AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #61 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan legge til: Det er forventet i en del av disse bransjene at du legger om dialekten. Så da kan du jo tenke deg hvordan de reagerer på andre former for «ulikhet» Anonymkode: 3b161...106 Nei, men det er nok et problem uansett hvor du jobber om ikke folk forstår hva du sier. Østlandsk er ikke noe krav - hvor i alle dager er dette?? Har aldri opplevd det der jeg har jobbet i det private hvertfall! Anonymkode: 7a5ac...cc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #62 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): jeg føler meg komfortabel og fri med den Hvordan kan man føle seg fri når dekker til og skjuler noe av det fineste damer har; håret!! Jeg ville aldri seg på et tørklekvinnfolk på lik linje med de uten Anonymkode: 798ef...485 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #63 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg jobber i det offentlige og ser st siviløkonomer ansettes der også, ikke bare i det private. Det er svært mangfoldig på min arbeidsplass og hijab er ikke noe vi tenker over i stor grad. Personlig tenker jeg det eventuelt er en styrke at borgerne i samfunnet kan "kjenne seg igjen i" de ansatte. Anonymkode: 7af81...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 18. desember 2024 #64 Del Skrevet 18. desember 2024 Som arbeidsgiver bryr jeg meg ikke om hva du har PÅ hodet, men hva du har inni. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #65 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det at du mener du må ha hijab på for å være «anstendig kledd», og det at du så tydelig representerer en kvinneundertrykkende kultur og er veldig religiøs (jo, med hijab blir du tolket som det, det er relativt få høytutdannede kvinner som bruker hijab!) kan bli et problem. Jeg jobber i det private. Vi har mange utenlandske arbeidstakere med fremmede navn, og det er overhodet ikke noe problem - ikke i rekruttering og ikke i jobb. Vi har også folk med alle mulige religioner, men det er omtrent ingen som krever tilrettelegging, som ikke er med på sosiale ting og det er ingen som flasher religionen sin på jobb. Iaf ikke i stillinger «litt opp i systemet. Skyver du religionen og holdningene dine opp i ansiktet på arbeidsgiver og rekrutterer, så tenker de at du mest sannsynlig kommer til å passe dårligere inn enn andre. Det gjelder hijab, tatoveringer, punkerhår og 100 øre/neseringer, det gjelder turban, store kors og jødiske krøller som de mest religiøse jøderhar. Kommer det ned til personlig egnethet og du blir sammenlignet med en som ikke har hijab og fremstår veldig åpenlyst religiøs ryker du ut. At du som oppegående kvinne i et fritt land går med hijab uten å forstå hva du uttrykker og hva plagget ditt representerer for oss som bor i det landet du bor i kan jeg rett og slett ikke forstå. Det er en grunn til at de fleste høytutdannede jenter har tatt avstand fra bruk av religiøse plagg. Her har de friheten og slipper å bli drept fordi de ikke har på seg hijab. Her slipper de å bli skyld i sin egen voldtekt fordi noen så håret eller anklene deres. Dette er nordmenns syn på islam, og det kan nok være smart å tilpasse seg om du vil gjøre karriere som siviløkonom. TS. Og nei, det er ikke rasistisk eller fordi man ikke liker muslimer, men åpenlyst konservative religiøse tar de fleste avstand fra. Også kristne sekter som Jehovas vitner og Smiths venner. Anonymkode: 7a5ac...cc6 Stiller meg 100% bak dette, jeg jobbet tidligere i et stort multiinternasjonalt konsern hvor bare på vårt kontor hadde vi nesten 70 forskjellige nasjonaliteter og mange forskjellige religioner, det var absolutt ikke noe problem på et mellommenneskelig plan. Alle oppførte seg profesjonelt og jeg hørte aldri en eneste rasistisk bemerkning eller kommentar. Vi hadde mange spennende samtaler i lunsjen som jeg satte veldig pris på. Vi hadde også to stk som gikk med hijab på kontoret, og det vakte reaksjoner. Men det var fra menn med muslimsk bakgrunn, en av mine næreste kollegaer flyktet fra iran som ung og var ekstremt mot all religion. Han var ikke redd for å be damene om å ta av seg hijaben og legge reiligionen sin igjen utenfor arbeidsstedet. Så var det to andre som ikke synes muslimske kvinner hadde noe å gjøre ute blant de sultne blikkene til oss hedninger. Disse to hijabene stod for 100% av friksjon innenfor rase/religion på dette kontoret så lenge jeg jobbet der. Anonymkode: 97a90...02d 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #66 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan man føle seg fri når dekker til og skjuler noe av det fineste damer har; håret!! Jeg ville aldri seg på et tørklekvinnfolk på lik linje med de uten Anonymkode: 798ef...485 Jeg er ikke muslim, er sånn gjennomsnitlig norsk kristen som feirer jul og aldri går i kirka. Å dekke til håret sitt er noen ganger veldig godt og noe jeg foretrekker. Og jeg klipper det kort når jeg ønsker det. Håret er MITT og ikke til for at andre skal føle velbehag når de ser på meg. Frihet er å kunne velge. Farge, klippe, skinne seg, aldri klippe, alltid oppsatt, aldri oppsatt, tildekket, aldri tildekket. Man må kunne velge. Anonymkode: 7af81...490 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #67 Del Skrevet 18. desember 2024 Om hijab er et problem er det basert på fordommer. Fordommer er basert på mangel av kunnskap og det merker man fort i en samtale. Et seriøst firma med høy profesjonalitet og med godt forankret etiske retningslinjer vil ikke bry seg. Anonymkode: 0163f...22a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #68 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke muslim, er sånn gjennomsnitlig norsk kristen som feirer jul og aldri går i kirka. Å dekke til håret sitt er noen ganger veldig godt og noe jeg foretrekker. Og jeg klipper det kort når jeg ønsker det. Håret er MITT og ikke til for at andre skal føle velbehag når de ser på meg. Frihet er å kunne velge. Farge, klippe, skinne seg, aldri klippe, alltid oppsatt, aldri oppsatt, tildekket, aldri tildekket. Man må kunne velge. Anonymkode: 7af81...490 Og det kan man jo. Men hijab velges av religiøse årsaker og er et sterkt symbol på en religion som er kvinneundertrykkende og forherliger menns rett til å voldta fordi kvinnen viser håret (da kan man IKKE velge). Frihet er ikke hijab, det er stikk motsatt. Anonymkode: 7a5ac...cc6 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #69 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan være vanskelig å få komme til Intervju med et utenlandsk navn. Med en hijab på toppen av det,kan det bli vanskeligere for deg å få den jobben du vil ha. De fleste ønsker å jobbe med sine "egne". Det har også mye å si for arbeidsmiljøet. Mange religiøse konservative blir ikke med på fester, julebord eller andre arrangementer på jobb. De faller litt utenfor og hvis valget står mellom deg og en annen mindre konservativ religiøs,så vil du nok ikke gå seirende ut av den runden. Anonymkode: 57ed5...87b Ikke blant de som ansetter Siviløkonomer fra NHH/BI. Mangfold i alle dimensjoner står veldig høyt på agendaen. Man ønsker at bedriftens ansikt utad skal være diiversifisert, ellers taper man i dagens marked. Anonymkode: 8aaab...54e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #70 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har disse to tingene med hverandre å gjøre? Dette handler da overhode ikke om man kan jobbe i finans med et utenlandsk navn. Selvsagt kan man det og 99% vil ikke engang heve et øyenbryn over et ikke-norskklingende navn i et multikulturelt samfunn. Det at du prøver å få dette til å handle om rasisme er å lage stråmenn. Å ha et utenlandsk navn kan ikke på noen måte sidestilles med å smykke seg i symboler på religiøs undertrykkelse og menneskeforakt. Hva folk gjør i sitt eget hjem er selvsagt en privatsak, men religionsutøvelse i det offentlige rom er ingen menneskerett og ingen forutsetning for religionsfrihet. Dette standpunktet har ingenting med nasjonalitet eller etnisitet å gjøre, og heller ikke noen bestemt religion. Anonymkode: d906c...651 Fordi det er flere i denne tråden som hevder at et utenlandsk navn hindrer vedkommende i det hele tatt å bli tatt inn til intervju. Jeg sier at det ikke stemmer. På samme måte som at det ikke finnes siviløkonom-damer med hijab i privat sektor. Noe mer du ønsker å kverulere på? Anonymkode: d8262...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #71 Del Skrevet 18. desember 2024 Kvinneguiden får frem det verste i folk, så dette er feil sted å spørre. Arbeidslivet er som regel noe mer tolerant enn de bygdedyra som sitter her med "livets skole" bak seg og deler meningene. Store selskaper med høyt utdannede mennesker er ofte kosmopolitiske og relativt tolerante. Hvis du er en god student, tror jeg du vil få jobb uavhengig av hijaben. Men det er ikke til å stikke under en stol at det nok er litt vanskeligere med hijab enn uten. Anonymkode: 09351...95b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #72 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om hijab er et problem er det basert på fordommer. Fordommer er basert på mangel av kunnskap og det merker man fort i en samtale. Et seriøst firma med høy profesjonalitet og med godt forankret etiske retningslinjer vil ikke bry seg. Anonymkode: 0163f...22a Jo, om de ønsker at de ansatte skal representere selskapet på en nøytral måte der det ikke settes fokus på person, men produkt/innhold - da er det faktisk et problem å sende folk med sterke uttrykk (uansett om det er religion eller annet) «ut i felt». Det har ikke med etiske retningslinjer å gjøre, og du kan garantert få være muslim - på fritiden. Slike firmaer ansetter heller ikke folk som er tatovert i hele ansiktet og som har fått tatovert det hvite i øynene svart. Anonymkode: 7a5ac...cc6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #73 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg jobber i likhet med flere her i en stor bedrift, som er del av et multinasjonalt konsern. Der vi også reiser en del. Jeg har derfor jobbet med folk av en rekke etnisiteter og religioner. Noen har symboler på religionen på seg. Noen går rolig inn på et rom for å be noen ganger om dagen. Noen tar fri for helligdager om det ellers passer i arbeidshverddagen. Noen faster. Men ingen gjør en stor sak ut av noe av dette. Og ingen dytter det på andre. Er vi ute og spiser så sier de fra om hensyn, på lik linje som de som har allergier. Eller ofte velger man bare en rett man vet er "trygg", for eksempel kjenner jeg flere muslimer som bare ber om vegetar for å gjøre det enkelt. Ingen bryr seg om at sidemannen sitter med svineribba, eller vinglasset. Om et viktig møte treffer samtidig som bønnetid, så blir alltid møtet prioritert. Og mye mer. Som sikkert er helt utenkelig for mange av de som sprer fordommene sine her inne. Anonymkode: 8aaab...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #74 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg jobber for et stort selskap innen finans, og det er et par-tre stykker med hijab i gangene. HR/ledelse er veldig vokale rundt både anti-diskriminering og bærekraft og miljø, men man har jo følelsen av at det er obligatorisk...føler det er de som faktisk går med hijaben som må svare på hvor uproblematisk det er. Anonymkode: ad1e0...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 18. desember 2024 #75 Del Skrevet 18. desember 2024 Spørsmålet er feil stilt. En hijab har aldri - og kan heller ikke - stå i veien for noe som helst. Det er altså bare et stykke tøy. Personer som velger å bære hijab - derimot - kan risikere å stå i veien for alt mulig, men alltid bare seg selv. Å ikle seg et stykke tøy er 100% valgfritt, men det er også et aktivt valg. Hva omverdenen legger i plagget er 0% opp til den som velger å bære det. Svaret er altså; nei, hijab står ikke i veien for deg. Men det gjør du selv. Og bare du. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #76 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Og det kan man jo. Men hijab velges av religiøse årsaker og er et sterkt symbol på en religion som er kvinneundertrykkende og forherliger menns rett til å voldta fordi kvinnen viser håret (da kan man IKKE velge). Frihet er ikke hijab, det er stikk motsatt. Anonymkode: 7a5ac...cc6 Jeg svarte som svar på akkurat den kommentaren. Den enkelte kan føle seg fri i valget om hijab. De aller fleste av oss som er frie mennesker tar valget "hvilke styresmakter skal bestemme over meg? Hvilke regler skal styre livet mitt?" Ingen er totalt frie som sådan, da vi alle må føye oss etter noen samfunnsregler og normer. Jeg ser at religionen mange steder praktiseres undertrykkende og på forkastlige måter, og jeg har selv sett muslimer leve like fritt som meg selv og de velger like fritt som meg selv. Noen vil bli provosert over et kors på grunn av den kristne historien. Jeg tipper det finnes noen samer som gjør seg opp en og annen tanke om både korset, norskspråket og de norske lover. Anonymkode: 7af81...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #77 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Utfordringen med Hijaben er at den forteller alle rundt deg at du er eiendom og er ment til å stå på kjøkkenet og stelle barn, og at utdannelse primært er en status hobby. Det er ekstremt dyrt å ansette mennesker i Norge, så akkurat faren for at du er der ett par måneder og blir gift og forsvinner for godt, vil påvirke psykologien i ansettelsen. Men ellers handler denne typen av stillinger om faglig kompetanse og det er høy toleranse for denne typen utagering. Jeg vil anbefale at du kjører på med full sparkling og horesminke, sånn som i stor grad har blitt vanlig blandt muslimske kvinner som ikke forstår den religiøse betydningen av Hijab, og bare tror det er ett muslimsk kors og symbol på å være muslim. Anonymkode: 036c6...36e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #78 Del Skrevet 18. desember 2024 Så vidt jeg vet påvirker ikke en hijab evnen til å gjøre en god jobb, så jeg hadde ansatt deg hvis du var den best kvalifiserte søkeren. For min del kan du gjerne gå kledd i ballkjole, flosshatt og fotballsko og tilbe et tre i skogen så lenge du gjør jobben din. Anonymkode: fd9e4...c73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #79 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så vidt jeg vet påvirker ikke en hijab evnen til å gjøre en god jobb, så jeg hadde ansatt deg hvis du var den best kvalifiserte søkeren. For min del kan du gjerne gå kledd i ballkjole, flosshatt og fotballsko og tilbe et tre i skogen så lenge du gjør jobben din. Anonymkode: fd9e4...c73 Det viser bare at du ikke forstår hva en hijab rent faktisk symboliserer. Anonymkode: 1f4e3...445 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #80 Del Skrevet 18. desember 2024 Cezanne skrev (13 timer siden): Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) 🙄 Anonymkode: 6def4...b51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå