Gå til innhold

Kan man hindre hiv/aids etter ubeskyttet sex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en mann har hiv eller aids og man har ubeskyttet sex med han. Er det noe man kan få hos legen etter på da for å hindre at sykdommen fester seg hos en selv også? Tenker på enten like etter eller uker/måneder etter? 

Anonymkode: e389c...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en mann har hiv eller aids og man har ubeskyttet sex med han. Er det noe man kan få hos legen etter på da for å hindre at sykdommen fester seg hos en selv også? Tenker på enten like etter eller uker/måneder etter? 

Nei det tviler jeg på. Men blir man smitta er det vel medisiner man kan ta som gjør at man ikke blir syk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men du må ta det innen så så lang tid.

Anonymkode: 9fb43...4ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, man kan ta PEP-behandling, posteksponeringsprofylakse (altså sånn cirka "etter eksponering-forebyggende"). Typiske bruksområder kan være voldtektsofre som ikke kjenner identiteten til gjerningspersonen, særlig der man mistenker at personen tilhører en gruppe med utbredt HIV-smitte. Det hender også at man gir det til personer som har stukket seg på sprøyter o.l. 

Det gir ingen absolutt garanti, og man kan fortsatt bli smittet. Effektiviteten ligger trolig på opp mot 90% hvis man kommer tilstrekkelig raskt igang (helst innen få timer), og så synker den gradvis. Men det er jo ikke alltid lett å måle hvor høy effektiviteten er, siden det ofte brukes i tilfeller der man ikke vet om man har vært utsatt for smitte eller ei og heller ikke finner det ut.

Det finnes også PrEP, der forskjellen er at dette tas før mulig eksponering. 

Anonymkode: c0eb6...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Nei det tviler jeg på. Men blir man smitta er det vel medisiner man kan ta som gjør at man ikke blir syk.

Man burde være varsom med å svare ja eller nei på medisinske ja-/nei-spørsmål, særlig når man virkelig bare gjetter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man burde være varsom med å svare ja eller nei på medisinske ja-/nei-spørsmål, særlig når man virkelig bare gjetter.

Jeg gjetter ikke når jeg sier det fins medisiner som gjør at man kan leve lenge og være frisk med hiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Jeg gjetter ikke når jeg sier det fins medisiner som gjør at man kan leve lenge og være frisk med hiv.

Nei, vedkommende mente nok første del av innlegget ditt 😊

Anonymkode: 2d82b...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (19 minutter siden):

Men du gjetter når du sier at medisiner som kan hindre smitte ikke finnes, som da var det ts lurte på.

Anonymkode: 9fb43...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor vanlig er det at menn av mørk hudfarge som har hiv/aids idag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som er HIV positive får medisiner slik at de ikke utvikler AIDS. 

Unntakene er i utviklingsland der økonomi setter grenser for hvilke medisiner HIV positive og andre kan få tilgang til. 

Mistenker du at den du har hatt sex med kan være HIV positiv tar du kontakt med lege asap etterpå. 

Anonymkode: a4f85...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...