Majer Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Det snakkes mye om byggebransjen og at de har sagt opp mange ansatte. Men ingen snakker om hvor dårlig det er for nyutdannede i IT bransjen. De sier kanskje ikke opp folk, men de maste på staten for å åpne flere studieplasser, og det første kullet som uteksaminerte etter økningen i plasser får ikke jobb. Ikke kullet før det heller forsåvidt. Vil tippe rundt halvparten av oss som ble ferdige i 2023 har fått jobb. Men de av oss som har fått jobb har gjerne annen erfaring i bunn i tillegg. Jeg gikk eks rett opp i prosjektlederstilling, men hadde nok aldri klart å få jobb som junior-utvikler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Ja, jeg er fremdeles uten jobb, søkt siden 23. Jeg har på følelsen av at mange arbeidsgivere som ikke er kjent med IT-bransjen også tenker at noen med IT-bakgrunn selvfølgelig ikke skal få jobbe i butikk når det er så stort behov for arbeid innen IT, så derfor puttes man i nei-bunken med en gang. Kan eventuelt være det asymmetriske ansiktet mitt som skremmer dem bort. Anonymkode: a2f4c...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Situasjonen for noen år siden var ekstrem andre veien. Vi kunne lyse ut utviklerstillinger og ikke få en eneste søknad. Nå er det nok ikke så presset, blant annet fordi etterspørselen er mindre etter Covid og etter hvert også fordi AI har økt produktiviteten for hver enkelt utvikler betraktelig. Det er fortsatt behov for utviklere, men som nytutdannet har du selvsagt mer å bevise. Vi ansatter gjerne relativt ferske IT-folk, men for å være helt ærlig er det mange søkere som ikke virker spesielt gode og gjerne bommer på helt elementære tester. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, jeg er fremdeles uten jobb, søkt siden 23. Jeg har på følelsen av at mange arbeidsgivere som ikke er kjent med IT-bransjen også tenker at noen med IT-bakgrunn selvfølgelig ikke skal få jobbe i butikk når det er så stort behov for arbeid innen IT, så derfor puttes man i nei-bunken med en gang. Kan eventuelt være det asymmetriske ansiktet mitt som skremmer dem bort. Anonymkode: a2f4c...976 Det handler nok mer om at arbeidsgiver antar at du som "overkvalifisert" kommer til å slutte så snart du får et bedre jobbtilbud. Da vi flyttet utenlands og kona ikke lenger kunne jobbe som tannlegespesielt grunnet manglende autorisasjon var det helt umulig for å henne og engang få jobb på bensinstasjon eller kiosk, selv med mastergrad, spesialistutdanning og PhD bak seg. Anonymkode: d7105...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaulAngelsk Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden IT bransjen og kanskje spesielt konsulentbransjen sliter, det er bare å sjekke bedriftene på proff.no, de har røde tall fom 2023 og 2024 blir antakelig nok et minus-år. Det rapporteres om at selskapene sliter med å få kontrakter, det er veldig mange om beinet (bransjen har jo eksplodert de siste 10 årene), mange har sagt opp tekniske ressurser også, spesielt frontend utviklere pga manglende prosjekter ute hos kundene. Vil heller anbefale å søke på stillinger inhouse i forskjellige bransjer (bank, finans, medisin, offentlige instanser etc), istedenfor å løpe etter konsulentselskapene i disse dager. Dette har ikke noe med Covid å gjøre, det er den generelle økonomien som har skylda, samt lovverksendringer rundt midlertidige ansettelser, som skremte mange fra å bruke feks konsulenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå