Gå til innhold

Noen carnivore her?

anonym482

Anbefalte innlegg

Erfaringer med carnivore? Er dere 100% carnivore eller har dere en liten kvote / evt "cheat day" ? 

Hva slags fordeler/ulemper har dere opplevd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min mann gjorde det i 2 uker. Merket ikke forskjell noe annet sted enn i lommeboka. 

Anonymkode: 461ad...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig…

Anonymkode: 7c50b...99a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig…

Ikke sikkert blodproppen kom av carnivore. Det kan nok ha bygget seg opp over lang tid. Matvaner gir effekt langt frem i tid

Anonymkode: 22efc...88d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter.

Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende.

Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet.

Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer.

Anonymkode: aad58...09d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym482 skrev (9 timer siden):

Erfaringer med carnivore? Er dere 100% carnivore eller har dere en liten kvote / evt "cheat day" ? 

Hva slags fordeler/ulemper har dere opplevd?

Prøvde 100% animalsk (inkluderte meieriprodukter) i noen uker etter å ha spist lavkarbo/keto noen år. Følte meg eksepsjonelt klar i hodet og full av energi. Trengte mindre søvn. Slapp "keto-flu" i begynnelsen siden jeg var vant til det fra før. Men det er upraktisk for meg som familiefar å kjøre ren kjøttdiett i det daglige, så det blir litt potet osv. Men det fungerer fortsatt fantastisk mye bedre enn et vanlig kosthold, for meg.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mer svetting kjenner jeg ikke til, men ketoånde er et kjent problem. For mange går det over etter en stund hvis man opprettholder ketose. Blodpropp er ikke en vanlig bivirkning av å spise mye kjøtt. Det er ikke dermed sagt at absolutt alle bør spise mest mulig kjøtt hele tiden.

Anonymkode: 79728...14e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter.

Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende.

Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet.

Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer.

Anonymkode: aad58...09d

Fra ett ytterpunkt til det andre, altså. Det beste for kroppen er en balansert diett.

Anonymkode: 67931...0e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min mann gjorde det i 2 uker. Merket ikke forskjell noe annet sted enn i lommeboka. 

Anonymkode: 461ad...dc8

2 uker er jo altfor lite til å kjenne noen særlig forskjell. Be ham prøve 2 måneder neste gang. Og jeg synes ikke det er dyrt når man sammenligner med næringsrik mat. Det er ikke dyrt med kjøtt per næring. De fleste på carnivore sier at de bruker mindre penger på mat fordi de kutter ut snacks. Og frukt og bær er dyrt. Brus er dyrt. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Blodpropp? Nei, man får ikke blodpropp av carnivore. Og i alle fall ikke denne personen du snakker om. Hvis det er en ekte person du snakker om, så har denne personen bare spist carnivore i max noen få uker.

Blodpropp kommer ikke over natta. Det tar flere år å få nok plakk i arteriene til at det blir blodpropp. Og plakk kommer av betennelser i arterieveggene. Betennelser i arterieveggene kommer av høyt blodsukker og frøoljer. På carnivore spiser man ikke noe frøoljer og man spiser knapt karbohydrater, så man får ikke høyt blodsukker. Flere langtidscarnivorer har sjekket plakk i arteriene og de har null plakk.

Og hvis noen lukter vondt, så er det et tegn på at kroppen egentlig trenger det altså. Da er kroppen veldig dårlig på fettforbrenning og ekstra ketoner går ut i svetten og ånden. Når kroppen er god på fettforbrenning så kaster den ikke bort ketoner lenger og svetten lukter mindre enn før. Det tar ca en måned før kroppen blir effektiv på å bruke ketoner som energikilde. 

Anonymkode: 63e83...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært 100% carnivore i snart 5 år. Jeg var litt av og på årene før det, men covid-nedstengingen gjorde det enklere å komme i gang. Det var jo ingenting som skjedde på noen måneder der, så det var lite fristelser. Jeg spiste litt lever hver dag og drakk hjemmelaget beinkraft hver dag. Da jeg fikk covid i 2021, så var den veldig mild. Bare så vidt jeg kjente det. 

Hm, ja, hva er det ikke som har blitt forbedret? Det er enormt mye som har blitt bedre. Jeg har IBS, så det var hovedgrunnen til at jeg ville prøve carnivore. Og du og du for en forbedring. Jeg har hatt diaré hele livet nesten hele tiden, og nå har jeg aldri diaré lenger. Perfekt avføring hver eneste gang uten unntak. Men den gamle skaden i ryggen min bare forsvant på carnivore. Klikking i leddene mine bare forsvant. Det hvite i øyet ble hvitere. Jeg trenger ikke lenger lesebriller. Jeg blir normalt sulten, ikke sånn sinnsyk sult som man får på karbohydrater. Jeg blir behagelig mett. Jeg blir ikke fysen og har virkelig ikke lyst på godteri og snacks. Jeg har bedre utholdenhet og jeg er sterkere. Rosaceaen forsvant. Jeg får ikke en eneste kvise. Håret er tykkere. Neglene er tykkere. Jeg sover bedre. Jeg trenger mindre søvn faktisk. Jeg våkner uthvilt og klar for neste dag. Og så har jeg forbrent fett og lagt på meg muskler. Vekta har ikke endret seg så mye, men jeg har gått ned flere størrelser. Og dette uten å trene mer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fra ett ytterpunkt til det andre, altså. Det beste for kroppen er en balansert diett.

Det er veldig mange som går fra de ytterpunktene faktisk. Det er mange som har fått ødelagt helsa si av plantebasert og de finner ut at de trenger animalsk og jo mer animalsk, jo bedre føler de seg. Så snubler mange ex-veganere over carnivore og gir det en sjanse. Veldig mange ex-veganere har fått reparert helsa si med carnivore. 

Men hva som er "balansert"? Jeg liker ikke det ordet. Det er for vagt. Det sier jo ingenting.

• Balansert som i at det gir kroppen de fettsyrene, aminosyrene, vitaminer og mineraler som den trenger for å ha god helse?
    Ja, det er carnivore. Kroppen tar opp mer av den essensielle næringen fra animalsk alene enn hvis man spiser den sammen med planter. Og næringen som finnes i animalsk er mer tilgjengelig for opptak enn næringen som finnes i planter. Så man får i seg mer vitaminer og mineraler fra et carnivorekosthold enn fra et alteterkosthold og i alle fall mer enn fra et plantebasert kosthold.
  • Balansert som i at kalori-inntaket er det samme som kalori-forbruket?
    Ja, det er carnivore. Siden hormonbalansen blir bra, så trenger man ikke å telle kalorier. Ville dyr trenger ikke å telle kalorier i naturen. Hvorfor skulle mennesket trenge å telle kalorier? Hvis man må telle kalorier, så spiser man ikke sunn nok mat for sin kropp.
  • Balansert som i at den gir like mye av de forskjellige næringsformene karbohydrater, protein og fett?
    Nei, det er ikke carnivore vanligvis, men kan være om du drikker mye melk og spiser mye honning. Karbohydrater er ikke nødvendig da. Kroppen klarer å lage alle karbohydrater den trenger. Og det er tydelig at den har vært vant med å lage dem selv fordi den har mange funksjoner i kroppen for å øke blodsukkeret når det trengs, men kun en funksjon for å redusere blodsukkeret når det trengs, altså insulin. Det er veldig unaturlig for kroppen å måtte senke blodsukkeret hele dagen.
  • Balansert som i at man spiser litt av alt?
    Nei, det er ikke carnivore. På carnivore prøver man å kutte ut plantegifter som oksalater, lektiner, fytinsyre, proteasehemmere. Noen tåler å spise litt av slikt, andre gjør ikke. Jeg fikk et nytt liv etter at jeg kuttet ut planter og ga fordøyelsen en sjanse til å reparere seg selv uten konstante angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke for å krangle og kverulere, men hva tenker du selv er en balansert diett?

Anonymkode: 79728...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...