AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #41 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det var vel heller noe annet her i tråden som var svada enn linker til forskning. Anonymkode: f3848...c2d Her er det noen forskere som i 2020 har funnet at naturlig mettet fett ikke er farlig ved gjennomgang av flere meta-studier (om jeg leste rett) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32562735/ Anonymkode: e26b2...86c 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #42 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Også greit å forstå at den gang så fantes det ikke prosessert mat. Det fantes heller ikke gode diagnoseringsverktøy, slik at du vet jo ikke hva de døde av. De som levde i Steinalderen levde ikke særlig lenge, og flertallet døde av infeksjoner. Anonymkode: 5c808...ac7 Det var ironisk ment. Folk døde ikke som fluer av infarkt og blodpropp i fortiden. Det er noe som i stor grad kom med moderne kosthold, altså da vi sluttet å spise så mye fett fra dyr og erstattet det med karbohydrater og margarin. Anonymkode: 79728...14e 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #43 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 11.58): Det er veldig mange som går fra de ytterpunktene faktisk. Det er mange som har fått ødelagt helsa si av plantebasert og de finner ut at de trenger animalsk og jo mer animalsk, jo bedre føler de seg. Så snubler mange ex-veganere over carnivore og gir det en sjanse. Veldig mange ex-veganere har fått reparert helsa si med carnivore. Men hva som er "balansert"? Jeg liker ikke det ordet. Det er for vagt. Det sier jo ingenting. Balansert som i at det gir kroppen de fettsyrene, aminosyrene, vitaminer og mineraler som den trenger for å ha god helse? Ja, det er carnivore. Kroppen tar opp mer av den essensielle næringen fra animalsk alene enn hvis man spiser den sammen med planter. Og næringen som finnes i animalsk er mer tilgjengelig for opptak enn næringen som finnes i planter. Så man får i seg mer vitaminer og mineraler fra et carnivorekosthold enn fra et alteterkosthold og i alle fall mer enn fra et plantebasert kosthold. Balansert som i at kalori-inntaket er det samme som kalori-forbruket? Ja, det er carnivore. Siden hormonbalansen blir bra, så trenger man ikke å telle kalorier. Ville dyr trenger ikke å telle kalorier i naturen. Hvorfor skulle mennesket trenge å telle kalorier? Hvis man må telle kalorier, så spiser man ikke sunn nok mat for sin kropp. Balansert som i at den gir like mye av de forskjellige næringsformene karbohydrater, protein og fett? Nei, det er ikke carnivore vanligvis, men kan være om du drikker mye melk og spiser mye honning. Karbohydrater er ikke nødvendig da. Kroppen klarer å lage alle karbohydrater den trenger. Og det er tydelig at den har vært vant med å lage dem selv fordi den har mange funksjoner i kroppen for å øke blodsukkeret når det trengs, men kun en funksjon for å redusere blodsukkeret når det trengs, altså insulin. Det er veldig unaturlig for kroppen å måtte senke blodsukkeret hele dagen. Balansert som i at man spiser litt av alt? Nei, det er ikke carnivore. På carnivore prøver man å kutte ut plantegifter som oksalater, lektiner, fytinsyre, proteasehemmere. Noen tåler å spise litt av slikt, andre gjør ikke. Jeg fikk et nytt liv etter at jeg kuttet ut planter og ga fordøyelsen en sjanse til å reparere seg selv uten konstante angrep. Anonymkode: 63e83...834 Har du upartiske kilder som både kan bekrefte at helsa ble ødelagt av plantebasert og reparert av carnivore? Anonymkode: f3848...c2d 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #44 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.16): 99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter. Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende. Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet. Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer. Anonymkode: aad58...09d Kroppen trenger næringsstoffer og vitaminer, så om du blir syk på plantebasert så var det fordi du ikke sørget for å få i deg det du skulle og om du ble bedre når du begynte å spise kjøtt så var det fordi du fikk i deg det du skulle. Det er ikke sånn kroppen din er bevisst på om det er kikerter eller kjøtt du inntar. Og det med emalje på tennene blir bare altfor dumt. For det første så er det ikke grønnsaker som fører til skadet eller nedslitt emalje og tennene er ikke i stand til å produsere ny emalje. Om dette virkelig hadde skjedd så hadde det eksistert artikler om det da det ikke hadde vært noe annet enn et under. https://www.norsktannhelseforsikring.no/aktuelt/hevder-de-har-klart-a-dyrke-tannemalje «Slites tannemaljen din vekk er den borte for godt. « «Tannemaljen dannes i de første leveårene og kan ikke reparere seg selv eller dannes på nytt.» https://www.webmd.com/oral-health/tooth-enamel-erosion-restoration «Unlike a broken bone that can be repaired by the body, once a tooth chips or breaks, the damage is done forever. Because enamel has no living cells, the body cannot repair chipped or cracked enamel.» Anonymkode: f3848...c2d 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #45 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Folk må jo ha dødd som fluer av hjerteinfarkt og blodpropp før margarin og rapsolje blitt oppfunnet og nesten alt fettet vi spiste kom fra dyr... Anonymkode: 79728...14e Levealderen var opp mot 30 år. Anonymkode: 28907...62b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #46 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var ironisk ment. Folk døde ikke som fluer av infarkt og blodpropp i fortiden. Det er noe som i stor grad kom med moderne kosthold, altså da vi sluttet å spise så mye fett fra dyr og erstattet det med karbohydrater og margarin. Anonymkode: 79728...14e Folk levde på eksistensminimum. Kjøtt var en luksus, og menneske spiste nøtter, bær, fisk, planter, røtter, insekter, og alt de kom over. De eneste menneskene som noen sinne i historien som bare har levd på dyr (og fisk) er inuittene. Det er et rødt flagg at folk som er tilhengere av carnivore ikke vet om hva slags kosthold vi har hatt gjennom 90% av historien. Anonymkode: 28907...62b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #47 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er ren og skjær fordummende svada. Anonymkode: 96bec...940 Så klart. Mye lurere å høre på influensere enn leger og forskere. Anonymkode: 6b4fc...40b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #48 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Folk levde på eksistensminimum. Kjøtt var en luksus, og menneske spiste nøtter, bær, fisk, planter, røtter, insekter, og alt de kom over. De eneste menneskene som noen sinne i historien som bare har levd på dyr (og fisk) er inuittene. Det er et rødt flagg at folk som er tilhengere av carnivore ikke vet om hva slags kosthold vi har hatt gjennom 90% av historien. Anonymkode: 28907...62b Dette stemmer ikke. Faktisk spiste vi så mye kjøtt at vi mest sannsynlig er årsaken til at de fleste svært store dyr, som mammut, døde ut. Det er absolutt ingen grunn til å tro at vi levde på et slags eksistensminimum. Vi var ekstremt dyktige jegere og kroppen vår er åpenbart laget for å spise mye kjøtt. Det er derfor vi praktisk talt mistet evnen til å fermentere planter i fordøyelsen. Hadde vi ikke hovedsaklig levd av kjøtt ville vi ganske enkelt ikke overlevd. Anonymkode: 79728...14e 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #49 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Levealderen var opp mot 30 år. Anonymkode: 28907...62b Nei, den var nok ganske mye høyere enn det hvis man unngikk ulykker, vold og sykdom. Det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi ble syke av maten vi spiste. Anonymkode: 79728...14e 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #50 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var ironisk ment. Folk døde ikke som fluer av infarkt og blodpropp i fortiden. Det er noe som i stor grad kom med moderne kosthold, altså da vi sluttet å spise så mye fett fra dyr og erstattet det med karbohydrater og margarin. Anonymkode: 79728...14e Selvsagt skjønte jeg det at det var ironisk. Men som jeg skrev så vet vi ikke om de fikk blodpropp, for det fantes som sagt ikke diagnoseringverktøy den gangen. Og de levde jo uansett ikke lenge, de døde av infeksjoner. Over 70 % av dødsfallene var relatert til dette. Som også nevnt, så var kostholdet i steinalderen mer basert på fisk og magert kjøtt, og ikke mengder mettet fett. Så argumentene dine kommer til kort. Anonymkode: 5c808...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #51 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du upartiske kilder som både kan bekrefte at helsa ble ødelagt av plantebasert og reparert av carnivore? Anonymkode: f3848...c2d Ikke meg du spør, men jeg vet det finnes flere som har stått frem i sosiale medier o.l som har forklart dette. Jeg for min del fikk helsa ødelagt av plantebasert, og fått reparert en del med å spise animalsk igjen. Men jeg er ikke carnivore. Anonymkode: 5c808...ac7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #52 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg har lest et par bøker om blå soner, og typisk for folk som lever lenge fra disse blå sonene er lite/tilnærmet intet kjøtt, masse grønt og gode fettstoffer (fete melkeprodukter, olivenolje, nøtter og frø). Det er LANGT unna en kjøttspiserdiett, for å si det sånn. Og så er det det moralske da, er akkurat jeg/du så viktige at vi har moralsk rett til å påføre andre lidelse for å gjøre oss selv glade? Vi er mennesker, og kan tenke over og velge hvilke instinkter vi vil følge. Akkurat det bryr vel ikke kjøttspisefolket seg om. Anonymkode: b48fc...1f9 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #53 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har lest et par bøker om blå soner, og typisk for folk som lever lenge fra disse blå sonene er lite/tilnærmet intet kjøtt, masse grønt og gode fettstoffer (fete melkeprodukter, olivenolje, nøtter og frø). Det er LANGT unna en kjøttspiserdiett, for å si det sånn. Og så er det det moralske da, er akkurat jeg/du så viktige at vi har moralsk rett til å påføre andre lidelse for å gjøre oss selv glade? Vi er mennesker, og kan tenke over og velge hvilke instinkter vi vil følge. Akkurat det bryr vel ikke kjøttspisefolket seg om. Anonymkode: b48fc...1f9 Leve lenge vs leve frisk. Å innføre kjøtt, fisk, og egg i dietten min, har etter mange år på utelukkende planter vært helt avgjørende for min helse. Jeg har et etisk ansvar ovenfor meg selv og familien min også, men det er visst ikke så viktig? Og selvsagt bryr jeg meg om dyr sitt vel og ve. Man må faktisk ikke handle fra verken Prior eller Gilde, det er bedre både for helse og dyr å velge fra produsenter som f.eks Holte gård. Rødt kjøtt er den viktigste kilden vi har til bl.a høyt biotilgjengelig jern og b12. Rødt RENT kjøtt er ikke farlig, men folk forstår visst ikke forskjellen på å spise biff fra gressforet storfe og kjøtt tilsatt e-stoffer og all verdens. Anonymkode: 5c808...ac7 3 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #54 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Leve lenge vs leve frisk. Å innføre kjøtt, fisk, og egg i dietten min, har etter mange år på utelukkende planter vært helt avgjørende for min helse. Jeg har et etisk ansvar ovenfor meg selv og familien min også, men det er visst ikke så viktig? Og selvsagt bryr jeg meg om dyr sitt vel og ve. Man må faktisk ikke handle fra verken Prior eller Gilde, det er bedre både for helse og dyr å velge fra produsenter som f.eks Holte gård. Rødt kjøtt er den viktigste kilden vi har til bl.a høyt biotilgjengelig jern og b12. Rødt RENT kjøtt er ikke farlig, men folk forstår visst ikke forskjellen på å spise biff fra gressforet storfe og kjøtt tilsatt e-stoffer og all verdens. Anonymkode: 5c808...ac7 Men hvorfor tror du ikke på påstandene om fellestrekk i livsstilen fra de blå sonene? Kjøttspiserdietten strider mot offisielle råd i de fleste land + den etablerte forskningen på kosthold. Tror du på konspirasjonsteorier, er det derfor denne kunnskapen ikke er synlig i etablert forskning? Anonymkode: b48fc...1f9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #55 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor tror du ikke på påstandene om fellestrekk i livsstilen fra de blå sonene? Kjøttspiserdietten strider mot offisielle råd i de fleste land + den etablerte forskningen på kosthold. Tror du på konspirasjonsteorier, er det derfor denne kunnskapen ikke er synlig i etablert forskning? Anonymkode: b48fc...1f9 Jeg tror på egen erfaring og sunn fornuft. Og når har jeg sagt at carnivore er sunt? Jeg spiser ikke carnivore. Anonymkode: 5c808...ac7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #56 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 16.41): Det er det jeg også har blitt fortalt. Tannlegen min kan bekrefte at det har skjedd hos meg. Han ble veldig overrasket. Haha, helt sikkert🤪 Anonymkode: 7458c...136 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #57 Del Skrevet 21. desember 2024 Er ikke carnivore, men har fått markant bedre helse av å inkludere alt jeg ble fortalt var usunt i oppveksten. Som egg rødt kjøtt, mye fet fisk og smør. Jeg går aldri tilbake til å leve på brød med minimalt med pålegg. Anonymkode: a68fe...cc4 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #58 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har lest et par bøker om blå soner, og typisk for folk som lever lenge fra disse blå sonene er lite/tilnærmet intet kjøtt, masse grønt og gode fettstoffer (fete melkeprodukter, olivenolje, nøtter og frø). Det er LANGT unna en kjøttspiserdiett, for å si det sånn. Og så er det det moralske da, er akkurat jeg/du så viktige at vi har moralsk rett til å påføre andre lidelse for å gjøre oss selv glade? Vi er mennesker, og kan tenke over og velge hvilke instinkter vi vil følge. Akkurat det bryr vel ikke kjøttspisefolket seg om. Anonymkode: b48fc...1f9 Jeg spiser ikke helt carnivore, men jeg tror ikke etikken er så enkel som "vedtatt". Vi forstyrrer kretsløpet mye med matdyrking. Jeg synes denne er ganske tankevekkende Jeg har også lest om gårder som har innført beitedyr på tidligere åkrer. Der har dyre- og fuglelivet blomstret, og arter de ikke hadde sett på mange år kom tilbake. Selv prøver jeg å spise mest kjøtt fra beitedyr og vilt, egg kjøper jeg hos en bonde med beitehøns. Jeg legger til rette for insekter og sommerfugler der jeg bor. Jeg har veldig begrenset med bruk og kast. Syr egne klær av naturmaterialer, bruker ting til de går i stykker. Kjøper gjerne brukt om jeg trenger noe. Flyr så godt som ikke. Det er lett å avskrive ting som konspirasjoner, da fratar man noen all troverdighet. Samtidig så er det mange som har funnet ut at "kartet ikke stemmer med terrenget" og da prøver å navigere etter terrenget så godt som mulig. Anonymkode: e26b2...86c 1 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #59 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.16): 99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter. Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende. Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet. Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer. Anonymkode: aad58...09d Tannemalje gror ikke tilbake. Det er faktisk ikke fysisk mulig. Anonymkode: 3189f...b99 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 21. desember 2024 #60 Del Skrevet 21. desember 2024 anonym482 skrev (På 16.12.2024 den 23.12): Erfaringer med carnivore? Er dere 100% carnivore eller har dere en liten kvote / evt "cheat day" ? Hva slags fordeler/ulemper har dere opplevd? Nå er jeg ikke carnivore, men jeg har hatt veldig god effekt av å tilføre kjøtt til lunsjen og spise kjøtt til middag. Jeg kunne ha med meg samme salaten på skolen, men de dagene det var kikerter så følte jeg meg trøtt, dårlig og slapp. De dagene jeg erstattet det med kjøtt, så følte jeg meg mer fokusert, mer avslappet og mer rolig. Til middag også, så slett jeg med det samme de dagene vi spise vegetar. Jeg trenger minimum 200-300 gram kjøtt til middag, og om jeg ikke spiser det så ender jeg opp med å spise mer etter middag. Litt surt for lommeboka for selvfølgelig så er det billigere og mer behagelig med å lage ting som pannekaker, men helseeffektene for min del har vært veldig positive med å ha rundt 400-800 kjøtt hver dag. Jeg føler meg mer energisk, ikke hormonell i det hele tatt under mensen og det var skikkelig, skikkelig ille før jeg la om. Man må nesten bare prøve seg litt frem og finne ut hva som passer best for en selv. 2 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå