Gjest tenåringsmor Skrevet 17. november 2002 #1 Skrevet 17. november 2002 Hva hadde dere tenkt, sagt og ikke minst gjort dersom deres 14-år gamle datter som du frem til nå har kunnet stole på, har hatt en hjemme-alene fest til tross for at avtalen dere i mellom var at hun kunne få ha en - EN - 1 - venninne hos seg. Om dere dro fredag ettermiddag i god tro om at datteren kom til å ha seg ei venninne hjem fra skolen, at de kom til å lage seg noe godt, se på video og tv og bare kose seg hjemme uten foreldre (som du unner henne av og til), men så når du kommer hjem søndag ettermiddag så viser det seg at hun har invitert halve skolen på hjemme-alene fest (invitasjonen ligger lagret her på PC'en ). Overalt, inkludert kjellerstuen hvor du har vegg-til-vegg-teppe, er sigarettsneiper tråkket ned i gulvet pluss masse alkohol som har sunket inn, stinker døden der nede. Ølflasker- og bokser flyter. I soverommet til lillebror er det blod i senga og brukte kondomer på gulvet, likeledes på vårt soverom, men lillebror på 8 år sitt syns jeg var kvalmende motbydelig! :evil: Pyntegjenstander (deriblant en arvegjenstand fra oldemor til mannen) ligger knust på gulvet. Ser stakkars jenta har prøvd å ordne opp litt, men ga vel opp og søkte tilflukt hos den ene venninna, den hun skulle få hos seg i helga, da vi kom hjem..... forståelig nok. Jeg trur ikke jeg hadde klart å se moren min i øynene etter noe sånt. Ble jo redd noe skulle ha skjedd med henne også da, men alt er bra med henne...... men det spørs hvor lenge..... Hva hadde dere gjort (med tanke på straff) om dette hadde vært deres 14 år gamle datter? :evil: Hilsen mildt sagt forbannet mor! :evil:
Gjest Lea Skrevet 17. november 2002 #2 Skrevet 17. november 2002 Er virkelig alt dette sant? Huff og huff! Jeg har hatt "ulovlige" fester hjemme, men det har aldri blitt så ille som dette tror jeg. Sinnsykt! Muligens har din datter invitert folk som har dratt med seg flere på festen. Gjerne litt eldre folk som hun ikke kjenner så godt. Å være 14 år er ikke lett. Man blir utsatt for press og vil gjerne bli godtatt i forskjellige miljøer. De som kommer uten invitasjon har ikke de samme hemningene som de din datter kjenner fra før. De tar ikke ansvar og mangler empati. Din datter har fått straffen sin tror jeg. Men hun fortjener en liten prat. Ikke kjeft, men en liten moralpreken kanskje. Og hun forstår helt sikkert hvorfor du er sint.
tvillingmamma´n Skrevet 17. november 2002 #3 Skrevet 17. november 2002 Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men jeg skjønner at du er skikkelig forbanna. Hadde også en fest hjemme som 15-åring. Dette var i samråd med mine foreldre og de viste hvem som skulle komme (klassen). Og det var ingen som hadde med seg noe alkohol. Men så.............. Mange hadde hørt om festen og det begynte å komme en del ubedte gjester som var eldre enn oss. Vi greide ikke å kontrollere festten. Det skle helt ut. De drakk alkohol og masse ble ødelagt. Jeg skammet meg noe forferdelig og gruet meg til mine foreldre skulle komme hjem. De tok det faktisk ganske pent, men jeg fikk husarrest (husker ikke hvor lenge), fikk aldri mer ha fest hjemme og lommepengene mine ble kraftig redusert for å være med påå dekke opp skadene. Men har ikke tenåringer selv enda (gruer meg ) så jeg vet ærlig talt ikke hva du bør gjøre. Men en liten forskjell på min og din datters fest er at jeg faktisk hadde fått lov til å ha den. Hun har jo brudt noen regler nå da så det krever vel en form for reaksjon, men ikke vet jeg hva. Beklager å ikke kunne tipse deg med noe.
Gjest Starya Skrevet 17. november 2002 #4 Skrevet 17. november 2002 Auda, dette var jo skikkelig ille.. Min første tanke var at du kunne geleide henne gjennom huset og gjøre henne oppmerksom på at hun hadde en del arbeid foran seg.. Men det kan jo bli praktisk vanskelig og da... Du må jo selvsagt som Lea sier prate med henne, la henne fortelle med egne ord hva i all verden det var son skjedde. Selvsagt bør dette gi konsekvenser, men hva..? Jeg har enda noen år til min sønn er tenåring, og aldri var jeg med på noe som dette da jeg selv var yngre. Hadde det vært en idè å latt henne selv få et ord med i laget om hva straffen burde bli? Kan høres litt søkt ut, men likevel.. det kan i allefall gi en pekepinn om hvor mye hun angrer, kanskje...?
Usikker Skrevet 17. november 2002 #5 Skrevet 17. november 2002 Ikke noe sjokkerende - egentlig! Men - jeg regner med at det blir lenge til neste gang hun får være alene hjemme. Hun har vel bevist for dere - og seg selv - at hun ikke er "stor nok" til det enda! Neste gang blir hun med dere når dere reiser bort! Selv om hun blir både sint og sur! :-? Hva du ellers gjør overfor henne - du kjenner henne best! Men hun bør jo være den som skal gjøre rent da.........sørge for at alle flekker m.m. blir fjernet. *Vaske/gjøre rent etter festen - om det så betyr at hun må "skulke" treninga i morgen (eller annen fritidsaktivitet) *Trekk i lommepenger (hvis hun får det da) Og jeg tror ikke noe på at "hun har fått straff nok"....... det tror ikke jeg holder........ da er vi tilbake til dette "at ting ikke får konsekvenser". Straff må til - dog ikke fysisk da! "Ingen har til dags dato lært av andres feil".........men, forhåpentligvis så var dette en lærepenge for henne. Det blir nok en stund til hun inviterer til hjemme-alene-fest!
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2002 #6 Skrevet 17. november 2002 Joda, jeg tviler aldeles ikke på at hun angrer og at hun helt sikkert har det fælt med seg selv nå. Men jeg er enig med Usikker; hun har IKKE fått straff nok på langt nær. Her skal det bli konsekvenser. Og jeg tror nok også at det kom flere enn de hun hadde invitert, men det hjelper henne svært lite da hun hadde skrevet ut så mye som 30 invitasjoner! Det er tallet som står på printeren etter siste bruk. Og jungeltelegrafen på ungdomsskolen er jo meget effektiv da, så jentungen trur det hadde nok kommet bortimot 60-70. Kommer nok til å ringe foreldrene til de vi vet at har vært for informere dem om hvor poden deres var i helga. Har ikke helt bestemt hele straffen enda, bortsett fra at hun må sove på sofaen i natt så lillebror får sove i hennes RENE rom (hvorfor rommet hennes ikke er ramponert er meg en gåte....). Rommet hans er nedklint helt ned til madrassen. Rommet hans blir hennes ansvar å få rent pluss at hun skal hjelpe til i resten av huset. Vurderer husarrest og trekk i lommepenger også. Og det blir selvfølgelig lenge til neste gang hun får være hjemme alene over helga. Får jo litt vondt av henne for jeg ser jo hvordan hun angrer, men både jeg og gubben har bestemt at dette skal vi slå hardt ned på..... Takk for tips forresten
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2002 #7 Skrevet 17. november 2002 hei, denne festen har tydeligvis tatt av - jeg ville satt meg veldig rolig ned og hørt på hennes versjon av hva som har skjedd. Så ville jeg forlangt at hun ordnet opp i hele huset. Hadde jeg vært dere, hadde jeg kanskje søkt tilflykt et annet sted så lenge. Hun bør få hjelp av sine venner (festpådrivere) og virkelig "shinet" opp huset slik det var. Ødelagte gjenstander får dere ikke gjort noe med - glem dem - men ødelagte møbler, tepper osv det må hun erstatte. Det hadde ihvertfall jeg forlangt. Jeg hadde bedt henne komme med forslag til hvordan hun kan erstatte det som er ødelagt - tilbakebetalingsplan og jobbet sammen med henne for å rette opp alle skader. Det er klart hun har fått "straff nok" - bare synes søndag morgen vil jeg tro er en skikkelig straff. Jeg hadde ikke ordnet alt for henne for så gitt henne husarrest som straff - det blir fåfengt - tror jeg. Jeg husker hvordan det var å være 14 og alene hjemme. Alt peset med å få ting i orden igjen - var straff nok - jeg var så lat at dette gadd jeg ikke gjøre en gang til.
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2002 #8 Skrevet 17. november 2002 en ting til - hvis det ikke er for sent da - IKKE ring rundt til vennene hennes og sladr til foreldrene. Da vil jo forholdet hennes til vennene hennes bli helt ødelagt. Og hun vil garantert slutte å være åpen ovenfor dere. Det blir ris til egen bak.
Gjest tenåringsmoren Skrevet 17. november 2002 #9 Skrevet 17. november 2002 IKKE ring rundt til vennene hennes og sladr til foreldrene. Da vil jo forholdet hennes til vennene hennes bli helt ødelagt. Og hun vil garantert slutte å være åpen ovenfor dere. Det blir ris til egen bak. Hmmmm, ja du sier noe der. Men så tenker jeg også på at foreldrene til de ungene kanskje gjerne vil vite om det også da, så der blir det et dilemma.... Men vi har nå ikke ringt noen ennå. Vi har nå sagt det sånn at det blir hennes ansvar å ordne opp i alt sammen. Om hun vil kontakte de som var her for å få de til å hjelpe eller om hun gjør alt selv, får hun velge selv. Hun må også betale rense-kostnadene selv over tid. Dette har hun selv foreslått og sagt seg enig i. Nå irriterer jeg meg mest over gubben som begynner å bli myk på sine gamle dager. "Du kan jo hjelpe henne med vaskinga da...., og så kan vi jo betale en del av regninga......." Enda så streng han hadde bestemt seg for å være i førstninga.... :evil:
Gjest Zalomine Skrevet 17. november 2002 #10 Skrevet 17. november 2002 Ikke flere alene-hjemme-helger på en stund, til tross for at jeg tviler på at hun vil holde fest en gang til, så synes jeg ikke hun bør få den friheten. Hjemme-alene-helg bare med venninne, det er deilig det. Hun fikk sjangesen, og ødela den. Da får hun ikke det en gang til. Og ja, husarrest, det er egentlig noe jeg ville vurdert. Det er en streng straff som ikke skal misbrukes, selv kan jeg bare huske å ha opplevd det en gang, men det var nok, det sitter i meg. Nå er det heldigvis LENGE til jeg får tenåringer, jeg har jo ikke fått en eneste baby enda engang, men den delen av oppdragelsen er ikke noe jeg ser frem til. Du kjenner jo din egen datter best og vet hvordan du bør reagere, og det ser ut til at dere har funnet ut av det. Jeg håper hun har lært noe....
LilleBille Skrevet 18. november 2002 #11 Skrevet 18. november 2002 Dette høres ille ut - og det er klart hun må ta ansvar for det hun gjorde/det vennene gjorde, .. men jeg lurer på en ting - hvor er deres ansvar??? .. Reiste dere virkelig bort en hel helg - og lot 14-åringen ta ansvaret alene?? Var det ikke noen form for backup av naboer el. - som skulle følge med? (Eller har jeg misforstått - siden det ikke er noen andre som har satt spørsmålstegn ved at dere var borte ??) Hvis jeg har forstått det riktig er det et voldsomt ansvar å legge på en fjortenåring. Det er veldig få som i den alderen klarer å stå imot et press fra en gjeng kom kommer og vil inn på en fest. --- Kjenner selv til 15 åringer (gutter) som har hatt fest med foreldrenes velsignelse - og hvor de kom hjem - relativt tidlig på kvelden - og barna selv hadde ringt politiet da ubedte ivrige festdeltakere tok overhånd. Det er klart at jenta må rydde og ordne opp selv, men jeg savner faktisk en viss selvkritikk/kritikk av foreldrene i denne sammenhengen.
Gjest lilletroll Skrevet 18. november 2002 #12 Skrevet 18. november 2002 Synes heller IKKE at dårlig samvittighet er NOK straff!! Vet ikke helt hva slags straff jeg skal foreslå heller, men at hun får være hjemme alene på en stund burde jo være helt utelukket!! Selvfølgelig må hun også ordne opp alt SELV, inkludert betaling for rens (ikke gi etter for den svake pappaen!!) Dere må jo sette et eksempel for lillebroren også, så han en gang ifremtiden husker alt rabalderet når søsteren gjorde noe sånt, og så lar han det være!! Jeg hadde vært så rasende at jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, og må si jeg gruer meg til datteren min blir tenåring.... Lykke til, og la oss gjerne få vite hva straffen til slutt ble.
Gjest Chica Skrevet 18. november 2002 #13 Skrevet 18. november 2002 Jeg og reagerte på at en 14 år gammel jente var alene hjemme. Jeg fikk ikke være alene hjemme før jeg var 17-18 år. Tror foreldrene mine testa meg litt, for de kom plutselig hjem lørdagskveld eller tidlig søndag morgen flere ganger når de sa de skulle komme hjem søndag kveld. Skjønner de litt og da, jeg turde aldri å gjøre noe galt når jeg ikke visste når de kom hjem...
Gjest Brunhilde Skrevet 18. november 2002 #14 Skrevet 18. november 2002 Jeg måtte lese startinnlegget enda en gang - og må si meg enig med flere her. Man reiser da ikke fra en 14 åring alene hjemme en hel helg?!? :evil: Jeg syns det er veldig uansvarlig, men det forandrer ikke på det faktum at jenta brøt foreldrenes tillit, og det blir jo en annen diskusjon. Egentlig har jeg bare lyst til å si en ting: Håper BEGGE parter har lært noe av dette!
Gjest Zalomine Skrevet 18. november 2002 #15 Skrevet 18. november 2002 Spørs jo litt hva slags 14-åring man har med å gjøre, om man kan gjøre det. Mener nå jeg da. Altså, dette gikk jo ikke bra... så det burde vel ikke skjedd. Men jeg vet at meg som 14-åring, hadde fint kunnet være alene hjemme ei helg. Nå var jeg aldri det, så vidt jeg kan huske, for farmor og farfar bor i huset ved sdien av der vi vokste opp, og de var "barnevakt" selv midt på dagen, selv om vi definitvt ikke trengte det. (altså, meg og min bror, som er knapt to år yngre enn meg. Et eksemple vil være da jeg var en 13-14 år, og mamma havna på sykehuset. farmor insisterte på at jeg og min bror kom til dem etter skoletid og var der til pappa kom hjem. så lagde hun middag til oss alle tre, før vi fikk gå hjem etter middag. Dette medførte en del "ekstraarbeide" for oss, ved å bringe alle bøkene vi trengte opp til dem, gjøre lekser ved salongbordet, og bringe alle bøkene hjem. Man farmor mente tydeligvis at vi ikke klarte være alene hjemme frem til middag (det er jo snakk om en time eller to!) og heller ikke at pappa klarte lage middag til oss. Derfor nekter jeg å tru at vi noen gang var alene hjemme) Ok, dette ble langt og rotete, og utenfor tema. Poenget er, jeg KUNNE vært hjemme alene ei helg når jeg var 14. Men da ville vel min bror på 12 også vært der. Men mine foreldre visste nok at jeg ikek ville funnet på "noe tull." Fordi jeg var den jenta jeg var. (jeg var nok relativt uvanlig, aldri røyket, aldri drukket, sex hadde jeg for første gang når jeg var 21, jeg gjorde lekser uten å kny, vasket rommet mitt og andre deler av huset uten store protester etc) Så dersom foreldrene her hadde ei jente de virkelig hadde kunnet stole på, og det sier jo mora at de hadde, så ser jeg ikke på det som så veldig uansvarlig å la jenta være alene med ei venninne på besøk. Men det viste seg jo dessverre at denne jenta ikke KUNNE stoles på denne helga, og det tillitsbruddet må hun straffes for. Og det ser det ut som om foreldrene gjør. At de stolte på jenta si... anser dere det som så ille? Er jeg sååå naiv når jeg trur at noen folk på 14 kan stoles på?
Lille-Meg84 Skrevet 18. november 2002 #16 Skrevet 18. november 2002 det er ikke så lenge siden jeg var 14 år, bare 4 år siden... jeg har ikke hatt en sånn fest som "tar av" så mye som denne festen tydeligvis har gjort... men for en som er 14, er det viktig å være kul, og å ha en hjemme-alene-fest, det er veldig kult. hennes mening var nok og be folk hun stolte på, venner og bekjente, men rykter om fester sprer seg veldig raskt... og de som ikke er invitert kommer seg som regel inn om festholderen vil det eller ikke... disse kommer ofte på festene bare for å ødlegge. de er alle steder... jeg tror nok hun har fått den straffen hun trenger, samvittigheten hennes kommer nok til å gnage på henne lenge
Bettie Skrevet 18. november 2002 #17 Skrevet 18. november 2002 Det er ikke lett å være tenåringsmor..... Man kan stole så mye man vil på sine håpefulle, men de er ikke voksne og de ser ikke alltid konsekvensen av sine handlinger. Kan hende hun bare tenkte en "liten" fest, men i disse mobiltelefontider, er det fort gjort at to - tre gjester blir til 20 - 30 gjester, uten at det var intensjonen. Skal jeg være ærlig, synes jeg nok at dere har litt skyld i dette selv. Har vært på mange foreldremøter der temaet har vært ungdom, rus og fester. På disse møtene advarer særlig politiet mot det dere opplevde - at fester kommer ut av kontroll når det ikke er noen voksne tilstede for å kunne overta kontrollen igjen. En passende "straff" for party-løvinnen må jo være å rydde opp etter seg. En rolig prat om hva som har skjedd er heller ikke så dumt. Og neste gang dere overlater huset til henne - en eller annen gang i framtiden, kan det være lurt å alliere seg med en nabo eller to, eller noen i familien, slik at det er noen voksne i nærheten som kan sjekke og hjelpe til med å holde kontrollen. Men det er ikke lett å være tenåringsmor, det medfører mange prøvelser.....
Gjest Gjest71 Skrevet 21. november 2002 #18 Skrevet 21. november 2002 Min første reaksjon var: HVA GJØR EI 14 ÅR GAMMEL JENTE ALENE HJEMME EN HEL HELG!!! Får helt hake slepp jeg.......... Jeg er 31 år å mor til en på 15 år, aldrig i verden om jeg reiser bort i 2 hele døgn!
Montezuma Skrevet 21. november 2002 #19 Skrevet 21. november 2002 Jeg må si meg enig med dem som kritiserer dere for å ha latt henne være alene hjemme hele helgen....... Uansvarlig, synes jeg. men når dete r sagt, synes jeg dere har reagert fornuftig i fht. konsekvenser (med unntak av fars begynnende mykhet... ;-) Hun må helt klart få konkret straff i form av å rydde opp, trekk i lommepenger etc. Dilemmaet består nå litt i om du skal kontakte de andre foreldrene eller ei. Tror jeg synes du bør gjøre det. Om mine døtre hadde deltatt på den slags, ville jeg nok ha blitt informert. På den annen side er det ikke alt mine foreldre fikk vite om meg, og de har nok klart seg bra i all sin uvitenhet.... ;-) Tror ikke din datter vil få problemer med de andre om du skulle finne på å ringe rundt. venner har det med å stille opp for hverandre uansett, og gode venner har hun forhåpentligvis. Til slutt vil jeg bare gi deg min uforbeholdne sympati!!! Det må være grusomt å komme hjem til noe sånt! Og enda verre å oppdage at tilliten din har blitt misbrukt! Håper ting ordner seg for dere!
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2002 #20 Skrevet 23. november 2002 Nå irriterer jeg meg mest over gubben som begynner å bli myk på sine gamle dager. "Du kan jo hjelpe henne med vaskinga da...., og så kan vi jo betale en del av regninga......." Enda så streng han hadde bestemt seg for å være i førstninga.... :evil: Dette irriterer meg grenseløst! Hvis hun skal ha hjelp til vaskinga, kan vel den svake pappaen hjelpe henne ! Forøvrig synes jeg at slik ettergivenhet er å gjøre barna sine en bjørnetjeneste. Som forelder er jobben å oppdra barna sine til å bli ansvarlige og bevisste voksne. Underveis i prosessen må man selvsagt slippe taket gradvis og la de "svømme selv" og følge med på hvordan det går, hjelpe dem litt på vei hvis det ikke går så bra. Man må gi dem ballast fra de er små, og se om de får til å anvende lærdommen når de blir større. Jeg beklager, men ettersom datteren deres ga blaffen i avtalen dere hadde, er hun temmelig uansvarlig og vant til at "ting ordner seg, og hvis de ikke gjør det vil noen andre ordne opp". Dere er nødt til å stramme inn litt da, og ikke bli enda friere. At pappaen blir svak, betyr jo at han selv ikke har særlig selvdisiplin, han setter sine følelser foran datterens oppdragelse. Det er mange foreldre som ikke har fått med seg at det å få barn ikke automatisk gjør deg til oppdrager/mamma/pappa. Fri oppdragelse er en uting, barn har godt av grenser og forventninger. Det bygger selvtilliten deres når de vet hva grensen er, og de oppfyller dem. Da vet de at de er flinke. Barn uten grenser har ikke peiling på om det de gjør er riktig, og blir utrygge. Puh, det ble litt utblåsning, og jeg vet ikke hvor mye av dette som stemmer i dette tilfellet, så ta det som en generell oppfordring. Men vær så snill, la dette bli en lærdom til datteren din om å ta ansvar. Jeg fikk fri oppdragelse, og syntes det var veldig slitsomt å oppdra meg selv. Måtte liksom følge med på venners foreldre og hva de sa til barna sine, for å få med meg det mest basic. Jeg mangler fortsatt litt på selvdisiplin. Forøvrig, så burde kanskje foreldre tidlig snakke med barna sine om hva som kan skje når man er ung og har venner over, og andre vil komme inn, og man ikke vil være ukul. Bli enige om hva som skal gjøres da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå