AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Del Skrevet 18. desember 2024 Hei! Jeg har fått diagnotisert et endometriom i eggstokken, og skal tilbake på kontroll om noen måneder. Er det noen her som har hatt det før? Jeg ble litt satt ut hos legen og jeg fikk derfor ikke stilt noen spørsmål.. går dette vekk av seg selv? Og om ikke, hvordan behandles det? Tusen takk Anonymkode: 27f8b...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #2 Del Skrevet 18. desember 2024 Det går nok ikke bort av seg selv, det må enten opereres bort, eller det kan krympe med riktig behandling (hvordan endometriose behandles er litt forskjellig, men stort sett ved hjelp av hormoner eller operasjon). Anonymkode: 3f973...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #3 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg har fått diagnotisert et endometriom i eggstokken, og skal tilbake på kontroll om noen måneder. Er det noen her som har hatt det før? Jeg ble litt satt ut hos legen og jeg fikk derfor ikke stilt noen spørsmål.. går dette vekk av seg selv? Og om ikke, hvordan behandles det? Tusen takk Anonymkode: 27f8b...b1d Du kan les her, https://kvalitet.helse-bergen.no/docs/pub/dok70926.pdf Anonymkode: ebf05...22c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #4 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg måtte operere vekk hele ene eggstokken som satt fast i bekken begge takket være cysten og egglederen da den var helt ødelagt. Men dette vet man ikke før man blir operert. Anonymkode: 77395...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #5 Del Skrevet 18. desember 2024 Hadde det før jeg ble gravid med førstemann. Skulle opereres, men det ble avlyst pga korona. Har vært på kontroller i ettertid, men uten at endometriomet har vært et tema da. Vil tro det kanskje ha blitt borte. 🤷🏼♀️ Anonymkode: cfcca...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #6 Del Skrevet 18. desember 2024 Flere ganger. Noen små forsvant. En gang sprakk et jeg ikke visste jeg hadde - det er det vondeste jeg har opplevd. Et par ganger ble jeg operert. Fjernet livmoren så snart jeg kunne etter at jeg var ferdig med graviditeter. Da var den ene eggstokken så ødelagt av endometriose at de tok bort den også. Anonymkode: 88565...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #7 Del Skrevet 18. desember 2024 Vet du hvor stor cysten er? Er den under 5×5 cm og ikke gir noen plager er det vanlig å se an med kontroller. Min var 4x5 cm, men ble likevel operert siden de ikke var 100 % sikker på at det var et endometriom. Anonymkode: 1491a...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #8 Del Skrevet 19. desember 2024 Takk for alle svar slik jeg tolker det virker det som at behandlingen varierer litt, noe som er fint. Vil helst slippe operasjon.. Har hatt en sprukket cyste tidligere og det var virkelig forferdelig, så håper jeg slipper unna denne gangen! Jeg får bare vente på kontrollen og ikke minst håpe at jeg slipper at det går utover eggstokken min TS Anonymkode: 27f8b...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #9 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet du hvor stor cysten er? Er den under 5×5 cm og ikke gir noen plager er det vanlig å se an med kontroller. Min var 4x5 cm, men ble likevel operert siden de ikke var 100 % sikker på at det var et endometriom. Anonymkode: 1491a...47b Den er under 5x5, tror legen sa 3x4, men skal ikke si det sikkert da jeg var litt ute av det. Den gir dessverre symptomer, men håper jeg slipper uansett TS Anonymkode: 27f8b...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #10 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg har endometriom i eggstokken, og utenpå, og flere andre plasser 😅 Hos meg dukker det stadig opp nye, som sprekker. Bruker å ha 1-2 som sprekker hvert år. Disse er som regel lokalisert utenpå eggstokken, men i februar hadde jeg faktisk en inni som sprakk. Da trodde de jeg hadde blødning fra eggstokken, og jeg rakk nesten å bli sendt på operasjonsstua før de tok en siste sjekk og så at blødningen hadde stoppet. Så om du blir innlagt med dette bør du nevne asap at du har et endometriom inni selve eggstokken. Hva dette har å si for deg er umulig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det mindre sjanse for vridd eggstokk når cysten er inni. Men den kan være inflammatorisk, så du kan oppleve at det er ømt i lange tider / flere ganger. Mine betente cyster har ødelagt alle egg som har blitt sluppet, slik at de også blir betente og ubrukelige før de har rukket å bli befruktet. De har også ført til sammenvoksninger inni eggstokken. Måtte derfor ta ut egg og få barn med ivf. Men det gikk veldig bra! Så ja. Den kan vokse, krympe, sprekke, blø, bli betent, røre på seg.. Mye som kan skje, men ofte vil den bare være der uten at det skjer noe også. Hvis du er heldig er den bare borte en dag uten at du kan huske når det evt. skulle ha skjedd Anonymkode: e7eda...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå