Gå til innhold

Er broren min psykopat ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Storebroren min på 26 behandler moren vår og oss ille. Han kan for eksempel skrive til mamma at han skal skyte seg selv når han ikke får penger. Ellers så truer han andre som nav og huseieren. Huseieren hans for eksempel er redd for han fordi han truet mannen med at han skulle lide hvis han ringte politiet. Også truer han NAV med å sprenge kontoret hvis de ikke gir han pengene hans. Han kan skrive typ 15 stygge meldinger til mamma uten å angre. Og han bare ler av hun og kaller henne hore og sånne ting. 

Han har adhd men nekter å bruke medisiner. Han vil heller ikke jobbe fordi alle sjefene er idiotar og han er bedre enn alle. Og han stjeler penger fra oss og selger tingene våre når han er på besøk. Som AirPods og gull kjede. 

er han psykopat ? 

Anonymkode: 758d6...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han rusmisbruker?

Anonymkode: 3bbae...cf7

Han bruker rus ja. Vi vet ikke hva 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, høres ikke ut som psykopat. Psykopater bruker andre metoder for å få ting som de vil. 

Endret av Meowmere
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han rusmisbruker?

Det var også min tanke …

Anonymkode: 69572...8d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres psykisk utviklingshemmet ut, med tilleggsproblematikk i personligheten. En som ikke greier å tilpasse seg det samfunnet han lever i.

Anonymkode: ca6f7...4e5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det viktigste her om han er psykopat, eller er det kanskje viktigere at dere begynner å skjerme dere fra han? Dere er ikke pliktig til å ha noe med han å gjøre.

Anonymkode: b556d...554

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 minutt siden):

Nei, høres ikke ut som psykopat. Psykopater bruker andre metoder for å få ting som de vil. 

Han manipulerer også. Han er veldig snill og hyggelig med mamma når han vil ha penger , så klikker han og kaller henne mye stygt når hun sier nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (4 minutter siden):

Han har i alle fall en del narsissistiske trekk. 

Det tror jeg også. Manipulativ og mangler empati for andre . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma skrev nå at han måtte si unnskyld for å ha kalt henne hore og andre ting. Han sier bare unnskyld hvis hun sier unnskyld for å ha anmeldt han for trusler. Er det riktig å nekte han å feire jul med oss før han sier unnskyld ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tungt misbruk inne i bildet, så er denne oppførselen helt "normal".

Til slutt ender de jo opp med å skyve hele familien ifra seg, og det med rette. Det er ofte det beste, att dere kutter alle bånd og nekter han innpass når han er slik.

Pengene han "låner" fra dere går jo rett i misbruk, om han ikke får kommer han til å stjele, true, rasere, til slutt eskalerer det i att dere nok må kontakte politi, og etterhvert blir det besøksforbud. 

Dette er knalltøft å stå i, men det beste her er nok å kutte ut all kontakt, livet må han nok ordne selv, men så lenge det er rus inne i bildet så ser han kun ett menneske, og det er seg selv, alt anna er uviktig og underordnet. 

Anonymkode: 102d8...850

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det tungt misbruk inne i bildet, så er denne oppførselen helt "normal".

Til slutt ender de jo opp med å skyve hele familien ifra seg, og det med rette. Det er ofte det beste, att dere kutter alle bånd og nekter han innpass når han er slik.

Pengene han "låner" fra dere går jo rett i misbruk, om han ikke får kommer han til å stjele, true, rasere, til slutt eskalerer det i att dere nok må kontakte politi, og etterhvert blir det besøksforbud. 

Dette er knalltøft å stå i, men det beste her er nok å kutte ut all kontakt, livet må han nok ordne selv, men så lenge det er rus inne i bildet så ser han kun ett menneske, og det er seg selv, alt anna er uviktig og underordnet. 

Så trist å lese dette. Leste det for mamma og hun også ble veldig lei seg. Politiet har spurt oss om vi vil ha besøksforbud. Mamma sa nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker som du tar mye ansvar for familien din, men det er din mor som må sette grenser for seg selv.

Hvis han ruser seg mye er det typisk oppførsel, 

Deter veldig vanskelig og tungt søsken som ruser seg. Får inntrykk av at du er ganske ung? Har du noen du kan snakke med?

Endret av Menchit
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (4 minutter siden):

Pass på deg selv ts, . Du virker som du tar mye ansvar for familien din, det kan være veldig vanskelig og tungt. Får inntrykk av at du er ganske ung? Har du noen du kan snakke med?

ikke gjør som meg ihvertfall.

For tross all hjelp jeg har bidratt med, uansett hvor takknemlig han har vært så har det ikke gjort noen forskjell. 

Min bror er også rusavhengig, til tross for at vi er veldig nære, har stor respekt for meg på mange måter så har han vært så stygg mange ganger at jeg har utviklet en slags angst. 

Jeg er 47 nå, livet mitt hadde sett helt anderledes ut hvis jeg ikke hadde måttet forholde meg til de problemene som fulgte med. 

Foreldrene våre er døde nå, men den evige kranglingen mellom og bror og dem gjorde meg syk. Skulle ønske jeg hadde flyttet bort for lenge siden. Foreldre som ikke takler barnas avhengighet (fullt forståelig) er for meg en stor, kanskje større belastning enn den som ruser seg. 

Din mor må sette grenser, du kan ikke gjøre det for henne, hun må oppsøke hjelp for å ta vare på seg selv.

Jeg er yngre enn han og mamma sliter allerede. Hun er redd for han og jeg føler det er min oppgave å passe på henne. Også er hun veldig redd for at han skader seg selv eller andre. Vi har allerede masse angst 😭 Jeg er lei meg for at du måtte gå gjennom det der💔

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er yngre enn han og mamma sliter allerede. Hun er redd for han og jeg føler det er min oppgave å passe på henne. Også er hun veldig redd for at han skader seg selv eller andre. Vi har allerede masse angst 😭 Jeg er lei meg for at du måtte gå gjennom det der💔

Jeg får helt vondt av deg. Det er som å lese om meg selv når jeg var yngre. Jeg vet ikke hva jeg kan skrive eller hvordan jeg skal formulere meg, men jeg vil så gjerne at du skal vite, forstå og ikke minst føle at du har et valg. 

Og selvom du føler det slik så er det ikke din jobb å passe på moren din. Du kan ikke stå i dette alene, det er fint at du vil hjelpe henne, men hun må ta styringen. Det er vanskelig når man er langt nede, vet du om hun får hjelp? Får du hjelp selv? Det finnes gode pårørende grupper mange steder, ellers er fastlegen god å ha. Viktig at du involverer andre ts, det er knalltøft, mange blir utslitt og får problemer selv.

Tenk på deg selv, det gagner ingen at du sliter deg ut, du er ung, du skal ut å oppdage verden. ❤️

Endret av Menchit
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Menchit skrev (2 minutter siden):

Jeg får helt vondt av deg. Det er som å lese om meg selv når jeg var yngre. Jeg vet ikke hva jeg kan skrive eller hvordan jeg skal formulere meg, men jeg vil så gjerne at du skal vite, forstå og ikke minst føle at du har et valg. 

Og selvom du føler det slik så er det ikke din jobb å passe på moren din. Du kan ikke stå i dette alene, det er fint at du vil hjelpe henne, men hun må ta styringen. Det er vanskelig når man er langt nede, vet du om hun får hjelp? Får du hjelp selv? Det finnes gode pårørende grupper mange steder, ellers er fastlegen god å ha. Viktig at du involverer andre ts, det er knalltøft, mange blir utslitt og får problemer selv.

Tenk på deg selv, det gagner ingen at du sliter deg ut, du er ung, du skal ut å oppdage verden. ❤️

Det er veldig snilt av deg å skrive dette ❤️ Hun får ingen hjelp. Hun syns det er veldig flaut å snakke med andre om det. Vi er fra en annen kultur. Og jeg er bekymret for at hun er deprimert snart. Jeg snakker ikke med han lenger men prøver å hjelpe mamma. Hun har slitt med han siden han var liten gutt med adhd 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er han rusmisbruker?

Mangel på empati og ren ondskap, kan ikke skyldes på rus. Rus kan nok forsterke narsissistiske personlighetstrekk, men det er ikke årsaken. De fleste rusbrukere har empati. 

Anonymkode: 52afc...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så trist å lese dette. Leste det for mamma og hun også ble veldig lei seg. Politiet har spurt oss om vi vil ha besøksforbud. Mamma sa nei 

Det finnes støttegrupper til pårørende til rusmisbrukere i de fleste større byer, og det finnes pårørendetelefonsom feks "Ivareta" dere kan ringe for å søke råd i første omgang, jeg vil anbefale å få råd der. 

Erfaringsmessig vet jeg att dette spiser dere opp, og deler dere i en del som ikke orker dette mennesket/er livredd han, og den delen som ser den gutten han engang var og som dere fremdeles er glad i. 

Akkurat nå er han ikke denne gutten, han er en potensiell farlig mann med ett rusproblem som ødelegger for dere alle. 

Til syvende og sist må dere bestemme dere for om hans livsførsel har rett til å ødelegge dere også, eller om dere skal ta ansvar for egen helse og ta vare på dere selv oppi alt. 

Dette er tungt, og vanskelig. Fremfor alt må dere ikke tro att om dere hjelper han mest mulig, så vil alt ordne seg og den gode gutten han engang var, vil våkne og alt ordner seg, det gjør det ekstremt sjelden.

Dette er ikke deres jobb, det er hans. 

Å kutte kontakt, involvere politi, få besøksforbud er en del av det en kaller tøff kjærlighet, det har ingenting med att dere gir han opp, ikke er glad i han, eller ikke bryr dere, men mer en nødvendighet for dere alle akkurat nå. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...