Gå til innhold

Dere som er alene: hvordan gjør dere det med middagslaging etter barnehagen med små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser noe annet rett etter bhg (typisk kvelds), og spiser middag til kvelds, etter påfyll og tid sammen (så connection er etablert igjen) etter bhg/skole er barna lettere å ha med seg på slikt. Også sitter de på kjøkkenbenken, eller står der, og hjelper til med middag. Blir bare koselig da. Og lager alltid store porsjoner så vi har ekstra til frysen og ikke lager hver dag. 

Anonymkode: 75eed...28a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bæresele. De dagene lille er veldig sliten så er det bæresele på ryggen uansett. 

Anonymkode: 75eed...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hang ungen i beina rundt meg. FIkk gjerne noe å drikke, bærte litt og fikk se på mens jeg lagde mat, fikk lokk og kjøkkenredskap å slå på, satt i tripptrappstolen og såg på, snakka sammen, sang osv osv.

Hadde en egen skuff med ting og tang på kjøkkenet til ungen som hun kunne dra ut og leke med. Det var jo enkle og raske middager i den perioden.

Anonymkode: 9b9ef...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 20.15):

Prøvd diverse men finner ingen gode løsninger. Har en gutt på 1 år, om jeg skal lage middag må jeg plassere han foran tv, om ikke vil han bare bæres eller at jeg skal leke med han. Middag kan gjerne ta en 30-40 min, spørs hva jeg lager. Da blir det plutselig mye skjermtid. Noen ganger er jeg ferdig 16:30 på jobb og får da også dårlig samvittighet over hvor lite tid vi får sammen. Hvordan løser andre dette? 

Anonymkode: f8b2d...e49

her fikk hun fra tidlig alder lære seg å finne på noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nesten alltid min yngste på ryggen da han var liten da jeg lagde middag. 

Anonymkode: 2e78c...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alene hele tiden, men ca. 50 % av ettermiddagene fordi barnas far jobber på båt. Dette med at man bare kan bestemme eller lære en ettåring å leke alene. Det at barnet eller barna dine pludrer alene på gulvet etter en lang dag i barnehagen, er flaks og temperament. De fleste gjør nok ikke det. Og mange som godt kan gjøre det, gjør det ikke i akkurat den settingen, slitne etter dagen og i behov av nærhet etter å ha vært lenge borte fra mor. 

Min eldste holdt ofte på alene, hvis jeg lot henne åpne nederste kjøkkenskuff, og/eller ga henne skåler med blåbærbiter, mais smaksprøver av middagen osv. Den yngste gjorde absolutt ikke det i samme alder. Hun ville sitte på armen. Og da ville plutselig storesøster det også, fordi hun ble sjalu. Så en periode der fikk ikke jeg til å lage middag når vi kom hjem kl. 17 i hvert fall. 

Løsningen var å gjøre klart kvelden før, kutte opp grønnsaker, måle opp det som skulle måles osv. Samt at jeg laget store porsjoner når vi hadde tid. Vi hadde ofte samme middag annen hver dag, altså spiste rester av middagen på mandag på onsdag, og rester av tirsdagsmiddagen på torsdag osv. Jeg hadde dessuten muligheten til å lage og fryse ned i mannens friperioder, og han laget også til oss og la i fryseren når han var hjemme. Den muligheten har jo ikke TS. 

Så TS, det er ikke noe rart at det er vrient for deg, syns jeg! Og det er lov å velge lette løsninger noen dager. Stekt egg kan være en middag her i huset. Havregrøt med bær også på slitne dager. 

Anonymkode: 4366c...7b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine ble enten plassert i lekegrinden eller i tripptrappstolen ved siden av meg.

Anonymkode: 348fb...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag dobbel porsjon annenhver dag og varm opp rester dagen etter. 

Vi har også kjøkkenhjelper og vårt barn spiser gjerne frokost der mens jeg lager til matpakke og leker der når jeg lager mat. 

Anonymkode: e153b...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden laget jeg alltid middag på kveldene etter leggetid og varmet i Micro. 

Anonymkode: 59066...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert for sent for TS, men min beste investering da jeg fikk barn, var en god, gammeldags lekegrind av tre. Min trivdes veldig godt der til han var over to år 🙂.

Jeg ville ha begynt å lære barnet å leke litt alene. Det får du igjen for senere. Når man lager middag, står man gjerne ikke pal over komfyren. Man kan gå litt til og fra. Om du alltid har en salatbolle i kjøleskapet, og f.eks lager fisk eller kylling i ovn og koker ris til, så er det ikke så mye du må stå å passe på. Kutt opp ting til en suppe kvelden før. Da trenger du bare å koke opp, så står det å putrer for seg selv. Kok potet for noen dager i slengen, og varm i mikro. Fiskekaker i panna med oppdelte poteter fra i går, med litt matfløte og paprika oppi er en helt ok middag. Med litt planlegging burde det ikke være nødvendig å bruke 40 min på middag.

Anonymkode: 6301d...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 20.15):

Prøvd diverse men finner ingen gode løsninger. Har en gutt på 1 år, om jeg skal lage middag må jeg plassere han foran tv, om ikke vil han bare bæres eller at jeg skal leke med han. Middag kan gjerne ta en 30-40 min, spørs hva jeg lager. Da blir det plutselig mye skjermtid. Noen ganger er jeg ferdig 16:30 på jobb og får da også dårlig samvittighet over hvor lite tid vi får sammen. Hvordan løser andre dette? 

Anonymkode: f8b2d...e49

Du må ikke leke. Du setter han på benken og så lager du maten. Gi han små oppgaver å gjøre på benken.

Anonymkode: c7ac7...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde han som regel på hjørnet av kjøkkendisken eller på gulvet på kjøkkenet. Bæring var populært her også men han tok ikke skade av å sutre litt. Jeg var jo der ved siden av han, pratet og sang, så han var jo ikke forlatt.

Anonymkode: 6a719...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alene men jeg lager ofte middagen alene til oss før mannen kommer hjem. Da pleier jeg å ha ho i kjøkkenhjelper så ho kan fikle med ting på benken. Hvis det er helt krise har jeg ho i bæresele. 1 år

Endret av Fame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange enkle middager som kan smelles ihop på 20 minutter. Ungene får nå bare leke mens jeg holder på, middagen må lages. 

Vil jeg lage noe mer tidkrevende, preppes det kvelden i forveien. 

Anonymkode: 15ca9...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegger. Har 1-2 middagslagedager, lager i stort og fryser ned, varmer opp når vi skal spise det. Så da tar det max et kvarter da. Eller så lager jeg ting som går raskt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (3 timer siden):

Han satt på benken og lagde sammen med meg. Mye gris, men man kommer i mål :)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må ikke leke. Du setter han på benken og så lager du maten. Gi han små oppgaver å gjøre på benken.

Anonymkode: c7ac7...767

Ser mange sier de hadde barna sittende på kjøkkenbenken. Bare min som var så urolig at jeg da hadde måttet lage mat med 1 hånd? Hadde aldri turt å la min sitte på benken før 2 år uten å passe på hele tiden, hun hadde garantert falt ned, hun var så urolig og så lite redd/dum 😄

Eneste tips jeg har er å gi litt grønnsaker osv å snacke på, det har funket fint her for å oppholde barnet en stund :) Spiste mer grønnsaker på den måten og :)

Anonymkode: 0803e...6b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slowcooker er min beste investering!

Anonymkode: fa34c...fea

Enig! Slowcooker er gull. Den putrer som regel gjennom søndagen, eller om jeg er på hjemmekontoret. 

Airfryer er også hyppig i brøk. Gjør det veldig raskt å lage sunn og populær mat. For eksempel er biter av kylling, eller biter av sei, raskt panert i panko, veldig populært. Hiver en neve brokkoli oppi siste 5 minuttene, det går også rett ned da den fortsatt har tyggemotstand, og er litt sprø i kantene. 

Anonymkode: dd47c...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar ikke på dem, men satte dem på gulvet og hadde skuffe de dro ut selv, med plastkopper, sleiver og dilldall. Maten ble enkel og kjapp, fryste ned i store posjoner de helgene det var overskudd til det, men hverken jeg eller de døde av pasta eller noen fiskekaker med gulrøtter laget på 10 min innimellom. Jeg ville aldri satt en 1.åring på benken mens jeg holdt på med varme ting, og i en barnestol blir de passivisert.læringstårn er vel og bra, når de blir litt eldre.  Mye fin motorisk utvikling i å være trygt på et gulv, og ha ting med ulik form å holde på med. Å ta en sleiv eller en stor kopp, krever ulike strategier. Vi var sammen, kommuniserte og det kostet  heller ikke en krone i anskaffelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...