AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden En kvinne som lever i eit parforhold legg vekt på arbeidsfordelingen i hjemmet . Når ein kvinne snakker om husarbeide / arbeidsfordeling så lister de gjerne opp rekke arbeidsoppgaver som rengjøring, matlaging,støvsuging, klæsvask, rydding,.barnepass m.m. Ingen tvil om at er ein 2 som utfyller hverandre så blir alt så mye enklere. Hvorfor hopper mange kvinnfolk ofte elegant over alt det andre arbeide som ofte inngår i "husarbeide" når ein eier enebolig ? Hele 60% av norske voksne par bor i enebolig 40 % bor i leiligheter, og eit økende antall velger idag leiligheter til fordel for eneboliger. Bor ein i en leiighet / borettslag så kan husearbeide / vedlikeholdsarbeide ikkje samanlignes med det å bo en frittstående enebolig. på 180 > 200 kvm med tilhørende byggningsmasser som garasje, boder etc. I norge er målsettingen for mange (også kvinner) inngangsbillett til nøkkelferdige boliger, og arealstr.og boligstandard har vert økende og det har også kvaderatmeterprisen. Norge har vert på europatoppen i renovering av boliger de senere årene, og har vert ein slags trend i tiden. Følgen er blitt at 2 inntektsfamilen er blitt vanleg skal de få det til å gå rundt økonomisk, og mange klager over tidsklemma, presset økonomien En mann sa følgende på jobben når han ble beordret til å rydde :" Står ikkje i arbeidskontaktet at han var ansatt å ta dritten etter andre" En kvinne sa følgende til ektefellen : "Det står ingenting i ektepakten om at hun skulle vere ryddepike" Søkeresultater Sammendrag av søkeresultat fra nettet En gjennomsnittlig bolig i Norge er på 124 kvadratmeter. En gjennomsnittlig enebolig ligger på 168 kvadratmeter, et småhus på 108 kvadratmeter og en leilighet på 70 kvadratmeter.31. okt. 2018 Stadig flere nordmenn flytter i leilighet. Nordmenn flest bor i en enebolig eller et rekkehus. Men SSB-finner at stadig flere nordmenn har flyttet i leilighet. I løpet av de siste 40 årene har andelen nordmenn som bor i en leilighet, økt fra rundt 18 prosent til rundt 35 prosent. Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Jeg tar med glede plenklipping, snømåking, dekkskift og generelt vedlikehold hvis jeg slipper matlaging, rengjøring og klesvask. Og jeg har hatt ansvar for alt alene så jeg vet hva oppgavene innebærer. Anonymkode: b1360...233 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Gud, så mye babbel. Lurte du på noe? Anonymkode: 4949a...f17 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Innlegget ditt var litt rotete, tenker du på utvendig arbeid og vedlikehold? Vel, jeg gjør det meste av det også. Og alt som har med bilene å gjøre. Det er kun gressklipping som kun han har ansvar for, og plena er ikke akkurat veldig stor. Pluss at jeg tar kantklippingen. Anonymkode: 7d360...6d8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tar med glede plenklipping, snømåking, dekkskift og generelt vedlikehold hvis jeg slipper matlaging, rengjøring og klesvask. Og jeg har hatt ansvar for alt alene så jeg vet hva oppgavene innebærer. Anonymkode: b1360...233 Ja, de “utvendige” oppgavene tar jo utrolig mye mindre tid i løpet av et år i forhold til husarbeidet inne. Anonymkode: 7d360...6d8 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Vi samarbeider om det meste, både ute og inne. Tror egentlig det er det som er mest vanlig. Anonymkode: c4b18...044 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden For meg er husarbeide rydding og rengjøring. Både meg og mannen gjør dette. I tillegg kommer barnepass, matlaging, hagearbeid, vedlikehold, oppussing, 3dje skift, etc. Både meg og mannen gjør dette. I tillegg gjør barna en del også så de ikke skal bli latsabber som sitter i sofaen mens konen gjør alt fordi han skifter dekk to ganger i året. Anonymkode: 2e041...20d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor hopper mange kvinnfolk ofte elegant over alt det andre arbeide som ofte inngår i "husarbeide" når ein eier enebolig ? Hele 60% av norske voksne par bor i enebolig 40 % bor i leiligheter, og eit økende antall velger idag leiligheter til fordel for eneboliger. Den tiden og jobben det tar å fikse selve huset, plenen og bilen er så inderlig mye mindre enn hva det tar å gjøre alt det andre som må gjøres hver eneste dag. Jeg gjør alt, både inne og ute og alt innimellom. Husets vedlikehold tar så ufattelig mindre tid enn hva det gjør å feks lage middag hver dag. Spør deg heller hvorfor menn ofte 'elegant' hopper over dette... Tips til deg: Ta deg litt mere flid før du poster et innlegg, for det var rotete og mangelfult. Anonymkode: 9fccb...65a 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gud, så mye babbel. Lurte du på noe? Anonymkode: 4949a...f17 Beklager at her ble det mye rot ! TS Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, de “utvendige” oppgavene tar jo utrolig mye mindre tid i løpet av et år i forhold til husarbeidet inne. Anonymkode: 7d360...6d8 Det spørs hvordan du bor og hvor mye vedlikehold som trengs. Med enebolig,stor tomt,åker med grønnsaker,bærhage,et par biler og en traktor: lover at det er minst like mye utearbeid som husarbeid. Anonymkode: c0445...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En kvinne som lever i eit parforhold legg vekt på arbeidsfordelingen i hjemmet . Når ein kvinne snakker om husarbeide / arbeidsfordeling så lister de gjerne opp rekke arbeidsoppgaver som rengjøring, matlaging,støvsuging, klæsvask, rydding,.barnepass m.m. Ingen tvil om at er ein 2 som utfyller hverandre så blir alt så mye enklere. Hvorfor hopper mange kvinnfolk ofte elegant over alt det andre arbeide som ofte inngår i "husarbeide" når ein eier enebolig ? Hele 60% av norske voksne par bor i enebolig 40 % bor i leiligheter, og eit økende antall velger idag leiligheter til fordel for eneboliger. Bor ein i en leiighet / borettslag så kan husearbeide / vedlikeholdsarbeide ikkje samanlignes med det å bo en frittstående enebolig. på 180 > 200 kvm med tilhørende byggningsmasser som garasje, boder etc. I norge er målsettingen for mange (også kvinner) inngangsbillett til nøkkelferdige boliger, og arealstr.og boligstandard har vert økende og det har også kvaderatmeterprisen. Norge har vert på europatoppen i renovering av boliger de senere årene, og har vert ein slags trend i tiden. Følgen er blitt at 2 inntektsfamilen er blitt vanleg skal de få det til å gå rundt økonomisk, og mange klager over tidsklemma, presset økonomien En mann sa følgende på jobben når han ble beordret til å rydde :" Står ikkje i arbeidskontaktet at han var ansatt å ta dritten etter andre" En kvinne sa følgende til ektefellen : "Det står ingenting i ektepakten om at hun skulle vere ryddepike" Anonymkode: 1d394...4b3 Anonymkode: 1d394...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtusssa Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Snakker du om vedlikehold og hagearbeid? Det inngår ikke i husarbeid. Et anslag hos oss er at om jeg bruker 30 timer på husarbeid, i uka, inkludert matlaging og innkjøp, bruker mannen 2 timer på vedlikehold og hagearbeid, og jeg 1.t time. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Problemet med logikken din, ts, er denne: de fleste kvinner bor alene i ett eller flere år i løpet av livet. Og, ja, rundt 50% av tiden brukt på «husarbeid» bør brukes på oppgradering eller vedlikehold. Hvor du vil med «folk flest bor i leilighet» er meg uklart. Vi er en aldrende befolkning. Folk flest over 70 bør alle som en bo i en leilighet med heis, vaktmester, plass til rullator på badet og egen vaktmester. Det er investering i egen livskvalitet. Og den andelen mennesker eskalerer noe voldsomt. Vi kaller fenomenet «eldrebølgen». Er ikke så mye vi frå gjort med fenomenet (om du ikke tenker at å øke dødeligheten er en løsning?) Anonymkode: 3009d...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden I og utenfor vårt hus er det jeg som gjør mesteparten. Mannen jobber mye i sin betalte jobb, så da tar jeg mye av de ubetalte jobbene i og rundt huset. Har stor enebolig med betongplattinger som stadig må spyles, verandaer og rekkverk som må oljes, plen som må klippes, busker/hekker/trær som må beskjæres, bed som må lukes, hvite blomsterpotter som må vaskes, blomster som må såes og touches opp på, basseng som må renses, hagemøbler som må holdes fri for edderkoppspinn, hageputer som må renses, juledekorasjon/hagebelysning som må henges opp og tas ned, snø som må måkes, asfalt som må feies, ugress som må fjernes fra kriker og kroker, vinduer som må vaskes og vinduskarmer som må males. Likevel: alt det overnevnte er kun en liten prosentdel av hva jeg faktisk gjør, det er det daglige husarbeidet som definitivt tar mest tid og energi. Om en mann mener han gjør mye på utsiden av huset, be ham føre timer på det. Sannsynligvis tror han at han gjør mer enn hva han faktisk gjør. Anonymkode: 37378...141 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Skogtusssa skrev (4 minutter siden): Snakker du om vedlikehold og hagearbeid? Det inngår ikke i husarbeid. Et anslag hos oss er at om jeg bruker 30 timer på husarbeid, i uka, inkludert matlaging og innkjøp, bruker mannen 2 timer på vedlikehold og hagearbeid, og jeg 1.t time. Hva i all verden slags husarbeid bruker du 30 timer i uka på? Jeg er mann, alene med barn, og bruker svært mye mindre tid til husarbeid. Vil si at jeg bruker omtrent like mye tid til husarbeid i løpet av et år som vedlikehold av hus, plen- og hekklipping, bilvask og verkstedbesøk, planlegging av dette og alt det andre som ser ut til å dukke opp i en evig strøm. Husarbeid er jo sånn man gjør i blinde men alt annet som man ikke gjør daglig følger jo den vanlige 80/20-regelen med planlegging vs gjennomføring fordi det er masse å sette seg inn i. Anonymkode: 1cb7f...55a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Problemet er at det daglige og ukentlige husarbeidet tar mye mer tid enn vedlikehold av et hus. Anonymkode: e2e51...491 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Er dette en "han skifter dekk" diskusjon? Vi har varmekabler i oppkjørsel, dekkhotell, leier inn maler når huset må tas, har lagt mye granitt og plattinger for å slippe plen, har robotstklipper, og mye mer. Når ting skal gjøres klar for sommer eller vinter tar vi i et tak sammen. Det må ha enebolig er på ingen måte slik som det var for en del år siden. Ellers kaller vi det ikke husarbeid, med arbeid, for felles behov. I dag er han på en kjørerunde for å hente inn diverse bestilt mat, andre ærender, og innom to ulike postkontorer. Jeg har laget opp medister, har satt på middag, er ajour med klesvask, og tatt en runde med rydding i huset. Dette er et lass vi drar sammen. Og, nei, han er ikke ute i bilen fordi han er mann. Men gi meg oppgaver på kjøkkenet hvilken som helst dag, fremfor å kjøre rundt i drittværet, og løpe ut og inn av butikker. Anonymkode: 9ad76...966 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at det daglige og ukentlige husarbeidet tar mye mer tid enn vedlikehold av et hus. Anonymkode: e2e51...491 Hehe, det gjør jo ikke det. Anonymkode: 1cb7f...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe, det gjør jo ikke det. Anonymkode: 1cb7f...55a Jo, det gjør det her i alle fall. Hva i alle dager bruker du all tiden ute på? Har du gård? Anonymkode: 9ad76...966 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe, det gjør jo ikke det. Anonymkode: 1cb7f...55a Jo, det gjør det! Med mindre du har kjøpt en falleferdig gård som må totalrenoveres på få år, så tar det daglige vedlikeholdet langt mere tid enn det tak og vegger som holder i 20-30 år. Anonymkode: 9fccb...65a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå