Gå til innhold

Skal jeg godta at sjefen min bare flytter vakten min på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg jobber i dagligvare butikk, og har en fast-vakt julaften fra 16-23. Men iom at butikken stenger kl 15 på julaften har sjefen min sagt at hun kommer til å flytte meg fram til dagvakt 9-15 så jeg ikke mister timene mine. Dette fikk jeg vite i dag, 1 uke før julaften. Jeg trodde jeg beholdt timene mine, og fikk betalt uansett, bortsett fra kveldstillegget, for vi har jo tariff-avtale. Også skal jeg vel ha MINST 14 dager varsel på forandring av vaktplanen? Har sjefen min lov til dette? Jeg har jo lagt opp en plan utifra hvordan vaktlistene mine er, og det er julaften. Jeg er alene med 2 barn, og hadde gledet meg til å være sammen med barna mine på morningen😭

Anonymkode: 5dfaa...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ifølge arbeidsmiljøloven i Norge har arbeidstaker rett til å få minst 14 dagers varsel ved endringer i arbeidstid, med mindre annet er avtalt. I ditt tilfelle, hvis det ikke er spesifikke avtaler som tillater arbeidsgiver å endre vakttidene med kortere varsel, kan det være urettferdig at sjefen din endrer vakten din så nært opp til julaften. 

Det er også viktig å se på tariffavtalen som gjelder for din arbeidsplass, da denne kan inneholde spesifikke bestemmelser om endringer i vaktplanen og kompensasjon for endringer. Det kan være lurt å ta opp dette med tillitsvalgt eller fagforening for å få mer klarhet i situasjonen og se hvilke rettigheter du har." Fikk jeg til svar av snapchat dama.

Hadde dette vært min vakt hadde jeg gått utifra betalt fri.  Jeg hadde spurt sjefen om hvorfor hun mener at hun kan flytte vakten din og hvorfor hun mener du mister timer hvis hun ikke flytter vakten din. At butikken er stengt er ikke din feil

Endret av Diana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste 50% forskyvningstillegg, vil jeg tro. Samt gode grunner for forskyvningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lov nei, si at du går til fagforbundet om det ikke settes tilbake.

Anonymkode: f52d9...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (4 minutter siden):

I det minste 50% forskyvningstillegg, vil jeg tro. Samt gode grunner for forskyvningen.

Endret av Rosalin
Feil info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun har i utgangspunktet nok folk på dagtid, da de som jobber fast er på jobb. Hun flytta på meg så jeg ikke skulle miste timene mine. Jeg får betalt 1 og 2 juledag, det har jeg fått alle de andre årene, så jeg skal ha betalt fri. Jeg kan jo ikke noe for at butikken er stengt. Hilsen TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både og.

Arbeidsgiver har styringsrett, men de har tidsfrister de skal holde, og ikke minst skal begrunnelsen være god til hvorfor du skulle endre vakt. Ingen av de delene virker å være innen reglene her. Jeg er derfor sikker på at du har rett her.

Så kan man spørre seg hvor mye de skal si ifra til arbeidsgiver. Det er lett å tenke at du faller litt i unåde om du krangler med sjefen. Min erfaring er det motsatte. Man må si ifra for å bli hørt ordentlig. 

Anonymkode: 85148...d3e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lov, nei. Endringer skal skje minst 14 dager før vakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både og.

Arbeidsgiver har styringsrett, men de har tidsfrister de skal holde, og ikke minst skal begrunnelsen være god til hvorfor du skulle endre vakt. Ingen av de delene virker å være innen reglene her. Jeg er derfor sikker på at du har rett her.

Så kan man spørre seg hvor mye de skal si ifra til arbeidsgiver. Det er lett å tenke at du faller litt i unåde om du krangler med sjefen. Min erfaring er det motsatte. Man må si ifra for å bli hørt ordentlig. 

Anonymkode: 85148...d3e

Jeg er ikke ute etter å krangle med sjefen, men jeg synes hun er urimelig, og bruker feil unnskyldning for å ha meg på jobb. Det er ikke akkurat slik at hun trenger meg på jobb på formiddagen da hun allerede har nok folk i utgangspunktet. Det var kun for at jeg ikke skulle miste timene mine, noe jeg ikke gjør da jeg skal ha betalt fri. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter å krangle med sjefen, men jeg synes hun er urimelig, og bruker feil unnskyldning for å ha meg på jobb. Det er ikke akkurat slik at hun trenger meg på jobb på formiddagen da hun allerede har nok folk i utgangspunktet. Det var kun for at jeg ikke skulle miste timene mine, noe jeg ikke gjør da jeg skal ha betalt fri. TS

Men si fra at det går desverre ikke å flytte deg den dagen, det er for kort varsel. Og så kan du si det at du får jo betalt for timene dine uansett så hun trenger ikke å bekymre seg for at du taper på det.

Spill dum og hjelpsom! Hun har jo tydeligvis missforstått noe.

Anonymkode: 97592...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svar med en blid tone at det blir for kort frist ift planlegging av julaften. Det er jo uaktuelt om man har tatt utgangspunkt i å bruke dagen på å lage julemiddag etc. Vet man at man har vakt, planlegger man annerledes.

Hvis hun trenger noen på jobb nå, er det for sent å legge arbeidsplan mindre enn 14 dager før. Da må hun spørre om du kan, og betale tillegg for å endre arbeidsplan for sent. Og du har anledning til å si nei til bytte av arbeidstid.

Si at hun ikke trenger å bekymre seg for at du mister timene dine, for du har betalt fri. Mistenker at det var et forsøk på å vri det til noe positivt for deg, mens årsaken egentlig er at hun synes det er kjipt å ikke få noe «arbeid» tilbake for pengene hun betaler ut den kvelden.

Anonymkode: 0dac9...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...