spesielt siden jeg har juleferie om 2 dager… at det er «typisk» i arbeidsgivers øyne å bli syk nå…. Uff. Sitter her skikkelig dårlig nemlig, og allikevel tør jeg ikke reise meg opp og si «jeg er i dårlig form, jeg må reise hjem»… 
Vi er sårbare på jobb, og ingen kan dekke mine arbeidsoppgaver.. så føler det dermed blir tydelig om jeg reiser hjem.. er så skammelig nesten, selvom man kanskje ikke bør tenke det… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2,5 dag borte er mye?🫣 altså.. om dette regnes som mye sykdom så sliter nok de aller fleste småbarnsforeldre.. 

Anonymkode: b9652...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så små barn er det veldig lite, vil jeg si. Da mine var 2 og 4 hadde vi maks 1,5 uke på jobb før noen ble syke igjen.

Anonymkode: 1515c...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye, men det er jo sånt arbeidsgiver må forvente når de ansetter folk med barn.

Anonymkode: b442a...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS HER! Takk for svar. Jeg bare føler veldig på det nå spesielt siden jeg har juleferie om 2 dager… at det er «typisk» i arbeidsgivers øyne å bli syk nå…. Uff. Sitter her skikkelig dårlig nemlig, og allikevel tør jeg ikke reise meg opp og si «jeg er i dårlig form, jeg må reise hjem»… 
Vi er sårbare på jobb, og ingen kan dekke mine arbeidsoppgaver.. så føler det dermed blir tydelig om jeg reiser hjem.. er så skammelig nesten, selvom man kanskje ikke bør tenke det… 

Hvor lenge har du jobbet der? Startet du i september?

Det er delt, for noen er det "typisk" at de blir syke rett før ferien. Vi har noen ansatte som ofte har egenmelding fredager, og/eller siste dag før ferie. Og veldig ofte på inneklemt dag. På den andre siden er det "typisk" med sykdom tett opp mot jul, fordi det er sesong for alle mulige sykdommer.

Vi har en god del sykdom på jobb nå, det er typisk for årstiden. Jeg har selv ligget langflat med heftig forkjølelse nå.

Anonymkode: e16b5...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke spesielt mye ut for en småbarnsmor, nei. Foreldres fravær i forbindelse med barns sykdom må jo påregnes.

Sånn ellers: Du var i dårlig form selv og gikk altså hjem fra jobb 2,5 time før arbeidsdagens slutt én gang? Det er heller ikke mye fravær i løpet av et kvart år.

Anonymkode: 15bd9...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye for småbarnsforeldre det fraværet der, nei.

Det er de som bruker opp sykt barn-dager og egenmeldingsdager, gjerne i tillegg til å komme seint og/eller gå tidlig pga legetimer, tannlegetimer, arrangementer i barnehagen/på skolen, og som krever ferie på bestemte tidspunkt, ikke kan jobbe jul, påske, inneklemte dager osv som får oss andre til å sukke og stønne. Spesielt hvis sjefen i tillegg er av den oppfatning at barnløse ikke har noe liv utenom jobben og kan ta alle de «dumme» vaktene. I år er det 15 år siden sist jeg feiret jul hos foreldrene mine…

Anonymkode: 8fb9a...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du eller barna syke, så er det situasjonen. Om hvor vidt det er mye eller lite betyr ikke noe. Er man syk selv bør man ikke være på jobb å smitte andre, og om man har syke barn, ja da må noen hjem å være med dem.

Arbeidsgiver er fult klar over hva det innebærer å ha ansatte, særlig de med små barn. Det blir sykdom.

Og så er man noen år veldig uheldige. Jeg har i år vært syk i … ja 3 uker tror jeg og sykemeldt i 9. Helt ærlig etter koronaen dukket opp har jeg aldri vært så syk som jeg er nå. Tror all desinfiseringen ikke var helt god for immunforsvaret, da det ikke fikk påfyll av smått på lang tid 😅

Hadde nylig en samtale med sjefen der man går over blant annet fravær, og  ja dette året ser ikke bra ut. Men heldigvis når man har jobbet et sted lenge, så har man jo historikk som viser at man pleier ikke å være mye syk.

Jeg gir også ofte det jeg kan, og arbeidsgiver vet at når jeg sier jeg er syk, så er jeg ikke «syk». Det finnes de som misbruker egenmeldinger, men det hadde jeg aldri hatt samvittighet til.

Anonymkode: 39612...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spesielt hvis sjefen i tillegg er av den oppfatning at barnløse ikke har noe liv utenom jobben og kan ta alle de «dumme» vaktene. I år er det 15 år siden sist jeg feiret jul hos foreldrene mine…

Anonymkode: 8fb9a...200

Dersom dette er på samme jobb, og grunnen er at du mot din vilje har måttet jobbe i julen 15 år på rad, og alle andre prioriteres til å få fri, tenker jeg det er på høy tid å finne en annen jobb…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye fravær. Jeg kjenner til ungdommer som har små deltidsstillinger som har mer fravær enn det der i samme tidsrom.

Anonymkode: 5f5f9...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er normalt for personer uten barn, og svært lite for personer med barn i barnehagealder. Småbarn er syke omtrent hele tiden.

Anonymkode: 81a01...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...