Gå til innhold

Jeg vil ikke at noen skal passe hunden min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg og min samboer har en golden retriever på snart 2 år. Jeg er høygravid nå og familien er å besøker oss i jula, de bor på hytta da vi ikke har så stor plass her hjemme. 
Hunden vår er verdens snilleste og søteste hund, hun har aldri gjort noen noe vondt og er så skjønn. I januar måtte vi operere henne for AD noe som har tatt på me rehab og opptrening, jeg har derfor vært veldig nøye med kosthold, turer, og generelt opptrening av foten hennes. Noen vil kanskje synes dette høres merkelig ut, men hun er virkelig min sjelehund. Hun betyr så ekstremt mye for meg at ord kan ikke beskreve det og etter AD operasjonen var det en periode vi trodde vi måtte avlive henne, fordi det oppsto komplikasjoner og mye annet. Jeg har derfor blitt veldig overbeskyttende ovenfor henne. 

Jeg føler meg veldig frisk og fin som gravid, jeg går turer og hunden er mye selskap for meg nå om dagene mens ventingen føles lang. Det er bare et problem… søsteren min har veldig lyst til å passe hunden mens de er på hytta. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker det fordi hunden er så mye selskap for meg og at jeg vil tilbringe tiden min med hunden før baby kommer da det blir mindre tid til hunden i en periode fremover naturligvis. Jeg har sagt at jeg skal ringe og si i fra hvis noe skjer i forhold til fødsel og at hun skal få passe henne med en gang det er antydning til at noe er på gang. Men hun sier bare at hun vil passe henne nå. Tidligere i dag sa hun at «jeg kommer på døra og henter henne, jeg avtaler heller med samboeren din enn deg!» noe jeg synes er ubehagelig… nå skal det sies at hormonene spiller inn her… samboeren min har ikke det samme forholdet til hunden, han kunne gjerne gitt henne til hvem som helst, men for meg sitter det så langt inne og la noen passe henne, selv min egen søster… det skal også sies at hun prøvde seg på å ville passe henne nå i helga, men jeg sa at det gikk fint, men hun iglet seg innpå og jeg følte jeg ikke hadde noe annet valg enn å gi etter. «Heldigvis» ble hun spurt om å være med på fest så hun takket heller ja til det… hun er noen år yngre enn meg (21).

jeg føler meg veldig overbeskyttende og vet at jeg er det, men er jeg urimelig? Dette har blitt et tema som jeg merker sårer/irriterer meg akkurat nå og jeg vil aller helst unngå henne…  hun blir også veldig ufin og kommer med slemme kommenterer som at «du kommer til å bli en så overbeskyttende mor» «du kan ikke se på hunden som et barn» osv…

Anonymkode: 96549...848

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke urimelig. Faktisk så kjente jeg at det kokte inni meg da jeg leste innlegget ditt.

Stresset ditt vil øke om du ikke har hunden nær deg, og stress er noe du bør unngå som gravid.

Du bør være klinkende klar på at det er uaktuelt at hun tar hunden. Ikke kom med unnskyldninger, for det gir bare rom for diskusjon og dette er ikke en diskusjon. Du bestemmer, og hunden blir hos deg. Ferdig snakka.

Jeg ville ha satt meg ned med samboer og sagt at om han ønsker å støtte deg i denne graviditeten, så holder han søsteren din langt unna hunden. 

Jeg ville også ha ordnet det så en venn du stoler på passer hunden når babyen kommer. Om min søster oppførte seg sånn mot meg, så hadde jeg holdt henne langt unna mine hunder. Folk som braser frem og forlanger å få passe mine hunder, hadde aldri fått være alene med de.

Anonymkode: eba50...04d

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er ikke urimelig. Faktisk så kjente jeg at det kokte inni meg da jeg leste innlegget ditt.

Stresset ditt vil øke om du ikke har hunden nær deg, og stress er noe du bør unngå som gravid.

Du bør være klinkende klar på at det er uaktuelt at hun tar hunden. Ikke kom med unnskyldninger, for det gir bare rom for diskusjon og dette er ikke en diskusjon. Du bestemmer, og hunden blir hos deg. Ferdig snakka.

Jeg ville ha satt meg ned med samboer og sagt at om han ønsker å støtte deg i denne graviditeten, så holder han søsteren din langt unna hunden. 

Jeg ville også ha ordnet det så en venn du stoler på passer hunden når babyen kommer. Om min søster oppførte seg sånn mot meg, så hadde jeg holdt henne langt unna mine hunder. Folk som braser frem og forlanger å få passe mine hunder, hadde aldri fått være alene med de.

Takk for at du skriver det❤️ føler liksom jeg har blitt den urimelige og store stygge ulven fordi jeg er den «overbeskyttende»… 🥺

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for at du skriver det❤️ føler liksom jeg har blitt den urimelige og store stygge ulven fordi jeg er den «overbeskyttende»… 🥺

Du er ikke overbeskyttende. Du har en hund som har behov for tilrettelegging. Den har kanskje begrensninger når det kommer til bevegelser/aktivitet? Kanskje er det situasjoner hvor man må være forsiktig for å unngå at foten blir dårlig igjen? 

Du vet at din søster ikke vil ta hensyn til dette, og derfor er hun ikke en egnet hundepasser til din hund. Dette er ikke overbeskyttende, men sunn fornuft. Man lar ikke folk som ikke kan ta godt vare på hunden, passe hunden.

Én av mine hunder trenger litt forsiktig behandling i noen få situasjoner. Mine foreldre er vant til hunder, men de sliter litt med å se og tyde akkurat denne hunden. Det betyr at jeg er ikke komfortabel med å la de passe den, for jeg ønsker ikke at hunden skal føle seg utrygg. Den andre hunden min er det derimot helt greit at de passer, for den har ikke 'quirks' som kan forverres ved feil håndtering. Jeg har dog 2 venner som jeg stoler til å passe på begge mine hunder, for jeg vet at de følger instruksene mine 100%.

At jeg ikke lar hvem som helst passe mine hunder, er ikke overbeskyttende. Det er sunn fornuft, spesielt om det er noe fysisk/mentalt ved hunden som man må ta hensyn til for å unngå forverring.

Søsteren din kan ta seg en bolle. Hunden er din. Du bestemmer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart henne «Det er min hund som jeg har skaffet meg fordi jeg vil ha hund og dens selskap. Jeg har ikke behov for pass nå, ellers takk» og gitt GREI beskjed til samboeren at hunden IKKE skal passes av noen som helst uten at du godkjenner først. 

Anonymkode: 3a2c0...398

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første jeg tenkte da jeg leste overskriften var at du er rar men etter å ha lest hele innlegget er det faktisk din søster som er rar. Syns det er helt innafor at du nekter henne å passe hunden for å kreve sånn å få hunden er ikke greit. Stå på ditt. Hunden virker som gjør deg veldig godt og da skal du holde på det. Du er høygravid og da skal du kun tenke på deg selv

Anonymkode: 7c8e4...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å si at dette stresser deg, og at hun skal slutte å mase om hunden. Og det er ikke noe å diskutere. 

Anonymkode: 2b4b1...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt! Hadde noen prøvd å "snike" til seg hunden mot min vilje, så hadde det blitt månelyst her. Kjenner pulsen stiger bare av tanken.

Selvfølgelig er vi (over-) beskyttende ovenfor dyrene våre. Vi har vært ansvarlige for dem i lang tid. Vi kjenner dem, vi vet hva som gjør dem glade, og alle måtene noe ille kan skje dem på. De kan heller ikke snakke og gi beskjed. Klarer den som skal passe hunden å lese kroppsspråket godt nok til å se tegn på fysisk eller mentalt ubehag? 

Og ikke minst, som du sier, det er den siste tiden din med henne alene. 

Anonymkode: 4b706...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var at familien din prøver å lure/overraske deg med en reise eller opphold som krever at noen passer hunden, men jo mer jeg leste jo verre ble det. Du er ikke urimelig! ❤️ Si klart ifra at du ønsker å ha hunden hjemme nå og at du kommer til å ignorere masing framover.

Du er en god hundeeier og kommer til å bli en god mor ❤️

Anonymkode: 46197...ee4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det første jeg tenkte var at familien din prøver å lure/overraske deg med en reise eller opphold som krever at noen passer hunden, men jo mer jeg leste jo verre ble det. Du er ikke urimelig! ❤️ Si klart ifra at du ønsker å ha hunden hjemme nå og at du kommer til å ignorere masing framover.

Du er en god hundeeier og kommer til å bli en god mor ❤️

Anonymkode: 46197...ee4

Tusen takk for at du sier det❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 
Jeg og min samboer har en golden retriever på snart 2 år. Jeg er høygravid nå og familien er å besøker oss i jula, de bor på hytta da vi ikke har så stor plass her hjemme. 
Hunden vår er verdens snilleste og søteste hund, hun har aldri gjort noen noe vondt og er så skjønn. I januar måtte vi operere henne for AD noe som har tatt på me rehab og opptrening, jeg har derfor vært veldig nøye med kosthold, turer, og generelt opptrening av foten hennes. Noen vil kanskje synes dette høres merkelig ut, men hun er virkelig min sjelehund. Hun betyr så ekstremt mye for meg at ord kan ikke beskreve det og etter AD operasjonen var det en periode vi trodde vi måtte avlive henne, fordi det oppsto komplikasjoner og mye annet. Jeg har derfor blitt veldig overbeskyttende ovenfor henne. 

Jeg føler meg veldig frisk og fin som gravid, jeg går turer og hunden er mye selskap for meg nå om dagene mens ventingen føles lang. Det er bare et problem… søsteren min har veldig lyst til å passe hunden mens de er på hytta. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker det fordi hunden er så mye selskap for meg og at jeg vil tilbringe tiden min med hunden før baby kommer da det blir mindre tid til hunden i en periode fremover naturligvis. Jeg har sagt at jeg skal ringe og si i fra hvis noe skjer i forhold til fødsel og at hun skal få passe henne med en gang det er antydning til at noe er på gang. Men hun sier bare at hun vil passe henne nå. Tidligere i dag sa hun at «jeg kommer på døra og henter henne, jeg avtaler heller med samboeren din enn deg!» noe jeg synes er ubehagelig… nå skal det sies at hormonene spiller inn her… samboeren min har ikke det samme forholdet til hunden, han kunne gjerne gitt henne til hvem som helst, men for meg sitter det så langt inne og la noen passe henne, selv min egen søster… det skal også sies at hun prøvde seg på å ville passe henne nå i helga, men jeg sa at det gikk fint, men hun iglet seg innpå og jeg følte jeg ikke hadde noe annet valg enn å gi etter. «Heldigvis» ble hun spurt om å være med på fest så hun takket heller ja til det… hun er noen år yngre enn meg (21).

jeg føler meg veldig overbeskyttende og vet at jeg er det, men er jeg urimelig? Dette har blitt et tema som jeg merker sårer/irriterer meg akkurat nå og jeg vil aller helst unngå henne…  hun blir også veldig ufin og kommer med slemme kommenterer som at «du kommer til å bli en så overbeskyttende mor» «du kan ikke se på hunden som et barn» osv…

Skjønner deg veldig godt. Det er da ingen andre som skal bestemme at de skal passe hunden din om du selv ikke mener du har behov for det.

Høres også som ut som du og hunden er veldig knyttet, vil derfor  ikke anbefale deg å gå med på dette tullet. Jeg hadde nærmest kjærlighetssorg første natten i hus uten hund, han var hos svigers siden vi skulle ta fly tidlig neste dag 😅 . Stå på ditt og lykke til ❤️

Anonymkode: 04fbf...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf? Søstra di må få tydelig nei, og samboeren din må backe up deg 100%. Hun er jo litt intens eller? Hun må bare slutte. Jeg hadde heller ikke latt hvem som helst passe hunden min, og kun hvis det var noe jeg selv ønsket. 

Anonymkode: 8df9e...067

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må lære deg å sette grenser. Det heter NEI! Du vil ha hunden hjemme, og samboer må støtte deg.

Anonymkode: 42a9d...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner søsteren din, og hvis du mener at hun ikke vil passe hunden på en forsvarlig måte, så lar du henne naturligvis ikke gjøre det.

Men, hunden kan trenge å venne seg til at flere enn du passer den. Om din søster får passe den litt av og til, så blir det enklere for hunden når du må la andre passe den.

Hvis hunden blir passet på og får godt stell, så ser jeg virkelig ikke problemet i at nær familie av og til kan ta den med på hytta eller lignende.

Anonymkode: de578...e4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 

Du er syk, i hodet….🙇‍♀️

Anonymkode: e950f...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt noen ta med hverken hundene eller barna mine med seg bare fordi de har lyst. Jeg har de ikke for at de skal please andre når det passer dem. 
Om noen prøver å overkjøre meg slik, og begynt med trusler - så er de heller ikke velkommen mer. Det hadde jeg forklart ettertrykkelig.
Det har ikke med å absolutt ville passe hund, men mangelen på respekt. 

Anonymkode: 61a8c...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er syk, i hodet….🙇‍♀️

Anonymkode: e950f...891

Fordi?

Anonymkode: 11c9a...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig, TS. Søstera di får lære seg å kjenne sin besøkstid bedre. 

Anonymkode: 11c9a...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...