Gå til innhold

Ånei, røde flagg hos kjæresten, sjalusi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker hva jeg skal gjøre nå. Det har vært fire ganger hvor humøret hans har endret seg skikkelig til det negative når jeg har gitt andre oppmerksomhet. Og den ene var hunden min. Jeg synes det er skikkelig rødt flagg, siden vi faktisk ikke har vært mye sammen med andre, også har det vært fire episoder allerede, på ca to mnd.

Kvelden vi hadde ute sammen ble ødelagt for hans del fordi jeg snakket med en annen mann, som han kjenner. En helt normal samtale. Alle gangene har blitt unnskyldt med noe, stresset, sliten, det minnet om da eksen var utro osv. Men man kan jo alltid finne en sånn "ekstern" grunn, som skal unnskylde det. Etterpå, etter at jeg har forsikret om at det ikke betydde noe blabla, så overøser han meg med gode ord og evnt gaver. Det føles bare så feil og det er så leit for jeg trodde virkelig på dette. Ta det opp og håpe på bedring eller ville dere bare avsluttet? 

Anonymkode: f4bc4...b4a

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok avsluttet, etter dyrebare erfaringer.. før det hadde jeg nok tatt det opp og håpet på bedring. Føler du at du overdriver? I såfall er det noe han prøver å få deg til å føle? 

Anonymkode: 7400a...811

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp han nå! Hadde en sånn kjæreste alt for lenge. 

han fikk meg til å droppe venner, droppe fester, ble illsint om en fyr snakket til meg eller sendte en uskyldig melding. Eller at jeg en jeg hadde datet årevis siden dukket opp på jobben min. Han kom og trua med å banke han. Dritflaut å forklare det for sjefen min… 

og verst av alt! Han var sjalu på hunden min. Kjeftet på meg om jeg kosa for mye med henne! Mente jeg skremte henne bort… han begynte også å skrike til hunden min om den kom for nærme sofaen, lagde den miste lyd eller kom for nærme kjøkkenet. Var helt jævlig. Stakkars vofsen min er så snill og søt. Men hun var vandt til å være i nærheten av meg. Hun fikk så mye kjeft av han. 

angrer på at vi var sammen så lenge. 3 år. Nå bor heldigvis jeg og hunden alene og hun får all kosen hun kan ønske seg! 

men alt starta sånn som du beskriver det nå. Det ble gradvis verre og verre… 

Anonymkode: d7482...d0a

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dropp det, er ingenting å hente hos slike bortsett fra at du vil krype mer og mer. Om han endrer seg så er det ytre motivert - du krever det. Men som kommer det til å svinge rett tilbake når dere er mer involvert, og det er vanskeligere å gå. Manipulasjonsteknikkene når han blir konfrontert gjør bare hele saken verre. 

Min mann har ikke noe i mot at jeg tar en kaffe med en eks en gang. Han er helt trygg på seg selv og vår relasjon. 

Anonymkode: ae7d1...b06

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

han fikk meg til å droppe venner, droppe fester, ble illsint om en fyr snakket til meg eller sendte en uskyldig melding. Eller at jeg en jeg hadde datet årevis siden dukket opp på jobben min. Han kom og trua med å banke han. Dritflaut å forklare det for sjefen min… 

og verst av alt! Han var sjalu på hunden min. Kjeftet på meg om jeg kosa for mye med henne! Mente jeg skremte henne bort… han begynte også å skrike til hunden min om den kom for nærme sofaen, lagde den miste lyd eller kom for nærme kjøkkenet. Var helt jævlig. Stakkars vofsen min er så snill og søt. Men hun var vandt til å være i nærheten av meg. Hun fikk så mye kjeft av han. 

angrer på at vi var sammen så lenge. 3 år. Nå bor heldigvis jeg og hunden alene og hun får all kosen hun kan ønske seg! 

Høres fryktelig kjent ut.. God du og hunden bor alene nå❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nådeløs skrev (7 minutter siden):

Dette er noe som kan jobbes med. Hvor lenge har dere vært sammen? 

2mnd står det i HI..

Anonymkode: e58ba...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min eks, sjalu og kontrollerende. Overøste meg med dyre vesker,smykker osv. De siste mnd av forholdet endret stemningen seg, jeg visste han egentlig var ferdig med forholdet, og da dagen kom kjente jeg på en enorm lettelse.

Han trodde, og tror nok fortsatt at han er guds gave til kvinnen, han sa flere ganger at jeg aldri ville finne en så bra og snill mann som han. Ja han var " gavmild", men det vil aldri veie opp for alle de gangene han klikket, og alt det stygge han sa. 

Nå er det 3 mnd siden bruddet, og jeg har akkurat begynt å date en mann, gjenstår å se hvordan han er med sjalusi osv, for aldri om jeg kaster bort tid på slike menn igjen. Kastet bort 6 år på en usikker, umoden "guttunge" sist.

Så TS, løp !

Anonymkode: 6062b...01b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha konfrontert han med det. Gjør det klinkende klart at det blir brudd om han ikke viser bedring. 2 mnd er altfor kort tid til å se røde flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærregud! Legg bena på nakken og LØP!!

Så utrolig bra at du ser dette som de røde flaggene det er. Det verste her er ikke bare sjalusien, men kontrollen som bygges opp.. I dette du skriver: "Etterpå, etter at jeg har forsikret om at det ikke betydde noe blabla, så overøser han meg med gode ord og evnt gaver. " Dette er starten på psykisk vold og å ha kontroll over deg. Han begynner å kontrollere med "småfeil" og ser an hvor godt du pleaser ham etterpå. Om du har pleaset ham godt nok blir du belønnet. Fortsetter dette over tid blir du lydig, og han kan ta fatt på andre ting å kontrollere.

RØM unna denne!

Endret av Eureka!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til magefølelsen din. Kjennes det feil ut så er det sikkert feil. 

Har vætt i dramatisk forhold før, der alt kunne bli krangel. Han ville forby meg fra å være sammen med en kompis jeg hadde og var generelt sjalu om han syns jeg snakket for lenge med andre gutter på fest. Han ble skikkelig ekkel og ubehagelig. Langsur.. Om jeg dro han litt i hånda på fest for å få han til å bli med ut til taxien ble han flau og laget det oppstyret for at jeg skulle ikke dra HAN i hånda. Slo opp og et veldig glad for det. 

Møtte mannen min og har et veldig bra liv sammen. Han kan jo være litt sjalu av og til, men greia der er at det gir meg ikke en dårlig følelse. Han bare viser at han er glad i meg og ikke vil miste meg. Har det helt supert sammen. Det føles ikke ut som han vil kontrollere meg, men bare helt enkelt at han noen ganger sier at han kan bli sjalu. 

Stor forskjell på disse to mennene!! Så hvilken type er din?

Anonymkode: 3cdfa...7de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vent, avslutt det. Å bli sjalu på en hund er direkte sykelig. Han er ikke normal.

Anonymkode: cc51a...7ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føler du at du overdriver? I såfall er det noe han prøver å få deg til å føle? 

Jeg har hatt en dårlig følelse fra første gang han reagerte. Men han prøver ikke direkte å få meg til å føle meg dårlig. Han blir irritert og innesluttet, og så kommer det frem etterhvert noe som han reagerte på. Da har det på en måte vært naturlig å snakke om det, men det blir automatisk til at jeg bekrefter at jeg liker han etc. 

Nådeløs skrev (3 timer siden):

Dette er noe som kan jobbes med. Hvor lenge har dere vært sammen? 

Kjent han lenger, men datet noen måneder ja. 

og verst av alt! Han var sjalu på hunden min. Kjeftet på meg om jeg kosa for mye med henne! Mente jeg skremte henne bort… han begynte også å skrike til hunden min om den kom for nærme sofaen, lagde den miste lyd eller kom for nærme kjøkkenet. 

Han har allerede begynt å komme med irettesettelse av hunden min og forventer at jeg plutselig skal være superstreng med hunden og forby det den vanligvis får lov til. Fordi han ikke vil at hunden kommer mellom oss. Han har ingen tanke om at han er en ny person for hunden eller at hunden må venne seg til ny situasjon. Sist var det altså (ifølge han) ikke rart at han blir sur når jeg gir hunden oppmerksomhet akkurat i det sekundet han forventet å få oppmerksomhet fra meg. Så det føltes som at hunden kommer mellom oss og betyr mer enn han. Hunden fikk kanskje 20 sekunder kos, han fikk en times tid etter de 20 sek. 

Manipulasjonsteknikkene når han blir konfrontert gjør bare hele saken verre. 

Anonymkode: ae7d1...b06

Han har ikke blitt konfrontert enda, men reagerer med å trekke seg inn i seg selv og etterhvert forteller hva problemet er. 

Eureka! skrev (42 minutter siden):

Hærregud! Legg bena på nakken og LØP!!

Så utrolig bra at du ser dette som de røde flaggene det er. Det verste her er ikke bare sjalusien, men kontrollen som bygges opp.. I dette du skriver: "Etterpå, etter at jeg har forsikret om at det ikke betydde noe blabla, så overøser han meg med gode ord og evnt gaver. " Dette er starten på psykisk vold og å ha kontroll over deg. Han begynner å kontrollere med "småfeil" og ser an hvor godt du pleaser ham etterpå. Om du har pleaset ham godt nok blir du belønnet. Fortsetter dette over tid blir du lydig, og han kan ta fatt på andre ting å kontrollere.

RØM unna denne!

Huff, dette er en forferdelig beskrivelse. Men den ser dessverre veldig riktig ut. Jeg er kanskje naiv, men jeg tror ikke det er bevisst hersking. Men det hjelper lite når resultatet er det samme. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Lytt til magefølelsen din. Kjennes det feil ut så er det sikkert feil. 

Har vætt i dramatisk forhold før, der alt kunne bli krangel. Han ville forby meg fra å være sammen med en kompis jeg hadde og var generelt sjalu om han syns jeg snakket for lenge med andre gutter på fest. Han ble skikkelig ekkel og ubehagelig. Langsur.. Om jeg dro han litt i hånda på fest for å få han til å bli med ut til taxien ble han flau og laget det oppstyret for at jeg skulle ikke dra HAN i hånda. Slo opp og et veldig glad for det. 

Møtte mannen min og har et veldig bra liv sammen. Han kan jo være litt sjalu av og til, men greia der er at det gir meg ikke en dårlig følelse. Han bare viser at han er glad i meg og ikke vil miste meg. Har det helt supert sammen. Det føles ikke ut som han vil kontrollere meg, men bare helt enkelt at han noen ganger sier at han kan bli sjalu. 

Stor forskjell på disse to mennene!! Så hvilken type er din?

Anonymkode: 3cdfa...7de

Det er det jeg sliter litt med å vite. For det er ikke helt ekstremt, men det er nok til at jeg synes at jeg ser et mønster. Jeg merker egentlig at jeg bare vil mer ut blant folk nå jeg, for å se hvordan han reagerer videre. For noe usunt er det der. Jeg vet bare ikke helt hvor stort det er, og hvor bevisst det er. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke vent, avslutt det. Å bli sjalu på en hund er direkte sykelig. Han er ikke normal.

Anonymkode: cc51a...7ac

Jeg synes faktisk den var mest skremmende. Og da jeg reagerte på det (jeg begynte å gråte. Ikke så konstruktivt, men..), så gikk det litt tid før det var på grensen til kjefting over at jeg ikke forstår hvor vanskelig han har det. Jeg likte det ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer i mellom dere? Han er redd hunden din betyr mer enn han, en du har datet noen måneder?! Jeg forventer at hunden er viktigere enn denne mannen. Liker han ikke hunder?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Huff, dette er en forferdelig beskrivelse. Men den ser dessverre veldig riktig ut. Jeg er kanskje naiv, men jeg tror ikke det er bevisst hersking. Men det hjelper lite når resultatet er det samme. 

Det er det jeg sliter litt med å vite. For det er ikke helt ekstremt, men det er nok til at jeg synes at jeg ser et mønster. Jeg merker egentlig at jeg bare vil mer ut blant folk nå jeg, for å se hvordan han reagerer videre. For noe usunt er det der. Jeg vet bare ikke helt hvor stort det er, og hvor bevisst det er. 

Jeg synes faktisk den var mest skremmende. Og da jeg reagerte på det (jeg begynte å gråte. Ikke så konstruktivt, men..), så gikk det litt tid før det var på grensen til kjefting over at jeg ikke forstår hvor vanskelig han har det. Jeg likte det ikke. 

Nei det er poenget. Det hjelper ingenting og det betyr ingenting. Det er en vanlig feilforståelse og myte at f.eks narsissister er onde. De er ikke nødvendigvis det, og de mener ikke alt de foretar seg direkte vondt. De bare ser verden KUN gjennom egne behov, og har INGEN forståelse for at du har behov. Manipulering, hersking og kontrollbehov må derfor til for å alltid komme i første rekke.

Det er heller ikke at DU er spesielt naiv. Alle er en form for naive når er forelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (18 timer siden):

Ville ha konfrontert han med det. Gjør det klinkende klart at det blir brudd om han ikke viser bedring. 2 mnd er altfor kort tid til å se røde flagg.

Røde flagg kan man se lenge før det. Også på første møte 

Anonymkode: 9c10d...983

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden, faktisk 😭

Men ts, det er ikke usannsynlig at dette kommer til å eskalere, og jeg synes det høres ille nok ut allerede. Det er noe grunnleggende i ham som ikke er helt som det skal, noe han egentlig bør søke hjelp for før han går inn i noe forhold. Snart kommer utroskapsanklagene på rekke og rad, kontrollbehovet hans øker, kanskje vil han prøve å overvåke deg, gi deg dårlig samvittighet for å være med venner/familie/på fest og i verste fall går det over til vold. 

Jeg har vært der selv og klarte til slutt å slå opp, men det tok tid før jeg fant meg selv igjen. Håper du klarer å gjøre det slutt snart, jo fortere jo bedre. Du fortjener mye bedre enn dette 💕

Anonymkode: 67d4a...b25

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at han er sjalu på hunden, sier nok til at dette vil utvikle seg til en veldig usunn og destruktiv relasjon. 

Anonymkode: 5a92b...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...