AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Del Skrevet 1 time siden Vårt barn på 8 år har aldri lekt selv. Kanskje 10-15 min her og der er fåtall ganger, men ikke snakk om å finne på noe selv på rommet sitt, sette seg ned å regne osv. må aktiviseres konstant dersom det skal være gøy å leke, enten av oss voksne eller andre barn. Barnet har ADHD og situasjonen gjør nå at vi har droppet SFO og er hjemme med barnet etter skolen. Jeg hverken klarer eller orker å aktivisere barnet vårt fra kl.12-13 til kl.20 hver eneste dag, så det har dessverre blitt alt for mye skjerm etter at ordningen med SFO forsvant. Vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg, for barnet kan selvfølgelig ikke sitte å glo på en skjerm i 5-6 timer hver dag, samtidig må jeg være den som drar i gang og er med på alt dersom det skal skje noe annet. Barnet har besøk av venner noen ganger i uka, men kan ikke belage oss på at det alltid skal stå andre barn klare for å aktivisere mitt barn heller. Dersom vi setter begrensninger på skjerm blir barnet ekstremt rastløs og kreativ. Vaser rundt i huset på måfå uten å finne noe å ta seg til, og kan da få veldig spontane innfall som ikke er bra for hverken oss eller huset vi bor i😮💨 Finnes det noen der ute med lignende barn som har tips å komme med? vi har for lengst innsett at dette ikke kommer til å gå seg til, så det må noe konkret til for å snu den totale mangelen på egen fantasi og tiltakslyst… jeg orker ikke å være morsom mamma full av energi hver eneste dag må jeg innrømme😔 Anonymkode: 3d5ee...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Hvilken situasjon gjorde at barnet slutta på sfo? Ville ikke barnet selv lenger? Anonymkode: d8fb1...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Hvorfor har dere droppet SFO? Er han ikke med på noen aktiviteter på ettermiddagen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Nym Medlem Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden (endret) Lag ukeplan for aktiviteter så slipper du finne på noe hver dag vel? Ta med deg barnet og planlegg deres egen SFO, kall det noe gøy og vipps så har dere en fin ordning. Halvår av gangen feks. Endret 1 time siden av Anne Nym Medlem Modererte språket, litt for sur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Det å leke selv, ts, er en lært ferdighet. Ja, noen barn klarer å lære seg selv å leke selv. Noen barn klarer å lære seg selv å lese, for den del. Men barn flest behøver opplæring i begge deler. Det er normalen. Skolen lærer derfor barn å lese. Foreldre forventes lære barn å leke selvstendig. Noen barn behøver mye opplæring for å lese eller leke, andre lite. Vi gir barnet likevel den mengde det behøver. Vi setter inn ekstra ressurser. Også på hjemmebane. Hvilke metoder har dere forsøkt? Hvordan har progresjonen vært? I hvilken grad har opplæringen vært tilpasset barnet? Hvordan har evalueringen av de mislykkede metodene vært slik at neste metodikk var bedre tilpasset barnets behov og foretrukne læringsmetoder? Ingen kan jo si så mye om neste steg om vi ikke vet de utvilsomt utallige anerkjente metodene dere har forsøkt. Anonymkode: 3ea5a...9e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Hva tilbyr du barnet av aktiviteter da? Du sier at barnet er kreativt, kan du tilrettelegge for at barnet får ut kreativiteten sin? Anonymkode: 1d604...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken situasjon gjorde at barnet slutta på sfo? Ville ikke barnet selv lenger? Anonymkode: d8fb1...f0a På grunn av adhd diagnosen klarer ikke barnet å fullføre både skole og SFO uten å bli helt mentalt utbrent. Det krever mye av slike barn å gjennomføre en skoledag med krav, lyder, beskjeder osv. Det er på ingen måte vårt ønske som foreldre å slutte med SFO, men det er vårt ansvar å ivareta barnet vårt mentalt - så da har det dessverre blitt slik Anonymkode: 3d5ee...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På grunn av adhd diagnosen klarer ikke barnet å fullføre både skole og SFO uten å bli helt mentalt utbrent. Det krever mye av slike barn å gjennomføre en skoledag med krav, lyder, beskjeder osv. Det er på ingen måte vårt ønske som foreldre å slutte med SFO, men det er vårt ansvar å ivareta barnet vårt mentalt - så da har det dessverre blitt slik Anonymkode: 3d5ee...626 Okei skjønner den. Har en sønn med autisme, han slipper sfo på langdager tirsdag og torsdag 😊 håper dere finner en løsning, noen trenger bare litt ekstra dytt enn andre. Det er såklart det beste å kunne være selvstendig og bare kunne finne på noe på egenhånd, men alle er forskjellig. Kanskje han bare trenger helt ro etter en skoledag, det er forståelig. Anonymkode: d8fb1...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det å leke selv, ts, er en lært ferdighet. Ja, noen barn klarer å lære seg selv å leke selv. Noen barn klarer å lære seg selv å lese, for den del. Men barn flest behøver opplæring i begge deler. Det er normalen. Skolen lærer derfor barn å lese. Foreldre forventes lære barn å leke selvstendig. Noen barn behøver mye opplæring for å lese eller leke, andre lite. Vi gir barnet likevel den mengde det behøver. Vi setter inn ekstra ressurser. Også på hjemmebane. Hvilke metoder har dere forsøkt? Hvordan har progresjonen vært? I hvilken grad har opplæringen vært tilpasset barnet? Hvordan har evalueringen av de mislykkede metodene vært slik at neste metodikk var bedre tilpasset barnets behov og foretrukne læringsmetoder? Ingen kan jo si så mye om neste steg om vi ikke vet de utvilsomt utallige anerkjente metodene dere har forsøkt. Anonymkode: 3ea5a...9e3 Det virker som du forstår at vi har prøvd en del, og det har vi virkelig! Er fullstendig klar over at å leke selvstendig er en ferdighet som må læres, og tro meg, vi har øvd på det de siste 5-6-7 årene. Alt fra å tilrettelegge for ulike aktiviteter vi vet barnet liker, begynne å leke sammen for så å gradvis trekke oss unna, avtale at «mamma kan leke meg deg i 10 min, men etter det må du leke alene for da skal jeg begynne med middag», gi barnet alternativet mellom to ting f.eks «nå skal du leke selv en stund og du kan enten bygge togbane eller …», vi har også prøvd dager uten noe skjerm for å tvinge frem noe eget initiativ til aktivisering ++++++ hver stein er snudd, men alle forsøk resulterer i det samme. Skal ikke mer til enn at vi sitter sammen og f.eks bygger Lego, jeg sier jeg må en rask tur på do, og da vil ikke barnet leke lenger fordi ingen er med å drar leken videre. Anonymkode: 3d5ee...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden Anne Nym Medlem skrev (12 minutter siden): Lag ukeplan for aktiviteter så slipper du finne på noe hver dag vel??? Altså hvor hjelpesløs er du egentlig. Ta med deg barnet og planlegg deres egen SFO, kall det noe gøy og vipps så har dere en fin ordning. Halvår av gangen feks. jeg er så hjelpeløs at jeg har lekt, gått turer, syklet, vært på lekeplassen, hatt med lekekamerater hjem fra skolen, tegnet, puslet, lest bøker, reist i svømmehall, på kino, vært med på fotball i åresvis. mulig du er en duracellkanin som klarer å holde det gående 24/7 365 dager i året, men det er ikke jeg. Jeg er et voksent menneske i full jobb, som gjerne finner på ting med barnet mitt, men som også har behov for å puste ut innimellom, gjøre husarbeid eller lignende uten å måtte dytte på barnet mitt en skjerm for å få gjennomført de tingene Anonymkode: 3d5ee...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Jeg ville ikke ha tatt han helt ut av SFO, selv om dere har gjort det. Heller 1-2 dager i uka enn ingenting. Det handler også om at dere skal ha overskudd til å være foreldre. Krev heller tilrettelegging på SFO, som gjør at barnet klarer å være der. Det må være mulig å trekke seg tilbake fra lyd og støy. Meld han på en aktivitet på fritiden, der han får brukt opp energien sin. Da lærer han også å bli mer selvstendig. Trenger ikke å være en aktivitet med mye mennesker, lyder, sanseinntrykk. Men f.eks klatring, kampsport etc. Anonymkode: f2a76...0b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vårt barn på 8 år har aldri lekt selv. Kanskje 10-15 min her og der er fåtall ganger, men ikke snakk om å finne på noe selv på rommet sitt, sette seg ned å regne osv. må aktiviseres konstant dersom det skal være gøy å leke, enten av oss voksne eller andre barn. Barnet har ADHD og situasjonen gjør nå at vi har droppet SFO og er hjemme med barnet etter skolen. Jeg hverken klarer eller orker å aktivisere barnet vårt fra kl.12-13 til kl.20 hver eneste dag, så det har dessverre blitt alt for mye skjerm etter at ordningen med SFO forsvant. Vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg, for barnet kan selvfølgelig ikke sitte å glo på en skjerm i 5-6 timer hver dag, samtidig må jeg være den som drar i gang og er med på alt dersom det skal skje noe annet. Barnet har besøk av venner noen ganger i uka, men kan ikke belage oss på at det alltid skal stå andre barn klare for å aktivisere mitt barn heller. Dersom vi setter begrensninger på skjerm blir barnet ekstremt rastløs og kreativ. Vaser rundt i huset på måfå uten å finne noe å ta seg til, og kan da få veldig spontane innfall som ikke er bra for hverken oss eller huset vi bor i😮💨 Finnes det noen der ute med lignende barn som har tips å komme med? vi har for lengst innsett at dette ikke kommer til å gå seg til, så det må noe konkret til for å snu den totale mangelen på egen fantasi og tiltakslyst… jeg orker ikke å være morsom mamma full av energi hver eneste dag må jeg innrømme😔 Anonymkode: 3d5ee...626 På tide å søke kommunen om støttekontakt og avlasting? Anonymkode: 4939f...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): På grunn av adhd diagnosen klarer ikke barnet å fullføre både skole og SFO uten å bli helt mentalt utbrent. Det krever mye av slike barn å gjennomføre en skoledag med krav, lyder, beskjeder osv. Det er på ingen måte vårt ønske som foreldre å slutte med SFO, men det er vårt ansvar å ivareta barnet vårt mentalt - så da har det dessverre blitt slik Anonymkode: 3d5ee...626 Jobber dere hjemmekontor? Anonymkode: e057b...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det virker som du forstår at vi har prøvd en del, og det har vi virkelig! Er fullstendig klar over at å leke selvstendig er en ferdighet som må læres, og tro meg, vi har øvd på det de siste 5-6-7 årene. Alt fra å tilrettelegge for ulike aktiviteter vi vet barnet liker, begynne å leke sammen for så å gradvis trekke oss unna, avtale at «mamma kan leke meg deg i 10 min, men etter det må du leke alene for da skal jeg begynne med middag», gi barnet alternativet mellom to ting f.eks «nå skal du leke selv en stund og du kan enten bygge togbane eller …», vi har også prøvd dager uten noe skjerm for å tvinge frem noe eget initiativ til aktivisering ++++++ hver stein er snudd, men alle forsøk resulterer i det samme. Skal ikke mer til enn at vi sitter sammen og f.eks bygger Lego, jeg sier jeg må en rask tur på do, og da vil ikke barnet leke lenger fordi ingen er med å drar leken videre. Anonymkode: 3d5ee...626 Vi har en 5 åring som vi mistenker at har adhd som er helt lik. Barnet leker fint så lenge vi er der og holder fokuset på leken, men hvis vi går for å tømme oppvaskmaskinen, henge opp noe tøy eller gå på do så slutter barnet å leke og enten følger etter oss og maser eller finner på tøys. Feks rote rundt ting på måfå, søle ut vann, rote til en kurv med ferdig brettet klesvask som ikke er lagt på plass ennå, roter inni skuffer og skap og generelt bare virrer rundt. Jeg har ingen gode tips. Anonymkode: b5dc5...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Hva med å få han ut å leke? Mine barn lekte mye ute alene da de var 8. Ellers er det ikke farlig å kjede seg. Jeg leker aldri med mine(barbie osv, kan godt leke gjemsel), og de klarer jaggu fint å leke alene, ute eller inne. Anonymkode: 6e56b...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Aktivisering med husarbeid? Bli med på å lage middag. Brette klær sammen. Rett og slett ta med barnet på det du skal ha gjort. Vil du ha en pause med et blad eller en bok, så får barnet også sette seg ned med et blad eller en bok. La barnet speile deg. Anonymkode: 01bb6...83d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med å få han ut å leke? Mine barn lekte mye ute alene da de var 8. Ellers er det ikke farlig å kjede seg. Jeg leker aldri med mine(barbie osv, kan godt leke gjemsel), og de klarer jaggu fint å leke alene, ute eller inne. Anonymkode: 6e56b...e7f Men har de adhd? Anonymkode: b5dc5...fb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #18 Del Skrevet 55 minutter siden Vi har det også sånn med vår 5 åring. Men jeg er redd det er lært adferd og selvforskyldt fordi jeg som uerfaren og ny i rollen trodde man skulle sitte på gulvet med barnet sitt mer eller mindre hele dagen. Altså forstått som i å vise interesse, knytte bånd osv. Anonymkode: bef74...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå