AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #21 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke nøyaktig hva som er galt hvis du må ta elektrolytter, men et kosthold som krever tilskudd er per definisjon ikke fullverdig. Det var neppe vanlig at våre forfedre trengte tilskudd. Anonymkode: 79728...14e Du forstår fortsatt ikke prinsippet dehydrering og hvordan/hvorfor det oppstår i forbindelse med lavkarbo/keto/carnivore? For det er ikke snakk om behovet for å ta elektrolytter på et generelt kosthold, men behovet når kroppen mister elektrolytter som følge av væsketap pga kraftig eliminering av karbohydrater. Denne situasjonen er ikke kortvarig for alle. Våre forferdre levde i pakt med naturen og var ikke omringet med høyspentmaster, trådløse routere, kjemikalier, eksos, osv. Hva det var behov for den gang kontra nå blir kanskje ikke helt sammenlignbart. Anonymkode: 5c808...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #22 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du forstår fortsatt ikke prinsippet dehydrering og hvordan/hvorfor det oppstår i forbindelse med lavkarbo/keto/carnivore? For det er ikke snakk om behovet for å ta elektrolytter på et generelt kosthold, men behovet når kroppen mister elektrolytter som følge av væsketap pga kraftig eliminering av karbohydrater. Denne situasjonen er ikke kortvarig for alle. Våre forferdre levde i pakt med naturen og var ikke omringet med høyspentmaster, trådløse routere, kjemikalier, eksos, osv. Hva det var behov for den gang kontra nå blir kanskje ikke helt sammenlignbart. Anonymkode: 5c808...ac7 Jeg snakker jo om på lang sikt, ikke de ukene (muligens månedene) det kan ta å komme inn i ketose. Hvis jeg hadde trengt tilskudd etter to måneder ville jeg begynt å stusse. Om høyspentmaster og eksos skulle påvirke behovet for elektrolytter er jeg skeptisk til, det blir uansett bare spekulasjon. Og om det stemmer, er det ikke sikkert steinalderkost er bra i det hele tatt lenger, og at vi egentlig trenger masse brokkoli pga 5G eller noe. Anonymkode: 79728...14e 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #23 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg snakker jo om på lang sikt, ikke de ukene (muligens månedene) det kan ta å komme inn i ketose. Hvis jeg hadde trengt tilskudd etter to måneder ville jeg begynt å stusse. Om høyspentmaster og eksos skulle påvirke behovet for elektrolytter er jeg skeptisk til, det blir uansett bare spekulasjon. Og om det stemmer, er det ikke sikkert steinalderkost er bra i det hele tatt lenger, og at vi egentlig trenger masse brokkoli pga 5G eller noe. Anonymkode: 79728...14e Altså, jeg snakker ikke om ketose, jeg snakker om væsketapet (som igjen gir tap av elektrolytter) som skjer når man slutter å spise karbohydrater. Jeg kom bare med noen eksempler, poenget er at vi lever og bor helt annerledes i dag enn vi gjorde for tusenvis av år siden. Selvsagt påvirker miljøgifter og stråling vi omgir oss med i stor grad, sier seg selv. Å sammenligne hvordan folk levde i Steinalderen med nå, blir bare helt irrelevant i forhold til det jeg snakker om - dehydrering pga væsketap. Det hadde åpenbart vært annerledes hvis man hadde spist slik fra fødsel av, og ikke hadde flere tiår med høykarb diett i forkant av omlegging til ketolignende kost. Utifra svarene dine så virker det som du ikke fortstår hva som menes med væsketap, og hvorfor det oppstår. Anonymkode: 5c808...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #24 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg snakker jo om på lang sikt, ikke de ukene (muligens månedene) det kan ta å komme inn i ketose. Hvis jeg hadde trengt tilskudd etter to måneder ville jeg begynt å stusse. Om høyspentmaster og eksos skulle påvirke behovet for elektrolytter er jeg skeptisk til, det blir uansett bare spekulasjon. Og om det stemmer, er det ikke sikkert steinalderkost er bra i det hele tatt lenger, og at vi egentlig trenger masse brokkoli pga 5G eller noe. Anonymkode: 79728...14e Jeg tenker litt annerledes enn diskusjonen her om væsketapet. Jeg ser ikke bort i fra at det kommer litt an på helseutfordringer som ligger i bunn. Jeg er ikke gjennomført carnivore, men nesten. Det er helt klart det kostholdet jeg har fungert best på over tid. Det er stor forskjell på å leve kjøttbasert mesteparten av livet og på å gå over til kjøttbasert i 40-50-60-70-... årene. Jeg har noen nevrologiske diagnoser som jeg har fått beskjed om at kun vil bli verre. Jeg har merket bedring etter å ha blitt mer gjenomført carnivore. Bedringen har gått raskere etter at jeg startet å tilføre elektrolytter. Godt mulig jeg tar feil, men jeg ser ikke bort i fra at tilførsel av natrium og kalium bl.a. gjør at nervene fungerer bedre (natrium-kalium pumpen). Det kan være mangler over år som gjør at noen har god nytte av tilskudd en stund? Jeg tror også at kvaliteten på kjøttet eller de animalske produktene vi får tak i kan variere. Ikke alle dyr lever optimalt, og det tror jeg kan påvirke næringsinnholdet. Anonymkode: e26b2...86c 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #25 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke nøyaktig hva som er galt hvis du må ta elektrolytter, men et kosthold som krever tilskudd er per definisjon ikke fullverdig. Det var neppe vanlig at våre forfedre trengte tilskudd. Anonymkode: 79728...14e Det fantes ikke, så de hadde jo ikke muligheten, mangelsykdommer har vært et stort problem tidligere. Bedre kunnskap om hvilke næringsstoffer mennesker trenger og muligheten til å ta dette som tilskudd har ført til bedre helse og høyere levealder i ny tid. Anonymkode: 55caa...607 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #26 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, jeg snakker ikke om ketose, jeg snakker om væsketapet (som igjen gir tap av elektrolytter) som skjer når man slutter å spise karbohydrater. Jeg kom bare med noen eksempler, poenget er at vi lever og bor helt annerledes i dag enn vi gjorde for tusenvis av år siden. Selvsagt påvirker miljøgifter og stråling vi omgir oss med i stor grad, sier seg selv. Å sammenligne hvordan folk levde i Steinalderen med nå, blir bare helt irrelevant i forhold til det jeg snakker om - dehydrering pga væsketap. Det hadde åpenbart vært annerledes hvis man hadde spist slik fra fødsel av, og ikke hadde flere tiår med høykarb diett i forkant av omlegging til ketolignende kost. Utifra svarene dine så virker det som du ikke fortstår hva som menes med væsketap, og hvorfor det oppstår. Anonymkode: 5c808...ac7 Joda, men å være i stabil ketose henger jo nøye sammen med nettopp å slutte å spise karbohydrater, så det er litt rart om væsketap skulle fortsette lenge etter at karbohydratene er ute av systemet. Med det sagt er det mye vi ikke vet. Jeg er helt enig i at miljøgifter osv påvirker oss, men jeg tviler altså på at det gjør at vi skulle trenge annerledes mat. Jeg vil tvert imot tro at jo mer unaturlig omgivelsene er, dess viktigere er det å ha et naturlig kosthold. Anonymkode: 79728...14e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #27 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tenker litt annerledes enn diskusjonen her om væsketapet. Jeg ser ikke bort i fra at det kommer litt an på helseutfordringer som ligger i bunn. Jeg er ikke gjennomført carnivore, men nesten. Det er helt klart det kostholdet jeg har fungert best på over tid. Det er stor forskjell på å leve kjøttbasert mesteparten av livet og på å gå over til kjøttbasert i 40-50-60-70-... årene. Jeg har noen nevrologiske diagnoser som jeg har fått beskjed om at kun vil bli verre. Jeg har merket bedring etter å ha blitt mer gjenomført carnivore. Bedringen har gått raskere etter at jeg startet å tilføre elektrolytter. Godt mulig jeg tar feil, men jeg ser ikke bort i fra at tilførsel av natrium og kalium bl.a. gjør at nervene fungerer bedre (natrium-kalium pumpen). Det kan være mangler over år som gjør at noen har god nytte av tilskudd en stund? Jeg tror også at kvaliteten på kjøttet eller de animalske produktene vi får tak i kan variere. Ikke alle dyr lever optimalt, og det tror jeg kan påvirke næringsinnholdet. Anonymkode: e26b2...86c Ja, jeg skal ikke være for bastant, dette blir antagelser og mer eller mindre kvalifisert gjetning begge veier. En ting jeg kom på som muligens er relevant, er at vi i fortiden sannsynligvis spiste både ferskere og gammelt kjøtt. Det har sannsynligvis vært vanlig å spise fermentert kjøtt og fisk (det understøttes ikke minst av at vi har ekstremt sterk magesyre), som kan ha hatt stor innvirkning på helsa. Samtidig ble det garantert ofte spist helt ferskt kjøtt, og det inneholder bl.a mer blod, som også kan ha mye å si. Og, som du sier, at dyra vi spiste selv hadde spist ordentlig. Anonymkode: 79728...14e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #28 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det fantes ikke, så de hadde jo ikke muligheten, mangelsykdommer har vært et stort problem tidligere. Bedre kunnskap om hvilke næringsstoffer mennesker trenger og muligheten til å ta dette som tilskudd har ført til bedre helse og høyere levealder i ny tid. Anonymkode: 55caa...607 Hvorfor tror du mennesker ikke var tilpasset miljøet (og dermed maten) vi faktisk levde i? Gjelder det bare mennesker, eller finnes det ville dyr også som ikke får dekket næringsbehovet sitt når de spiser sin naturlige mat? Anonymkode: 79728...14e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #29 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg skal ikke være for bastant, dette blir antagelser og mer eller mindre kvalifisert gjetning begge veier. En ting jeg kom på som muligens er relevant, er at vi i fortiden sannsynligvis spiste både ferskere og gammelt kjøtt. Det har sannsynligvis vært vanlig å spise fermentert kjøtt og fisk (det understøttes ikke minst av at vi har ekstremt sterk magesyre), som kan ha hatt stor innvirkning på helsa. Samtidig ble det garantert ofte spist helt ferskt kjøtt, og det inneholder bl.a mer blod, som også kan ha mye å si. Og, som du sier, at dyra vi spiste selv hadde spist ordentlig. Anonymkode: 79728...14e I tillegg spiste man trolig mer av hele dyret. Ikke alle som er carnivore går for lever eller annen innmat, benmarg eller koker kraft på ben som også gir masse næringstoffer. Jeg tror carnivore kan hjelpe veldig mange, men også at det er kvalitetsforskjeller på hva man velger å spise. Selv om jeg er overbevist om at det kjøttet man har råd til er bedre enn å spise grønnsaker. Anonymkode: e26b2...86c 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #30 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 23.17): Min mann gjorde det i 2 uker. Merket ikke forskjell noe annet sted enn i lommeboka. Anonymkode: 461ad...dc8 Toget har nok allerede gått for ham. Anonymkode: 96bec...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #31 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 23.17): Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig… Anonymkode: 7c50b...99a Han skulle bytte ut protein med...vann? Høres ut som en veldig dårlig lege. De legene jeg kjenner er veldig positive til kjøtt. Anonymkode: 96bec...940 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #32 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 11.20): Blodpropp? Nei, man får ikke blodpropp av carnivore. Og i alle fall ikke denne personen du snakker om. Hvis det er en ekte person du snakker om, så har denne personen bare spist carnivore i max noen få uker. Blodpropp kommer ikke over natta. Det tar flere år å få nok plakk i arteriene til at det blir blodpropp. Og plakk kommer av betennelser i arterieveggene. Betennelser i arterieveggene kommer av høyt blodsukker og frøoljer. På carnivore spiser man ikke noe frøoljer og man spiser knapt karbohydrater, så man får ikke høyt blodsukker. Flere langtidscarnivorer har sjekket plakk i arteriene og de har null plakk. Anonymkode: 63e83...834 Nei vel… https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/mettet-fett-fra-kjott-oker-blodpropprisiko-mer-enn-annen-mettet-fett «Mettet fett fra kjøtt øker blodpropprisiko mer enn annet mettet fett» «Mettet fett er fett som blir hardt ved romtemperatur, og det er vanligvis fett vi får fra animalske kilder. Eksempler på slikt fett er hard margarin, meierismør, det hvite fettet du kan se på rødt kjøtt» https://bloodclot.org/foods-increase-risk-blood-clots/ «Deli meats, sausages, and bacon are all known to contribute to blood clot formation due to their high levels of sodium and saturated fats. These ingredients can raise cholesterol levels and promote inflammation, both of which increase the risk of blood clotting.» https://www.vascularcures.org/pulmonary-embolism A Pulmonary Embolism (PE) is a blood clot «However, people who frequently eat red meat had double the risk of developing PE» og når det gjelder plakk i blodårer tror jeg du må skaffe deg litt mer kunnskap. Anonymkode: f3848...c2d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #33 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei vel… https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/mettet-fett-fra-kjott-oker-blodpropprisiko-mer-enn-annen-mettet-fett «Mettet fett fra kjøtt øker blodpropprisiko mer enn annet mettet fett» «Mettet fett er fett som blir hardt ved romtemperatur, og det er vanligvis fett vi får fra animalske kilder. Eksempler på slikt fett er hard margarin, meierismør, det hvite fettet du kan se på rødt kjøtt» https://bloodclot.org/foods-increase-risk-blood-clots/ «Deli meats, sausages, and bacon are all known to contribute to blood clot formation due to their high levels of sodium and saturated fats. These ingredients can raise cholesterol levels and promote inflammation, both of which increase the risk of blood clotting.» https://www.vascularcures.org/pulmonary-embolism A Pulmonary Embolism (PE) is a blood clot «However, people who frequently eat red meat had double the risk of developing PE» og når det gjelder plakk i blodårer tror jeg du må skaffe deg litt mer kunnskap. Anonymkode: f3848...c2d Dette er ren og skjær fordummende svada. Anonymkode: 96bec...940 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #34 Del Skrevet 20. desember 2024 Tenk å la seg lure av matindustrien, de som produserer møkka på oljeraffinerier som ikke er naturlig, til å tro at å spise det man har spist 10 millioner år skal erstattes av ultraprosessert dirtt fra et oljeraffineri. Anonymkode: 96bec...940 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #35 Del Skrevet 20. desember 2024 Folk må jo ha dødd som fluer av hjerteinfarkt og blodpropp før margarin og rapsolje blitt oppfunnet og nesten alt fettet vi spiste kom fra dyr... Anonymkode: 79728...14e 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #36 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Folk må jo ha dødd som fluer av hjerteinfarkt og blodpropp før margarin og rapsolje blitt oppfunnet og nesten alt fettet vi spiste kom fra dyr... Anonymkode: 79728...14e Alt fett fra dyr er da ikke farlig. I fordums tid spiste ingen prosessert kjøtt. Forskjell på fett fra viltkjøtt og kjøttdeig, og i steinalderens spiste de i stor grad fisk. Anonymkode: 5c808...ac7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #37 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er ren og skjær fordummende svada. Anonymkode: 96bec...940 Det var vel heller noe annet her i tråden som var svada enn linker til forskning. Anonymkode: f3848...c2d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #38 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Folk må jo ha dødd som fluer av hjerteinfarkt og blodpropp før margarin og rapsolje blitt oppfunnet og nesten alt fettet vi spiste kom fra dyr... Anonymkode: 79728...14e Også greit å forstå at den gang så fantes det ikke prosessert mat. Det fantes heller ikke gode diagnoseringsverktøy, slik at du vet jo ikke hva de døde av. De som levde i Steinalderen levde ikke særlig lenge, og flertallet døde av infeksjoner. Anonymkode: 5c808...ac7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #39 Del Skrevet 20. desember 2024 Ja, jeg har vært det men sluttet når jeg innså hvor hensynsløst helseskadelig det er på sikt, tross for at vekten gikk nedover. Anonymkode: 73649...353 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #40 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har vært det men sluttet når jeg innså hvor hensynsløst helseskadelig det er på sikt, tross for at vekten gikk nedover. Anonymkode: 73649...353 Hvor lenge holdt du på, og hva skjedde? Anonymkode: 5c808...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå