Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2006 #1 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei! Lurer på hvor lenge man kan være sykmeldt før det går ut over feriepengenen. Vet man får feriepenger for 12 uker når man er ute i fødselspermisjon, men er det samme regler når det gjelder sykmelding??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 2. mars 2006 #2 Del Skrevet 2. mars 2006 Hvis man er sykemeldt i 3 måneder går ikke det utpver feriepengene hvertfall..en kollega av meg brakk et ben, opererte og måtte være bort i tre mpneder, men hun fikk vanlig lønn likevel og vanlig feriepenger som om hun ikke skulle ha vært sykemeldt. Vet ikke om reglene er annerledes hvis man er sykemeldt lengre enn 3 mnd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 2. mars 2006 #3 Del Skrevet 2. mars 2006 GAnske sikker på at en ikke får feriepenger av sykepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 2. mars 2006 #4 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg var sykmeldt et par måneder tidligere. Da var jeg også rimelig sikker på at jeg ikke fikk feriepenger av sykepengene fra Trygdekontoret. Stor var derfor overraskelsen da det kom en utbetaling fra de i månedsskiftet mai/juni - med feriepenger (av sykepengene)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maa Skrevet 3. mars 2006 #5 Del Skrevet 3. mars 2006 Regelen er at arbeidsgiver betaler sykepenger de første 16 dagene , og sykepenger av disse. Tellingen begynner pånytt for hvert enkelt fraværstifelle. Er man syk i mere enn 16 dager av gangen, overtar trygdekontoetansvaret for sykepengene- OG feriepngene. MEN de dekker feriepengerfor max 45 dager i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #6 Del Skrevet 3. mars 2006 Takk for svar!!! Det var god hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #7 Del Skrevet 4. mars 2006 Regelen er at arbeidsgiver betaler sykepenger de første 16 dagene , og sykepenger av disse. Tellingen begynner pånytt for hvert enkelt fraværstifelle. Er man syk i mere enn 16 dager av gangen, overtar trygdekontoetansvaret for sykepengene- OG feriepngene. MEN de dekker feriepengerfor max 45 dager i året. ← Hva betyr det?! "Dekker feriepenger for max 45 dager i året"? Forstår ikke jeg.. Jeg har en kollega som har vært sykemeldt i 7 uker (altså 35 hverdager/arbeidsdager). Betyr det at han får feriepenger som "norrmalt", altså det han ellers ville ha mottatt om han ikke hadde vært sykemeldt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 4. mars 2006 #8 Del Skrevet 4. mars 2006 Dette gjelder bare i de bedriftene som ikke betaler ut lønn etter12 ukers sykemelding. Om man får utbetalt lønn fra arbeidsgiver og de får sykepengerefusjon fra trygdekontoret, vil det ikke gå ut over feriepengegrunnlaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #9 Del Skrevet 4. mars 2006 Dette gjelder bare i de bedriftene som ikke betaler ut lønn etter12 ukers sykemelding. Om man får utbetalt lønn fra arbeidsgiver og de får sykepengerefusjon fra trygdekontoret, vil det ikke gå ut over feriepengegrunnlaget. ← Dette var derimot et bra svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2006 #10 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg har ihvertfall fått feriepenger av sykepenger. Ikke rare greiene, men det var da noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 5. mars 2006 #11 Del Skrevet 5. mars 2006 Dette gjelder bare i de bedriftene som ikke betaler ut lønn etter12 ukers sykemelding. Om man får utbetalt lønn fra arbeidsgiver og de får sykepengerefusjon fra trygdekontoret, vil det ikke gå ut over feriepengegrunnlaget. ← Dette svaret likte jeg Håper det er slik ja, ellers får jeg klare meg uten så mye feriepenger neste år. Kan jo ikke noe for at jeg er syk, er ikke mye jeg kunne gjort annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maa Skrevet 5. mars 2006 #12 Del Skrevet 5. mars 2006 Dette var derimot et bra svar! ← Men ikke nødvendigvis helt riktig... Selv om arbeidsgiver legger ut for sykepenger utover "arbeidgiverperioden" på 16 dager pr gang, og får disse refundert fra trygdekntoret, er det etter ferieloven trygdekontoret som overtar ansvaret for feriepengene. De dekker inntil 48 dager (ikke 45 som jeg skrev i et idligere innlegg-beklager....), og de regner 6 arbeidsdage pr. uke- med noen unntak. Har desverre egen erfaring med dette i forbindelse med langtidssykemelding /attføing etter en ulykke! Pga kroniske plager får min arb.giver refundert ALLE sykepenger og feriepenger av disse fra dag én. Mulig at noen arbeidsgivere er greie, eller tariffavtaler gjør at noen arbeidsivere dekker feriepenger utover det ferieloven krever- i såfall bra for dere!!! en utgangspunkter er litt dårlig for oss som bare får det loven tilsier. Se på denne linken om du vil : http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html Håper dere får for hele syketiden-lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå