Gå til innhold

Gruer meg sånn til den dumme pressefasen, vil epidural ta smertene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følte selv at pressfasen var den værste selv om riene på slutten også var helt grusom. Fødte på 1,5 time og presset i 50 min. Hadde veldig hyppige pressrier i følge jordmor. Om jeg rekker å få epidural denne gangen, vil den ta smertene under pressefasen da? 

Anonymkode: 0d035...69c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg tok epidural 10% av smertene begge gangene. Drittvondt gjennom hele fødselen allikevel.

Anonymkode: 60d4a...657

Skrevet

Har hørt at epidural ikke tar de pressesmertene, men at det finnes en annen bedøvelse som tar dem... Pudendal? Tror jeg den heter :) 

Anonymkode: aa4f6...fe5

• Liker 3
Skrevet

Pressefasen på nr 2 er vanligvis mye kortere i alle fall, så det kan kanskje være en trøst om smertene ikke kan dempes så veldig. For min del var det 30 min første gang, andremann bare skled ut på fem minutter. Håper det blir sånn for deg også 🙂 Pressingen syns jeg også var helt grusom første gang ♥️

Anonymkode: 500b0...edb

Skrevet

Jeg hadde ikke spesielt vondt under pressfasen den gangen jeg hadde epidural i hvert fall, selv om det selvsagt var heftige greier likevel. Husker det mest som veldig tungt.

Anonymkode: 4efe2...a06

Skrevet

Jeg kjente bortimot ingenting under pressfasen ved noen av mine fødsler. Hadde epidural begge gangene. 

Anonymkode: f9910...8b0

• Liker 3
Skrevet

Noen jordmødre skrur av/ned epidural under pressing slik at en skal kjenne pressriene og kan jobbe mer effektivt. Det blir sikkert kortere tid med pressrier nå med nr 2…..lykke til💜💜

Anonymkode: 72d3f...642

Skrevet

Jeg syns epidural var supert 👍🏻 i tillegg fikk jeg pudendal, så jeg kjente ikke noe når hodet sto i åpningen 

Anonymkode: 29107...da4

Skrevet

Jeg kjente ingen smerter under selve pressingen. Har gjort det både med og uten epidural. Riene før pressingen var derimot vond. Og pressingen veldig slitsom..  

Anonymkode: d53ed...317

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at epidural ikke tok nedpresset. Nå synes ikke jeg nedpresset alene var så ille fordi epiduralen tok alt det andre. De sier at fødsel nr 2 er lettere enn første så dette går nok fint ❤️ men har bare gode ting å si om epidural så kan varmt anbefale det uansett. 

Anonymkode: 44890...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Følte selv at pressfasen var den værste selv om riene på slutten også var helt grusom. Fødte på 1,5 time og presset i 50 min. Hadde veldig hyppige pressrier i følge jordmor. Om jeg rekker å få epidural denne gangen, vil den ta smertene under pressefasen da? 

Hos meg tok den kun åpningsfasen

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde epidural og lystgass på tredje, tok ikke smertene. 

Anonymkode: 46e09...323

Skrevet

Jeg hadde epidural med første og kjente ingenting da barnet kom ut. Med nummer to kjente jeg alt til tross for epidural, så mulig de ikke skrudde den av med nummer 1? 

Skrevet

Jeg fikk satt pudendal når jeg fødte tredjemann og det var en STOR kontrast til de to andre fødslene! Kjente absolutt ingen smerte, var kun digg å presse og med riktig pusteteknikk så var det ikke spesielt slitsomt heller selv om det tok lengre tid enn med nummer 2. Ikke hatt epidural med noen, så jeg vet at det helt og holdent skyldes pudendalbedøvelsen🙏

Anonymkode: 96b59...de2

Skrevet

Dere med pudendal, hvorfor fikk dere det? Har to fødsler bak meg og aldri blitt tilbudt det, riktignok var jeg veldig godt lindret av epidural med andremann. Må man avtale det på forhånd eller får man det om man skriker ut i kampens hete? 😅

Skrevet

Har født to ganger, en gang med og en gang uten epidural. Fødte først med epidural og den tok nesten alt av rier, måtte presse uten pressrier og det var helt jævlig vondt, så tror ikke epidural tok noen av smertene der nei. 

Anonymkode: 956d1...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere med pudendal, hvorfor fikk dere det? Har to fødsler bak meg og aldri blitt tilbudt det, riktignok var jeg veldig godt lindret av epidural med andremann. Må man avtale det på forhånd eller får man det om man skriker ut i kampens hete? 😅

De måtte klippe meg fordi de brått måtte få ut ungen med sugekopp. Så fikk på bakgrunn av det, men jeg skal helt klart be om det når jeg nå får neste. Skriv det gjerne i fødebrevet, men dette er en lokabedøvelse som de kan sette mot slutten av pressfasen så det er ikke noe de må vite om med en gang du kommer inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De måtte klippe meg fordi de brått måtte få ut ungen med sugekopp. Så fikk på bakgrunn av det, men jeg skal helt klart be om det når jeg nå får neste. Skriv det gjerne i fødebrevet, men dette er en lokabedøvelse som de kan sette mot slutten av pressfasen så det er ikke noe de må vite om med en gang du kommer inn. 

Det der gjorde de med meg og, uten pudendal/bedøvelse 😳🙄 så tydeligvis ulik praksis fra sted til sted... 

• Liker 1
Skrevet
boblevann skrev (24 minutter siden):

Det der gjorde de med meg og, uten pudendal/bedøvelse 😳🙄 så tydeligvis ulik praksis fra sted til sted... 

Har de tid til å klippe tipper jeg de har tid til å sette pudendal også!

Skrevet
boblevann skrev (25 minutter siden):

har hørt flere som har blitt klippet uten bedøvelse ja, gjerne i en pressrie når hodet står å tøyer så man «ikke kjenner så mye», men der er det ganske varierende erfaring har jeg forstått 🫣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...