Gå til innhold

Sopp på bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Forrige leietaker har flyttet ut for noen mnd siden og jeg har ikke sett denne før nå. Den var ikke der da de flyttet ut. Jeg har drevet og pusset opp de andre rommene i huset og skal ta badet til sist. Badet er veldig problematisk. Ser nå at soppen plutselig kom. Det er kun på den ene veggen, rett ved vasken/sinken. Må tilføye at akkurat denne veggen buler ut. Så tror den er veldig ødelagt. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal starte. Et bad er et større prosjekt som jeg ikke har erfaring med. Regner med at alle vegger skal rives. Rett bak denne bulende veggen er et soverom. Rett ved siden er kjøkken/vask. Hvor skal man starte? Skal man snakke med banken og ta opp lån for å pusse opp? Eller få inn anbud fra fagfolk på hva de tenker de kan fikse og anslå en sum? Badet er 4m2. Altså 2m bred og 2m lang. Så ganske smalt.

Takk for alt tips. Hele Soppen er per nå ca 5cm i diameter

Screenshot_20241217_095740_Gallery.jpg

Anonymkode: 21ab4...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekte hussopp, så spennende 😅Du må åpne vegg og se hva som er bak.. Med maske på. 

Anonymkode: fd58a...ba3

• Liker 1
Skrevet

Åpne og sjekket omfang før jeg kontakter fagfolk?

Skrevet

Kontakt fagfolk først.

Anonymkode: 05bc8...69a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Åpne og sjekket omfang før jeg kontakter fagfolk?

Jeg personlig ville absolutt åpnet for å sjekke omfang ja. Men, folk er forskjellige. 

Anonymkode: fd58a...ba3

Skrevet

Hadde revet selv. Kan ikke se det er noe fliser der? Da er valget enda enklere. Kanskje du vil gjør en billig semioppussing.  Stoppe evt lekkasjer/fjerne vannskadet material (gips, stendere, isolasjon etc). En ny vegg er en enkel jobb å gjøre selv. 
Et lite bad som du skal leie ut? Ville brukt minst mulig penger på det. Men riv driten (veggen). Ikke noe valg uansett. 

Anonymkode: 8e511...ef5

Skrevet

Er det fliser på badet? Fliser er ikke tett, og vann kommer inn mellom fliser og membran. Hvis det ikke er gulvvarme, eller det ikke har vært tilstrekkelig med varme på, så vil det ta lengre tid før vannet under flisene tørker opp og det kan bli soppvekst. 

Er det tegn til fukt på soverommet? Ville begynt med å måle fukt i rommet ved siden av badet. Da vil du få en indikasjon på om det er fukt i veggen eller ikke. Hvordan lukter det i leiligheten? Ofte vil man kjenne fuktproblemer på lukta. 

Anonymkode: 07db1...17c

Skrevet

Man ser ikke godt, men det er fliser på alle veggene. Lukter ikke noe. Vegg mot soverom og kjøkken har ikke tegn til fukt eller sopp.

Skrevet

Oi, det var soppen sin det. Blir spennende å se om den får litt hvite tupper etterhvert. Jeg ville tatt noen bilder og sendt til Anticimex, så får man vurdert hvilken type sopp det er. De fleste husforsikringer inneholder soppforsikring, og badboyen i den sekken er definitivt ekte norsk hussopp. Da må nok mer enn bare badet fikses. 

Ekte hussopp | Kan gjøre stor skade på bygningen

Skrevet

Er det teglsteinsbygg med trebjelkelag, kanskje? 

Anonymkode: 98b85...cfd

Skrevet
newman01 skrev (52 minutter siden):

Oi, det var soppen sin det. Blir spennende å se om den får litt hvite tupper etterhvert. Jeg ville tatt noen bilder og sendt til Anticimex, så får man vurdert hvilken type sopp det er. De fleste husforsikringer inneholder soppforsikring, og badboyen i den sekken er definitivt ekte norsk hussopp. Da må nok mer enn bare badet fikses. 

Ekte hussopp | Kan gjøre stor skade på bygningen

Hva skjer da hvis den dekker hussopp? Har hatt dette huset i ca 20år. Har hatt husforsikring i alle disse årene men aldri brukt. 

Skrevet

Jeg ser på forsikringen min at den dekker sopp og råte. Skal jeg bare melde skade og be dem komme og se? Altså ikke gjøre noe enda? Hva hvis de ikke dekker det da? 

Skrevet (endret)

Du tar bilder og ringer ditt forsikringsselskap! om det er dekning tar de det derifra. håper du har dekning!

Ser nå at du har dekning. Det er nå de får "betalt" for 20 års premie. lykke til, vær klar over at en ofte må være litt på for å få dette fikset raskest mulig

Endret av Handerrefyren
oppdatert i forhold til tråden
Skrevet
Handerrefyren skrev (13 minutter siden):

Du tar bilder og ringer ditt forsikringsselskap! om det er dekning tar de det derifra. håper du har dekning!

Ser nå at du har dekning. Det er nå de får "betalt" for 20 års premie. lykke til, vær klar over at en ofte må være litt på for å få dette fikset raskest mulig

Glemte å si at jeg har åpnet noen fliser for å sjekke imorgen. Jeg har ikke åpnet alt, bare noen få fliser..  har jeg ødelagt for meg selv nå.... 

Skrevet

Nei på ingen måte, stopp, ring forsikring og vent, om de ikke dukker opp ringer du igjen.

Skrevet
Handerrefyren skrev (15 timer siden):

Nei på ingen måte, stopp, ring forsikring og vent, om de ikke dukker opp ringer du igjen.

Hva skal jeg si når jeg ringer dem etterpå? 

Har aldri meldt inn forsikringenssak tidligere så vet ikke helt hva jeg skal si. Bare rett frem at jeg holder på med oppussing av badet, så at veggen buler opp, og en sopp vokst opp som ikke var der for par uker siden. Bestemte meg for å åpne opp? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal jeg si når jeg ringer dem etterpå? 

Har aldri meldt inn forsikringenssak tidligere så vet ikke helt hva jeg skal si. Bare rett frem at jeg holder på med oppussing av badet, så at veggen buler opp, og en sopp vokst opp som ikke var der for par uker siden. Bestemte meg for å åpne opp? 

Hvordan er det du pusser opp badet egentlig? Det er et relativt teknisk avansert rom, som krever tette vegger og gulv for å unngå vannlekkasje og store sekundærskader. Hadde du planer om å gjøre dette selv? 

Og er dette leilighet eller enebolig? Det kan jo være enorme sekundærskader nedover i etasjene om det har vært lekkasje på et vannrør som har lekket over litt tid. Og hussoppen er ikke lett å fjerne, alt skadet treverk må bort

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (12 minutter siden):

Og hussoppen er ikke lett å fjerne, alt skadet treverk må bort

Dette. Alt befengt må rives, samt med sikkerhetssone på 1 meter i alle retninger av angrepet 🫣

Anonymkode: c1138...98e

Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Hvordan er det du pusser opp badet egentlig? Det er et relativt teknisk avansert rom, som krever tette vegger og gulv for å unngå vannlekkasje og store sekundærskader. Hadde du planer om å gjøre dette selv? 

Og er dette leilighet eller enebolig? Det kan jo være enorme sekundærskader nedover i etasjene om det har vært lekkasje på et vannrør som har lekket over litt tid. Og hussoppen er ikke lett å fjerne, alt skadet treverk må bort

Tenkte egentlig bare å installere ny dusj og nye hyller. Vaske over osv. Men det blir ikke "bare" det nå...

Skrevet

Hei. Har meldt inn skade nå på nettet. Fikk dette svaret: hva betyr det? Det står nederst at de ikke dekker sopp og råte 🥵🥵

Hei!

Vi har nå fått saken din vedrørende skade på ditt våtrom, og du har fått et skadenummer som står i emnefeltet til e-posten.

Dette må du sende oss:

• Ta bilder av skaden og ikke kast noe av det som eventuelt er skadet. Riving av konstruksjon gjøres på egen risiko inntil saken er vurdert.
  • Spesifisering om det er følgeskader utenom på våtrommet. 

Vi setter pris på om du lagrer og sender oss dokumentasjonen som PDF, Word, Excel eller JPG fil/format.

Hva gjør vi?

Vi ønsker selvfølgelig å behandle din sak og dine skriftlige henvendelser snarest mulig, men grunnet stor pågang har vi dessverre noe lengre behandlingstid enn vanlig og du må regne med opptil 2 ukers ventetid. Det er også viktig for oss at din sak blir vurdert riktig, og vi håper derfor på forståelse for dette.

Bygningsforsikringen erstatter de tilfeldige og plutselige skadene som framgår av vilkåret, og som har skjedd i forsikringstiden din her hos oss. Utgifter til vedlikehold og/eller forbedringer dekkes ikke.

Forsikringen dekker ikke skade på gulv og vegger i selve våtrommet som skyldes at dette ikke er vanntett, men vi erstatter skader på andre rom. Med våtrom menes bygningskomponenter som befinner seg innenfor våtrommets bjelkelag og stenderverk. Du kan lese mer om dette i forsikringsvilkårene, punkt 4.2 om «Vann og annen væske».

Forsikringen erstatter ikke skade ved blåveds-, sverte- eller muggsopper, jordslag. Eller skade som bare virker skjemmende på bygningens utseende. Du kan lese mer om dette i forsikringsvilkårene, punkt 1.1 «råte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...