Gå til innhold

Hva forbinder egentlig en kvinne med husarbeide ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv om gårdsdrift legges ned så har de likevel mye vedlikehold av gårdsplassen og veger. Men dette forstår byfiser ingenting av. 

Anonymkode: c0445...4a3

Jeg er vokst opp på gård, som ikke drives lenger. Vedlikeholdet er nedskalert og løses uten å inngå i husarbeidet til de som bor/har eierskap. Tråden mangler både hode og hale, og er knapt relevant for noen andre enn en håndfull mennesker. 

Anonymkode: 8c451...789

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.17):

Det spørs hvordan du bor og hvor mye vedlikehold som trengs. Med enebolig,stor tomt,åker med grønnsaker,bærhage,et par biler og en traktor: lover at det er minst like mye utearbeid som husarbeid. 

Men du MÅ jo ikke ha bærhage og åker

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mye styr, hvorfor er ikke åkrene bortforpaktet? Jeg koser meg hver vår og høst med å se bonden pløye, så og så høste på våres åkre. Vi får en sum i leieinntekt. 

Anonymkode: fa36e...c5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (47 minutter siden):

Men du MÅ jo ikke ha bærhage og åker

og alt DU har er ting du MÅ ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er vokst opp på gård, som ikke drives lenger. Vedlikeholdet er nedskalert og løses uten å inngå i husarbeidet til de som bor/har eierskap. Tråden mangler både hode og hale, og er knapt relevant for noen andre enn en håndfull mennesker. 

Vi er minst to her i tråden og for oss er det relevant. Hvorfor skulle byliv være interessant for oss da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

og alt DU har er ting du MÅ ha? 

Om det er ting som inngår i ting man må gjøre slik som arbeid inni og utenfor huset så er det snakk om må ting ja....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.17):

Det spørs hvordan du bor og hvor mye vedlikehold som trengs. Med enebolig,stor tomt,åker med grønnsaker,bærhage,et par biler og en traktor: lover at det er minst like mye utearbeid som husarbeid. 

Det er vel ikke normalen at folk har grønnsaksåker, bærhage, to biler og en traktor? Jeg bor på gård selv (har alt du nevner og mer til), men antall timer husarbeid inne vs ute er fortsatt absolutt mest inne. Jeg er ikke i tvil om at vi til sammen bruker 3-4 timer pluss daglig på rydding, vasking, nistepakker, middag, oppvask, handling, planlegging osv. Så kommer alt barnerelatert  med henting og bringing, lekser, legging osv. Nå er vi heldigvis ganske samkjørte både på arbeid ute og inne, så vi trenger ikke sitte og flisespikke på hvem som gjør mest. På toppen av det får jeg lov å ligge på sofaen hvis jeg har en dårlig dag, og han gjør det samme. Ellers er vi omtrent like mye i arbeid begge to, hver eneste dag, enten inne eller ute.

Anonymkode: e52d0...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.08):

Jeg tar med glede plenklipping, snømåking, dekkskift og generelt vedlikehold hvis jeg slipper matlaging, rengjøring og klesvask. 

Anonymkode: b1360...233

Samme her. Jeg er så lei av å lese sånne tråder som dette. Nei, det er ikke gøy å skure toaletter og støvsuge. At noen har fått for seg at det er så spennende for kvinner, mens de selv skal kose seg med oppgaver som knapt må gjøres «for da bidrar de på lik linje». 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tråden mangler både hode og hale, og er knapt relevant for noen andre enn en håndfull mennesker. 

Jepp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.11):

Ja, de “utvendige” oppgavene tar jo utrolig mye mindre tid i løpet av et år i forhold til husarbeidet inne. 

Anonymkode: 7d360...6d8

I tillegg så kan man slappe av mellom. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke normalen at folk har grønnsaksåker, bærhage, to biler og en traktor?

Jeg bor på gård selv (har alt du nevner og mer til), men antall timer husarbeid inne vs ute er fortsatt absolutt mest inne. Jeg er ikke i tvil om at vi til sammen bruker 3-4 timer pluss daglig på rydding, vasking, nistepakker, middag, oppvask, handling, planlegging osv. Så kommer alt barnerelatert  med henting og bringing, lekser, legging osv. Nå er vi heldigvis ganske samkjørte både på arbeid ute og inne, så vi trenger ikke sitte og flisespikke på hvem som gjør mest. På toppen av det får jeg lov å ligge på sofaen hvis jeg har en dårlig dag, og han gjør det samme. Ellers er vi omtrent like mye i arbeid begge to, hver eneste dag, enten inne eller ute.

Anonymkode: e52d0...bb8

Og alle gårder er like og alle byfolk er like, tenk så enkel verdenen er . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop1 skrev (Akkurat nå):

Det er måten du skriver på som gjør at folk går ut fra at du er mann.

Overskriften i seg selv: "Hva forbinder kvinner med husarbeid?" får det til å virke som du er en mann fordi du må spørre, og ikke har erfaring fra kvinneståpunkt i utgangspunktet. Også forsterket du dette inntrykket i første innlegg hvor du skriver "når en kvinne snakker om husarbeidet så lister DE gjerne opp", her skaper du to grupperinger, vi og de, de er kvinner og du anser ikke deg selv som en del av denne gruppen.

Skjønner det er mulig du mener det annerledes. Men du bruker nok språket på en litt utydelig måte her.

men JEG er ikke TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men JEG er ikke TS!

Så det rett etter jeg publiserte så jeg slettet den. Var kodene 4a3 og 4b3 som rotet seg sammen for meg. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du opprettet denne tråden for å diskutere arbeidsfordeling for et par som bor på en nedlagt gård hvor hustaket flyr av i stormer (en svært smal gruppe mennesker), eller ønsker du å diskutere arbeidsfordeling for folk i enebolig? Hvis det er det siste så kan man ikke ta utgangspunkt i folk som bor på nedlagte gårder og stadig vekk må legge nytt tak. Det gir 0 mening.

Jeg bor i en eldre enebolig i utkanten av en av Norges største byer. Takene løsner ikke i storm og om det må legges nytt hyrer de fleste inn profesjonelle håndverkere. Både fordi de er opptatte med blant annet husarbeid, men og fordi de foretrekker at fagfolk utfører jobben. Og med tanke på hvor mye du styrer med taket så kan det være at du faktisk skal følge byfolkets eksempel og bruke eksperter neste gang. Kanskje det sitter bedre. Og jeg mener du har skrevet at de fleste menn hadde foretrukket å utføre tradisjonelle kvinneoppgaver, så da kan du gjøre det i stedet. 

Jeg tror helt klart at min boform er mer representativ enn din. 60% av alle foreldrepar har ikke bygd enebolig på en nedlagt gård og stått for 80% av bygginga selv.

Anonymkode: a1c71...9ea

Spørsmålet i tråden:  Hva  forbinder egentlig  kvinner med husarbeide ? ?     

Mange nedlagde bondegårder er vel  omsider blitt  omregulert til boligfelt, 😂

Langt flere en 60 % av alle foreldrepar i  norge  bor i eneboliger bygd på  husbankhus på 50-60-70-80 tallet og de har stått for omlag   80 % av /ferdigstiling av boligen selve.   Dei fleste  av  boligene bygd på denne tiden var halvfabrikkat, og restinnredet ettersom de hadde råd.  Det var de ferreste som hadde råd å flytte   inn i nøkkelferdige boliger som idag, 

Flyttet fra barnbdomshjemmet, og  etablerte meg m/fam. på  eit tettsted, (forøvri tidligere jordbruksareal) omregulert  til boligfelt.   

Du skriver m.a at takene løsner ikkje i storm.   ( Anten skriver du her utan  bedre viten, eller så skriver du det som passer deg ) ? 

Må det legges nytt tak  så hyrer dei fleste  byfolket,  inn proffesjonelle  håndverkerer,  Ja, det  har du nok  heilt rett i for dei fleste byfolket  er ikkje ikkje håndtverkere, og  dei  fleste  husene ligg skjermet for veret.. 

I motsettning byfolket  er  ( kvinner og menn ) som bor på verutsatte strekninger langs kysten  sjølvhjelpte,   Først må de vente 1 -2 mnd på  "takstmann " så må de vente 6 månader på "snekker-menn"   Dette fordi dei er opptatt med å hjelpe  dama hjembane  med oppvasken, bleieskift, støvsuging , så dama får avlastnin  

Anonymkode: 1d394...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

...I motsettning byfolket  er  ( kvinner og menn ) som bor på verutsatte strekninger langs kysten  sjølvhjelpte,   Først må de vente 1 -2 mnd på  "takstmann " så må de vente 6 månader på "snekker-menn"   Dette fordi dei er opptatt med å hjelpe  dama hjembane  med oppvasken, bleieskift, støvsuging , så dama får avlastnin  

Hæ?

Anonymkode: 4093d...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

oppvasken, bleieskift, støvsuging , så dama får avlastning

Så dama får avlastning?? Har man barn, så har da begge foreldrene like mye ansvar! 

Det er forøvrig mange - både menn og kvinner - som ikke er snekkerkyndige, ikke bare i byer og bynære strøk, så det er i aller høyeste grad fornuftig å få en snekker til å gjøre jobben. 

At du og kona di velger en mer tradisjonell, "selvhjulpen"" livsstil er selvsagt helt greit, men det er ikke noen fasit eller mer "riktig" enn andre måter å leve på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 22.57):

Samme for meg hvilken kategori hver enkelt ting havner under. Men jeg gjør oppgaver i hjemmet kanskhe 8-9 timer per dag. Har ikke noe regnestykke. Dette inkluderer nødvendige innkjøp. Utvendig bruker jeg nok en god del mer tid en mannen. Det er jeg som klipper hekker, spyler, høytrykkspyler, tar meg av å kjøpe og fylle på bark, (dette krever at jeg kjøper minst 20 sekker og kjører to turer til hagesenteret hver sesong). Jeg gjødsler, vasker vinduer utvendig ig innvendig. Vedlikeholder hagemøbler, rydder i garasjer, maler utvendig og innvendig, støvsuger og vasker biler innvendig, min egen utvendig, renser diverse filter osv. Mannen ordner med service og dekkskift på verksted, spyler garasjen en og annen gang, smører portene til garasjene, bytter lyspærer, tar ansvar for robotklippern og sprøyter uteområder for ugress. Kantklipping gjør vi begge. Timene og innsatsen han gjør er minimal i forhold til min med tanke på det utvendige. Innvendig gjør han tilnærmet null, og når set gjelder det 3. skiftet deler vi på å kjøre barna og hjelpe dem med lekser. Resten er mitt. Han tar alt det økonomiske, og i timer bidrar vi nokså likt. I ferier er belastningen vesentlig høyere på meg. 

Anonymkode: e49d0...c14

8-9t hver dag? Hvordan kommer du frem til et så sykt høyt tall?

Vurdert å effektivisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror at om de fleste kvinner sluttet gjøre alt mulig og lot det stå til og heller tok gressklippen og grillingen evt snømåkingen ville det ikke gå så veldig lenge før mannen klagde over at ikke noe ble gjort :P

Anonymkode: a9c93...c1d

Ikke her i heimen, kun klesvask han sliter med ellers er han flinkere enn meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

8-9t hver dag? Hvordan kommer du frem til et så sykt høyt tall?

Vurdert å effektivisere?

Nei. Stort hus, mange barn, mat fra bunnen. Har både lyst og anledning til å holde høy standard. 

Anonymkode: e49d0...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...