Gå til innhold

Dronene i USA. Jeg er overrasket over at de ikke bare skyter de ned?

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Måndagsbarn skrev (21 minutter siden):

Politiet i Japan (hvis jeg husker rett) bruker f.eks militære droner med nett som fanger og tar ned uautoriserte droner i offentlig luftrom. 

Mange av disse er på størrelse med en skolebuss og beveger seg lynraskt...Bruken av ordet "drone" får folk til å tenke små kinaleker men disse dronene kan ikke bestilles på Temu for 200 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det som er observert på himmelen er rett og slett fly som enten kommer inn for landing eller som tar av. Utover det er det godt mulig at det som mange har observert - inkludert TV-stasjonen ABC i videoen under - bare er planeten Venus. Den vil vise godt igjen på nattehimmelen i desember. 

..

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Forutsatt at man tror på noe som helst av det de sier, da....

Helt unødvendig sidespor spør du meg.

Klarer fint a danne meg et bilde selv av hva som foregår.. så hva det offentlige USA lirer av seg av sannheter og usannheter har mest potensiale til å få sementert smilerynkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (58 minutter siden):

Mye av det som er observert på himmelen er rett og slett fly som enten kommer inn for landing eller som tar av. Utover det er det godt mulig at det som mange har observert - inkludert TV-stasjonen ABC i videoen under - bare er planeten Venus. Den vil vise godt igjen på nattehimmelen i desember. 

..

Ja plutselig ble det så masse rutefly og venuser på himmelen at USA gikk av skaftet...

Kongresshøringer, lukkede møter i senatet, fly forbanna ordførere fra østkysten som skriver åpent brev i pressen til føderale myndigheter og ber om at Washington slutter å latterliggjøre dem...Internett koker og avisredaksjonene jobber på høytrykk..

Holdt på å glemme flyvåpenet som har gått ut med at de har hatt ulovlig droneaktivitet over flere militære anlegg der droneflyvning er forbudt i 3 uker nå..ikke bare i USA men over amerikanske baser i England og..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/4008836/reports-of-drone-incursions-taken-seriously-dod-spokesman-says/

Dette sier de som forsvarsdepartementet der om saken. Tydeligvis er det litt hysteri.. mye er bare vanlig drone flyving fra folk. Men noen trenger ikke å være det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (10 timer siden):

Helt unødvendig sidespor spør du meg.

Klarer fint a danne meg et bilde selv av hva som foregår.. så hva det offentlige USA lirer av seg av sannheter og usannheter har mest potensiale til å få sementert smilerynkene..

Sidespor??
Når du presenterer uttalelsene deres som uomtvistelige sannheter så må det vel være lov å kommentere at det ikke nødvendligvis er det.
Om du mener noe annet enn dette går det til opplysning ikke fram av teksten, men i så fall er jeg også litt forvirret over hvor du vil hen med denne tråden. Men deg om det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 17.12.2024 den 9.16):

USA er jo kjent for å være lette på avtrekker'n.  Skjønner at noe av det er vanlig fly og noe er legalt bruk, men så er det tydeligvis mye de ikke klarer  å identifisere. 

USA klarer å overvåke resten av verden men ikke droner i New Jersey???

https://edition.cnn.com/2024/12/15/us/drone-sightings-east-coast/index.html

Hvem bryr seg?

Lurer på hvem som har sendt ut signalene til NPC'ene om at dette er det de skal overfokusere på i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Hvem bryr seg?

Lurer på hvem som har sendt ut signalene til NPC'ene om at dette er det de skal overfokusere på i dag.

NPCene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (20 timer siden):

NPCene?

Ja. De som ikke har noen egen hjerne, men bare blir fortalt hva de skal bli opprørt over eller opptatt av i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (22 timer siden):

NPCene?

Non playable character 

En statist, eller hva man skal kalle det, noen som er uviktig, som ikke er med i det som skjer

Ungdommene bruker det litt som et skjellsord, eller det er i alle fall ikke positivt ladet, gjerne om de anonyme klassekameratene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uten konsekvenser å skyte ned en drone. Hvert prosjektil som skytes mot dronen vil også komme ned igjen, og kan skade folk og ting på bakken der det treffer. Det er ikke uten grunn at feiring med skyting i lufta er forbudt i mange land inkludert USA. I tillegg vil jo dronen falle ned når den skytes og vrakdelene fra denne kan også ha stort skadepotensiale.

Så om det skulle vært verdt det å skyte ned dronene måtte de i så fall utgjort en så stor risiko at det veide tyngre enn risikoen for folk med å skyte dem ned. Og spesielt i et urbant område er risikoen for skader av fallende vrakrester og prosjektiler stor. Som et lite sidespor så er det jo lov med toppjakt i Norge som egentlig er ganske sykt. Rifle kulene som kommer ned igjen fra dette har dødelig mye energi igjen når de kommer ned, og det eneste det argumenteres med for å fremdeles ha dette lovlig er at det statistisk sett aldri har vært noen som har blitt truffet av disse kulene her i landet.

Droner kan jammes, men bare hvis de er radiostyrt. Hvis de er autonome kan de ikke jammes for å stoppe de. Hvis de f.eks bruker mobilnettet til fjernstyring vil også jamming ha konsekvenser for alle mobilbrukere, kortterminaler, og andre mobilnett brukere i området, og er antakelig ulovlig å gjøre for myndighetene.

Også har jeg ikke satt meg noe inn i akkurat denne saken, og det kan godt hende at dette bare er massehysteri som har blitt hauset opp i medier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Tråden stenges på grunn av gjentatte ryddinger på kort tid.

Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...