Gå til innhold

Blodtrykk og stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har skaffet meg en digital blodtrykksmåler da jeg ofte har forhøyet blodtrykk hos legen, noe jeg og legen tror skyldes stress (eller kontortrykk). Når jeg måler hjemme er de første målingene lett forhøyet (ca 140/75) men synker for hver måling. Når jeg er helt avslappet ender det på ca. 120/65. Dette er etter å ha målt 6-7 ganger etter hverandre. Skal jeg ta utgangspunkt i den laveste målingen?

Anonymkode: e1fc2...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har skaffet meg en digital blodtrykksmåler da jeg ofte har forhøyet blodtrykk hos legen, noe jeg og legen tror skyldes stress (eller kontortrykk). Når jeg måler hjemme er de første målingene lett forhøyet (ca 140/75) men synker for hver måling. Når jeg er helt avslappet ender det på ca. 120/65. Dette er etter å ha målt 6-7 ganger etter hverandre. Skal jeg ta utgangspunkt i den laveste målingen?

Har ikke legen gitt deg opplæring i hvordan du skal bruke blodtrykksapparatet? Det høres ikke slik ut, så da kan du sette bort hele apparatet. 
For å finne ut om dette er kontortrykk, så skal du kobles til 24 timers blodtrykksapparat, enten hos fastlegen eller hos kardiolog. 

Anonymkode: 32bbb...d83

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke legen gitt deg opplæring i hvordan du skal bruke blodtrykksapparatet? Det høres ikke slik ut, så da kan du sette bort hele apparatet. 
For å finne ut om dette er kontortrykk, så skal du kobles til 24 timers blodtrykksapparat, enten hos fastlegen eller hos kardiolog. 

Anonymkode: 32bbb...d83

Nei? Hva gjør jeg galt mener du? Da kan jo du fortelle meg det.

Jeg har tatt 24 t måling men det er lenge siden nå. Det var normalt.

Skrevet

En skal ha roet ned når en måler. Sitte uten å fikle med noe digitalt eller lign i 10 min tid. En bør ta flere målinger, gjerne 3 stk om det er forskjeller. En skal ikke ha kryssede ben når en måler (det korrigerer de alltid meg på, på legekontoret)

Anonymkode: 57f5e...d92

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

140/75 er ikke særlig høyt med mindre du er 16 år-ish…. legg vekk det apparatet du, å måle støtt og stadig kan også skape stress (høyere bt). En tar gjerne et snitt av 3 eller flere målinger. Når det synker etter å ha sittet i ro, er det uansett et godt tegn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En skal ha roet ned når en måler. Sitte uten å fikle med noe digitalt eller lign i 10 min tid. En bør ta flere målinger, gjerne 3 stk om det er forskjeller. En skal ikke ha kryssede ben når en måler (det korrigerer de alltid meg på, på legekontoret)

Problemet er at jeg blir stresset i det apparatet slås på. Pulsen øker og jeg føler meg anspent. Når jeg har målt er par ganger slapper jeg mer av og det synes også på resultatet.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

140/75 er ikke særlig høyt med mindre du er 16 år-ish…. legg vekk det apparatet du, å måle støtt og stadig kan også skape stress (høyere bt). En tar gjerne et snitt av 3 eller flere målinger. Når det synker etter å ha sittet i ro, er det uansett et godt tegn. 

140 i overtrykk er i grenseland. Undertrykk er alltid innenfor. Overtrykket påvirkes mest av stress.

Er legen som har bedt meg følge med litt en stund.

TS

Skrevet

Jeg ville gått ut fra den laveste målingen, ja. Det skal jo tas når du er helt rolig. Hvis du ikke føler deg helt rolig på de andre målingene så er du jo ikke det, da.

Anonymkode: 167f2...825

• Liker 1
Skrevet

Rutinen er at første trykk oversees, så tar man gjennomsnitt av trykk 2 og 3. Også måler man ikke mer. 140/75 er heller ikke for høyt. 
Du skal sitte en 10 min før du måler, ikke ha drukket foreks kaffe først (eller andre ting som øker BT), ikke kryssede ben, avslappet arm, ikke prate, slappe av osv. 

Anonymkode: ca2c5...1f7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...