Gå til innhold

Skilt - hvem er nærmeste pårørende etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg måtte i dag oppgi en pårørende i forbindelse med påmelding til et arrangement på jobben. Jeg er separert, og det er første gang jeg må oppgi en slik opplysning etter bruddet.

Jeg ante virkelig ikke hvem jeg skulle skrive… Endte med å oppgi min eksmann og far til barna mine, selv om vårt ekteskap definitiv er over. Det er jo ungene som er mine nærmeste pårørende nå, men de er jo barn…

Jeg har  venner og familie, men ingen som er så nære at jeg definerer de som pårørende… Dere andre som er voksne og alene, hvem oppgir dere? 

Anonymkode: 1c7f6...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har min bror og en tidligere tante (inngiftet, men nå skilt) oppgitt som mine nærmeste pårørende i påvente at mine barn skal bli myndige.

Anonymkode: ceab3...77e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger jo hvem. Men det er fornuftig å snakke med personen du oppgir først. Så de vet hvilket ansvar/ønsker du har dersom noe oppstår. Det bør også være en du tenker kommer til å ivareta dine interesser om det skulle skje noe. 

Om pårørende i helsetjenester gjelder dette:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/avklare-hvem-som-er-parorende-deres-rolle-og-fore-journal/voksne-parorende/avklar-hvem-som-er-naermeste-parorende-til-voksne-pasienterbrukere 

Du kan også velge pårørende i kjernejournal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville oppgitt den som har behov om å få beskjed om at det har skjedd noe med deg. Det blir fort far til barna om de er små. Ville avtalt med ham først da. 

Anonymkode: 74131...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satte og opp eksmannen. Tenkte, om jeg dør, så er det greit han får beskjed å kan ta vare på ungene. Og blir jeg sjuk, ja, så gjelder det samme.

Anonymkode: 8d5c6...f1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søsken eller foreldre? (hvis de ikke er veldig gamle)

Anonymkode: 9c697...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg måtte i dag oppgi en pårørende i forbindelse med påmelding til et arrangement på jobben. Jeg er separert, og det er første gang jeg må oppgi en slik opplysning etter bruddet.

Jeg ante virkelig ikke hvem jeg skulle skrive… Endte med å oppgi min eksmann og far til barna mine, selv om vårt ekteskap definitiv er over. Det er jo ungene som er mine nærmeste pårørende nå, men de er jo barn…

Jeg har  venner og familie, men ingen som er så nære at jeg definerer de som pårørende… Dere andre som er voksne og alene, hvem oppgir dere? 

Anonymkode: 1c7f6...732

Min mamma har jeg oppgitt. Hadde jeg ikke kunnet det, så hadde jeg oppgitt min barndomsvenninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker eksen ikke er et dumt valg, om dere har godt samarbeid. Særlig om dere har vært par og nærmeste familie over mange år. 

Men han bør jo kjenne til det, og være enig. 

Anonymkode: 4216c...eb3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til; Jeg har mannen som primærkontakt. Men far er også oppgitt som kontaktperson. Jeg er jo ofte sammen med mannen, så risikoen for at noe skjer med begge samtidig er jo der.

Far er eldre, så kommer nok til å endre til søster etterhvert. 

Alle disse er personer jeg stoler på vil gjøre det beste for meg, og som også kjenner mine ønsker. 

Anonymkode: 4216c...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgir kjæresten der det er mest relevant, eksen dersom jeg tenker det vil være nødvendig for å ivareta barna om det skulle være noe. Før kjæreste hendte det jeg oppga min søster.

Anonymkode: 9c568...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksmannen min som nærmeste pårørende. Barna er voksne, men unge. Er selv pårørende for mine foreldre og ble ringt fra sykehuset da en av dem døde brått. Ønsker ikke at barna får det ansvaret, enten det er dødsfall eller sykdom/ulykke. Bedre at far formidler slike beskjeder og tar ansvaret for eventuelle praktiske oppgaver enn så lenge.

Selv er jeg pårørende til barn, søsken, forelder og en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som ikke har noen nære pårørende.  Jeg har familie, men tror ikke at noen av dem er interessert i mine anliggender. De dukker nok opp når jeg er borte.  

Anonymkode: e902b...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min, søsteren min og min voksne sønn. Eksmannen står også oppført pga at han er far til våre barn.

Anonymkode: d155b...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boren min og jeg er hverandres nærmeste pårørende. Vi er begge singe uten barn, og foreldrene våre er døde. 

Jeg har også en søster, men hun er gift og har sin egen familie, så det er mer naturlig at broren min og jeg er hverandres nærmeste. Vi bor også i nærheten av hverandre og har nøkler til den andres bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du velger selv hvem du vil ha oppført som hovedpårørende, men det må være noen over 18 år og de må vite at du oppfører de - i tilfelle noe skjer med deg. 
Ellers kan du fint oppføre f.eks en person til. Tror mange har eks’n som nærmeste pårørende om man har barn sammen, men da er det jo kjekt å ha et godt forhold til hverandre..men det er jo gjerne den som ivaretar barna dine om noe skulle skje, hvis han er en omsorgsperson for de i hverdagen 🫠

Anonymkode: f1527...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...