anonym482 Skrevet 16. desember 2024 #1 Del Skrevet 16. desember 2024 Erfaringer med carnivore? Er dere 100% carnivore eller har dere en liten kvote / evt "cheat day" ? Hva slags fordeler/ulemper har dere opplevd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #2 Del Skrevet 16. desember 2024 Min mann gjorde det i 2 uker. Merket ikke forskjell noe annet sted enn i lommeboka. Anonymkode: 461ad...dc8 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig… Anonymkode: 7c50b...99a 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #4 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig… Anonymkode: 7c50b...99a Ikke sikkert blodproppen kom av carnivore. Det kan nok ha bygget seg opp over lang tid. Matvaner gir effekt langt frem i tid Anonymkode: 22efc...88d 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #5 Del Skrevet 16. desember 2024 99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter. Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende. Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet. Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer. Anonymkode: aad58...09d 2 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #6 Del Skrevet 17. desember 2024 anonym482 skrev (9 timer siden): Erfaringer med carnivore? Er dere 100% carnivore eller har dere en liten kvote / evt "cheat day" ? Hva slags fordeler/ulemper har dere opplevd? Prøvde 100% animalsk (inkluderte meieriprodukter) i noen uker etter å ha spist lavkarbo/keto noen år. Følte meg eksepsjonelt klar i hodet og full av energi. Trengte mindre søvn. Slapp "keto-flu" i begynnelsen siden jeg var vant til det fra før. Men det er upraktisk for meg som familiefar å kjøre ren kjøttdiett i det daglige, så det blir litt potet osv. Men det fungerer fortsatt fantastisk mye bedre enn et vanlig kosthold, for meg. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig… Anonymkode: 7c50b...99a Mer svetting kjenner jeg ikke til, men ketoånde er et kjent problem. For mange går det over etter en stund hvis man opprettholder ketose. Blodpropp er ikke en vanlig bivirkning av å spise mye kjøtt. Det er ikke dermed sagt at absolutt alle bør spise mest mulig kjøtt hele tiden. Anonymkode: 79728...14e 2 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #7 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter. Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende. Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet. Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer. Anonymkode: aad58...09d Fra ett ytterpunkt til det andre, altså. Det beste for kroppen er en balansert diett. Anonymkode: 67931...0e8 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #8 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fra ett ytterpunkt til det andre, altså. Det beste for kroppen er en balansert diett. Anonymkode: 67931...0e8 Ikke for å krangle og kverulere, men hva tenker du selv er en balansert diett? Anonymkode: 79728...14e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #9 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): 99% carnivore her i snart fire år. Det eneste cheat er at jeg tar litt sukkerfri brus av og til i selskaper. Noen folk får helt fnatt hvis jeg bare vil ha vann. Selv om det er det jeg egentlig vil ha å drikke. Folk er rare altså... Kaffe og te har jeg aldri likt, det smaker gift. Jeg hadde ansett det også som cheat siden det er planter. Jeg har bare opplevd fordeler med helsa. Det er selvfølgelig en omstillingsperiode, særlig med fordøyelsen uten at vi trenger å gå inn på detaljer der. Men første måneden kan være litt utfordrende. Jeg opplevde spesielt god forbedring av helsa på carnivore siden jeg kom fra plantebasert kosthold. Du blir hva du spiser, sier de. Jeg ble grønnsak av et plantebasert kosthold. Hjernen sluttet å fungere. Jeg kunne ikke legge planer fordi jeg glemte alt. Jeg hadde konstant hjernetåke. Tykk, tykk tåke. Hjernen trengte kjøtt! Andre deler av kroppen trengte også kjøtt, men den hjernetåken var veldig hemmende og det var flaut å glemme bursdager til nære venner og familie, glemme julaften, glemme navn på kjente og kjære. Den gjorde også at jeg ble sykemeldt fordi jeg fungerte verken hjemme eller i arbeidslivet. Men nesten hele meg har blitt forbedret, til og med fra tiden før jeg var så dum at jeg prøvde meg på plantebasert. Ting jeg ikke visste kunne bli forbedret som at jeg har fått bedre syn og fått tilbake emaljen på tennene. Jeg sover bedre, har mer energi i hverdagen, stabil energi gjennom hele dagen, restituerer raskere, fin hud, tykkere hår, tykkere negler og mye, mye mer. Anonymkode: aad58...09d Emaljen på tennene kan ikke gro tilbake. Når den er borte, så er den borte. Anonymkode: 6b4fc...40b 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #10 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Emaljen på tennene kan ikke gro tilbake. Når den er borte, så er den borte. Anonymkode: 6b4fc...40b Det er det jeg også har blitt fortalt. Tannlegen min kan bekrefte at det har skjedd hos meg. Han ble veldig overrasket. Anonymkode: aad58...09d 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #11 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke selv, men kjente en mann som ble det. Han begynte å STINKE og svettet mye mer. Også fikk har blodpropp? I en alder av 42. Legen sa at han måtte begynne å spise grønnsaker igjen, helst så lite kjøtt som mulig… Anonymkode: 7c50b...99a Hvor lenge var han på carnivore da? Som andre sier så tar blodropp lang tid å utvikle, det skjer ikke på et par uker. Svette og lukt er helt vanlig i begynnelsen når man kutter karbohydrater. Det er fordi kroppen taper væske og skiller ut avfallsstoffer. Kjempeviktig å drikke elektrolytter daglig, og mye vann. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Min mann gjorde det i 2 uker. Merket ikke forskjell noe annet sted enn i lommeboka. Anonymkode: 461ad...dc8 2 uker er ingenting. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Prøvde 100% animalsk (inkluderte meieriprodukter) i noen uker etter å ha spist lavkarbo/keto noen år. Følte meg eksepsjonelt klar i hodet og full av energi. Trengte mindre søvn. Slapp "keto-flu" i begynnelsen siden jeg var vant til det fra før. Men det er upraktisk for meg som familiefar å kjøre ren kjøttdiett i det daglige, så det blir litt potet osv. Men det fungerer fortsatt fantastisk mye bedre enn et vanlig kosthold, for meg. Mer svetting kjenner jeg ikke til, men ketoånde er et kjent problem. For mange går det over etter en stund hvis man opprettholder ketose. Blodpropp er ikke en vanlig bivirkning av å spise mye kjøtt. Det er ikke dermed sagt at absolutt alle bør spise mest mulig kjøtt hele tiden. Anonymkode: 79728...14e Dette kan skje selv om man ikke er i ketose, men har eliminert mye karbohydrater (og særlig fra karbohydrater som holder på vann, som korn). Væsketap vil gi slik ånde, og derfor må man drikke elektrolytter for å unngå dehydrering og alle plagene det medfører. Kroppen får økt salt/kalium behov på lavkarbo, og særlig keto/carnivore. Anonymkode: 5c808...ac7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #12 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kjempeviktig å drikke elektrolytter daglig, og mye vann. [...] Kroppen får økt salt/kalium behov på lavkarbo, og særlig keto/carnivore. Anonymkode: 5c808...ac7 Nja, det er jeg litt skeptisk til. I en overgangsperiode, kanskje. Ingen kjøttetere i dyreriket må supplere med ekstra salt, og det er så vidt jeg vet heller ikke vanlig blant inuitter eller andre grupper som lever hovedsaklig av kjøtt. Og det er veldig rart om man ikke skulle oppleve normal tørst på kjøttbasert diett. Min erfaring er forøvrig at jo mer kjøtt jeg spiser, dess mindre salt trenger jeg for at det skal smake godt. Det er et vanlig råd å spise ekstra mye salt hvis man får "keto-flu," men etter det tviler jeg altså på at det skal være nødvendig. Anonymkode: 79728...14e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #13 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nja, det er jeg litt skeptisk til. I en overgangsperiode, kanskje. Ingen kjøttetere i dyreriket må supplere med ekstra salt, og det er så vidt jeg vet heller ikke vanlig blant inuitter eller andre grupper som lever hovedsaklig av kjøtt. Og det er veldig rart om man ikke skulle oppleve normal tørst på kjøttbasert diett. Min erfaring er forøvrig at jo mer kjøtt jeg spiser, dess mindre salt trenger jeg for at det skal smake godt. Det er et vanlig råd å spise ekstra mye salt hvis man får "keto-flu," men etter det tviler jeg altså på at det skal være nødvendig. Anonymkode: 79728...14e Vi er mennesker, ikke dyr. Jeg snakker ikke om å oppleve tørste eller at maten skal smake bedre, men å bli dehydrert fordi man taper elektrolytter når man går fra høykarbo til carnivore. Du får tvile så mye du vil, men jeg fikk langvarige store problemer selv fordi jeg unnlot elektrolytter, langt utover "keto flu". Helt sikkert individuelle forskjeller hvor noen tåler overgangen bedre enn andre, men når folk snakker om at de får dårlig ånde, fatgiue, etc, så er det èn av flere symptomer på dehydrering. Så derfor, drikk elektrolytter, så unngår man det. Anonymkode: 5c808...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #14 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er mennesker, ikke dyr. Jeg snakker ikke om å oppleve tørste eller at maten skal smake bedre, men å bli dehydrert fordi man taper elektrolytter når man går fra høykarbo til carnivore. Du får tvile så mye du vil, men jeg fikk langvarige store problemer selv fordi jeg unnlot elektrolytter, langt utover "keto flu". Helt sikkert individuelle forskjeller hvor noen tåler overgangen bedre enn andre, men når folk snakker om at de får dårlig ånde, fatgiue, etc, så er det èn av flere symptomer på dehydrering. Så derfor, drikk elektrolytter, så unngår man det. Anonymkode: 5c808...ac7 Jeg er ikke den eneste som har opplevd redusert behov for salt når man har spist hovedsaklig animalsk en stund. Og det gir mening med tanke på hvor vi kommer fra: våre forfedre var neppe avhengige av å supplere kosten med salt og andre elektrolytter for å ikke bli dårlige. Det er mulig tørstefølelsen blir forstyrret hvis man spiser mye tullball, men hvis man spiser ordentlig mat kan jeg vanskelig tro at man risikerer å bli dehydrert og må passe på å drikke mer enn det som slukker tørsten. Anonymkode: 79728...14e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #15 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke den eneste som har opplevd redusert behov for salt når man har spist hovedsaklig animalsk en stund. Og det gir mening med tanke på hvor vi kommer fra: våre forfedre var neppe avhengige av å supplere kosten med salt og andre elektrolytter for å ikke bli dårlige. Det er mulig tørstefølelsen blir forstyrret hvis man spiser mye tullball, men hvis man spiser ordentlig mat kan jeg vanskelig tro at man risikerer å bli dehydrert og må passe på å drikke mer enn det som slukker tørsten. Anonymkode: 79728...14e Og jeg er ikke den eneste som har motsatt erfaring. Nå har jeg forøvrig kommet med tilbakemeldinger basert på hva andre har kommentert; dårlig ånde. Dette er et typisk tegn på dehydrering, noe som er veldig vanlig når man går fra høykabo til svært lavkarbo. Våre forfedre levde ikke på ultraprosessert mat, korn, sukker, og belgfrukter i årevis i forkant, det er en vesentlig forskjell. Igjen, det dreier seg ikke om å føle seg tørst, det dreier seg om tap av elektrolytter som er viktig for kroppens væskebalanse. Det er to helt forskjellige ting. Du kurerer ikke elektrolyttbalanse ved å drikke vann. Anonymkode: 5c808...ac7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #16 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Og jeg er ikke den eneste som har motsatt erfaring. Nå har jeg forøvrig kommet med tilbakemeldinger basert på hva andre har kommentert; dårlig ånde. Dette er et typisk tegn på dehydrering, noe som er veldig vanlig når man går fra høykabo til svært lavkarbo. Våre forfedre levde ikke på ultraprosessert mat, korn, sukker, og belgfrukter i årevis i forkant, det er en vesentlig forskjell. Igjen, det dreier seg ikke om å føle seg tørst, det dreier seg om tap av elektrolytter som er viktig for kroppens væskebalanse. Det er to helt forskjellige ting. Du kurerer ikke elektrolyttbalanse ved å drikke vann. Anonymkode: 5c808...ac7 Dårlig ånde på keto er vel som regel pga. ketoner i pusten? Jeg tviler som sagt ikke på at tilskudd av elektrolytter ofte kan hjelpe i begynnelsen. Men på et tidspunkt må man jo få i seg det man trenger av elektrolytter og alt annet gjennom kosten, og det er jo nettopp det som gjør kjøttdiett så bra. Det er klart det kan ta tid, men hvis behovet er likt i måneder eller år etter at man har kuttet ut karbohydrater og skadelige planter, er det noe galt et sted. Anonymkode: 79728...14e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #17 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dårlig ånde på keto er vel som regel pga. ketoner i pusten? Jeg tviler som sagt ikke på at tilskudd av elektrolytter ofte kan hjelpe i begynnelsen. Men på et tidspunkt må man jo få i seg det man trenger av elektrolytter og alt annet gjennom kosten, og det er jo nettopp det som gjør kjøttdiett så bra. Det er klart det kan ta tid, men hvis behovet er likt i måneder eller år etter at man har kuttet ut karbohydrater og skadelige planter, er det noe galt et sted. Anonymkode: 79728...14e Må ikke være det, kan like gjerne være dehydrering - som er vanlig å oppleve. Alle har individuelle forutsetninger, jeg vet om de som tar elektrolytter daglig selv år etter keto/carnivore. Noen trener/svetter regelmessig også, da er det ekstra viktig. Hva tenker du er galt hvis man må ta elektrolytter selv etter flere mnd? Anonymkode: 5c808...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #18 Del Skrevet 18. desember 2024 Prøvd det noen måneder, og det er det kostholdet hvor jeg har fungert best mentalt og fysisk. Men det er kjedelig i lengden, og veldig dyrt Anonymkode: 25c53...d60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #19 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Prøvd det noen måneder, og det er det kostholdet hvor jeg har fungert best mentalt og fysisk. Men det er kjedelig i lengden, og veldig dyrt Anonymkode: 25c53...d60 Hvor mye bruker du ca per mnd? Anonymkode: 5c808...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #20 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må ikke være det, kan like gjerne være dehydrering - som er vanlig å oppleve. Alle har individuelle forutsetninger, jeg vet om de som tar elektrolytter daglig selv år etter keto/carnivore. Noen trener/svetter regelmessig også, da er det ekstra viktig. Hva tenker du er galt hvis man må ta elektrolytter selv etter flere mnd? Anonymkode: 5c808...ac7 Jeg vet ikke nøyaktig hva som er galt hvis du må ta elektrolytter, men et kosthold som krever tilskudd er per definisjon ikke fullverdig. Det var neppe vanlig at våre forfedre trengte tilskudd. Anonymkode: 79728...14e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå