Gå til innhold

Hva forbinder egentlig en kvinne med husarbeide ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg regner med du holder huset ditt i stand også?

Altså, noen mennesker har en annen livsstil, er bønder, etc. Du kan jo spørre en eventuell konemor om hun vil gjøre alt inne, men da bør denne livsstilen være avklart på forhånd siden man ikke dumper huslige ansvar (som i utgangspunktet er begges) på den andre. Skulle tatt seg ut om fyren min lempet alt inne på meg bare fordi han alltid finner på noe nytt å gjøre ute, feks ting som ikke er nødvendig etc. Hvis jeg vil bygge en benk fordi jeg liker det, så bytter jeg ikke den benken i klesvask. Noen har det som hobby å jobbe ute eller i garasjen. Det betyr ikke at andre skal vaske boxerne dine.

Anonymkode: 8dd54...400

Hvorfor tror jeg er mann? Det er jeg ikke. Av og til dropper jeg innarbeidet for å få brøytet snø. Av og til kommer noen og hjelper meg med brøyting. For med så stor plass er det ikke måking men brøyting. 

Anonymkode: c0445...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke sagt at det skaper samlivsproblemer,bare at det finns steder som trenger mange timer pr dag på snørike vintre. Og her på bygda er vi mange som har det slik. 

Jeg har traktor men likevel tar det tid. Om du ikke tror meg så er du velkommen til å komme å prøve. En time før og en time etter jobb er ikke uvanlig. 

Og ikke klager jeg heller,jeg ville ikke bodd noe annet sted enn på mitt hjemsted. Vil bare poengtere at det tar tid. 

Men det kan altså hende at konemor ville ha bodd på et annet sted. Jeg vet en del menn er knyttet til stedet sitt og at dama er grei nok til å bli med på det. Men da får hun altså et lass med arbeid på kjøpet. Da er det litt rart å i tillegg kreve at hun skal ta alt inne og med barn. Denne ordningen må i hvert fall være avklart på forhånd så hun ikke føler seg lurt inn i en rolle hun ikke vil være i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid er husarbeid, vedlikehold, oppussing og hagearbeid er det det er, hva man kaller forskjellige gjøremål spiller ingen rolle. Kvinner og andre voksne i parforhold eller single har ikke mer eller mindre av noe av dette uansett hvordan man definerer det. Hvis badet må vaskes (som det må, hver uke), "hopper ikke kvinner over det faktum at huset må beises hvert tiende år". 
Har du et problem med arbeidsfordelingen mellom deg og en kvinne i din husstand, må dere to løse det. 

Anonymkode: fb2b1...187

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det kan altså hende at konemor ville ha bodd på et annet sted. Jeg vet en del menn er knyttet til stedet sitt og at dama er grei nok til å bli med på det. Men da får hun altså et lass med arbeid på kjøpet. Da er det litt rart å i tillegg kreve at hun skal ta alt inne og med barn. Denne ordningen må i hvert fall være avklart på forhånd så hun ikke føler seg lurt inn i en rolle hun ikke vil være i.

Jeg er konemor selv jeg. Dere er for opphengt i kjønnsroller og tror at fordi jeg snakker om stor mengde utearbeid så er jeg mann? Litt komisk her som folk snakker om p "dele likt på jobben". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er konemor selv jeg. Dere er for opphengt i kjønnsroller og tror at fordi jeg snakker om stor mengde utearbeid så er jeg mann? Litt komisk her som folk snakker om p "dele likt på jobben". 

Det er uansett sesongbetont. Og siden du tenner på alle pluggene siden andre igjen bor slik at brøyting er satt bort til noen med traktor. Og for vår det kan ikke partner skylde på at siden h*n bruker tid på brøyting så slipper h*n unna med ting som må gjøres inne. Du får kommunisere med din partner for å fordele jobben inne og ute. 

Anonymkode: fa36e...c5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har ikke sagt at det skaper samlivsproblemer,bare at det finns steder som trenger mange timer pr dag på snørike vintre. Og her på bygda er vi mange som har det slik. 

Jeg har traktor men likevel tar det tid. Om du ikke tror meg så er du velkommen til å komme å prøve. En time før og en time etter jobb er ikke uvanlig. 

Og ikke klager jeg heller,jeg ville ikke bodd noe annet sted enn på mitt hjemsted. Vil bare poengtere at det tar tid. 

Du skal være forsiktig med å komme med sånne forslag, en dag står det en gjeng fra kvinneguiden på tunet og vil kjøre traktor😜

Anonymkode: a1c71...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husarbeid: kles-gulv-støv vask. Rydde , sortere, legge sammen klær. Vaske vinduer, henge opp gardiner, sette på oppvaskmasinen, vaske det som ikke går i oppvaskmaskinen, lage middag- lunsj-niste-kvrlds, bake,  male, vaske og rydde terrassen,  måke snø, klippe gress, bytte dekk på bilen, småsnekring, reparere ødelagte ting, tørke snørr, være sykepleier, oppdrager, planlegge. Etc forefallende 

Anonymkode: 41c90...113

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her kan fort snømåking ta 3- timer hver dag i desember periodene det snør hver dag. Lang gårdsvei og stor plass på tunet. Ikke alle har en flat to meter lang innkjøring vet du!

Da bør du kjøpe deg bedre redskaper. 

Problemet er heller ikke at man ikke gjør husarbeid når man gjør annet ansvar, men at noen menn mener de skal ha pause mellom sike oppgaver, mens kvinner skal ha ansvaret for det son skjer hver eneste dag, og som det aldri er pause mellom. 

Som kvinne som gjør de tradisjonelle mannsoppgavene et jeg fullstendig klar over at når jeg pusser opp eller bedriver vedlikehold har min mann hendene fulle han også. Når jeg er opptatt med slikt tar jo han husarbeid, mat, barn og diverse annet. Mens når menn gjør tradisjonelle mannsoppgaver er de liksom fryktelig flinke og gjør en så betydelig innsats at de visstnok skal ha fri mellom disse oppgavene. Det er så urettferdig.

De tradisjonelle mannnsoppgaveer ofte mer varierte og kjekkere å utføre enn det daglige. 

De tradisjonelle mannsoppgaver skjer ikke hver dag. 

De tradisjonelle mannsoppgavene kan være fysisk krevende, men er mye mindre mentalt utmattende. 

Som  kvinne som pusser opp betydelig mer enn gjennomsnittlige menn syner jeg så absolutt bløffen. Jeg kjenner ingen menn som pusser opp like mye som jeg gjør, og likevel tar jeg altså halvparten av husarbeidet når jeg ikke pusser opp, og det er det eneste som kan bli rettferdig. 

Min mann, som tidligere var glad for at jeg tok oppussing og vedlikehold, har dessuten begynte å skjønne at oppussing er kjekkere og gis mer skryt enn det daglige strevet. Det er mer givende, og får mer anerkjennelse enn å vaske hus og lage mat. Nå har han derfor tatt over slikt som å male. Jeg kan bekrefte at det blir mer husarbeid enn normalt på meg når han pusser opp. Det er en lettelse når han er ferdig med slikt, så vi kan gå tilbake til å dele på husarbeidet. Dekt på to er husarbeid, unger og matlaging helt overkommelig. Alene er det fryktelig slitsomt. 

Anonymkode: 426c0...e5c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det spørs hvordan du bor og hvor mye vedlikehold som trengs. Med enebolig,stor tomt,åker med grønnsaker,bærhage,et par biler og en traktor: lover at det er minst like mye utearbeid som husarbeid. 

Men de fleste driver jo ikke gård. Antall bønder er fallende, og deres arbeidsfordeling har ingenting i den generelle husarbeidsproblemstillingen å gjøre.

Anonymkode: 8c451...789

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk er ulike og at dette bør prates om når man skal flytte inn sammen ned noen. Jeg vet at jeg er lite handy og veldig lite interessert i rutineoppgaver. Kan grue meg lenge før jeg tar i et tak på vedlikeholdsoppgaver, hater å rense sluk men «manner» meg opp og gjør det. Har en liste med «to do», og bor alene, så ikke mulig å unnslippe den…

Verste jeg vet av inneoppgaver ellers er støvsuging, fordi det er kjedelig.

Bor i leilighet så utvendig er sameiet flinke til å bestille snømåking os

Anonymkode: 0c842...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk er ulike og at dette bør prates om når man skal flytte inn sammen ned noen. Jeg vet at jeg er lite handy og veldig lite interessert i rutineoppgaver. Kan grue meg lenge før jeg tar i et tak på vedlikeholdsoppgaver, hater å rense sluk men «manner» meg opp og gjør det. Har en liste med «to do», og bor alene, så ikke mulig å unnslippe den…

Verste jeg vet av inneoppgaver ellers er støvsuging, fordi det er kjedelig.

Bor i leilighet så utvendig er sameiet flinke til å bestille snømåking os

Anonymkode: 0c842...4ff

Helt greit at man knapt liker å utføre noe husarbeid eller vedlikehold, men de fleste livet ikke dette, og kunne lett foretrekke å gjøre kjekkere ting, men det rettferdiggjør på ingen måte å dytte alt over på partner. Slikt må gjøres, og kjedelig som det er er det betydelig bedre at det deles på to enn at ene må ta det. Liket ikke og er ikke handy er jo ingen unnskyldning. Jeg er veldig handy, men det betyr selvfølgelig ikke at jeg digger å rense sluket. Det er en drittjobb for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid: kles-gulv-støv vask. Rydde , sortere, legge sammen klær. Vaske vinduer, henge opp gardiner, sette på oppvaskmasinen, vaske det som ikke går i oppvaskmaskinen, lage middag- lunsj-niste-kvrlds, bake,  male, vaske og rydde terrassen,  måke snø, klippe gress, bytte dekk på bilen, småsnekring, reparere ødelagte ting, tørke snørr, være sykepleier, oppdrager, planlegge. Etc forefallende 

Anonymkode: 41c90...113

Husarbeide er alt arbeide som hører med til arbeide med å  bo i egen bolig i vårt langstrakte land med  er vekslende verforhold. 

Når stormen røsker taket av  bolighuset, låven, etc så  må arbeid prioriteres, og klesvaske, og støvtørking  må settes til side.  Når det blir mye snø på taket må den  måkes ned som ledd i forebygging , og  en ein jobb som krever mye energi.  Når ein  person fra østlandet og ein fra vestlandet snakker om veret da snakker dei ofte om 2 forsljellige ting, og slik er det også med vedlikehold, og en rekke arbeide rundt omkring.

Anonymkode: 1d394...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om de fleste kvinner sluttet gjøre alt mulig og lot det stå til og heller tok gressklippen og grillingen evt snømåkingen ville det ikke gå så veldig lenge før mannen klagde over at ikke noe ble gjort :P

Anonymkode: a9c93...c1d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Husarbeide er alt arbeide som hører med til arbeide med å  bo i egen bolig i vårt langstrakte land med  er vekslende verforhold. 

Når stormen røsker taket av  bolighuset, låven, etc så  må arbeid prioriteres, og klesvaske, og støvtørking  må settes til side.  Når det blir mye snø på taket må den  måkes ned som ledd i forebygging , og  en ein jobb som krever mye energi.  Når ein  person fra østlandet og ein fra vestlandet snakker om veret da snakker dei ofte om 2 forsljellige ting, og slik er det også med vedlikehold, og en rekke arbeide rundt omkring.

Hvis du har en låve så er du bonde. Det blir en helt annen sak enn det du skriver i HI der du snakker om 60% av norske par som bor i enebolig. Det er greit at du vil snakke om deg selv og folk som ligner på deg, men da er det mye bedre at du presiserer det i HI. Slik du skriver HI ser det ut som om du ønsker en generell debatt. Se også din egen overskrift på tråden. Hvis du henvender deg til folk med låver som bor på steder hvor hustaket blåser av hver vinter så må du presisere dette tidlig i tråden.

Dette roter du med i nesten hver tråd. Du begynner med vidløftige og generelle termer og så kommer det fram at du mener en marginal gruppe.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du skal være forsiktig med å komme med sånne forslag, en dag står det en gjeng fra kvinneguiden på tunet og vil kjøre traktor😜

Ja,de er hjertelig velkommen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men de fleste driver jo ikke gård. Antall bønder er fallende, og deres arbeidsfordeling har ingenting i den generelle husarbeidsproblemstillingen å gjøre.

Anonymkode: 8c451...789

Selv om gårdsdrift legges ned så har de likevel mye vedlikehold av gårdsplassen og veger. Men dette forstår byfiser ingenting av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv om gårdsdrift legges ned så har de likevel mye vedlikehold av gårdsplassen og veger. Men dette forstår byfiser ingenting av. 

Akkurat. Det er også flest "byfiser", både kvinner og menn, så utarbeidet på gård er ikke relevant for de fleste. 

Som bonde er dessuten utarbeidet arbeidet man har, og folk må altså ta husarbeid når de er ferdig på jobb. Bonde eller ei. 

Tror du kvinnelige bønder lar være å ta husarbeid? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du har en låve så er du bonde. Det blir en helt annen sak enn det du skriver i HI der du snakker om 60% av norske par som bor i enebolig. Det er greit at du vil snakke om deg selv og folk som ligner på deg, men da er det mye bedre at du presiserer det i HI. Slik du skriver HI ser det ut som om du ønsker en generell debatt. Se også din egen overskrift på tråden. Hvis du henvender deg til folk med låver som bor på steder hvor hustaket blåser av hver vinter så må du presisere dette tidlig i tråden.

Dette roter du med i nesten hver tråd. Du begynner med vidløftige og generelle termer og så kommer det fram at du mener en marginal gruppe.

Til orientering :

Nei, er ikkje bonde, men oppvokst på ein bondegård som forlengst er  nedlagd, Tilhørende kårbolig (barndomshjem) m/ låve, og øvrige byggningsmasse,  er farmleis i  familiens eie etter  foreldres død. og nyttes som  fridtidsplass.  Mange  nordmenn   har idag  fritidseigedomer, båter, rorbuer, båtnaust, m.v   som  hele familien har glede av.

Tidligere var folk flest utslitte   på gårdsdrifta, / jobben , men idag   er mange utslitt før  de kommer på jobben.. Mange har rett og slett så mye  utenfor jobben at de har knapt har  tid å gå på jobb.  

Flyttet fra barnbdomshjemmet, og  etablerte meg m/fam. på  eit tettsted,  bygde  enebolig   som   omlag   60 % av  andre norske foreldrepar  har gjordt.   Inngangsbilletten til egen bolig  var   omlag 80 % egeninnsats for å holde kostnadene nede under   alene-forsørgerstatusen  sin tid 

Når ein snakker om husarbeide så er det greitt  å  " nevne  "  om ein bor i enebolig  på 200 kvm eller en leilighet   på 70 /80 kvm.

Indretjeneste i hjemmet  er vel noe som må gjøres anten ein bor alene eller i  lever eit parforhold , og  "tar ikkje dritten etter andre" ?.  Person  som kaster ølbokser /flasker m.m  på beiteområde  har økt i omfang ,og  foreldreoppgaven har svikta.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til orientering :

Nei, er ikkje bonde, men oppvokst på ein bondegård som forlengst er  nedlagd, Tilhørende kårbolig (barndomshjem) m/ låve, og øvrige byggningsmasse,  er farmleis i  familiens eie etter  foreldres død. og nyttes som  fridtidsplass.  Mange  nordmenn   har idag  fritidseigedomer, båter, rorbuer, båtnaust, m.v   som  hele familien har glede av.

Tidligere var folk flest utslitte   på gårdsdrifta, / jobben , men idag   er mange utslitt før  de kommer på jobben.. Mange har rett og slett så mye  utenfor jobben at de har knapt har  tid å gå på jobb.  

Flyttet fra barnbdomshjemmet, og  etablerte meg m/fam. på  eit tettsted,  bygde  enebolig   som   omlag   60 % av  andre norske foreldrepar  har gjordt.   Inngangsbilletten til egen bolig  var   omlag 80 % egeninnsats for å holde kostnadene nede under   alene-forsørgerstatusen  sin tid 

Når ein snakker om husarbeide så er det greitt  å  " nevne  "  om ein bor i enebolig  på 200 kvm eller en leilighet   på 70 /80 kvm.

Indretjeneste i hjemmet  er vel noe som må gjøres anten ein bor alene eller i  lever eit parforhold , og  "tar ikkje dritten etter andre" ?.  Person  som kaster ølbokser /flasker m.m  på beiteområde  har økt i omfang ,og  foreldreoppgaven har svikta.    

På hvilken måte har alt du skriver her, sammenheng med hva kvinner mener er husarbeid? Og har du i grunnen ikke fått svar på spørsmålet du (på en måte) stiller i HI?

Jeg må si meg enig med AB#74 her. Jo mer du skriver, desto mer uklart blir det hva du egentlig forsøker å komme fram til.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til orientering :

Har du opprettet denne tråden for å diskutere arbeidsfordeling for et par som bor på en nedlagt gård hvor hustaket flyr av i stormer (en svært smal gruppe mennesker), eller ønsker du å diskutere arbeidsfordeling for folk i enebolig? Hvis det er det siste så kan man ikke ta utgangspunkt i folk som bor på nedlagte gårder og stadig vekk må legge nytt tak. Det gir 0 mening.

Jeg bor i en eldre enebolig i utkanten av en av Norges største byer. Takene løsner ikke i storm og om det må legges nytt hyrer de fleste inn profesjonelle håndverkere. Både fordi de er opptatte med blant annet husarbeid, men og fordi de foretrekker at fagfolk utfører jobben. Og med tanke på hvor mye du styrer med taket så kan det være at du faktisk skal følge byfolkets eksempel og bruke eksperter neste gang. Kanskje det sitter bedre. Og jeg mener du har skrevet at de fleste menn hadde foretrukket å utføre tradisjonelle kvinneoppgaver, så da kan du gjøre det i stedet. 

Jeg tror helt klart at min boform er mer representativ enn din. 60% av alle foreldrepar har ikke bygd enebolig på en nedlagt gård og stått for 80% av bygginga selv.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...