Gå til innhold

Venter kraftig boligprisvekst: Boliger vil stige 20 prosent på tre år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NHO anslår at boligprisene vil øke med nærmere 20 prosent de neste tre årene.

– Lavere rente og bedre råd hos husholdningene driver boligprisveksten. Samtidig har det vært et lavt nivå av boligbygging de siste årene, noe som begrenser tilbudet.

NHO forventer at styringsrenten kuttes tre ganger i 2025, to ganger i 2026 og én gang i 2027.

https://www.nettavisen.no/okonomi/nho-venter-vekst-i-boligprisene-pa-20-prosent-de-neste-tre-arene/s/5-95-2193822

Noen som har tro på dette?

Anonymkode: 169ce...28a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir ikke bygget nok i Oslo samtidig skoler legges ned i distriktet (=bygdedød). Da er det ikke usannsynlig at boligprisene kan vokse nei.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

NHO forventer at styringsrenten kuttes tre ganger i 2025, to ganger i 2026 og én gang i 2027.

Sjeføkonom I Sparebank1 er ikke like sikker på rentekutt.

Forresten herlig befriende å høre på henne, uten den vanlige politiske korrektheten.. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snart bare rikinger som bor i Oslo?

Anonymkode: f01dd...41b

Håper det! Fint å slippe lasaroner i nabolaget

Anonymkode: dc8fe...a5a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Snart bare rikinger som bor i Oslo?

Anonymkode: f01dd...41b

Eller kommunal boliger

Anonymkode: 4854c...302

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er poenget her? Prisene er som de er fordi betalingsvilligheten er som den er. Skal man nekte folk å by 6 mill dersom det er det de er villige til å betale for 50 kvm?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Bor i Oslo, nesten ikke lån, stort rekkehus i attraktivt område på Oslo vest. Skal selge i løpet av 1-2 år🤑💰kjøper meg inn i huset til kjæresten så der blir det 2-3 mill på bok i tillegg til gjeldsfri! Deilig! 

Anonymkode: de6f6...ed9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir det slik så blir jeg også gjeldfri av å eie hus før jeg fyller 40 (skal selge, men har ikke noen hast). 

Men jeg vet ikke hvor mye jeg tror at det blir en reell gevinst, sett i forhold til inflasjon og levekostnader. Kanskje jeg er i overkant pessimist, men jeg opplever å ha gått fra å ha pluss i boka på slutten av måneden til å ikke kunne spare noe særlig mer det siste året. Alle vanlige husholdningsposter har blitt veeeldig mye dyrere, mat kanskje spesielt.

Anonymkode: 6bba8...f95

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, blir det slik så blir jeg også gjeldfri av å eie hus før jeg fyller 40 (skal selge, men har ikke noen hast). 

Men jeg vet ikke hvor mye jeg tror at det blir en reell gevinst, sett i forhold til inflasjon og levekostnader. Kanskje jeg er i overkant pessimist, men jeg opplever å ha gått fra å ha pluss i boka på slutten av måneden til å ikke kunne spare noe særlig mer det siste året. Alle vanlige husholdningsposter har blitt veeeldig mye dyrere, mat kanskje spesielt.

Mat har steget med 30% på tre år, noe som for en vanlig husholdning betyr at man nå bruker 13% av inntekten på mat, i stedet for 10%. Er det virkelig dette som velter lasset ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mat har steget med 30% på tre år, noe som for en vanlig husholdning betyr at man nå bruker 13% av inntekten på mat, i stedet for 10%. Er det virkelig dette som velter lasset ditt?

Nå regner du i snitt for det første, enkelte varer har stått stille, andre har steget mye mye mer enn 30%. Det er altså ikke en 3% forskjell på -vår- kostnad, og ja, vi spiser en del spesialkost pga helse og intoleranser. Jeg bruker i snitt over 1000 kr mer i måneden på disse varene i år enn i fjor når jeg ser over totalen. Jeg sa heller ikke at de "velter lasset", jeg sa at det merkes veldig godt at spesielt disse tingene har gått mye mer opp i pris og gjør at vi sparer mindre. Totalt sett er jeg som nevnt snart gjeldfri, men jeg håper du fikk kverulert det ut av deg🤠✌️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå regner du i snitt for det første, enkelte varer har stått stille, andre har steget mye mye mer enn 30%. Det er altså ikke en 3% forskjell på -vår- kostnad, og ja, vi spiser en del spesialkost pga helse og intoleranser. Jeg bruker i snitt over 1000 kr mer i måneden på disse varene i år enn i fjor når jeg ser over totalen. Jeg sa heller ikke at de "velter lasset", jeg sa at det merkes veldig godt at spesielt disse tingene har gått mye mer opp i pris og gjør at vi sparer mindre. Totalt sett er jeg som nevnt snart gjeldfri, men jeg håper du fikk kverulert det ut av deg🤠✌️

Er bare bisart å høre det evinnelige gnålet om mat. Flere ting er jo billigere enn det var for fire år siden, Ola Dunk bruker nå 13% på mat i stedet for 10% På 60-tallet brukte man 40%

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er bare bisart å høre det evinnelige gnålet om mat. Flere ting er jo billigere enn det var for fire år siden, Ola Dunk bruker nå 13% på mat i stedet for 10% På 60-tallet brukte man 40%

Er du klar over hvor billige mobiltelefonene og spillkonsollene var på 60-tallet? For ikke å snakke om hvor lite penger man brukte på å kjøpe elsparkesykler til barna

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (38 minutter siden):

Er du klar over hvor billige mobiltelefonene og spillkonsollene var på 60-tallet? For ikke å snakke om hvor lite penger man brukte på å kjøpe elsparkesykler til barna

Eller hvor billig det var og få innlagt fasttelefon? Ellers gikk jo myntene på telefonkiosken tregt når en ringte riks . Brettspill og bøker fikk en til gi bort pris, og tv var det ingen som trengte og spare til. Sykler og skruskøyter  var billige julegaver. 

Anonymkode: 59e4d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (45 minutter siden):

Jeg ser at du prøver deg på et "poeng", men det feiler jo ganske kraftig, av flere grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...