Gå til innhold

Øke andel rentefond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pensjonsfondet mitt (innskuddspensjon) består av 100% aksjer, og det har hatt en fin utvikling over årene. Ønsker nå å ta ned risikoen de neste 2-3 årene, og eneste måten å gjøre det på er vel å øke andelen rentefond. 

Har noen av dere tenkt i samme baner? Evt. pros & cons? Og hva landet dere på? 

Anonymkode: 34a15...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det slik at når man nærmer seg tidspunkt for bruk av midlene, så overfører man deler av sparingen til rentefond eller normal høyrentekonto. Tror egentlig det siste er best, ettersom rentefond, i liket med andre fond, kommer med en kostnad. En god høyrentekonto, evnt fastrente sparing, kan i dag gi over 5% rente.

Anonymkode: 9eb31...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har forstått det slik at når man nærmer seg tidspunkt for bruk av midlene, så overfører man deler av sparingen til rentefond eller normal høyrentekonto. Tror egentlig det siste er best, ettersom rentefond, i liket med andre fond, kommer med en kostnad. En god høyrentekonto, evnt fastrente sparing, kan i dag gi over 5% rente.

Mitt rentefond har i år gitt 9% avkastning (før kostnader).

Anonymkode: 8e6dc...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her: Dette er innskuddspensjonen min fra arbeidsgiver så den kan vel neppe flyttes til høyrentekonto? Har over 20 år igjen i arbeidslivet, men vil ta ned risikoen de neste 2-3 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt rentefond har i år gitt 9% avkastning (før kostnader).

Jeg er ingen ekspert, men om ikke inflasjonen øker så bør vel rentefond se ok ut de neste årene med antatt synkende renter? Og samtidig kanskje en litt tryggere havn for de som begynner å få høydeskrekk i aksjefond… Vurderer 50/50 vekting. 

Har du noe tidsperspektiv? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logg deg inn hos din pensjonsleverandør. Tror de fleste har enkle løsninger for dette i sine oppsett. Jeg har Storebrand, og der kan jeg velge selv hvor mange prosent aksjer/renter jeg ønsker.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å justere ned for noen år, så lenge du har 20 år igjen  til du skal ta dette ut. 

Anonymkode: 9916b...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Logg deg inn hos din pensjonsleverandør. Tror de fleste har enkle løsninger for dette i sine oppsett. Jeg har Storebrand, og der kan jeg velge selv hvor mange prosent aksjer/renter jeg ønsker.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å justere ned for noen år, så lenge du har 20 år igjen  til du skal ta dette ut. 

Anonymkode: 9916b...aaf

Jeg har Kron hos Storebrand så jeg er kjent med at jeg kan sette sammen porteføljen selv. 

Årsaken til at jeg ønsker å «safe litt» de neste årene er vel at kombinasjonen av rekordhøye nivåer, geopolitisk uro, og en koko amerikansk president gjør det vanskelig å navigere for en som ikke har verdens mest erfaring på dette.

Hva jeg sitter igjen med i pensjon er ikke helt uviktig. Så intensjonen med tråden var i grunn å høre om andre hadde gjort seg noen tanker rundt det samme. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har Kron hos Storebrand så jeg er kjent med at jeg kan sette sammen porteføljen selv. 

Årsaken til at jeg ønsker å «safe litt» de neste årene er vel at kombinasjonen av rekordhøye nivåer, geopolitisk uro, og en koko amerikansk president gjør det vanskelig å navigere for en som ikke har verdens mest erfaring på dette.

Hva jeg sitter igjen med i pensjon er ikke helt uviktig. Så intensjonen med tråden var i grunn å høre om andre hadde gjort seg noen tanker rundt det samme. 

TS

Uro vil det alltid være. Men hovedregelen er at har man mer enn 5 års tidshorisont på sparingen, så bør man satse på 100% aksjefond. Men sover du bedre om natten ved å sette 10 - 20% i rentefond, så gjør du det. Så  min tanke om dette er at du må gjøre det som gir deg mest ro for sparepengene dine. Hvilken risikovillighet andre har, spiller egentlig ikke noen rolle.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at likviditetsrisiko er også et problem for rentefond, ikke bare aksjefond. Du sitter dermed ikke nødvendigvis tryggere i en krisetid enn det du gjør med en aksjefond.

Den eneste forskjellen er at aksjefond har markedsrisiko som svinger mer i verdi. Et rentefond er mindre utsatt for slike sving og dermed reduserer du kortsiktig markedsrisiko. 

Rentefond har ofte også høyere kostnader som igjen reduserer din avkastning ytterlig.

Den beste måten å redusere aksjerisiko på er fremdeles sparekontoen.

https://www.nordnet.no/blogg/hvordan-velge-beste-rentefond/

Når det gjelder pensjon, så er jo det ikke slik at du får alle pengene på en gang. Du bruker minst 10år til å ta ut litt og litt. Dermed har du ved pensjonsalder fremdeles gode 10år i markedet. Det er et velkjent problem at folk undervurderer risikoevnen sin som pensjonist. 

Schmuhi

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...