Gå til innhold

Dere som er alene: hvordan gjør dere det med middagslaging etter barnehagen med små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvd diverse men finner ingen gode løsninger. Har en gutt på 1 år, om jeg skal lage middag må jeg plassere han foran tv, om ikke vil han bare bæres eller at jeg skal leke med han. Middag kan gjerne ta en 30-40 min, spørs hva jeg lager. Da blir det plutselig mye skjermtid. Noen ganger er jeg ferdig 16:30 på jobb og får da også dårlig samvittighet over hvor lite tid vi får sammen. Hvordan løser andre dette? 

Anonymkode: f8b2d...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag enkle middager som er rask å lage. Lag større batcher å ha i frys

Anonymkode: 25bce...f72

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde minstemann i tripptrappstolen, og så "hjalp" det med deling osv. 

Eller jeg lagde middag for dagen etter på kvelden, og bare varmet opp etter jobb. 

Anonymkode: fda5c...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenhjelper/tårn har vært en veldig god investering her. :) Han står i/på (?) den ved kjøkkenbenken og hjelper til på sin måte. Eventuelt så leker han med noe mens han står der. De dagene alt er feil og venting er megateit, plasserer jeg tårnet ved kjøkkenvasken og lar han leke med svamp og litt vann.

Anonymkode: 98ec5...282

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvd diverse men finner ingen gode løsninger. Har en gutt på 1 år, om jeg skal lage middag må jeg plassere han foran tv, om ikke vil han bare bæres eller at jeg skal leke med han. Middag kan gjerne ta en 30-40 min, spørs hva jeg lager. Da blir det plutselig mye skjermtid. Noen ganger er jeg ferdig 16:30 på jobb og får da også dårlig samvittighet over hvor lite tid vi får sammen. Hvordan løser andre dette? 

Jeg er også alene, med en i samme alder som din. Skal nevnes at min er flink til å leke selv og hvis det ikke er noe spesielt, så synes jeg at barn har godt av å lære seg å vente. "Mamma lager middag, nå må du vente litt" 

De fleste middager jeg lager i ukedagene tar max. 30 min og jeg lager alltid mat fra bunnen av. Det hender jeg kjøper fiskekaker. 

Idag hadde jeg Stekt ris med grønnsaker og ovnsbakt torsk f.eks. 

Hvis jeg vil ha noe lettvint kjøper jeg fiskekaker og lager f.eks en guacamole vedsiden av. 

Hvis jeg f.eks har laget en bolognese, lasagne eller f.eks thaigryte eller andre ting så lager jeg store porsjon og fryser ned. Så har jeg alltid noe jeg kan varme opp de dagene jeg ikke orker eller ikke har tid. Så anbefaler å lage store porsjoner de dagene du har tid og frys ned. 

Anonymkode: c31f8...dd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered så mye du kan på forhånd, og putt i kjøleskap/fryser. 

Anonymkode: 2737a...c72

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett han på gulvet på kjøkkenet med litt leker, må lære å aktivisere  seg selv litt... hyler og klenger sikkert litt i starten da han tydeligvis ikke er vant til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Plassert i stolen ved siden av meg og er med på kjøkkenet

Anonymkode: bdb36...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (15 minutter siden):

sett han på gulvet på kjøkkenet med litt leker, må lære å aktivisere  seg selv litt... hyler og klenger sikkert litt i starten da han tydeligvis ikke er vant til dette...

Eh nei 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh nei 

hvorfor ???

Anonymkode: 99230...514

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresele og lage store porsjoner som fryses ned. Lage ferdig det som kan lages ferdig når de sover foreksempel 

Anonymkode: 7c42e...16a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæresele, stol - blir med å lage middag. Eventuelt laget en lekestasjon i nærheten så jeg kan ta litt del i det samtidig som jeg lager mat. Men tv er også blitt brukt. 

Anonymkode: 33e6e...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystol ved kjøkkenbenken. Støtter også å lage opp på forhånd og varme opp.

Anonymkode: b8609...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at det ble en del sutring og gråt under middagslaging da barnet var i 1-årsalder. Det er jo ikke skadelig når man er der i samme rom og trøster underveis. Slitsomt selvfølgelig. Men bæresele på ryggen hadde vi hvis det var virkelig desperat gråt. Og i tillegg brukte hun ofte å sitte i tripp trapp stolen og sortere biter av agurk/legge dem oppi isbitformer f.eks. Jeg har vært veldig konsekvent på å ikke bruke skjerm etter barne-tv og det er jeg veldig fornøyd med i dag. Har en 3åring som koser seg med å leke med dukker eller hjelper meg med middagen i dag. 

Anonymkode: 01ab8...f3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke alene. Men 30-40 minutter hørtes ut som veldig mye på matlaging. 

Lager dobbelt søndag, da har vi mandag. 

Tirsdag er suppedag. Tar ca 10 minutter å hive alt i en gryte. 10 mer på å smake til, og blende. Lager gjerne 3-4 middager i slengen og fryser, da det tar like lang tid. 

Onsdag varierer mye, er gjerne den dagen jeg bruker litt tid på kjøkkenet. Lager da også opp ekstra. 

Torsdag er frysermat, eller take-away. 

Lager opp en del gryteretter, lasagne, lapskaus, med mer,når jeg har tid. Vakumpakker og fryser. Da er det bare å varme opp raskt. 

Anonymkode: dd47c...2ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mealprepper på kvelden, så går det fort å varme opp når jeg kommer hjem. Har barnet i læringstårn mens jeg varmer opp. 

Anonymkode: 65ce3...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et lite lekekjøkken som jeg plasserte på kjøkkenet. Barnet leker at det laget mat der mens jeg lager ekte middag. Nå som han er litt større har han fått en egen, barnevennlig kniv som han bruker til å hjelpe til litt med. 

Anonymkode: 6b7d5...79c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle middager, forhåndslagde middager, av og til fried Rice med kylling på deling. La ikke lista så høyt i den perioden 

Anonymkode: 18e9c...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...