Gå til innhold

Slankesprøyter mot spiseforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk høre om ei som fikk slankesprøyter fordi hun slet med et normalt forhold til mat. Hun spiste ikke i redsel for å bli tjukk. Legen hadde gitt henne slankesprøyer slik at hun kan få et normalt forhold til mat og ikke være redd for å spise. Tipper hun ikke har BMI høyere enn maks 25. Vet ikke om jeg tror på henne, noen som har hørt om liknende?

Anonymkode: cd5c3...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk høre om ei som fikk slankesprøyter fordi hun slet med et normalt forhold til mat. Hun spiste ikke i redsel for å bli tjukk. Legen hadde gitt henne slankesprøyer slik at hun kan få et normalt forhold til mat og ikke være redd for å spise. Tipper hun ikke har BMI høyere enn maks 25. Vet ikke om jeg tror på henne, noen som har hørt om liknende?

Hvis du har spiseforstyrrelser, får du ikke slankesprøyter, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, synes det er rart. Juger hun om det for liksom å late som hun har kontroll over spiseforstyrrelsen?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror du på alt du hører? Jeg tror definitivt ikke på alt som skrives på dette nettforumet. 

Anonymkode: 51176...1cf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ei jeg kjenner da, ikke noen jeg har hørt om inne her. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bekymret for henne og ser at hun bare blir tynnere. Hun fremstod egentlig overbevisende når hun fortalte det, men klarer ikke skjønne at det er reelt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grüner skrev (1 time siden):

Jo.. men fortsatt må bmi være innenfor kravene.

Anonymkode: f3fbe...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo.. men fortsatt må bmi være innenfor kravene.

Anonymkode: f3fbe...5de

Ja, det jeg trodde. Hvorfor juger hun om det da? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er bekymret for henne og ser at hun bare blir tynnere. Hun fremstod egentlig overbevisende når hun fortalte det, men klarer ikke skjønne at det er reelt. 

ts

Har hun en BMI på 25 som du skriver i hi, så får hun verken slanke sprøyter eller løper noen risiko enda, ved å bli tynnere. 
Her stemmer heller ikke opplysningene du gir, med hva som er kriteriene for å få slankesprøyter. 

Leger skal og bli enda mer restriktive med å gi resept på slankesprøyter til dem som spør om dette fordi er nå nylig er oppdaget at en av bivirkningene er en alvorlig øyesykdom. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det jeg trodde. Hvorfor juger hun om det da? 

ts

Hvorfor spør du i denne tråden om noe ingen i denne verden eller på dette forumet kan svare deg på? 
Får dette mennesker slankesprøyter så skal resepten stoppes på apoteket, gjør heller ikke apoteket det, så kan både legen og apoteket får alvorlige reaksjoner fra både Statsforvalter og andre. 

Be denne personen vise deg slankesprøyter, og se på etiketten hvilken lege som har skrevet dem ut da. Bare da kan du få svarene du søker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt snakk om at det skal testes på spiseforstyrrelser også, fordi det reduserer matstøy som også overspisere sliter med🤷‍♀️ men det er nok litt frem i tid forskningsmessig.

Anonymkode: c4a83...4c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt snakk om at det skal testes på spiseforstyrrelser også, fordi det reduserer matstøy som også overspisere sliter med🤷‍♀️ men det er nok litt frem i tid forskningsmessig.

Anonymkode: c4a83...4c3

Ja, skjønner den når det gjelder overspising, litt annerledes vil jeg tro når du sulter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har hun en BMI på 25 som du skriver i hi, så får hun verken slanke sprøyter eller løper noen risiko enda, ved å bli tynnere. 
Her stemmer heller ikke opplysningene du gir, med hva som er kriteriene for å få slankesprøyter. 

Leger skal og bli enda mer restriktive med å gi resept på slankesprøyter til dem som spør om dette fordi er nå nylig er oppdaget at en av bivirkningene er en alvorlig øyesykdom. 

Hvorfor spør du i denne tråden om noe ingen i denne verden eller på dette forumet kan svare deg på? 
Får dette mennesker slankesprøyter så skal resepten stoppes på apoteket, gjør heller ikke apoteket det, så kan både legen og apoteket får alvorlige reaksjoner fra både Statsforvalter og andre. 

Be denne personen vise deg slankesprøyter, og se på etiketten hvilken lege som har skrevet dem ut da. Bare da kan du få svarene du søker. 

Jeg lurte på om noen hadde hørt om det kunne brukes på den måten. Det kan godt være at hennes BMI er enda lavere, hun har ihvertfall blitt merkbart tynnere og var normalvektig før. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo virkelig ikke ut som riktig behandling, men skal ikke være like bastant som de andre å si at det ikke er sant. Så senest i dag en feilbehandling mer eller mindre like drøy. Finnes leger og helsepersonell som gjør veldig mye rart som totalt motsier det som står i boka🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lese på felleskatalogen hva som er kravene til medisinene i Norge

Om det er snakk om wegovy, står det følgende: https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953?markering=0

Indikasjoner

• Voksne: Tillegg til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll, inkl. vekttap og vedlikehold av vekt, hos voksne med initial BMI ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi, obstruktiv søvnapné eller kardiovaskulær sykdom.

Se SPC for resultater fra studier vedrørende kardiovaskulær risikoreduksjon, fedmerelatert hjertesvikt og populasjoner som ble undersøkt.

Anonymkode: 41f10...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 timer siden):

Får du vel. Ekstremt mange svært overvektige har en spiseforstyrrelse. Dette er ikke noe eksklusjonskriterium.

Anonymkode: 4318f...581

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan lese på felleskatalogen hva som er kravene til medisinene i Norge

Om det er snakk om wegovy, står det følgende: https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953?markering=0

Indikasjoner

• Voksne: Tillegg til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll, inkl. vekttap og vedlikehold av vekt, hos voksne med initial BMI ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi, obstruktiv søvnapné eller kardiovaskulær sykdom.

Se SPC for resultater fra studier vedrørende kardiovaskulær risikoreduksjon, fedmerelatert hjertesvikt og populasjoner som ble undersøkt.

Anonymkode: 41f10...e78

Ja, har lest om det👍

Tror dere det kan være at hun juger om det for å dekke over at hun sulter seg, at hun prøver å gi inntrykk av at det er kontrollerte former? 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har lest om det👍

Tror dere det kan være at hun juger om det for å dekke over at hun sulter seg, at hun prøver å gi inntrykk av at det er kontrollerte former? 
ts

Du får neste spørre henne om du vil ha svar. Vanskelig å gjøre seg opp en mening uten å ha snakket med henne selv. Var litt uklart om hun er veldig tynn eller i øvre skala av normalvekt. 

Anonymkode: 42b37...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, synes det er rart. Juger hun om det for liksom å late som hun har kontroll over spiseforstyrrelsen?

ts

Det kan godt hende hun gjør. «Ingen» lyver så mye som mennesker med spiseforstyrrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får neste spørre henne om du vil ha svar. Vanskelig å gjøre seg opp en mening uten å ha snakket med henne selv. Var litt uklart om hun er veldig tynn eller i øvre skala av normalvekt. 

Anonymkode: 42b37...a74

Hun insisterer på at det er sånn, men tror fortsatt egentlig ikke på henne. Blir jo bare mer bekymret når hun går ned i vekt for hver måned som går , og at hun juger om dette i tillegg. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (2 minutter siden):

Det kan godt hende hun gjør. «Ingen» lyver så mye som mennesker med spiseforstyrrelser. 

Nei, er jo det jeg har hørt

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...