Gå til innhold

kul ved håndleddet


Adonia

Anbefalte innlegg

for noen år siden så slo jeg hånden min, ca midt på håndleddet. og det hovnet da opp, og jeg fikk en liten kul. den kulen kommer og går fortsatt. kom tilbake denne uka, og nå har den sikkert vært borte et år.

lurer bare på hva dette er jeg.. noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Det hadde jeg og, for ca et år siden. Tenkte at det var sikkert en underjordisk, stor kvise, eller noe. :ler: Det forsvant etter en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det kalles ganglion, og er en væskefylt utposning på en sene. Ikke farlig, men kan være plagsomt. Jeg har hatt det selv, men det forsvant etter en stund. Hvis det blir plagsomt, kan en lege punktere den, men de kommer ofte tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ganglion, og er en væskefylt utposning på en sene. Ikke farlig, men kan være plagsomt. Jeg har hatt det selv, men det forsvant etter en stund. Hvis det blir plagsomt, kan en lege punktere den, men de kommer ofte tilbake.

takktakk :smilbla: så slipper jeg å lure på det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimse

Ganglia leon eller noe slikt heter det, væske som siver ut, typisk ettervirkning etter brudd og brist. Har det selv innimellom, kommer gjerne hvis man utfører ensidige gjentagende bevegelser, så slikt bør man unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å uroe seg for. Kan være en såkalt slimpose eller lignende fra leddet ditt som har "popet" fram.

Har en slik liten kul selv på høyere håndledd. Den kom etter et litt mindre vellykket forsøk på maxløft i benkpress for noen år siden. Greide å glippe stangen, så håndleddet vippet nedover med alt for mye vekt. (170kg som var på stanga)

Uansett, har en far som er fysioterapeut og ut i fra hva han sa om det så er det helt ufarlig. Kan kanskje være til irritasjon om den er for stor muligens, men som sagt helt ufarlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt dannes det en slags pose på/i senen som det samles noe væske i.

(haha, så god jeg er på å forklare :ler: )

Uansett så er dette helt ufarlig, men kan være smertefullt. Jeg hadde en slik som måtte opereres bort til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ehm... Jeg har en slik på foten. Den er ca så stor som en hasselnøtt, hard, og kan såvidt røres litt på... Den kom for noen år siden. Så plutselig en morgen var den borte. Men etter noen mnd kom den tilbake igjen. Nå har jeg hatt den i ca to år, og jeg synes den er vond. Den gnager i skoen. Så nå har jeg bestilt time for å ta den vekk. Legen min sa det var en brusk-ansamling....? Han nevnte ikke noe om utposninger på sener (ganglion...)...? De er ihvertfall ikke farlige, og en del som får sånne i løpet av livet. Gjerne i nærheten av ledd. gjerne på hånden eller foten har jeg inntrykk av.

Endret av MedMor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg var til lege og ''fjernet'' en slik på håndleddet idag.

Har hatt den konstant i 1,5 år nå.

Legen forklarte til meg at det var to måter å fjerne dette på;

- operere

- slå den bort.

Så pratet vi litt til, til han tok frem et hammer-lignende instrument og slo til håndleddet mitt for å sprekke denne væske-annsamlingen.

UTROLIG VONDT synes jeg! :tristbla:

Håper den forsvinner for godt nå da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg var til lege og ''fjernet'' en slik på håndleddet idag.

Har hatt den konstant i 1,5 år nå.

Legen forklarte til meg at det var to måter å fjerne dette på;

- operere

- slå den bort.

Så pratet vi litt til, til han tok frem et hammer-lignende instrument og slo til håndleddet mitt for å sprekke denne væske-annsamlingen.

UTROLIG VONDT synes jeg! :tristbla:

Håper den forsvinner for godt nå da....

Jeg har hatt en slik kul. Men her for leden greide jeg å slå hånden min veldig hardt. Det har gjort at kulen har blitt mye mindre, men jeg har fått en oppsvulming lengre framme på hånden. Det virker som det har gått hull på kulen og at noe av innholdet har forflyttet seg. Det gjør ikke noe vondt, men blir selvfølgelig litt engstelig.

Når du slo kulen din. Kom væsken ut, eller ble den liggende under huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres akkurat ut som det min svigermor hadde ifjor, etter at hun slo hånden!

Etter mye om og men fant legen ut at en del av ben hadde "gått av" inne i håndleddet, og derfor oppstod denne kulen.

TIl slutt måtte den opereres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentehumor

Ganglion eller cyste i håndleddet. Det er 3ganger hyppigere å få det for jentene, og spesielt mellom 16-25års alderen. Mange av de gamle har også cyste i fingerleddene sine. Kommer av spesielt overanstrengelser av et spesielt ledd, feks overtrening/ekstrem trening i sport.

Jeg har hatt den siden jeg var 15, er 19 nå. Du kan fjerne den på to måter: Sprøyte inn væske som gjør at den går i oppløsning, eller kirurgisk inngrep ved å åpne hånden og fjerne den. Cysten/ganglion er bare en væskefylt klump som presser seg mellom leddene. Hvis den blir rød i området og gjør vondt ofte kan du få gjort noe med det, men hvis ikke så kan du la den gå bort av seg selv. Noe som kan skje da du blir rundt 25...... (har den enda og hånden har blitt litt handicapet pga den)

VELL, hvis du fjerner den, er det bare 30% sjanse for at den ikke kommer tilbake, altså du har en sjans på 70(!)% for at den vil komme tilbake.

Før i tiden brukte de å slå den med en bok. De brukte den største boka de fant, og bibelen hadde folk i alle hus. Den har da også fått kallenavnet "The bible bump", men tror nok ikke det er den beste måten fjerne den på. Stor risiko for å faktisk skade hele hånden eller knekke hånden, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde også en slik kul på håndleddet, etter et vondt fall der jeg tok meg for hånd med hånda.. Var ca 13 tror jeg. Legen tok sprøyte inni og "sugde" ut væska, tror jeg. Måtte gjøre dette to ganger, og etter ei stund var den borte for godt. Den verka litt og var plagsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Vox_Strat

takktakk :smilbla: så slipper jeg å lure på det lenger.

Hei, har du blitt kvitt den "ganglionen"

Har fått to slike, forferdelig vondt hos meg da.. Om de er borte hos deg, finnes det håp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hadde akurat en slik en på håndleddet på størrelse med en klinkekule for ett minutt siden. Etter mange råd her. Klemte jeg veldig hardt på den.Et "knekk" og den flata ut. :) Ikke vondt en gang.

Takk for tips! Har gått med den der i over en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik foran leddet på stortåen. Jeg ble lei og stakk en grov sprøytespiss inn og suget ut den geleaktige massen. Det hjalp. Men anbefaler ikke å gjøre det selv uten å være helseutdannet i fare for å skape infeksjon eller treffe en nerve. Det kommer ofte igjen. Pagsomt, ja. Hr det også på det ene håndleddet. Jeg desinfiserte hudoverflaten, hadde rene hender og steril sprøyte.

Anonym poster: 6f642a90512af978813b1fcb374afcf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...