AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #41 Del Skrevet 17. desember 2024 Høres ikke ut som en standard-husholdning når du har traktor og åker. Men jeg forstår at det nok krever en god del mer av dere ute. Vi har normal enebolig. Garasje på 60kvm, uthus med noen dyr i, noen få bærbusker, frukttre og en liten kjøkkenhage. Gårdsplass med god plass som kan være typisk når vi bor litt utpå landet. Passe stor plen. Reparerer biler selv, og boligen er fra 50-tallet. Vi er ikke i nærheten av å bruke like mye tid på arbeid ute som inne. Det er jo så klart litt sesongbetont. Noen dager på sommeren går det mye tid til kantklipping, raking, luking og bærplukking. Men største delen av plenen tar robotklipperen seg av. Samme er det på vinteren. Enkelte dager blir det mye måking. Men naboen som er gårdbruker er så grei at han ofte svipper innom med skjæret når han først kjører. Bilene krever ofte noen timer ifbm. Eu-kontroller. I tillegg til at slitedeler må skiftes fortløpende, og dekk byttes. Dyra krever ett par timer arbeid hver uke. Resten er kos. Til sammenligning tar matlaging, vasking, rydding og organisering gjerne ett par timer hver dag. Skal man slenge på det som har med barna å gjøre kan man lett slenge på 3-4 timer til. Morgen og kveldsstell er alene over en time. Lekser, kjøring til og fra skole, barnehage og aktiviteter. Bading, skifting av bleier og klær. 1 time nattevåk og amming midt på natten (kan også være 3). Handling av det som trengs bruker vi ett par timer på i uka. Ekstra opp mot ferier, høytider og bursdager. Da blir det litt baking og pynting også. Mye av tiden med barna er kos. Men det gjør det ikke noe mindre slitsomt. Akkurat som at jeg liker huset vi bor i gjør ikke at jeg blir mindre sliten og lei når jeg maler. Og jobben min er fremdeles jobb selv om jeg i perioder trives veldig godt med oppgavene mine. Jeg tenker stort sett på totalen når vi snakker arbeidsfordeling. Regner med det vi gjør ute også. Alt som går til fellesen teller. Og alt dette må fordeles på en fornuftig måte mellom oss. Anonymkode: 1bb19...1a0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #42 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grendahusgreier er da ikke husarbeid. Det er frivillig arbeid. Anonymkode: 4093d...24f Helt korrekt. Veldig glad for at vi har et aktivt grendalag der man far kommer fra, men om det finnes en eneste mann (eller kvinne) som ikke bruker lyst og overskudd til dette, men energi han burde bruke hjemme for å ikke ende i krise familielivet, så er han rett frem en stor idiot. Dugnad skal ikke prioriteres foran egen familie. Familien er viktigere. Anonymkode: 426c0...e5c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #43 Del Skrevet 17. desember 2024 Jeg har hatt leilighet og nå har jeg enebolig med to måls tomt. Begge stedet på et sted med mer enn nok snø på vinteren. Enslig forsørger. Har pussa opp begge boligene. Og det er sannelig ikke oppussingen som tar tid og krefter, det er det daglig. Det som må gjøres hver eneste dag og uke. Matlagingen, støvsuging, klesvaskingen, mathandlingen osv osv. Påse at klærne til ungen passer enda, plukke ut det som ikke passe og sørge for at nytt som passer kommer inn. Heldigvis er ungen blitt stor nå, så mye passer ungen selv. Å rive vegger er fort gjort, samme å sette opp, rive gulv, legge gulv, bytte vinduer, bytte dører, sette opp skap, male, pusse, snømåking, gressklipping, vedhugging, bytte dekk to ganger i året osv osv. Det tar ikke lang tid. Har til og med lagd oss en liten miniåker så er blitt selvforsynt med flere grønnsaker og frukter opp i dette. Og enda har man tid til overs. Hva faen snakker mannfolk om?!?!? Anonymkode: 9fccb...65a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. desember 2024 #44 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En kvinne som lever i eit parforhold legg vekt på arbeidsfordelingen i hjemmet . Når ein kvinne snakker om husarbeide / arbeidsfordeling så lister de gjerne opp rekke arbeidsoppgaver som rengjøring, matlaging,støvsuging, klæsvask, rydding,.barnepass m.m. Ingen tvil om at er ein 2 som utfyller hverandre så blir alt så mye enklere. Hvorfor hopper mange kvinnfolk ofte elegant over alt det andre arbeide som ofte inngår i "husarbeide" når ein eier enebolig ? Hele 60% av norske voksne par bor i enebolig 40 % bor i leiligheter, og eit økende antall velger idag leiligheter til fordel for eneboliger. Bor ein i en leiighet / borettslag så kan husearbeide / vedlikeholdsarbeide ikkje samanlignes med det å bo en frittstående enebolig. på 180 > 200 kvm med tilhørende byggningsmasser som garasje, boder etc. I norge er målsettingen for mange (også kvinner) inngangsbillett til nøkkelferdige boliger, og arealstr.og boligstandard har vert økende og det har også kvaderatmeterprisen. Norge har vert på europatoppen i renovering av boliger de senere årene, og har vert ein slags trend i tiden. Følgen er blitt at 2 inntektsfamilen er blitt vanleg skal de få det til å gå rundt økonomisk, og mange klager over tidsklemma, presset økonomien En mann sa følgende på jobben når han ble beordret til å rydde :" Står ikkje i arbeidskontaktet at han var ansatt å ta dritten etter andre" En kvinne sa følgende til ektefellen : "Det står ingenting i ektepakten om at hun skulle vere ryddepike" Søkeresultater Sammendrag av søkeresultat fra nettet En gjennomsnittlig bolig i Norge er på 124 kvadratmeter. En gjennomsnittlig enebolig ligger på 168 kvadratmeter, et småhus på 108 kvadratmeter og en leilighet på 70 kvadratmeter.31. okt. 2018 Stadig flere nordmenn flytter i leilighet. Nordmenn flest bor i en enebolig eller et rekkehus. Men SSB-finner at stadig flere nordmenn har flyttet i leilighet. I løpet av de siste 40 årene har andelen nordmenn som bor i en leilighet, økt fra rundt 18 prosent til rundt 35 prosent. Anonymkode: 1d394...4b3 Vel i høst tømte jeg alle takrennene, vasket huset utvendig m m, min mann tok huset innvendig (vi har full vask inne 3g i året, ute 2g i året. Jeg tar all klesvask, tror det er det eneste jeg kan bedre enn han Vi bor i hel 2 mannsbolig så ok stort hus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 17. desember 2024 #45 Del Skrevet 17. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det spørs hvordan du bor og hvor mye vedlikehold som trengs. Med enebolig,stor tomt,åker med grønnsaker,bærhage,et par biler og en traktor: lover at det er minst like mye utearbeid som husarbeid. Anonymkode: c0445...4a3 Her beskriver du jo en bondegår.... Om jobben din er bonde så regnes ikke plutselig arbeidsdagen din som husarbeid. Har du derimot bær eller lit grønsaker i hagen så er det koselig, men det regnes som hobby og ikke husarbeid. Endret 17. desember 2024 av Pippi Lotta 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #46 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ikke ut som en standard-husholdning når du har traktor og åker. Men jeg forstår at det nok krever en god del mer av dere ute. Vi har normal enebolig. Garasje på 60kvm, uthus med noen dyr i, noen få bærbusker, frukttre og en liten kjøkkenhage. Gårdsplass med god plass som kan være typisk når vi bor litt utpå landet. Passe stor plen. Reparerer biler selv, og boligen er fra 50-tallet. Vi er ikke i nærheten av å bruke like mye tid på arbeid ute som inne. Det er jo så klart litt sesongbetont. Noen dager på sommeren går det mye tid til kantklipping, raking, luking og bærplukking. Men største delen av plenen tar robotklipperen seg av. Samme er det på vinteren. Enkelte dager blir det mye måking. Men naboen som er gårdbruker er så grei at han ofte svipper innom med skjæret når han først kjører. Bilene krever ofte noen timer ifbm. Eu-kontroller. I tillegg til at slitedeler må skiftes fortløpende, og dekk byttes. Dyra krever ett par timer arbeid hver uke. Resten er kos. Til sammenligning tar matlaging, vasking, rydding og organisering gjerne ett par timer hver dag. Skal man slenge på det som har med barna å gjøre kan man lett slenge på 3-4 timer til. Morgen og kveldsstell er alene over en time. Lekser, kjøring til og fra skole, barnehage og aktiviteter. Bading, skifting av bleier og klær. 1 time nattevåk og amming midt på natten (kan også være 3). Handling av det som trengs bruker vi ett par timer på i uka. Ekstra opp mot ferier, høytider og bursdager. Da blir det litt baking og pynting også. Mye av tiden med barna er kos. Men det gjør det ikke noe mindre slitsomt. Akkurat som at jeg liker huset vi bor i gjør ikke at jeg blir mindre sliten og lei når jeg maler. Og jobben min er fremdeles jobb selv om jeg i perioder trives veldig godt med oppgavene mine. Jeg tenker stort sett på totalen når vi snakker arbeidsfordeling. Regner med det vi gjør ute også. Alt som går til fellesen teller. Og alt dette må fordeles på en fornuftig måte mellom oss. Anonymkode: 1bb19...1a0 Omsorgsarbeide for små barn er vanskelig i tidfeste, og her har heller ikkje noen av /på brytere. Kvinner er fra skapelsen kosntruert til å føde barn, og her er det nok vanskeligheter med å omfordeling ! Når ein bestiller rørlegger, elektriker. snekker, går til tannlegen eller ein setter bilen på verksted så ønsker ein forhåndspris på arbeide. Spør du ein advokat etter råd så skal de ha betalt for hvert ord renner utav kjeften. 74 Heimebassert omsorg er målsetting som ledd i eldreomsorgen, og det blir garantert utsrakt stoppeklokke omsorg . Til tross for at folk flest har fått mer fritid, bedre økonomi, tekniske hjelpemidler i boligen, så klager ein over tidsklemma. Mange ønsker utvilsamt ein større omfordeling av arbeidet både ute, hjemme, og mangel på ledige hender vil garantert tvinge det igjennom etterhvert. Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #47 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Helt korrekt. Veldig glad for at vi har et aktivt grendalag der man far kommer fra, men om det finnes en eneste mann (eller kvinne) som ikke bruker lyst og overskudd til dette, men energi han burde bruke hjemme for å ikke ende i krise familielivet, så er han rett frem en stor idiot. Dugnad skal ikke prioriteres foran egen familie. Familien er viktigere. Anonymkode: 426c0...e5c Mange legger ned eit stort dugnadarbeide både for unge og eldre som det står virkelig respekt av. Det finnes mange ildsjeler i Norge som bruker av overskuddet sitt til dugnader rundt omkring som det står stor respekt av, men desv. så er det mange som ikkje får sein "takk for innsatsen" og slik er det vel også blitt i mange hjem. Dersom ein kunne blitt litt mer takknemlig , og verdisett hverandres i større grad hverandres innsats og gitt litt mer ros så hadde kvardagen blitt enklere. Familien er førsteprioritet, men mange er nisse på lasset og ofte intrs. sjå hvordan mange prioriterer. Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 17. desember 2024 #48 Del Skrevet 17. desember 2024 Om jeg skulle tatt alt utvendig+bilhold, så hadde jeg sluppet utrolig billig unna. Den daglige byrden ville blitt ekstremt skjevfordelt om utvendig+bil var mitt og resten kona sitt. Det hadde jeg aldri hatt samvittighet til. Å sammenligne bil+utvendig med resten som skal til for å få en husholdning med barn til å gå rundt, er latterlig. Robotklipperen fikser plenen. Den lille freseren fra Biltema rydder oppkjørsel for snø på 5-10 minutter. Det gjøres 5-10 ganger i løpet av en hel vintersesong. Siste utbedringene/jobb vi gjorde på bygningsmasse er 7 år siden. Det tok en snekker 1 dag å fikse. Bilhold er ikke en jobb. Det er så forsvinnende lite at det knapt er verdt å nevne. Med de bilene vi har i dag, så er bilholdet begrenset til en kaffekopp to dager i året mens de legger om på dekkhotellet, samt påfyll av spylervæske ved behov. Om bil+utvendig var min jobb, så hadde kona gladelig bytta hver dag, hele året. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #49 Del Skrevet 17. desember 2024 Husarbeid er noe alle må gjøre, om man bor alene eller ikke. Lage mat, rydde, oppvask, klesvask, vaske bad og kjøkken, støvsuge, skifte på sengen, kaste søppel osv. Anonymkode: 06a9c...53b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #50 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Husarbeid er noe alle må gjøre, om man bor alene eller ikke. Lage mat, rydde, oppvask, klesvask, vaske bad og kjøkken, støvsuge, skifte på sengen, kaste søppel osv. Anonymkode: 06a9c...53b Heilt klart at husarbeide både ute og inne er noe som bør kunne gjøres anten ein er lever som single eller i eit parforhold.. Det bør imidlertid bør vera opptil det enkelte par å fordele arbeidsoppgavene på ein slik måte at de utfyller hverandre. Det å vera mest muleg selvhjelpte er ein viktig egenskap. Skal ein bo ei egen enebolig så bør ein også mer en bare vaske, rydde, lage mat, Eit økende antall velger å bo leiligjhet m.a. ppå grunn av en aldrendes befolkning ettersom det inneberer mindre forpliktelser,og ansvar til vedlikehold. Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtusssa Skrevet 17. desember 2024 #51 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I og utenfor vårt hus er det jeg som gjør mesteparten. Mannen jobber mye i sin betalte jobb, så da tar jeg mye av de ubetalte jobbene i og rundt huset. Har stor enebolig med betongplattinger som stadig må spyles, verandaer og rekkverk som må oljes, plen som må klippes, busker/hekker/trær som må beskjæres, bed som må lukes, hvite blomsterpotter som må vaskes, blomster som må såes og touches opp på, basseng som må renses, hagemøbler som må holdes fri for edderkoppspinn, hageputer som må renses, juledekorasjon/hagebelysning som må henges opp og tas ned, snø som må måkes, asfalt som må feies, ugress som må fjernes fra kriker og kroker, vinduer som må vaskes og vinduskarmer som må males. Likevel: alt det overnevnte er kun en liten prosentdel av hva jeg faktisk gjør, det er det daglige husarbeidet som definitivt tar mest tid og energi. Om en mann mener han gjør mye på utsiden av huset, be ham føre timer på det. Sannsynligvis tror han at han gjør mer enn hva han faktisk gjør. Anonymkode: 37378...141 Likt hos oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #52 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hagearbeid er vel eksternarbeide, og inngår ikkje i husearbeide ? Renoveveringsarbeide / vedlikeholdsrabeide inngår i husarbeid, og jobber som ofte må utføres tid Han bruker kanskje flere månader hver dag etter arbeidstid på renoveringsarbeide/ vedlikeholdsarbeide + bidra til regjøring ,rydding, vask av bolig.m.m . Samlet sett har han kanskje da brukt mye mer tid og energi, på jobben /planlegging en dama samlet sett brukte på støvsuging, matlaging, klesvasken. etc. Idag blir det meste av arbeide omregning i tid, og medan noen treng 1 time på en jobb så kan andre gjøre same jobben 15 min. Anonymkode: 1d394...4b3 Samme for meg hvilken kategori hver enkelt ting havner under. Men jeg gjør oppgaver i hjemmet kanskhe 8-9 timer per dag. Har ikke noe regnestykke. Dette inkluderer nødvendige innkjøp. Utvendig bruker jeg nok en god del mer tid en mannen. Det er jeg som klipper hekker, spyler, høytrykkspyler, tar meg av å kjøpe og fylle på bark, (dette krever at jeg kjøper minst 20 sekker og kjører to turer til hagesenteret hver sesong). Jeg gjødsler, vasker vinduer utvendig ig innvendig. Vedlikeholder hagemøbler, rydder i garasjer, maler utvendig og innvendig, støvsuger og vasker biler innvendig, min egen utvendig, renser diverse filter osv. Mannen ordner med service og dekkskift på verksted, spyler garasjen en og annen gang, smører portene til garasjene, bytter lyspærer, tar ansvar for robotklippern og sprøyter uteområder for ugress. Kantklipping gjør vi begge. Timene og innsatsen han gjør er minimal i forhold til min med tanke på det utvendige. Innvendig gjør han tilnærmet null, og når set gjelder det 3. skiftet deler vi på å kjøre barna og hjelpe dem med lekser. Resten er mitt. Han tar alt det økonomiske, og i timer bidrar vi nokså likt. I ferier er belastningen vesentlig høyere på meg. Anonymkode: e49d0...c14 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #53 Del Skrevet 18. desember 2024 Fordi innearbeid aldri tar slutt? Fordi plenklipping tar ca 1.5 tine hver 14.dag (kunne klippet oftere, men glad i ugress og insekter) Dekkskift har dekkhotell Snømåking har en bonde. Maling av hus gjøres ca hver 10.år. Men hvert år inspiserer vi hus og tomt for hva som må gjøres denne sesongen. Daglig må hunden luftes, støvsuge pga hundehår, matlaging. Søppel og klesvask produseres daglig. Min mann har en oppgave vintersesong, og det er henting av ved. Men selvsagt kan han slippe det også. Anonymkode: fa36e...c5c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #54 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi innearbeid aldri tar slutt? Fordi plenklipping tar ca 1.5 tine hver 14.dag (kunne klippet oftere, men glad i ugress og insekter) Dekkskift har dekkhotell Snømåking har en bonde. Maling av hus gjøres ca hver 10.år. Men hvert år inspiserer vi hus og tomt for hva som må gjøres denne sesongen. Daglig må hunden luftes, støvsuge pga hundehår, matlaging. Søppel og klesvask produseres daglig. Min mann har en oppgave vintersesong, og det er henting av ved. Men selvsagt kan han slippe det også. Anonymkode: fa36e...c5c Siteter meg selv. Men det morsomme hos oss, er at mannen kjøper redskap som passer meg. Så da er det ingen grunn til at jeg ikke skal klippe hekk, klippe plen, sage ned trær, rydde i hagen osv detsom jeg skulle bli fri for oppgaver inne. Anonymkode: fa36e...c5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. desember 2024 #55 Del Skrevet 18. desember 2024 TS, jeg oppfatter at du selv er tradisjonell mann og at du prøver å ta til orde for en mer tradisjonell fordeling av arbeidsoppgavene forbundet med å ha et hjem, både innendørs og utendørs. For min del ser jeg ikke noe "naturlig" i at jeg som kvinne skal ha hovedansvaret for alt som skal gjøres innendørs og i tilknytning til familie. (Vi har ikke barn). 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #56 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jo, det er akkurat det det gjør. Matlaging, oppvask, rydding, klesvask og renhold er løpende oppgaver der noe gjøres hver dag. En ukentlig plenklipp i sommermånedene, snømåking med ujevne mellomrom, dekkskift og bilvask er bare dråper i havet i sammenlikning. Maling av hus og andre større vedlikeholdsoppgaver gjør man jo også så sjeldent at det ikke er noe å snakke om i den store sammenhengen. Anonymkode: 6fb49...cd1 Her kan fort snømåking ta 3- timer hver dag i desember periodene det snør hver dag. Lang gårdsvei og stor plass på tunet. Ikke alle har en flat to meter lang innkjøring vet du! Anonymkode: c0445...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #57 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her kan fort snømåking ta 3- timer hver dag i desember periodene det snør hver dag. Lang gårdsvei og stor plass på tunet. Ikke alle har en flat to meter lang innkjøring vet du! Anonymkode: c0445...4a3 Det tilhører sjeldenhetene. Men la oss si at du måker snø hver eneste dag i hele desember. Det er hver dag i én (av 12) måned. Også? Matlaging gjøres hver eneste dag hele året minus noen dager man er borte på ferie eller spiser ute. Klær vaskes hele året gjennom. Ikke sesongbetont. Ei heller støvsuging eller bad- og gulvvasking. Også skal innkjøp planlegges og middager likeså. Og det er kun helt basisbehov. Hva med aktiviteter barna er med på? Dugnader og turninger kommer i tillegg. Kos deg med snømåkingen. Den er lett! Anonymkode: 9fccb...65a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #58 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her kan fort snømåking ta 3- timer hver dag i desember periodene det snør hver dag. Lang gårdsvei og stor plass på tunet. Ikke alle har en flat to meter lang innkjøring vet du! Anonymkode: c0445...4a3 TS viser til 60% av norske par. 60% av norske par bor ikke sånn som du beskriver. Og hvis du bor et sted der det snør så mye at det blir samlivsproblemer av den totale arbeidsmengden så flytter du eller hyrer inn en bonde til å ta seg av det. Å bo sånn at du bruker 3 timer på snømåking hver dag er for de spesielt interesserte. TS vil tydeligvis ha en generell diskusjon, da kan vi ikke ta utgangspunkt i snømåkeentusiastene. Hva slags utstyr har du forresten til all denne snømåkingen? Vi har snøfreser til innkjørsel på ca 20 meter, det tar ikke mange minuttene. Men snøfreseren må ofte på service selv med vårt beskjedne bruk. Så jeg kan ikke tenke meg at det går an å bruke snøfreser 3 timer hver dag. Og med traktor skjønner jeg ikke at du klarer å bruke 3 timer, selv med noen kilometer. Anonymkode: a1c71...9ea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #59 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her kan fort snømåking ta 3- timer hver dag i desember periodene det snør hver dag. Lang gårdsvei og stor plass på tunet. Ikke alle har en flat to meter lang innkjøring vet du! Anonymkode: c0445...4a3 Men jeg regner med du holder huset ditt i stand også? Altså, noen mennesker har en annen livsstil, er bønder, etc. Du kan jo spørre en eventuell konemor om hun vil gjøre alt inne, men da bør denne livsstilen være avklart på forhånd siden man ikke dumper huslige ansvar (som i utgangspunktet er begges) på den andre. Skulle tatt seg ut om fyren min lempet alt inne på meg bare fordi han alltid finner på noe nytt å gjøre ute, feks ting som ikke er nødvendig etc. Hvis jeg vil bygge en benk fordi jeg liker det, så bytter jeg ikke den benken i klesvask. Noen har det som hobby å jobbe ute eller i garasjen. Det betyr ikke at andre skal vaske boxerne dine. Anonymkode: 8dd54...400 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #60 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS viser til 60% av norske par. 60% av norske par bor ikke sånn som du beskriver. Og hvis du bor et sted der det snør så mye at det blir samlivsproblemer av den totale arbeidsmengden så flytter du eller hyrer inn en bonde til å ta seg av det. Å bo sånn at du bruker 3 timer på snømåking hver dag er for de spesielt interesserte. TS vil tydeligvis ha en generell diskusjon, da kan vi ikke ta utgangspunkt i snømåkeentusiastene. Hva slags utstyr har du forresten til all denne snømåkingen? Vi har snøfreser til innkjørsel på ca 20 meter, det tar ikke mange minuttene. Men snøfreseren må ofte på service selv med vårt beskjedne bruk. Så jeg kan ikke tenke meg at det går an å bruke snøfreser 3 timer hver dag. Og med traktor skjønner jeg ikke at du klarer å bruke 3 timer, selv med noen kilometer. Anonymkode: a1c71...9ea Har ikke sagt at det skaper samlivsproblemer,bare at det finns steder som trenger mange timer pr dag på snørike vintre. Og her på bygda er vi mange som har det slik. Jeg har traktor men likevel tar det tid. Om du ikke tror meg så er du velkommen til å komme å prøve. En time før og en time etter jobb er ikke uvanlig. Og ikke klager jeg heller,jeg ville ikke bodd noe annet sted enn på mitt hjemsted. Vil bare poengtere at det tar tid. Anonymkode: c0445...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå