Gå til innhold

IKEA Malm kommode holdt på å drepe ungen vår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men vil bare virkelig advare folk. Vi hadde kjøpt en pent brukt IKEA Malm kommode og satt på badet, og var veldig fornøyd. Men i dag våknet jeg av et ubeskrivelig hyl og noe stort som knuste. Løp inn på badet og fikk se at barnet vårt hadde fått denne kommoden over seg, og satt fast. Det var fullstendig kaos og vi måtte være to voksne som løftet den vekk. Ungen var kjemperedd, men kom heldigvis ut av dette med veldig få skrammer. Kommoden hadde tatt med seg lister og var knekt flere steder. 

Jeg var ikke klar over at det har vært dødsulykker grunnet disse kommoden i USA og Australia blant annet. Visste heller ikke at de måtte monteres fast på vegg. Vi trodde vi hadde sikret den godt nok, og brukt «vippe test» for å passe på at den stod stabil. Noe den ikke gjorde når barnet hadde dratt ut skuffene og fikk den over seg. 

En skrekkslagen opplevelse, og jeg ønsker egentlig bare å dele min erfaring slik at ikke flere barn opplever dette. Tror vi hadde englevakt. 

Anonymkode: d148a...adc

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikea skriver omtrent på alt de har på sine nettsider at "husk å feste den til veggen", nettopp pga unger som kan klatre på møbler kan få dem til å velte over seg.

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt at man må feste kommoder og slike møbler til veggen, for å unngå at de skal velte. Spesielt om man har barn som kan klatre på eventuelle skuffer som er åpnet. 

Godt det gikk fint med barnet deres!

Anonymkode: c88ab...660

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt det gikk bra med barnet deres! 

Jeg kjøpte en diger bred kommode fra jysk, spurte med vilje om denne måtte skrus i veggen for det hadde jeg ikke mulighet til. Nei de sa den var så bred og tung at det gikk fint. Den er ca 120 høy og den holdt på å velte en gang da jeg dro ut skuffer for å sjekke. 

Anonymkode: 6b4d0...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra med barnet

Men gjelder ikke det de fleste kommoder at de kan tippe når skuffene blir dratt ut?  hvert fall hvis skuffene er litt fulle.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
exictence skrev (Akkurat nå):

Godt det gikk bra med barnet

Men gjelder ikke det de fleste kommoder at de kan tippe når skuffene blir dratt ut?  hvert fall hvis skuffene er litt fulle.

Absolutt! Det er jo ren fysikk

Anonymkode: c88ab...660

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men vil bare virkelig advare folk. Vi hadde kjøpt en pent brukt IKEA Malm kommode og satt på badet, og var veldig fornøyd. Men i dag våknet jeg av et ubeskrivelig hyl og noe stort som knuste. Løp inn på badet og fikk se at barnet vårt hadde fått denne kommoden over seg, og satt fast. Det var fullstendig kaos og vi måtte være to voksne som løftet den vekk. Ungen var kjemperedd, men kom heldigvis ut av dette med veldig få skrammer. Kommoden hadde tatt med seg lister og var knekt flere steder. 

Jeg var ikke klar over at det har vært dødsulykker grunnet disse kommoden i USA og Australia blant annet. Visste heller ikke at de måtte monteres fast på vegg. Vi trodde vi hadde sikret den godt nok, og brukt «vippe test» for å passe på at den stod stabil. Noe den ikke gjorde når barnet hadde dratt ut skuffene og fikk den over seg. 

En skrekkslagen opplevelse, og jeg ønsker egentlig bare å dele min erfaring slik at ikke flere barn opplever dette. Tror vi hadde englevakt. 

ALLE MØBLER SKAL VÆRE FESTET TIL VEGGEN FOR Å UNNGÅ ULYKKER..!

Bra det gikk fint!

Anonymkode: 7c195...3ea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vært dødsulykker med den, ja... det spesifiseres også veldig tydelig at den må skrus fast i veggen. 

Jeg har ikke barn engang og skrur alt fast, hvem vet, kanskje det blir jordskjelv en dag.

"Vippetesten" er nytteløs. Unger drar ut skuffene og tråkker på dem og legger dermed all sin kraft og vekt i å dra møbelet over seg.

Bra at det gikk bra, men her synes jeg dere har vært litt sløve... les og følg alltid anvisninger på sånt, du finner det på nettet.

Og har dere bokhyller og garderobeskap og alt annet sånt som dere bare har brukt "vippe-testen" på og ikke skrudd fast i veggen - ta en runde og gjør det. Det er livsfarlig. 

Anonymkode: f1f04...3ef

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

komoden holdt ikke på å drepe ungen - ungen forårsaket at komoden falt over den. Oppriktig talt, jeg skjønner du ble skremt men det får da være måte på! 

Anonymkode: b4a16...a6e

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fint det gikk bra med barnet, men det er jo deres feil at kommoden ikke er skrudd fast i veggen. Hadde dere kjøpt den ny så følger det med skruer til å feste i veggen. Og det står klart på bruks anvisningen. Dette gjelder alle kommoder, ikke kun Malm kommode. De skal festes i vegg, spesielt viktig når dere har små barn, 

Dette gjeler både skjenker og skap, bør jo festes i vegg om det skal klatres på. 

Anonymkode: 486c7...82d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke bare kommodene til Ikea som skal være montert fast til veggen om man har barn, det gjelder absolutt alt av møbler som kan klatres på og velte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er dagens samfunn komprimert til ett innlegg på KG

"Noe ubehagelig har skjedd meg fordi jeg har gjort dårlige valg"

"Jeg finner noen andre å skylde på"

Anonymkode: be07d...d82

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Korleis skjedde dette? 

Anonymkode: 2507c...163

Unger drar ut skuffer og står på dem. Enkel fysikk. Derfor skrur man alltid fast møbler 

Anonymkode: 6d9e8...64c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det har skjedd hos oss også, men en kommode fra fagmøbler. Barnet dro ut alle skuffene samtidig og fikk den over seg. Det gikk godt og barnet lærte at man ikke må dra ut mange skuffer samtidig. Dette kan skje med stort sett alle kommoder, skap, hyller og andre møbler som ikke er festet i vegg, hvis alle skuffene dras ut eller man klatrer på de. Det har ingenting med ikea å gjøre. 

Anonymkode: 58148...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.ikea.com/no/no/assembly_instructions/malm-kommode-med-3-skuffer-hvit__AA-2022888-7-2.pdf

Les i monteringsanvisningen, siste side. Fest til veggen. Ikke til å klatre i. 

Anonymkode: 0fa90...404

Ja. Ser jo det. Men sjelden det følger bruksanvisning med brukte møbler. Ingen klatret ikke, men hadde åpnet samtlige skuffer. Ikke var den fylt opp til randen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ulykker kan skje når man har barn. Fest den til veggen. 

Anonymkode: 3a66e...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Korleis skjedde dette? 

Anonymkode: 2507c...163

Barnet hadde dratt ut skuffene, og den veltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...