Gå til innhold

Noen carnivore her?

anonym482

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser ikke helt carnivore, men jeg tror ikke etikken er så enkel som "vedtatt". Vi forstyrrer kretsløpet mye med matdyrking. Jeg synes denne er ganske tankevekkende 

Jeg har også lest om gårder som har innført beitedyr på tidligere åkrer. Der har dyre- og fuglelivet blomstret, og arter de ikke hadde sett på mange år kom tilbake.

Selv prøver jeg å spise mest kjøtt fra beitedyr og vilt, egg kjøper jeg hos en bonde med beitehøns. Jeg legger til rette for insekter og sommerfugler der jeg bor. Jeg har veldig begrenset med bruk og kast. Syr egne klær av naturmaterialer, bruker ting til de går i stykker. Kjøper gjerne brukt om jeg trenger noe. Flyr så godt som ikke. 

Det er lett å avskrive ting som konspirasjoner, da fratar man noen all troverdighet. Samtidig så er det mange som har funnet ut at "kartet ikke stemmer med terrenget" og da prøver å navigere etter terrenget så godt som mulig.

Anonymkode: e26b2...86c

Google fyren, som så ...delvis sympatisk ut og hadde fått skryt av Kong Charles, men det stod også at metastudier på fagfeltet hevdet at funnene hans ikke stemte med de fleste andre studier på området, noe som svekker troverdigheten hans betraktelig.  

Gir mening det med at flyvende insekter og fugler trives bedre på beitemarker enn på sprøyta åkre med monokulturer, som i konvensjonelt (ikke-økologisk) landbruk.

Anonymkode: b48fc...1f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette stemmer ikke. Faktisk spiste vi så mye kjøtt at vi mest sannsynlig er årsaken til at de fleste svært store dyr, som mammut, døde ut. Det er absolutt ingen grunn til å tro at vi levde på et slags eksistensminimum. Vi var ekstremt dyktige jegere og kroppen vår er åpenbart laget for å spise mye kjøtt. Det er derfor vi praktisk talt mistet evnen til å fermentere planter i fordøyelsen.

Hadde vi ikke hovedsaklig levd av kjøtt ville vi ganske enkelt ikke overlevd.

Anonymkode: 79728...14e

Mammutene døde ut grunnet jakt og klimaendringer. Du har kanskje hørt om istiden? I tillegg fantes det ikke en milliard mammuter, og vi konkurrerte med andre store rovdyr. Vi fermenterer heller ikke planter i fordøyelsen, du vet at fermentering betyr at noe gjærer til alkohol?  Herregud, og du snakker om kosthold? 

Anonymkode: 28907...62b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skjønte jeg det at det var ironisk. Men som jeg skrev så vet vi ikke om de fikk blodpropp, for det fantes som sagt ikke diagnoseringverktøy den gangen. Og de levde jo uansett ikke lenge, de døde av infeksjoner. Over 70 % av dødsfallene var relatert til dette. 

Som også nevnt, så var kostholdet i steinalderen mer basert på fisk og magert kjøtt, og ikke mengder mettet fett. Så argumentene dine kommer til kort.

Anonymkode: 5c808...ac7

Hvor har du det fra at vi spiste magert kjøtt? Vi vet lite om hva folk flest døde av og hvor gamle de ble, for det er ekstremt sjelden vi finner skjeletter i det hele tatt. Men hvis de ble syke av å spise sin naturlige mat, er det i så fall noe helt eksepsjonelt i dyreriket. Ingen dyr som lever i sitt naturlige miljø blir syke av maten de spiser. Grunnen til at de eksisterer i det hele tatt er jo nettopp at de er de best tilpassede sitt respektive miljø, inkludert maten de finner der.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mammutene døde ut grunnet jakt og klimaendringer. Du har kanskje hørt om istiden? I tillegg fantes det ikke en milliard mammuter, og vi konkurrerte med andre store rovdyr. Vi fermenterer heller ikke planter i fordøyelsen, du vet at fermentering betyr at noe gjærer til alkohol?  Herregud, og du snakker om kosthold? 

Fermentering betyr ikke at noe gjærer til alkohol. Det kommer helt an på kombinasjonen av råstoff og mikrober. Både øl, ost, yoghurt og tarmgass er produkter av fermentering.

Plantespisere fermenterer ofte gress osv innvendig. Kyr for eksempel, kan ikke fordøye gress direkte, men er avhengig av at de fermenteres i magen(e) av bakterier. Fermenteringen har fett som biprodukt, og det er dette fettet kyrne lever av.

Vi jaktet selvsagt på størst mulig dyr, det var det som ga størst uttelling for innsatsen. Og vi spiste alt som var spiselig av dyret, inkludert margen, som består av mye fett. Fett var uansett enda viktigere i fortiden enn nå, for det er generelt lite karbohydrater å finne i naturen. Spiselige ville bær, frukt og røtter er sjeldnere, mindre, og giftigere enn det man finner på Rema.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor har du det fra at vi spiste magert kjøtt? Vi vet lite om hva folk flest døde av og hvor gamle de ble, for det er ekstremt sjelden vi finner skjeletter i det hele tatt. Men hvis de ble syke av å spise sin naturlige mat, er det i så fall noe helt eksepsjonelt i dyreriket. Ingen dyr som lever i sitt naturlige miljø blir syke av maten de spiser. Grunnen til at de eksisterer i det hele tatt er jo nettopp at de er de best tilpassede sitt respektive miljø, inkludert maten de finner der.

"Scientists analyzed chemical signatures preserved in bones and teeth belonging to at least seven different Iberomaurusians and found that plants, not meat, were their primary source of dietary protein."

https://edition.cnn.com/2024/04/30/africa/morocco-ancient-humans-paleo-diet-scn/index.html

"Steinalderfolk flest bodde langs kysten.  Havet var fullt av fisk og sjømat, og det var den vanligste maten. Særlig torsk, men også sild, sei og skjell. 

Også de som bodde inne i landet, spiste mest fisk. Der gikk det i abbor, karpe og gjedde. "

https://ung.forskning.no/arkeologi-historie-mat/steinalderfolk-spiste-planter-men-tegnet-dyr/2316632#:~:text=Særlig torsk%2C men også sild,og planter%2C viser en studie.

"Jegerne i steinalderen spiste store mengder proteiner fra fisk, magert kjøtt, urter og grovt grønt. "

https://www.forskning.no/arkeologi-mat/steinalderjegere-spiste-karbohydrater/668506

Igjen, vi er mennesker og ikke dyr. Vi er mer komplekse enn maten vi spiser. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De jeg kjenner eller har kjent som levde før og under krigen spiste ikke mye kjøtt før heller. Det de ikke hadde tilgang på under krigen (som de har nevnt, godt mulig det var andre ting også) var sukker/sirup og alkohol. 

Anonymkode: e26b2...86c

Hallo? Jeg viste deg nettopp forskning med kjøttforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før menneskene startet med jordbruk, var alle som bodde i tempererte klima carnivore. 

De små mengdene med frukt, bær, nøtter og grønnsaker de fikk i seg, var i hovedsak begrenset til en kort periode på sensommer og høst. Frukttrær og grønnsaker eksisterte heller ikke i den form de gjør i dag. Både smak på frukter og mengder av de, er noe som har blitt avlet frem over tusenvis av år. 

Kort sagt, for de som ikke bodde i tropiske områder, eksisterte det kun kjøtt store deler av året, og de levde som carnivore. 

Anonymkode: e1e3d...2e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Scientists analyzed chemical signatures preserved in bones and teeth belonging to at least seven different Iberomaurusians and found that plants, not meat, were their primary source of dietary protein."

https://edition.cnn.com/2024/04/30/africa/morocco-ancient-humans-paleo-diet-scn/index.html

"Steinalderfolk flest bodde langs kysten.  Havet var fullt av fisk og sjømat, og det var den vanligste maten. Særlig torsk, men også sild, sei og skjell. 

Også de som bodde inne i landet, spiste mest fisk. Der gikk det i abbor, karpe og gjedde. "

https://ung.forskning.no/arkeologi-historie-mat/steinalderfolk-spiste-planter-men-tegnet-dyr/2316632#:~:text=Særlig torsk%2C men også sild,og planter%2C viser en studie.

"Jegerne i steinalderen spiste store mengder proteiner fra fisk, magert kjøtt, urter og grovt grønt. "

https://www.forskning.no/arkeologi-mat/steinalderjegere-spiste-karbohydrater/668506

Noen få undersøkelser av noen få skjeletter på noen få steder sier lite om hva folk flest spiste i steinalderen. Saken er at de nødvendigvis må ha levd hovedsaklig av kjøtt (og/eller fisk hvis de bodde ved kysten eller ved rike elver). Noen få steder i verden var klimaet slik at planter kunne utgjøre en betydelig del av kosten. Og artikkelens påstand om at de malte jaktscener fordi det var så sjelden det skjedde... jaja.

Og for å sitere fra den første artikkelen du viser til:

"Researchers also spotted a higher number of tooth cavities among the Taforalt specimens than is typically seen with hunter-gatherer remains of that period."
Med andre ord spiste denne spesifikke gruppen mer karbohydrater enn de tålte. Og videre: "The increased reliance on plant food was probably driven by several factors — including a wider range of edible plants and perhaps a depletion of large game species, according to the study."

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg vet det finnes flere som har stått frem i sosiale medier o.l som har forklart dette. Jeg for min del fikk helsa ødelagt av plantebasert, og fått reparert en del med å spise animalsk igjen. Men jeg er ikke carnivore. 

At noen har stått frem med sosiale medier er ikke noen upartisk kilde.

Anonymkode: f3848...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er sant, men man trenger ikke være forsker for å vite at folk blir syke når de bytter ut maten de er ment å spise fra naturens side, med noe helt annet.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som har vært på the lion diet i nesten ett år. Han har gått ned i vekt og trives med dietten akkurat nå. Han har ikke samboer eller barn, og har en kontorjobb. Han har med airfrier på jobb. Det er en livsstil, men for noen er det verdt det, for helsa sin del. Alle kan ikke spise slik, det har vi ikke ressurser til på denne planeten, men de son har hsr behov pga. helse bør støttes i dette. Vil ikke anbefale de med hjemmeboende barn å prøve denne dietten. 

Anonymkode: e733c...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var en svært suspekt kilde, sånn i tillegg til at den sier noe helt annet enn andre kilder på feltet. Kildekritikk er en bra ting, her kan du se det på den at den er useriøs.

Anonymkode: b48fc...1f9

Nei. Det er kjent verden over hva som skjedde med hjerte og karsykdommer i Norge under krigen, fordi det er unikt i verdenssammenheng. Bildet er fra en TED talk hvis jeg husker riktig. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Før menneskene startet med jordbruk, var alle som bodde i tempererte klima carnivore. 

De små mengdene med frukt, bær, nøtter og grønnsaker de fikk i seg, var i hovedsak begrenset til en kort periode på sensommer og høst. Frukttrær og grønnsaker eksisterte heller ikke i den form de gjør i dag. Både smak på frukter og mengder av de, er noe som har blitt avlet frem over tusenvis av år. 

Kort sagt, for de som ikke bodde i tropiske områder, eksisterte det kun kjøtt store deler av året, og de levde som carnivore. 

Vranglære. 100% feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen få undersøkelser av noen få skjeletter på noen få steder sier lite om hva folk flest spiste i steinalderen. Saken er at de nødvendigvis må ha levd hovedsaklig av kjøtt (og/eller fisk hvis de bodde ved kysten eller ved rike elver). Noen få steder i verden var klimaet slik at planter kunne utgjøre en betydelig del av kosten. Og artikkelens påstand om at de malte jaktscener fordi det var så sjelden det skjedde... jaja.

Og for å sitere fra den første artikkelen du viser til:

"Researchers also spotted a higher number of tooth cavities among the Taforalt specimens than is typically seen with hunter-gatherer remains of that period."
Med andre ord spiste denne spesifikke gruppen mer karbohydrater enn de tålte. Og videre: "The increased reliance on plant food was probably driven by several factors — including a wider range of edible plants and perhaps a depletion of large game species, according to the study."

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

Du forstår ikke hva jeg mener med at vi er mennesker og ikke dyr, og at vi er mer sammensatt enn maten vi spiser? 

Forstår du virkelig ikke forskellen på en tiger og et menneske? Tror du virkelig at det å spise carnivore mirakuløst gjør at vi ikke lenger opplever traumer og stress? Tror du virkelig at så lenge vi spiser kjøttbasert, så blir vi ikke påvirket av vold, mobbing, overgrep, m.m? 

Jeg dro ut noen linker fordi du spurte hvordan jeg kunne påstå at de ikke var carnivore. Men så fortsetter du å krangle, fremfor å legge frem dokumentasjon på egne påstander. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det gjør det ikke mindre sant. 

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Altså, selvsagt er vi mer komplekse enn andre dyr

men jeg mener det er åpenbart at kjøtt har utgjort fundamentet i kostholdet, siden noe annet rett og slett ikke er mulig, og selvsagt i størst grad i karrige og arktiske strøk.

Dette er helt feil. Det som skiller oss fra dyr er språk og evne til abstrakt tenkning, ingen ting mer. Alt annet er likt. Og det bodde ikke mennesker i arktiske strøk tidligere. Les deg opp på folkevandring. Menneskets diet har ALDRI hovedsakelig bestått av kjøtt. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger kan si mye interessant, men det som har påvirket meg mest er de mange (og da mener jeg mange) historiene fra folk som har fått mye bedre helse og livskvalitet ved å legge om kostholdet. Ikke alle trives med å spise bare kjøtt, men det er utrolig mange som får varig bedre helse av både carnivore, keto og lavkarbo. Studier kan si så mangt, spesielt når det gjelder kosthold, for det er vanskelig å forske ordentlig på. Så jeg legger mer vekt på erfaringer og sunn fornuft. Med sunn fornuft tenker jeg på at vi selvsagt er evolusjonært tilpasset et visst kosthold, og det er jo enkelt sagt mat som finnes naturlig der vi bor. Så for meg som er norsk, er det bombesikkert sunnere å leve av fisk, kjøtt og litt bær og nøtter, enn eksotiske frukter, pasta og salat. Kosthold er egentlig veldig enkelt.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter 1 år med carnivore, så har i alle fall livet mitt blitt bedre. Det som har endret seg:

• Vektnedgang og stabilisering på lavere vekt
  • Spiser én til to ganger daglig, på kvelden, og opplever sjelden sult
  • Magen/fordøyelse er stabil
  • Energinivået er jevnt hele døgnet, og jeg har en fantastisk utholdenhet
  • Jeg sovner fortere, sover kanskje kortere, men søvnkvaliteten er forbedret
  • Jeg føler meg bedre fokusert, og robust, mentalt
  • Jeg svetter ikke mindre, men det er mye sjeldnere at jeg opplever vond svettelukt
  • Økt libido

Jeg har også tatt prøver hos fastlege, og de viser stabile eller forbedrete verdier på alle målinger, uten unntak! 

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 10.55):

100% carnivore i snart 3 år. Jeg spiste LCHF (keto) lenge før det og var allerede fett-tilpasset. Jeg fikk likevel diaré den første måneden. Noen sier at det er oksalatene fra planter som endelig blir fordrevet ut. Det er undervurdert hvor skadelig oksalater er. De ser ut til å lage utrolig mye problemer for mennesker, fra ledd- og muskelproblemer til enkelte mentale sykdommer. De kan til og med komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren. Det var en bekjent for lenge siden som jeg husker gikk på lav-oksalat-kosthold på grunn av mental sykdom. 

Lektiner fra planter er en gruppe stoffer som også er undervurdert hvor skadelige de er. De ser ut til å være skyld i veldig mange auto-immune sykdommer fordi lektinene ligner på våre egne proteiner. I starten er de ikke et problem, men de lager ofte lekk tarm og så kommer de seg inn i kroppene våre. For eksempel parkinson's ser ut til i alle fall delvis å være forårsaket av lektiner som kommer seg inn i hjernen

Nesten alle aspekter av helsa mi har blitt bedre og jeg kom fra et bra grunnlag, trodde jeg. Jeg trodde ikke det kunne bli så mye bedre. 

Jeg spiser mye kjøttdeig fra storfe, mye biff, mye egg, mye ost, mye smør, litt bacon, litt lever, litt upasteurisert melk, litt rømme. Det eneste krydderet jeg bruker er salt fordi jeg har fått avsmak på annet krydder. Jeg vil kjenne smaken av maten, ikke krydderet. Jeg drikker bare vann. 

Anonymkode: a7993...58d

Kjøper du "vanlig" kjøttdeg som f.eks Gilde eller kjøper du et spesielt merke?

Anonymkode: 22efc...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tråden er ryddet for reklame og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...