AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #1 Skrevet 17. desember 2024 To ganger den siste tiden har jeg fått mageknip og akutt diarè av kylling. Rå kyllingfilet ferdig oppskjært i biter. Disse to gangene stekte jeg kyllingen på siste forbruksdag (sørget for at den ble gjennomstekt), og jeg har tenkt at det er på grunn av det. Men litt kjipt, da siste forbruksdag skal jo være trygg? Men i dag skjedde det samme for tredje gang. Ferdig oppskåret lårfilet av kylling. Den hadde utløpsdato 19 desember og det er jo to dager til! Og jeg stekte den først kjempegodt, deretter ble den kokt i gryte, så garantert gjennomstekt. Men både jeg og mannen fikk magevondt og diarè ca to timer etterpå. Jeg har kjøpt disse pakkene i 40% disken på butikken. Kan det være derfor? At disse diskene blir åpnet og lukket hele tiden, og det ikke er kaldt nok? Jeg skal ikke kjøpe kylling derfra igjen. Burde vel kanskje lært av forrige gang. Men nå var jo datoen to dager frem, så tenkte det var trygt 🤷♀️ Anonymkode: 03b28...c81
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #2 Skrevet 17. desember 2024 Hvilken kylling kjøper du? Er det lavpris masseprodusert? (f.eks. Prior). Anonymkode: 01914...c09
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #3 Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): To ganger den siste tiden har jeg fått mageknip og akutt diarè av kylling. Rå kyllingfilet ferdig oppskjært i biter. Disse to gangene stekte jeg kyllingen på siste forbruksdag (sørget for at den ble gjennomstekt), og jeg har tenkt at det er på grunn av det. Men litt kjipt, da siste forbruksdag skal jo være trygg? Men i dag skjedde det samme for tredje gang. Ferdig oppskåret lårfilet av kylling. Den hadde utløpsdato 19 desember og det er jo to dager til! Og jeg stekte den først kjempegodt, deretter ble den kokt i gryte, så garantert gjennomstekt. Men både jeg og mannen fikk magevondt og diarè ca to timer etterpå. Jeg har kjøpt disse pakkene i 40% disken på butikken. Kan det være derfor? At disse diskene blir åpnet og lukket hele tiden, og det ikke er kaldt nok? Jeg skal ikke kjøpe kylling derfra igjen. Burde vel kanskje lært av forrige gang. Men nå var jo datoen to dager frem, så tenkte det var trygt 🤷♀️ Anonymkode: 03b28...c81 Det kan like gjerne skyldes en bakterie hjemme hos deg. Hvis du ikke har vært 100 % nøye med hygienen når du har tilberedt kyllingen. Anonymkode: 715ab...b59 3
Ugle83 Skrevet 17. desember 2024 #4 Skrevet 17. desember 2024 Har du vært nøye med krysskontaminering? Altså at skjærefjøl, redskaper og sånn ikke kontaminerer den ferdige maten? Det er som oftest slik folk blir syke av kylling. Det skal mye til å bli syk om det er godt varmebehandling og uten krysskontaminering. Jeg behandler kylling med omhu, som om det er noe sykdomsfremkallende i rå form. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #5 Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kan like gjerne skyldes en bakterie hjemme hos deg. Hvis du ikke har vært 100 % nøye med hygienen når du har tilberedt kyllingen. Anonymkode: 715ab...b59 Ugle83 skrev (9 timer siden): Har du vært nøye med krysskontaminering? Altså at skjærefjøl, redskaper og sånn ikke kontaminerer den ferdige maten? Det er som oftest slik folk blir syke av kylling. Det skal mye til å bli syk om det er godt varmebehandling og uten krysskontaminering. Jeg behandler kylling med omhu, som om det er noe sykdomsfremkallende i rå form. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilken kylling kjøper du? Er det lavpris masseprodusert? (f.eks. Prior). Anonymkode: 01914...c09 Sånn vanlig Prior merke ja. Som sagt så var dette rå kylling som var ferdig oppskåret i biter, så jeg åpnet pakkene og hellet kyllingen rett i glovarm stekepanne. Så ingen fare for krysskontaminering eller bakterier fra hjemmet mitt. Anonymkode: 03b28...c81
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #6 Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): To ganger den siste tiden har jeg fått mageknip og akutt diarè av kylling. Rå kyllingfilet ferdig oppskjært i biter. Disse to gangene stekte jeg kyllingen på siste forbruksdag (sørget for at den ble gjennomstekt), og jeg har tenkt at det er på grunn av det. Men litt kjipt, da siste forbruksdag skal jo være trygg? Men i dag skjedde det samme for tredje gang. Ferdig oppskåret lårfilet av kylling. Den hadde utløpsdato 19 desember og det er jo to dager til! Og jeg stekte den først kjempegodt, deretter ble den kokt i gryte, så garantert gjennomstekt. Men både jeg og mannen fikk magevondt og diarè ca to timer etterpå. Jeg har kjøpt disse pakkene i 40% disken på butikken. Kan det være derfor? At disse diskene blir åpnet og lukket hele tiden, og det ikke er kaldt nok? Jeg skal ikke kjøpe kylling derfra igjen. Burde vel kanskje lært av forrige gang. Men nå var jo datoen to dager frem, så tenkte det var trygt 🤷♀️ Anonymkode: 03b28...c81 Lagringstemperatur på lettbedervelige råvarer som kyllingfilet som er oppskjært ferdig (mer flate for bakterier å sette seg på) Vil ha mye å si. Bakterier du plukker opp hjemme like før tilberedning vil ikke ha noe å si, de rekker ikke å formere seg uansett. Du bør varsle butikken om det og høre om de fører logg på temperatur i disken. Anonymkode: 66160...a95 1
Million Skrevet 18. desember 2024 #7 Skrevet 18. desember 2024 Oppskåret kjøtt i biter og kjøttdeig har større risiko for bakteriekontaminering fordi bakteriene får større overflate å sette seg på når det er oppskåret. Kan være derfor. Vil du ha kyllingkjøtt til middag, prøv i stedet kjøtt som ikke er oppskåret men kommer i hele fileter eller kyllinglårfileter. Var alle tre tilfellene fra samme produsent, Prior? Jeg tror faktisk jeg ville tatt kontakt med produsenten og fortalt dette og hørt om de muligens har hatt noe trøbbel i produksjonskjeden sin og har fått klager fra flere?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #8 Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 20.28): To ganger den siste tiden har jeg fått mageknip og akutt diarè av kylling. Rå kyllingfilet ferdig oppskjært i biter. Disse to gangene stekte jeg kyllingen på siste forbruksdag (sørget for at den ble gjennomstekt), og jeg har tenkt at det er på grunn av det. Men litt kjipt, da siste forbruksdag skal jo være trygg? Men i dag skjedde det samme for tredje gang. Ferdig oppskåret lårfilet av kylling. Den hadde utløpsdato 19 desember og det er jo to dager til! Og jeg stekte den først kjempegodt, deretter ble den kokt i gryte, så garantert gjennomstekt. Men både jeg og mannen fikk magevondt og diarè ca to timer etterpå. Jeg har kjøpt disse pakkene i 40% disken på butikken. Kan det være derfor? At disse diskene blir åpnet og lukket hele tiden, og det ikke er kaldt nok? Jeg skal ikke kjøpe kylling derfra igjen. Burde vel kanskje lært av forrige gang. Men nå var jo datoen to dager frem, så tenkte det var trygt 🤷♀️ Anonymkode: 03b28...c81 Kylling som er grundig varmebehandlet blir du ikke dårlig av. Anonymkode: d1a1e...2db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå