Gå til innhold

Noen som har klart å snu helsa si til det bedre når de på en måte ikke vil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

173 cm høy, 95 kg. 

Jeg er utrolig lei av å ha dårlig kosthold. Det tærer på helsen min, mest psykisk.

Jeg vet hvordan jeg går ned i vekt, jeg vet hva som er sunt, jeg har satt meg mye inn i ernæring. Det står ikke på kunnskapen, det står på viljen. 

Det store problemet mitt er at jeg har ingen motivasjon og jeg ser ikke lyst på fremtiden, ergo har jeg ikke klart å ta tak i vektproblemene. Sliter i relasjoner, skal aldri ha kjæreste, aldri ha barn osv. Har ikke noe å leve for. Det eneste jeg liker, er en hobby hvor jeg er sittestillende uansett hvor kroppen min ikke betyr noe. 

Det å skulle gjøre noe bra for helsa si er ikke motiverende for meg. Jeg vil ikke bli gammel! Det er ikke et mål for meg å bli 80+ år. Det er egentlig ikke et mål for meg å bli pensjonist engang. 

Går i terapi men det hjelper ikke. Psykologen bare nikker på hodet. I gruppeterapi tør jeg ikke prate om det. 

Dette føles litt håpløst. Hvorfor skal jeg gjøre noe? Svar som handler om samfunnets holdninger rettet mot meg hjelper ikke, jeg driter i hva folk mener. 

Skal sies at jeg føler meg jo dårlig. Er derfor jeg spør. Men mat og godteri smaker bedre enn noe annet og det er den lille gleden jeg har, som hobbyer og andre ting ikke gir meg. 

Anonymkode: d1cad...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og du føler deg mest sannsynlig dårligere enn nødvendig nettopp fordi du lever på dårlig mat og godteri. 

Anonymkode: ceafd...89d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og du føler deg mest sannsynlig dårligere enn nødvendig nettopp fordi du lever på dårlig mat og godteri. 

Anonymkode: ceafd...89d

Støtter denne. Dårlig kosthold og dårlig mental helse henger sammen, og det er nok ofte en ond sirkel. Jeg tror du kan bli overrasket over hvor mye bedre mental helse du kan få av å spise riktig (jeg tror det aller viktigste er å kutte ut unødvendig sukker og ultraprosessert mat), spesielt kombinert med fysisk aktivitet. Det trenger ikke være et voldsomt treningsopplegg. Nok dagslys kan også gjøre en stor forskjell.

Anonymkode: 06911...91b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også psykisk syk og ikke noe opptatt av å bli gammel. Men jeg har hatt det så vondt at jeg vil gjøre alt JEG kan for å bedre det bare litt. Det å ha en slank kropp er noe som faktisk gir meg litt gode følelser. Følelsene og huden min er bedre med ren mat. Jeg liker å bruke litt av grublingen og kontrollbehovet mitt på maten egentlig. Følge med på vekten, antall frukt/grønt daglig, antall skritt jeg har gått den dagen osv. Det gir meg en følelse av rutiner og kontroll. Går også blant annet i gruppeterapi, og bare det å føle meg vel i kroppen min i den settingen er viktig for meg. 
Er egentlig veldig glad i smågodt, så jeg forstår frustrasjonen din. Og jeg spiser det av og til. Men jeg er litt mer opptatt av litt langsiktig premie (beholde slank kropp), enn impulsivt dekke behov. Men du må jo velge selv hva som er viktigst for deg. Men vi er flere som har gitt opp framtiden og likevel ikke blåser i kroppen. Og man MÅ ikke spise sunt, du er voksen og kan ta egne valg rundt det. Med de konsekvensene det fører med seg (dårligere psykisk og fysisk helse, dårligere selvbilde, flauhet osv)

Anonymkode: 58bad...9b2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er vanskelig 💚 Kan du tenke mer kortsiktig på det? Du vil ha en bedre ettermiddag om du spiser mat som holder det meg, og blodsukkeret mer jevnt. Du vil orke mer i løpet av dagen om du spiser ok igjennom dagen. Altså si sånne ting til deg selv. Da er ikke målet å bli hundre, men å klare dagene, dag for dag, time for time, osv. 

Jeg tror mye ligger i å faktisk spise ting en liker, men som likevel er sunt, eller i hvert fall delvis sunt. Du kommer veldig langt med en pose wok-grønnsaker, kylling eller svinestrimler, og fullkornsris. Hiv over soyasaus, eller en pose med wok-saus. Siste er ikke det sunneste, men målet trenger ikke nødvendigvis være kjempesunt, men sunnere enn du har nå. 
Bytte ut finere brød med grovere. Fin pasta med fullkorn. Syltetøy med mindre sukker. Skinke istedenfor servelat. Osv.
Jeg hadde droppet ting som måtte preppes mye. Fryste grønnsaker er din venn 😊 Samme med kjøttdeig, oppskjært kylling eller annet kjøtt, fryst fisk, og hermetiske linser og bønner. 
Druer, cherrytomater, sukkererter, epler, pærer, bananer, babygulrøtter, bær osv er gode som snacks. Det kan spises som det er uten for mye ekstra.

Om det kan lette , så er det gjerne lettere å forholde seg til, enn at det skal hjelpe om ett år, når ett år kjennes fjernt ut. 

Å ha veldig svingende blodsukker vil bare gjøre dagene mer kjipe. Det skjønner jeg du alt vet, men du mangler livsgnisten til å ta tak i det, og derfor jeg tenker at det kanskje er lettere å tenke litt her og nå, og ikke så mye fremover. 

Husk du har det i deg når du faktisk tenker på det, og spør her 💪🏻💚

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg, og forstår deg. Har vært i tilsvarende situasjon, "hva er vitsen, livet er jo uutholdelig likevel". Men, det kommer til et punkt hvor selvskading gjør en verre, og det å spise junk og ikke ta vare på seg selv er en form for å skade seg selv.

En ting er at kroppen får nok av feil mat, ingen som føler seg bra av å spise dårlig over tid. En annen ting er næringsmessige mangler som også kan få en til å føle seg verre, både mentalt, psykisk, og fysisk. Du kan få forverring av både angst og depresjon hvis du f.eks får for lite b12, folat, jern, magnesium, d vitamin, og for lite kan også gi fatigue. Ikke alt fanges opp på prøver heller, hører flere tilfeller om f.eks b12 og magnesium som har vært innenfor normalen, men det har ligget i nedre del av normalen og har vist seg å være en del av symptomsbildet likevel. Jeg er en av de som har hatt god nytte av b12 (medisin, ikke tilskudd) og magnesium over tid. 

Det har selvsagt ikke løst traumer og slike ting, men det har helt klart vært veldig hjelpsomt, slik at jeg har mer lyst til å ta vare på meg selv. 

Jeg er enig i brukeren over som skriver hvor viktig det er å fokusere på her og nå. Hva kan du gjøre i dag akkurat NÅ for å få det litt bedre. I mine mørkeste stunder så skriver jeg ned alt jeg er takknemlig for. Alt. Det er alt fra at jeg har tak over hodet, vann i springen, mat i kjøleskapet, tidligere hendelser som har vært positive. Skriver opp positive ting om meg selv. Alle har noe positivt ved seg, men det er fort gjort å henge seg opp i alt man ser er "feil" fremfor å fremme det som faktisk er bra. Det kan være noe du har gjort for noen, noe du har prestert (det kan være så banalt som at man klarte å stå opp og ta seg en dusj) positive egenskaper som at man er snill, tålmodig, hva som helst. Du skjønner greia. 

Det er så ekstremt viktig å mate underbevisstheten riktig. Tenker man konstant på at man er "ubrukelig" eller at det aldri finnes håp for noe godt, så blir det virkeligheten uansett. 

Hvis terapien du går ikke hjelper, så få en ny teraput eller finn en annen behandlingsform. Tar du medisiner? 

Anonymkode: 6267f...9c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trøstespising og en spiseforstyrrelse som må behandles. Juks med slankesprøyte så skal du se at livet straks blir bedre og du ser en fremtid, når du føler deg bedre. Og da kan du bytte ut maten med andre ting du synes er kos. Denne vekta påvirker psyken vår altfor mye, dessverre. 

Anonymkode: a04a8...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du depresjon? Om ikke behandling virker, eller at du har forsøkt det meste, ville jeg sjekket ut ketaminbehandling? Det kan hjelpe mot depresjon/ bryte mønstre. 

Anonymkode: f8fd0...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Det å ikke ville bli gammel er jo én side av saken. Men vil du ha helse som en dårlig 80-åring når du er 60? 

Kanskje du skulle startet med å gå 30 min tur hver dag. Begynn der. Se om det kan balle litt på seg mht kosthold også. Litt etter litt… 

Anonymkode: f3e32...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon. Har vurdert å bare begynne med appen FriFor, kun for å kutte ultraprosessert mat... De sier jo at det har veldig helsegevinst, og at man faktisk går ned litt bare ved å bytte merke.. Er jo egentlig ett fett om jeg spiser Santa Maria eller Old El Paso taco, så lenge jeg får tacoen min... Samme med popcorn, om jeg popper selv eller bruker micro er 0 stress, popcornet er like godt... 

Anonymkode: 17471...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...