Gå til innhold

Noen carnivore her?

anonym482

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Ryddet for reklame, tulleinnlegg, og innlegg av brukere som opptrer som flere personer i tråden, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.16):

Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold.

Anonymkode: aad58...09d

Dette er betegnende. Folk er blitt så dogmatiske på kosthold at det hverken er bærekraftig eller helsemessig å holde på sånn. Vedkommende som har fått så mye likes har gått fra å være veganer til å bli carnivore.....Vil tro at han også vil hoppe på neste kostholdstrend. 

Meanwhile så lever de fleste av oss som har optimal helse i et gyllent midtsjikt. Jeg trener fast 3-4 ganger i uken, jeg er normalvektig og har alltid vært det. Jeg spiser litt kjøtt, mye grønnsaker, litt pizza og godteri ikke bare i helgen, men kan også ta noen biter sjokolade på en mandag. Ingen medisiner eller kosttilskudd bortsett fra D-vit på vinteren. Aldri satt meg inn i makroer. 

Oldemor ble 106. Hun var alltid slank, og spiste kjøtt fra dyrene på gården, mye norske grønnsaker og frukt i sesong, fyrstekake til fest. "Mosjonen" fikk hun på gården. Opp kl.5 for å stelle dyrene. Med på innhøstingen. 

Hva er greia i dag? "Carnivore"? Helt utrolig at det har blitt en mtrend. Om jeg i det hele tatt hadde vurdert det så kan det ikke forsvares økonomisk. Det er også et viktig element her. 

Anonymkode: 9be4f...c71

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er betegnende. Folk er blitt så dogmatiske på kosthold at det hverken er bærekraftig eller helsemessig å holde på sånn. Vedkommende som har fått så mye likes har gått fra å være veganer til å bli carnivore.....Vil tro at han også vil hoppe på neste kostholdstrend. 

Meanwhile så lever de fleste av oss som har optimal helse i et gyllent midtsjikt. Jeg trener fast 3-4 ganger i uken, jeg er normalvektig og har alltid vært det. Jeg spiser litt kjøtt, mye grønnsaker, litt pizza og godteri ikke bare i helgen, men kan også ta noen biter sjokolade på en mandag. Ingen medisiner eller kosttilskudd bortsett fra D-vit på vinteren. Aldri satt meg inn i makroer. 

Oldemor ble 106. Hun var alltid slank, og spiste kjøtt fra dyrene på gården, mye norske grønnsaker og frukt i sesong, fyrstekake til fest. "Mosjonen" fikk hun på gården. Opp kl.5 for å stelle dyrene. Med på innhøstingen. 

Hva er greia i dag? "Carnivore"? Helt utrolig at det har blitt en mtrend. Om jeg i det hele tatt hadde vurdert det så kan det ikke forsvares økonomisk. Det er også et viktig element her. 

Anonymkode: 9be4f...c71

Jeg tenker du er ganske priviligert som fungerer godt på et slikt kosthold. En del gjør ikke det, og avhengig av plager, ønsker og tro på at det kan endres - så søker man egne svar.

Det er ikke lett å vite hva som gjør at noen sliter mer enn andre. Genetikk, miljø? Kombinasjon? Forskjellig tålegrense? Uansett har noen av oss opplevd utfordringer med helse som ikke forsvinner med et "balansert kosthold".

Det å sammenligne helsen med noen som vokste opp for 100+ år siden med noen som vokste opp de siste 40+/- år siden tenker jeg er å sammenligne epler og pærer. Det er så mye som er annerledes. Kunstig lys som kan påvirke søvn eller stress.  Antibiotikabruk som kan påvirke tarmflora. Kjemiske tilsetninger i mat, hudprodukter, såper, ... som kan påvirke hormoner. Helt sikkert mye mer jeg ikke vet eller kommer på.

Carnivore trenger ikke påvirke økonomien mye eller negativt. Det er veldig mye man ikke kjøper, og jeg tviler på at mitt matbudsjett (selv om jeg ikke er "full" carnivore er mye høyere enn mange andres. Jeg kjøper ikke brød, snacks, kaker, frukt (uten om sitron for meg). Jeg spiser stort sett rent kjøtt, fisk og egg, litt ost, har fløte i kaffen. Ser jeg på andres handlekurv i butikken, så er den mye større og totalt mye dyrere.  Venner kjøper oftere kaffe, noe "å kose seg med", spiser oftere ute, småspiser innimellom enten frukt, brødskiver med pålegg, en sjokolade, ...

De har bedre helse enn meg (foreløpig i alle fall), men jeg spiste likt som de i mange år og fikk dårligere og dårligere helse. Etter å ha spist nesten ren carnivore, så har jeg fått bedre balanse (har polynevropati), har sjelden migrene, allergisymptomer er nesten borte, huden er bedre, blir sjelden forkjølet, fordøyelsen er bedre, synet er bedre, søvnen er bedre, jeg har mindre smerter - det er det jeg kommer på. Budsjettet til mat er ikke blitt større, til tross for økende priser. 

Anonymkode: e26b2...86c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker du er ganske priviligert som fungerer godt på et slikt kosthold. En del gjør ikke det, og avhengig av plager, ønsker og tro på at det kan endres - så søker man egne svar.

Det er ikke lett å vite hva som gjør at noen sliter mer enn andre. Genetikk, miljø? Kombinasjon? Forskjellig tålegrense? Uansett har noen av oss opplevd utfordringer med helse som ikke forsvinner med et "balansert kosthold".

Det å sammenligne helsen med noen som vokste opp for 100+ år siden med noen som vokste opp de siste 40+/- år siden tenker jeg er å sammenligne epler og pærer. Det er så mye som er annerledes. Kunstig lys som kan påvirke søvn eller stress.  Antibiotikabruk som kan påvirke tarmflora. Kjemiske tilsetninger i mat, hudprodukter, såper, ... som kan påvirke hormoner. Helt sikkert mye mer jeg ikke vet eller kommer på.

Carnivore trenger ikke påvirke økonomien mye eller negativt. Det er veldig mye man ikke kjøper, og jeg tviler på at mitt matbudsjett (selv om jeg ikke er "full" carnivore er mye høyere enn mange andres. Jeg kjøper ikke brød, snacks, kaker, frukt (uten om sitron for meg). Jeg spiser stort sett rent kjøtt, fisk og egg, litt ost, har fløte i kaffen. Ser jeg på andres handlekurv i butikken, så er den mye større og totalt mye dyrere.  Venner kjøper oftere kaffe, noe "å kose seg med", spiser oftere ute, småspiser innimellom enten frukt, brødskiver med pålegg, en sjokolade, ...

De har bedre helse enn meg (foreløpig i alle fall), men jeg spiste likt som de i mange år og fikk dårligere og dårligere helse. Etter å ha spist nesten ren carnivore, så har jeg fått bedre balanse (har polynevropati), har sjelden migrene, allergisymptomer er nesten borte, huden er bedre, blir sjelden forkjølet, fordøyelsen er bedre, synet er bedre, søvnen er bedre, jeg har mindre smerter - det er det jeg kommer på. Budsjettet til mat er ikke blitt større, til tross for økende priser. 

Anonymkode: e26b2...86c

Rart at legestanden ikke oppfordrede alle med sykdommer å gå carnivore da det visstnok er en miraklelkur…

Anonymkode: f3848...c2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart at legestanden ikke oppfordrede alle med sykdommer å gå carnivore da det visstnok er en miraklelkur…

Når har legestanden hatt noen som helst kunnskap om kosthold i forhold til diagnoser? 

Anonymkode: 5c808...ac7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når har legestanden hatt noen som helst kunnskap om kosthold i forhold til diagnoser? 

Når du får kreft eller hjerteinfarkt og trenger behandling....

Anonymkode: 6b4fc...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når du får kreft eller hjerteinfarkt og trenger behandling....

Mhm 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til ettertanke:

Hva skjer hvis alle legene anbefalte pasientene å gå carnivore?

Jo, folk blir friske/friskere, og da får ikke legen og legmiddelindustrien noe å leve av. 

Anonymkode: 0c882...35a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til ettertanke:

Hva skjer hvis alle legene anbefalte pasientene å gå carnivore?

Jo, folk blir friske/friskere, og da får ikke legen og legmiddelindustrien noe å leve av. 

Anonymkode: 0c882...35a

Det er bare tull.

Forresten så er det også bare tull at ikke leger som behandler kreft gir kostholdsråd. 

Jeg har også sett dokumentaren med hun som sier at hun bare fikk beskjed om å kose seg da hun fikk kreft. Dette stemmer ikke med virkeligheten. Jeg har to nære som hadde alvorlig kreft. De fikk kostholdsråd. I tillegg, ingen av dem fikk beskjed om at de skulle dø av noen leger, selv om kreften var uhelbredelig. Tvert i mot blir døden underkommunisert. Leger sier som regel kun at du skal du hvis du maser og spør om dette.

Personlig foretrekker jeg å få medisinske råd fra leger, ikke bloggere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare tull.

Forresten så er det også bare tull at ikke leger som behandler kreft gir kostholdsråd. 

Jeg har også sett dokumentaren med hun som sier at hun bare fikk beskjed om å kose seg da hun fikk kreft. Dette stemmer ikke med virkeligheten. Jeg har to nære som hadde alvorlig kreft. De fikk kostholdsråd. I tillegg, ingen av dem fikk beskjed om at de skulle dø av noen leger, selv om kreften var uhelbredelig. Tvert i mot blir døden underkommunisert. Leger sier som regel kun at du skal du hvis du maser og spør om dette.

Skulle stå "sier kun at du skal dø." Skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er bare tull.

Poenget er hva slags kostråd som gis. Medisinske råd tar jeg gjerne fra leger, kostråd, nei takk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 17.45):

Det var vel heller noe annet her i tråden som var svada enn linker til forskning.

Tenkte det samme 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det noen muldvarper fra kjøttindustrien her tro? 

Anonymkode: 9d098...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes det er lurtvå høre på podcast episoden  til åpen jornal, der helle nordby snakker om sine år på carnivore diett og om hvorfor hun sluttet bla. 

Tidligere var det noe som ble kalt blodprøve diett. Blodet ditt skulle fortelle hvilken diett du skulle kjøre på. Og noen fikk beskjed  om å spise mest kjøtt. Bla meg. 

Har aldri kjørt diett kun utekukkende kun på kjøtt, det er jo galskap. Kjøtt alene dekker  ikke alle behov for vitaminer kroppen trenger daglig. Men i perioder spist kun kjøtt, fordi jeg føler for det.  

Da føler jeg meg bedre en kort tid. Men det å kun spise salat noen dager , gjør samme nytten. 

Anonymkode: 49049...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøtt alene dekker  ikke alle behov for vitaminer kroppen trenger daglig.

Anonymkode: 49049...64e

Hvilke vitaminer får man ikke fra animalsk? 

Så rart at det er gjort studie på to mennesker som sa seg villig til å legge seg inn på sykehus under konstant overvåkning mens de spiste kun animalsk i flere måneder, og de fikk ikke disse teoretiske manglene du påstår at skulle komme. ;) Tvert imot hadde de utmerket helse. De ble så slippet ut og fikk fortsette hjemme og de spiste kun animalsk i to år. Det ble gjort masse undersøkelser på dem og alt var helt fint og de følte seg bra. Grunnen for studien var at disse to var antropologer som hadde levd med inuittene og kom tilbake til "sivilisasjonen" og fortalte at de hadde spist kun animalsk over en lang periode og "ekspertene" påstod at det ikke var mulig. For å bevise dette gikk de med på å være under konstant overvåkning fordi "ekspertene" trodde de kom til å snike til seg annen mat.

Og er du klar over at biotilgjengeligheten er mye høyere fra animalsk enn fra planter? De fleste planter hemmer opptak av mineraler og de inneholder vitaminer i dårligere former som må konverteres til de formene vi trenger dem i. De formene som allerede finnes i animalsk. Det er derfor at studier slår fast at jo mer animalsk man spiser, jo mer næringsrikt er kostholdet. Næringen i animalsk er mer tilgjengelig enn næringen i planter. Jeg anbefaler deg ikke å prøve å få opp jernnivåene med å spise den jernrike planten spinat... Vi tar opp 0-1% av jernet i spinat, og dessuten har planter kun ikke-hemjern. Det er hemjern som er best og det finner du kun i animalsk.

Anonymkode: aad58...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...