Gå til innhold

Irriterende at mannen ikke vil spare eller dele på utgiftene til barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er de selvfølgelig ikke. Akkurat som hennes penger ikke er hans. 

Anonymkode: fe406...50a

Når de er gift er det felleseie. Hvor enn provoserende det höres ut for de som tjener mest. 

Etter lov om formuesforholdet mellom ektefeller av 4. juli 1991 er ektefellene sammen ansvarlige for å skaffe familien det underhold som må ansees passende etter ektefellenes kår og stilling. Plikten kan oppfylles enten ved tilskudd (av penger eller andre verdier) eller ved arbeid i hjemmet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er uenig i sparing, så kan du ikke tvinge han. Eller om du ønsker unødvendig luksusting til barna. Vinterdress og vintersko er en must som må spleises på.

Hvis han nekter å bidra på nødvendige ting, og aktiviteter han selv ønsker å delta på, så får du si at du får få det dekket via barnebidrag. Han er forhåpentligvis såpass oppegående at han skjønner hva det innebærer.

Anonymkode: 805ff...538

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med han at man ikke trenger å spare barnetrygden, og om han ikke vil spare til ungene men det er viktig for deg ville jeg bare gjort det alene. På ditt navn. 

Alt det andre han ikke vil betale er jo bare tull. Ungene må ha mat og klær, og noen opplevelser, men kanskje ikke de dyreste. Jeg ville tatt dem med på ting uten å invitere ham hvis han bare skaper dårlig stemning uansett. Høres ut som han ikke vet og ikke vil vite hva det egentlig koster å ha barn, barnetrygden dekker langt fra alt. 

Mannen din er ikke gjerrig, han er egoist. En gjerrig mann hadde ikke kjøpt seg ny bil om den gamle fortsatt gikk. 

Anonymkode: 227b1...976

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tvinge ham til å spare. Når det gjelder økonomi så er vi forskjellige. Noen prioriterer penger i banken mens andre vil ha den fineste bilen. Eller snøfreserne🤣

Barnetrygden bør brukes på ting til barna, så sparer du utenom i eget navn.

Når andre utgifter kommer, ferie, regulering, bunad,aktiviteter, frisør, konfirmasjon så passer du på at det deles likt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva slags argumemt han har for at sko og utstyr til barna ikke skal deles 50/50? Det er jo en høyst nødvendig utgift.

Anonymkode: 97539...94c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Når de er gift er det felleseie. Hvor enn provoserende det höres ut for de som tjener mest. 

Etter lov om formuesforholdet mellom ektefeller av 4. juli 1991 er ektefellene sammen ansvarlige for å skaffe familien det underhold som må ansees passende etter ektefellenes kår og stilling. Plikten kan oppfylles enten ved tilskudd (av penger eller andre verdier) eller ved arbeid i hjemmet.

Du har ikke forstått hva felleseie innebærer.

Mens de er gift disponerer hver over sitt så lenge den andre er forsørget.

Anonymkode: 57a1c...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (3 timer siden):

Dette er helt feil. For ved skilsmisse følger det at direkte innskudd, feks lønnsutbetalinger, regnes som felleseie dersom de er opparbeidet under ekteskapet, i de fleste tilfeller deles disse midlene likt mellom ektefellene. I hovedregel skal det verdier ektefellene sammen eller hver for seg bygger opp etter at de giftet seg, skal likedeles ved brudd. Det vil si at om han har en feit sparekonto, så er det fortsatt hennes. Han kan godt være et rasshøl og nekte henne tilgang til sin økonomi når de er gift, men ved skilsmisse har hun krav på halvparten.

Du misforstår. Så lenge man er gift, disponerer den enkelte over sine midler. Mannen bestemmer selv om han vil kjøpe dyre biler eller spare til barna. Det er først når skilsmissen er et faktum man skal dele. Og da har du rett i at lovens hovedregel er at det man har ervervet i ekteskapets levetid deles likt. Og da kan man fort komme i en situasjon der mor har spart til barna på sin egen konto og må dele de pengene med mannen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Du misforstår innholdet i felleseie. Man disponerer fullt ut over egne midler selv om du er gift. Det eneste man er forpliktet til er å forsørge ektefellen om vedkommende ikke har egne midler og barna. I denne saken virker det som om mannen betaler for lite for barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Igjen han nekter å være med på en sånn ordning. I følge mannen min bør alt av utgifter til ungene (klær, utstyr og daglige småting) dekkes av barnetrygden. Men jeg vil spare barnetrygden, slik at vi har den til f.eks konfirmasjon, tannregulering og førerkort. I tillegg til å gi barna litt starthjelp når de blir voksne. Mens mannen er uenig. Han mener klær, utstyr og daglige utgifter til unga skal tas fra barnetrygda. Konfirmasjon og førerkort mener han vi bare skal ta på sparket når den tid kommer. 

Anonymkode: 69674...89a

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han sier alltid at vi ikke behøver å spise ute eller ta med barna på tivoli/lekeland f.eks. Så d gjør jeg det. 

Jeg har et spørsmål: Tjener dere like mye? Jeg mistenker at når du skriver at dere betaler 50% av strøm, hus etc, så er det regnet av utgiftene og ikke inntekter. 

Jeg er enig med mannen i at det er råflott å spare hele barnetrygden, og han høres jo økonomisk ut i og med at han er restriktiv på luksus som tivoli og spise ute. Men det strander jo på bruk til bil og motoriserte duppedingser. I sum tror jeg dere faktisk kommer likt ut pengemessig. Men dette er kjipt rent følelsesmessig i og med at han ikke vil bruke pengene «sine» på barna og derfor bør dere ha en annen ordning. 

Jeg er ikke for felles økonomi, og vet fra egen barndom hvor mye krangel det kan bli om penger. 

Her i huset betaler vi inn til ulike kontoer etter inntekt. Vi betaler inn ca 70% av egen inntekt til de ulike kontoene. Fellesutgifter som lån, strøm, forsikring. Så en matkonto og så en til felles forbruk til barna. Vi sparer til ferie og til bufferkonto. Resten av inntekten står vi fritt til å bruke som vi vil. Den friheten er gull verdt. Siden vi betaler inn en prosentdel av inntekten så stiller vi likt. 

Hvis han ikke vil gå med på dette så er det noe som skurrer, for dette er et 100% rettferdig system. 

Anonymkode: 942bc...db2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (6 timer siden):

Ikke normalt i mine øyne, men mulig det er jeg som er unormal

Hvordan løser dere det da?

Anonymkode: 2c38b...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikser dere enkelt med å sette opp egne felleskontoer. Å drive og sende spleis 50/50 tia hverandre via vips er ganske tullete unødvendig under samme tak og med felles barn.

Finn ut ca utgift barneklær og utstyr koster. Sifo er til god hjelp. Og sett av halvparten hver til en konto reservert barna. Da er det enkelt for deg å ta ut til kjøp for barna. OG det er lettere å holde seg innafor budsjettet. Ofte er det kvinnen som ønsker å gjøre barneklær shoppingen men mannen får da vært med på utgiften, uten å må vipse etter hvert plagg som er kjøpt. Det blir også enkelt å se hva som er unødvendige kjøp, eller "bare for fint og koselig" for det går da utenfor kontoen og budsjettet.

Likedan om bilen er kun hans og til hans bruk, vil jo det også regnes som "bare for fint og koselig" et unødvendig kjøp utenfor budsjett som bør dekkes av hans private pott til eget bruk.

Jeg tror det er viktig å huske i ethvert forhold at man er fortsatt selvstendige individer og har egne penger som man bestemmer selv over, ETTER at familiens utgifter er dekket. Og da skal kunne brukes akkurat som en selv vil. Er bil hans prioritering, så skal det være ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid hadde det vært fint å høre den andre siden. Dette er som å høre min svoger og svigerinne når det gjelder klær og utstyr, for hun er grenseløs når det gjelder innkjøp og barnevennlige reiser. ALT skal være av beste merke. Cubus og HM er uaktuelt. Dette nekter han, og mener at barnetrygdsum + litt, bør være nok, og at ekstravagansen på merke fremfor funksjon får hun ta fra eget budsjett, fordi det er totalt unødvendig. Har en mistanke om at TS har svært velkledde barn? 

Anonymkode: 682f9...94f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som alltid hadde det vært fint å høre den andre siden. Dette er som å høre min svoger og svigerinne når det gjelder klær og utstyr, for hun er grenseløs når det gjelder innkjøp og barnevennlige reiser. ALT skal være av beste merke. Cubus og HM er uaktuelt. Dette nekter han, og mener at barnetrygdsum + litt, bør være nok, og at ekstravagansen på merke fremfor funksjon får hun ta fra eget budsjett, fordi det er totalt unødvendig. Har en mistanke om at TS har svært velkledde barn? 

Ja riktig, økonomi handler mye om prioritering.

Hva er bra nok? Det vil være forskjellig standard på dette.

Noen synes en Skoda er helt ok, andre vil ha Tesla.

Noen synes Cubus og Sparkjøp er helt ok og andre vil ha Nøstebarn og Reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betaler halvparten av bilen, lading gjøres på strømregninga og jeg betaler halvparten av forsikring og veiavgift. Billån har vi ikke.

Hvorfor betaler du halvdelen av en ny bil, når du ikke vil ha den i det hele tatt? 

Anonymkode: 8b7b2...c4b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (16 timer siden):

Det siste du sier der gjør at jeg hadde sett veldig gjennom fingrene angående det første. 

Greit nok så lenge de er en famile, hva om de blir skilt, mannen har brukt sine penger på, ting som kan omsettes, og har en viss verdi, mens ts har svidd opp alt sitt på den daglige driften av familien AS.

Jeg synes ikke det er ok i det hele tatt. I tillegg betaler hun for deres felles opplevelser, eller utskeielser. Hva med henne, skal ikke hun ha noe igjen til egne ønsker?

Er imidlertid enig med deg i at han virker som en god partner som e opptatt av familien sin. Kanskje han rett og slett ikke forstår hvor skjevt dette blir.

Hadde forsøkt å få han med til en parterapeut med greie på økonomiske problemstillinger. Eventuelt en økonomisk rådgiver for par for 0 få hjelp til å se fordelingen klart og tydelig, og rådgiver  år dere skal planlegge deres nye økonomiske hverdag.

Tror det vil være ganske enkelt om han får forklart dette skikkeleg for en tredjepart.

Hvis ikke så ser jeg for meg skilsmisse noen år frem ihvertfall, at partneren overlater alt ansvar til ene, enten det er økonomi, barn, hus eller hage sliter på både følelsene, vilje til raushet, samarbeid osv, og alt dette går jo utover parforholdet 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan løser dere det da?

Anonymkode: 2c38b...85e

Vi har en felleskonto  hvor vi begge spytter inn en sum basert på inntekt. Fra den kontoen betales det meste. Resten fordeles "tilfeldig" mellom meg og faren og det jevner seg ut over tid. Noen ganger kjøper jeg nye vintersko, andre ganger gjør faren det. Det oppleves ikke noe problem for oss, men så har vi også god råd.

Jeg orker virkelig ikke føre et millimeter-regnskap over alle utgifter knyttet til barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (1 time siden):

Ja riktig, økonomi handler mye om prioritering.

Hva er bra nok? Det vil være forskjellig standard på dette.

Noen synes en Skoda er helt ok, andre vil ha Tesla.

Noen synes Cubus og Sparkjøp er helt ok og andre vil ha Nøstebarn og Reima.

Uten at det har noe å gjøre med tråden ellers, men veldig mange av Skodaene  som ruller på veiene i Norge er dyrere enn mange av Teslaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (1 time siden):

Dette fikser dere enkelt med å sette opp egne felleskontoer. Å drive og sende spleis 50/50 tia hverandre via vips er ganske tullete unødvendig under samme tak og med felles barn.

Finn ut ca utgift barneklær og utstyr koster. Sifo er til god hjelp. Og sett av halvparten hver til en konto reservert barna. Da er det enkelt for deg å ta ut til kjøp for barna. OG det er lettere å holde seg innafor budsjettet. Ofte er det kvinnen som ønsker å gjøre barneklær shoppingen men mannen får da vært med på utgiften, uten å må vipse etter hvert plagg som er kjøpt. Det blir også enkelt å se hva som er unødvendige kjøp, eller "bare for fint og koselig" for det går da utenfor kontoen og budsjettet.

Likedan om bilen er kun hans og til hans bruk, vil jo det også regnes som "bare for fint og koselig" et unødvendig kjøp utenfor budsjett som bør dekkes av hans private pott til eget bruk.

Jeg tror det er viktig å huske i ethvert forhold at man er fortsatt selvstendige individer og har egne penger som man bestemmer selv over, ETTER at familiens utgifter er dekket. Og da skal kunne brukes akkurat som en selv vil. Er bil hans prioritering, så skal det være ok.

Enig med deg i at man er selvstendige individer, men tror også mye av nøkkelen til et lykkelig samliv er at man har samme holdninger og prioriteringer til penger. Dersom man ser på partnerens prioriteringer som regelrett dumme og tullete, vil det smitte over på hvordan man har det. Når det gjelder penger passer uttrykket «like barn leker best».

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det eneste jeg legger litt penger i når det gjelder klær til barna, er yttertøy og sko. Da kjøper jeg kun Reima vinterdresser og parkdresser, sko fra viking som holder, men alt tøy som barna bruker inne kjøpes på HM og andre kjedebutikker, kjøper gjerne på salg hvis jeg finner riktig størrelse. Kjøper nytt fordi yngste arver av eldste. Har ikke veldig velkledde unger nei, men det går med litt penger til tøy likevel. Barn vokser fort og trenger stadig nye klær og sko. Enkelte ting, som regntøy, må vi ha to sett av fordi barnehagen krever det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor betaler du halvdelen av en ny bil, når du ikke vil ha den i det hele tatt? 

Anonymkode: 8b7b2...c4b

Jeg bruker den bilen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...