Gå til innhold

Reklamere på sko? Okaki. Eurosko.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor vinter kjøpte jeg meg Okaki vintersko (husker ikke helt når,men er nok under et år siden). Kostet rett under 2000,- Fikk brukt de 1 gang ifjor og har hittil brukt de 2 ganger i år. Har nettopp byttet bank så har ikke tilgang på kontoutskrift fra når de er kjøpt.

På den ene skoen er det noe "hardt" i overgangen mellom 2 sømmer som gjør at skoen er vond på foten når man har gått en liten stund med den. Første turen så tenkte jeg at det ville gå seg til (får ofte gnagsår av nye sko) men det har det ikke gjort. Det "harde" er rett ved siden av ankelkulen så det er ikke fordi de er for små. 

Kan jeg reklamere på disse? Han som eier skobutikken her (Eurosko) er litt sur så kvier meg for å spørre uten å vite rettigheten mine. De er jo kjøpt ifjor,og brukt, derfor jeg er usikker. Hva tenker dere?

Anonymkode: 19037...84e

Skrevet

En kan ikke akkurat klage på noe som gjør at skoen ikke passer din fot. Det er vel ikke noe galt med skoen... sømmer/skjøter er det jo nesten nødt til å være. 

Anonymkode: 87b87...aed

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En kan ikke akkurat klage på noe som gjør at skoen ikke passer din fot. Det er vel ikke noe galt med skoen... sømmer/skjøter er det jo nesten nødt til å være. 

Sant! Men hvis det ikke er noe "feil" ville det vel vært sånn på begge skoene... 

Skrevet

Du har ikke kjøpsbevis, ei heller kan du dokumentere at de kun er brukt 3 ganger. Så nei, det kan du ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant! Men hvis det ikke er noe "feil" ville det vel vært sånn på begge skoene... 

Nei. Du har ulike føtter. Det er mer sannsynlig at det er dine føtter som er ulike. Det er helt normalt og vanlig at både beinlengden kan være ulike, og føttene er noe ulike skapt. Derfor føles skoen vond på ene foten og ikke den andre.

Anonymkode: a512d...b41

• Nyttig 6
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg klaget, men nå har det gått for lang tid vil jeg tro. Det er standardsvar i butikken at det er foten din som det er noe galt med, men jeg har i hvert fall fått byttet fra sko som det var feil med til noe som passet bedre og ikke hadde utvekster som gnager. Ingen sko er like, og drt kan gjerne være feil på dem.

Fun fact: Føttene mine bytter på å være størst! Noen ganger er venstrefoten større, andre ganger er det høyre. Men det er aldri skoen det er noe feil med i følge butikken. Har alltid fascinert meg det der....

Anonymkode: 8c7f1...fa0

Skrevet

Nei, for føttene er ikke like... 

• Nyttig 1
Skrevet
ikkeenrobot skrev (1 time siden):

Du har ikke kjøpsbevis, ei heller kan du dokumentere at de kun er brukt 3 ganger. Så nei, det kan du ikke. 

Lett å finne igjen i butikkens systemer dersom man har en omtrentlig idé om når kjøpet ble utført.

Anonymkode: 81f3c...557

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lett å finne igjen i butikkens systemer dersom man har en omtrentlig idé om når kjøpet ble utført.

Det eneste de kan finne, hvis de setter av god tid, er om noen har kjøpt disse skoene for ca et år siden. 

Anonymkode: 972d1...f2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det eneste de kan finne, hvis de setter av god tid, er om noen har kjøpt disse skoene for ca et år siden. 

Anonymkode: 972d1...f2b

De finner også bankkortet som ble brukt, og sammenholdt med en eventuell kontoutskrift fra TS (strengt talt overflødig etter min mening) holder det i massevis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I fjor vinter kjøpte jeg meg Okaki vintersko (husker ikke helt når,men er nok under et år siden). Kostet rett under 2000,- Fikk brukt de 1 gang ifjor og har hittil brukt de 2 ganger i år. Har nettopp byttet bank så har ikke tilgang på kontoutskrift fra når de er kjøpt.

På den ene skoen er det noe "hardt" i overgangen mellom 2 sømmer som gjør at skoen er vond på foten når man har gått en liten stund med den. Første turen så tenkte jeg at det ville gå seg til (får ofte gnagsår av nye sko) men det har det ikke gjort. Det "harde" er rett ved siden av ankelkulen så det er ikke fordi de er for små. 

Kan jeg reklamere på disse? Han som eier skobutikken her (Eurosko) er litt sur så kvier meg for å spørre uten å vite rettigheten mine. De er jo kjøpt ifjor,og brukt, derfor jeg er usikker. Hva tenker dere?

Du kan få kontoutskrift fra din gamle bank hvis du kontakter dem. 

Anonymkode: bd0bb...944

• Liker 2
Skrevet

At en sko/støvel gnager på ene foten, er ikke reklamasjonsgrunn. Det må foreligge en produksjonsfeil i så fall. 
Kan ikke tenke meg butikken gidder å gå gjennom systemet for å finne "bevis" for kjøp, det må i så fall TS fikse selv. 

• Nyttig 4
Skrevet

Du må reklamere på feil innen rimelig tid. Her oppdaget du feilen på første tur, og da er det alt for sent å reklamere nå. Ville lagt ut skoene på Finn og satt det på kontoen for bomkjøp 😊

Anonymkode: 7ac75...1c4

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må reklamere på feil innen rimelig tid. Her oppdaget du feilen på første tur, og da er det alt for sent å reklamere nå. Ville lagt ut skoene på Finn og satt det på kontoen for bomkjøp 😊

Feilen ble først oppdaget nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Feilen ble først oppdaget nå. 

:( Kjipt, men litt i seneste laget å klage på skoene. 

Anonymkode: 01f7a...da5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

:( Kjipt, men litt i seneste laget å klage på skoene. 

Anonymkode: 01f7a...da5

Nei, det er det ikke. Det er godt innenfor både den relative og den absolutte reklamasjonsfristen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er veldig mange butikkansatte på dette forumet, og de kan verken juss eller virker spesielt service-minded. Forbrukerkjøpsloven er rettigheter du som forbruker har, hele poenget er nettopp at du skal kunne reklamere på mangler når du oppdager at det er noe feil med varen du har kjøpt. Det er ikke valgfritt for butikken å følge regelverket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er det ikke. Det er godt innenfor både den relative og den absolutte reklamasjonsfristen. 

Hvis hun merket at det gnagde i fjor og så reklamerer nå? Det er absolutt ikke innen rimelig tid, nei.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er problemet likt på begge sider, eller er det en feilproduksjon? 
Er det bare på den ene skoen så er det sannsynligvis en feilproduksjon. Kvitteringer eller bank utskrift bør du finne frem til. Den gamle banken din er pålagt å ha kontoutskrifter tilgjengelig i enten 3 eller 10 år, er usikker her.

Det du kan gjøre er å sende en henvendelse på e-post til Eurosko sentralt, uten å fortelle at du ikke har kvitteringer, og spørre om skoen skal være slik. Kan du ta bilde og sende med, så er jo det et pluss. 
For å reklamere må du kunne sannsynliggjøre når varen er kjøpt og til hvilken pris. 

Anonymkode: 4318f...2f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du medlem hos eurosko, så ligger kjøp og kvittering der 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...