Gå til innhold

Hvor mye Nintendo Wii spilling er greit for en 6-åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Mannen kom over en annonse på Finn som solgte Nintendo Wii «grisebillig», og hadde ikke tid til å forhøre seg med meg før han kjøpte det og skal gi det i julegave til datteren vår som er 6 år. Nå har vi en liten diskusjon om hvor mye hun skal få lov til å spille.

Jeg har alltid vært ganske streng på skjermtid og tenker minst mulig er det beste. Mitt forslag er max 4 timer i uka. Han mener hun kan få spille på mye hun vil, bare hun ikke sitter «hele dagen». Hvor mye synes dere en 6-åring skal få spille?

Han pleier også ofte å sette seg ned å spille pc-spill når han er alene med henne (jeg jobber mye kveld og helger). Noe jeg ikke er fan av i det hele tatt. Har prøvd å ta det opp med han, men det er han ikke villig til å endre. Så føler det blir ganske dobbeltmoralsk hvis han skal sitte der å spille på pc´n, samtidig som han skal si til henne at «nei du får ikke lov å spille». Mistenker at han kommer til å la henne på spille så mye hun orker når jeg er på jobb så han også kan spille, og ser for meg at de da kan bli sittende i timesvis…vet ikke helt hva jeg skal gjør i denne situasjonen…

Anonymkode: c0df9...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemme hos oss er det max 2 timer spilling i uka, eneste unntak er om ungene er syk og må nødt til å ligge på sofaen hele dagen. Er streng på det, siden jeg ikke vil at guttene mine skal ende opp like spillavhengig som fetterene sine og så mange andre barn nå om dagen. 

Hadde min mann sittet å game mens han var hjemme med barna hadde jeg ikke blitt blid. Det kan man i det minste vente med til ungene er lagt…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3  t i løpet av hverdagene(totalt ila.uken)  pluss litt på morgenen i helgene. 

Endret av monican94
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på barnet tenker jeg, og hvordan livet ser ut ellers. For noen tar spill helt over, for andre er det en arena for mestring og glede. Sett deg ned og bli med på leken på lik linje som du hadde blitt med på lekeplassen så er mye gjort 👍 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du overtenker deluxe.  Du har helt åpenbart null peiling. Far har tydeligvis peiling, så la han styre dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker du overtenker deluxe.  Du har helt åpenbart null peiling. Far har tydeligvis peiling, så la han styre dette.

Du mener barn i 6-års alderen skal få bestemme selv hvor mye de vil spille?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjokoladeelskeren skrev (1 minutt siden):

Du mener barn i 6-års alderen skal få bestemme selv hvor mye de vil spille?

Jeg tok meg friheten til å anta at far er en oppegående forelder? TS virker hysterisk. 

Vil legge til at det er sunt å la barn utforske selvregulering. La de prøve. Så griper man inn om livet blir ubalansert.

Endret av Macro
La til
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (4 minutter siden):

Jeg tok meg friheten til å anta at far er en oppegående forelder? TS virker hysterisk. 

Vil legge til at det er sunt å la barn utforske selvregulering. La de prøve. Så griper man inn om livet blir ubalansert.

Ts skriver jo:

Han mener hun kan få spille på mye hun vil, bare hun ikke sitter «hele dagen».

Hun skriver også at hun ser for seg at de begge kan sitte å spille hver for seg den tiden hun er på jobb (antar at det er rundt 8 timer). Det er ikke en oppegående far når det kommer til spilling i mine øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det minst mulig for så små barn.Maks en halvtime i uka.

Anonymkode: 446f3...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt og blir totalt overkjørt av far. Det værste er ikke den julegaven, men at han flykter fra foreldreoppgaver og inn i gamingen. Nå har han kjøpt en digital barnevakt så han kan fortsette unnasluntringen.

Skjønner du ikke er fornøyd. Snakk om det i fredstid. Sett dere ordentlig ned, husregler og barneoppdragelse skal dere være enige om! Nå er det totalt skjevfordelt 

Anonymkode: a0e5c...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilling i seg selv er ikke nødvendigvis så gale. Problemet er at det som regel erstatter lek og sosialisering, som er viktig for at barn skal utvikle seg. Mine på 6 og 7 har ikke fast skjermtid, jeg ser det an mtp andre aktiviteter. De dagene de ikke har trening må de ut og leke etter middag. Da er det liksom begrenset hvor mye de får spille i hverdagen, som regel blir det ikke tid i det hele tatt. Men mye heller spill enn målløs iPad-bruk som jeg ser andre driver med. 

Målet mitt er at spill og stillesitting blir litt som med kosthold. Fyll på med tilstrekkelig mengde av det som er bra først, og så kan de siste prosentene være litt så som så.

Anonymkode: fde81...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen her har alltid hatt ubegrenset med spilletid og skjermtid. Han er kjempeflink til å leke, og å være med venner, både ute og inne. Ikke avhengig av skjerm i det hele tatt. Noen dager er det mer enn andre, men han blir fort lei, å vil heller leke eller gå ut /til venner. 

Anonymkode: 538c9...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er det minst mulig for så små barn.Maks en halvtime i uka.

Anonymkode: 446f3...4b7

Hvorfor kjøpe spillkonsoll om barnet bare kan spille 30min i uka? Rekker jo ikke å få mestring eller progresjon i noen spill, må skru av så fort man har klart å komme halvveis på er brett osv. Om 30min er spilletiden i uka, så tenker jeg det er mer rettferdig for barnet at de ikke kan spille i det hele tatt.

Anonymkode: b3bf1...d15

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med skjermtid er at ikke alle spill er av samme kvalitet. Man bør derfor ikke sette en spesifikt skjermtid, men begrense hva slags spill de kan spille.

I dette tilfellet, hvor far spiller spill selv når han er alene med henne, så vil jeg foreslår at de spiller noe sammen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (2 timer siden):

Problemet med skjermtid er at ikke alle spill er av samme kvalitet. Man bør derfor ikke sette en spesifikt skjermtid, men begrense hva slags spill de kan spille.

I dette tilfellet, hvor far spiller spill selv når han er alene med henne, så vil jeg foreslår at de spiller noe sammen,

Om de kan spille sammen så er det fint det, men de aller fleste som spiller har vel ett spill (kanskje 2) som de spiller fordi de liker det og vil komme langt i spillet. Tror ikke tiden med mariocart med kidden tar over for den tiden han ville brukt på league of legends for eksempel…da blir det vel heller dobbelt opp med spilling for hans del ser jeg for meg

Anonymkode: c0df9...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...