Gå til innhold

Irriterende at mannen ikke vil spare eller dele på utgiftene til barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men når det kommer så sykt mye snø som ifjor vil kanskje mannen ha bra utstyr å gjøre jobben med???? 

Du klager bare fordi du ikke ser andres behov enn ditt og barnas.

Han bytter sikkert i husarbeid så kan du måke med den gamle snøfresen du er så fornøyd med. 

Anonymkode: 58dcc...321

Diskusjonen her er veldig polarisert. Menn for menn og kvinner for kvinner(?).

Dette er spørsmål som man må bli enige om i et forhold.

Anonymkode: 0a5e3...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (19 timer siden):

Dette er helt feil. Gifte disponerer sine egne midler selv. Man har gjensidig forsørgerplikt for hverandre og felles barn, men det er stort sett bare å dekke halvparten av nødvendige kostnader når begge har ok inntekt.

Ok, da vet jeg det ☺️ Men synes uansett det er lettvint og fint med felles økonomi når man er gift. Selv om det selvfølgelig finnes ulemper med det også.

Anonymkode: bb116...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 timer siden):

Dette er helt feil. Gifte disponerer sine egne midler selv. Man har gjensidig forsørgerplikt for hverandre og felles barn, men det er stort sett bare å dekke halvparten av nødvendige kostnader når begge har ok inntekt.

Det gjør de, men ved et brudd deles alt som hovedregel i to, med noen unntak (verdier tatt med inn i ekteskapet, arv, gaver). Så  praksis er økonomien ganske så felles, selv om man opererer med mine og dine kontoer. 

Anonymkode: 40366...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 timer siden):

Du misforstår. Så lenge man er gift, disponerer den enkelte over sine midler. Mannen bestemmer selv om han vil kjøpe dyre biler eller spare til barna. Det er først når skilsmissen er et faktum man skal dele. Og da har du rett i at lovens hovedregel er at det man har ervervet i ekteskapets levetid deles likt. Og da kan man fort komme i en situasjon der mor har spart til barna på sin egen konto og må dele de pengene med mannen.

Ja, det må hun. Fordelen er jo at hun får halvparten av den nye bilen og halvparten av snøfreseren også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. 

Ingen hadde hyllet deg om din mann skrev dette om deg. Det ville vært en selvfølge at du hjalp til. Økonomisk ser det desverre ut som du er eneforsørger. 

Anonymkode: 6e02a...ebe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker den bilen også. 

Anonymkode: 69674...89a

Den gamle bilen var bra nok for deg, sa du.

Hvorfor betaler du halvdelen av en ny bil, når du vil beholde den gamle? Er bare å nekte å betale, akkurat som han gjør når han er uenig i pengebruken din. 

Anonymkode: 8b7b2...c4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den gamle bilen var bra nok for deg, sa du.

Hvorfor betaler du halvdelen av en ny bil, når du vil beholde den gamle? Er bare å nekte å betale, akkurat som han gjør når han er uenig i pengebruken din. 

Anonymkode: 8b7b2...c4b

Kjære deg, jeg betaler bare for halvparten av strømmen vi bruker for å lade den. Samt halvparten av forsikringen og veiavgift, som forøvrig utgjør den samme summen vi betalte for den gamle bilen. Betaler ikke noe mer jeg. Billån har vi aldri hatt. 

Anonymkode: 69674...89a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har ikke forstått hva felleseie innebærer.

Mens de er gift disponerer hver over sitt så lenge den andre er forsørget.

Anonymkode: 57a1c...bd2

Men man har felles ansvar for å forsørge barna

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi snakket om økonomi både før vi fikk unger og før vi ble sammen. Han var da enig i at vi skulle dele 50/50 på alle utgifter. Tenkte da selvfølgelig at dette inkluderte tøy og sko til barna, men i følge han så betaler han sin andel så lenge han betaler 50% av huslån, strøm og internett. 

Så ungene skal gå naken? Tror han er gjerrig. Og bare utnytter deg. Vært borti dette. Du har blitt lurt høres det ut som.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen han nekter å være med på en sånn ordning. I følge mannen min bør alt av utgifter til ungene (klær, utstyr og daglige småting) dekkes av barnetrygden. Men jeg vil spare barnetrygden, slik at vi har den til f.eks konfirmasjon, tannregulering og førerkort. I tillegg til å gi barna litt starthjelp når de blir voksne. Mens mannen er uenig. Han mener klær, utstyr og daglige utgifter til unga skal tas fra barnetrygda. Konfirmasjon og førerkort mener han vi bare skal ta på sparket når den tid kommer. 

Har han på sparket penger tilgjengelig? Har han flere hundre tusen på konto alltid ekstra til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk skal være ganske forsiktige med å sutre for mye på økonomi, for plutselig blir det nye regler de selv innfører, og da må de slutte med egen sløsing. Da går det opp for dem at mannen allikevel var den som fylte bensin på bilen, en utgift de ikke engang visste eksisterte. 

Som om vi damer er dumme og ikke klarer å legge to og to sammen. Min erfaring i livet er det motsatte. Har hatt to ekser med null styring på penger. Brukte penger på tull. Jeg betalte regninger og styrte alt sånn vi skulle klare oss. Han ene måtte selge unna masse for å klare seg etter jeg gikk. Han tjente mye mer enn meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rart å prioritere å bytte ut relativt ny bil og snøfreser nå når alt er dyrt, skulle gjerne likt å høre resonnementet hans, for å forstå bedre. 

Jeg er dame. Jeg liker å ha nye biler pga sikkerhet. Hadde en ulykke med en billig eldre bil en gang. Den bare begynte å riste og så mistet jeg kontroll og kjørte av veien. Den var nok mye mere enn bare fire år da, men det er en grunn. Men jeg er ellers totalt uenig i alle beslutninger mannen tar. Og en Tesla er jævlig dyr. Og også usikker/utrygg fordi den har ofte feil som Tesla tydeligvis dekker over. Som den teslaen som plutselig ga bånn gass inn flere bygninger. Og så de store skjermene som tar mye oppmerksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det må hun. Fordelen er jo at hun får halvparten av den nye bilen og halvparten av snøfreseren også. 

Ulempen der er at den nye bilen har tapt seg masse i verdi mens sparingen har resultert i mer penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør de, men ved et brudd deles alt som hovedregel i to, med noen unntak (verdier tatt med inn i ekteskapet, arv, gaver). Så  praksis er økonomien ganske så felles, selv om man opererer med mine og dine kontoer. 

Ikke når man har helt ulikt forbruksmønster og sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen her er veldig polarisert. Menn for menn og kvinner for kvinner(?).

Dette er spørsmål som man må bli enige om i et forhold.

Anonymkode: 0a5e3...000

Kvinner for kvinner og gjerrige menn for gjerrige menn heller. Fyren kjøper ny bil når bile de har er helt fin, og det samme med snøfreser. Han vil ikke bidra til klær og utstyr til barna og mener at den sparte barnetrygden ville ha dekket dette.

Når det gjelder barnetrygd, om den skal brukes eller spares, er den diskusjonen helt fin. Men han betaler ikke for utgifter for sine egne barn selv om disse overskrider summen i barnetrygden. Han betaler heller aldri for at de gjør noe sammen eller spiser ute.

Mannen er GJERRIG.

Anonymkode: c791f...d36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegg om felles konto. Vi har en felles konto hvor vi setter inn et ganske høyt beløp hver måned. Til sammen dekker dette alle faste utgifter, mat, klær og utstyr til barn og felles aktiviteter med familien som f. eks kino eller spise på restaurant. Setter inn ganske mye slik at det bygger seg opp en buffer der, så hvis vi trenger dyrere ting som ny vaskemaskin er det penger på bufferen.

Så har vi 10-15 000 kr til overs hver som går til personlig forbruk. Jeg liker å bruke penger på klær, skjønnhet, velvære, mens han kjøper gjerne sportsutstyr eller verktøy.

Dette fungerer utmerket. Blir aldri en diskusjon om felles innkjøp!

Anonymkode: 8ad66...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (3 timer siden):

Uten at det har noe å gjøre med tråden ellers, men veldig mange av Skodaene  som ruller på veiene i Norge er dyrere enn mange av Teslaene.

Ja det kan godt hende.

Poenget er at for mange er det utenkelig å kjøre Skoda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Støtter innlegg om felles konto. Vi har en felles konto hvor vi setter inn et ganske høyt beløp hver måned. Til sammen dekker dette alle faste utgifter, mat, klær og utstyr til barn og felles aktiviteter med familien som f. eks kino eller spise på restaurant. Setter inn ganske mye slik at det bygger seg opp en buffer der, så hvis vi trenger dyrere ting som ny vaskemaskin er det penger på bufferen.

Så har vi 10-15 000 kr til overs hver som går til personlig forbruk. Jeg liker å bruke penger på klær, skjønnhet, velvære, mens han kjøper gjerne sportsutstyr eller verktøy.

Dette fungerer utmerket. Blir aldri en diskusjon om felles innkjøp!

Pussig nok brukes verktøy ofte som eksempel på noe mannen kjøper til seg. Hos oss er verktøyet felles. Verktøy er noe man kjøper for å bruke i felles hjem. Selv om det fortsatt er slik at flest menn bruker verktøyet mest, er det til bruk på felles gjenstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Pussig nok brukes verktøy ofte som eksempel på noe mannen kjøper til seg. Hos oss er verktøyet felles. Verktøy er noe man kjøper for å bruke i felles hjem. Selv om det fortsatt er slik at flest menn bruker verktøyet mest, er det til bruk på felles gjenstander. 

Greit nok, men dette er noe mannen synes er stas å bruke penger på og som vi strengt tatt ikke trenger. Det finnes effektive verktøydeleringer her vi bor. Mannen er heldigvis enig. Jeg bruker penger på interiør som f eks nytt teppe og annet, som vi heller ikke trenger strengt tatt, men jeg synes er stas. Så dette går opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (39 minutter siden):

Jo, men nå har jo en del menn en interesse for verktøy, noe som gjør at mange av dem bruker mer penger enn det som trengs på det. Herregud, så mye verktøy min far har som ligger og slenger. Mye som ikke ble brukt også, og noe som er dyrt fordi han ville ha noe bedre enn det han hadde.

Anonymkode: c791f...d36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...