Gå til innhold

Hvordan arrangere vårt første middagsselskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I høst flyttet vi inn i nytt hus og vi har blitt litt kjent med noen av naboene her. Vi kjenner ikke så mange og har ingen familie eller annet nettverk rundt oss. Vi er i slutten av 30-årene begge to. Nå har vi tatt mot til oss og invitert noen av naboparene på middag en dag i romjulen. Det er tre av fire par som allerede har takket ja til invitasjonen og det er vi kjempeglade for. Men, vi gruer oss litt også. Vi har aldri gjort noe sånn før og vi er ikke vant med å være verter eller ha middagsbesøk. Hvordan ville dere lagt opp en kveld hvor dere var 8-10 voksne samlet hjemme? Vi har tenkt til å lage en form for tapas. Ha vin, øl og noe alkoholfritt til drikke. Kanskje en velkomstdrink? En av gjestene har tilbudt seg å ta med kake, bør vi ha noe annen dessert i tillegg? Planlegger man aktiviteter eller leker? Bør det være musikk? Vi vil gjøre det hyggelig, men ikke for avansert. 

Dette er sikkert dumme spørsmål for mange, men vi har ikke erfaring med sånne situasjoner. Jeg vil gjerne at de andre skal like oss og at de skal ha en fin kveld her hos oss, sånn at vi kanskje kunne gjort det ved en senere anledning også. Håper dere har noen tips 😊

Anonymkode: 1ae0b...322

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tapas/koldtbord er supert! Velkomstdrikke er en hyggelig greie og det er så mange varianter m/ pynt og uten. Kjør på! Så koselig og inkluderende av dere å gjøre istand slikt 😊

Musikk i bakgrunnen. Ikke nødvendigvis leker, men ha noen gøye spill på lur dersom dere skulle gått tom for samtaleemne.. Dette tror jeg går veldig fint! 

Anonymkode: 4481d...552

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arrangerer mye. Det finnes jo ikke en fasit, men vi trives slik;

Legger opp til mat som i størst mulig grad er laget i forkant. Tapas er supert. Jeg lager en kjøreplan for dagen, som starter alt om morgenen, slik at alt er gjort klart og gjøres så tidlig som mulig. Eksempel er; 4 timer (før); bak foccachia, dekk bord, mariner kjøtt....., 2 timer; gjør klar bacondadler, vask salat..... 30 minutter; varm kylling, gratiner kjøttboller.... 

Sett frem og tenk gjennom alt av serveringsfat og bestikk. Jeg setter også frem dessertskåler på kjøkkenet. Og servietter. Alt man slipper å tenke på underveis.

Bakgrunnsmusikk er veldig bra, ikke for høyt.

Vi har ingen leker eller spill. Hender vi finner frem ett brettspill. Men neppe om vi hadde vært fire par slik du beskriver. Samtalen pleier å gå i ett. 

Ansvarsområder. Jeg har ansvar for mat og timing, og borddekking. Mannen har ansvar for drikkevarer, rydde bort, at det brenner i peisen, og ta i mot gjester. 

Tapas er et veldig godt valg. Alle finner noe de liker. Det er uformelt. Og enkelt å lage i forkant. 

Pleier som regel å tilby musserende, eller høre om de vil ha noe annet i det de kommer. Sitte i sofagruppen frem til det er mat. Gi alle tid til å "komme inn døra" og snakke litt, før det er matservering. 

Anonymkode: f68fe...3ee

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes velkomstdrink og tapas høres supert ut.  I tilfelle ikke praten går av seg selv, forbereder jeg litt icebreaker samtale tema. Du kjenner gjestene best, velg noe som du tror engasjerer, men ikke noe som gjør at det blir nabokrangel.  Ikke rette stedet å ta opp naboens tujahekk🤪

Anonymkode: 30856...8d8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og tilbakemeldinger. Jeg setter veldig pris på det! 😊

Anonymkode: 1ae0b...322

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør så mye dere kan dagene før. Overlat kun det mest nødvendige til selve dagen. Og da mener jeg alt. Gå gjennom glass som skal brukes, service bestikk. Veldig ofte så ser man at Oj, de glassene her bør få seg en vask, også står man og bruker mye unødvendig tid på slike ting. Sørg for at vaskemaskinen er tom, søppelposene tomme etc. 

Det jeg har sett mest av med folk som har gjester første gang, er at de tror det er greit å begynne matlagingen et par timer før. Også er de helt utslitte under hele selskapet. Man lærer jo etterhvert, men greit å tenke at alt tar veldig mye lengre tid enn om man kun lager middag til seg selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...