Gå til innhold

Dere med provisjonsbasert lønn - hvordan har dere det økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken jobb har dere, og hvordan strukturer dere økonomien? Man vet jo så og si cirka aldri hva man vil få av lønn. Vurderer en jobb, den er provisjonbasert - men jeg er usikker på om dette blir et riktig valg for meg å ta, da jeg merker at det blir dyrere og dyrere å bo i Norge. Burde vell ha noe mer fast?

Anonymkode: a438e...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri vurdert det. Moren min jobbet en periode som forsikringsagent med 100% provosjonsbasert lønn. Hun kunne gå store deler av måneden og belage seg på en skikkelig drittlønn, før det plutselig løsnet litt og hun endte opp med gode salg på slutten av måneden som gjorde lønna levelig. Det var uforutsigbart og veldig stressende, selv om hun egentlig likte arbeidsoppgavene.

Anonymkode: b53f2...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint å leve med, men det krever at du er strukturert og har orden i økonomien din.

Det blir litt som å drive egen bedrift, da veit du heller ikke hvor mye omsetning du har pr mnd.

Jeg jobber som selger og varierer mye i inntekt etter sesong.

Jeg har en konto som det jeg tjener går inn på, og som jeg aldri rører.

Når det står over 100.000 på denne ved månedslutt går overskytende automatisk til Sparekonto.

Den 10. I mnd overføres det automatisk 25.000 til regningskonto, hvor lån, forsikringer, kommer avg etc blir betalt fra. ( i snitt utgjør mine <driftsutgifter> 23.500 kr/mnd så blir en liten buffer her)

Hver mandag går det automatisk 2.500 kr inn på brukskonto, som dekker mat og mine daglige utgifter.

Med dette oppsettet trenger jeg ikke å bekymre meg om den daglige økonomien, jeg kan klare meg uten inntekt i drøye 2 mnd.

Er det noen ting jeg vil kjøpe eller reise på tur sjekker jeg sparekontoen og syns jeg det er ok med penger der blir det reising/handling, hvis ikke så må jeg vente litt til.

Min provisjonslønn varierer fra ca 25.000 til 150.000, gjennomsnittet pr år de siste 5 åra har vært 957.000.

Anonymkode: 79a66...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...