AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Mannen min er snart ferdig med en grad han igrunn ikke har så lyst til å jobbe med. Han har jobbet hardt og er snart ferdig og vil jo da få avskrevet litt studielån ved gradsomgjøring så er litt av grunnen til at han vil gjøre seg ferdig. Han angrer litt på valg av karriere. Uansett, han tok graden fordi det skal være marked for programmering (sies det) . Men han trives igrunn veldig lite med den måten å jobbe på. Har tidligere jobbet på restaurant. Er det noe "galt" i å velge det etter man har gjort ferdig en grad? Føler familien (særlig min igrunn, ikke hans) vil være litt dømmende. De spør stadig andre i familien som jobber lignende jobber om når de "skal få seg en utdanning" . Burde han prøve å få seg en jobb med graden sin eller heller jobbe en jobb der han trives med? Dog med noe mer uforutsigbare arbeidsforhold (mtp at det er mye praksis som ikke er helt bra i restaurantbransjen) Anonymkode: bfa8b...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen min er snart ferdig med en grad han igrunn ikke har så lyst til å jobbe med. Han har jobbet hardt og er snart ferdig og vil jo da få avskrevet litt studielån ved gradsomgjøring så er litt av grunnen til at han vil gjøre seg ferdig. Han angrer litt på valg av karriere. Uansett, han tok graden fordi det skal være marked for programmering (sies det) . Men han trives igrunn veldig lite med den måten å jobbe på. Har tidligere jobbet på restaurant. Er det noe "galt" i å velge det etter man har gjort ferdig en grad? Føler familien (særlig min igrunn, ikke hans) vil være litt dømmende. De spør stadig andre i familien som jobber lignende jobber om når de "skal få seg en utdanning" . Burde han prøve å få seg en jobb med graden sin eller heller jobbe en jobb der han trives med? Dog med noe mer uforutsigbare arbeidsforhold (mtp at det er mye praksis som ikke er helt bra i restaurantbransjen) Anonymkode: bfa8b...f26 De høres veldig dømmende ut. Hadde jeg vært i hans situasjonen, og fikk nedlatende kommentarer så hadde jeg ledd høyt av de, for så å mistet respekten for de Anonymkode: 6d3f7...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Ingenting feil å jobbe i restaurant. men! Arbeidstidene er selvsagt ikke spesielt familievennlige da. Mye kveld, helg, helligdager. Lønna er jo heller ikke den beste, hvertfall ikke i forhold til IT-bransjen. Det finnes andre typer jobber enn restaurant og IT-bransjen da, så kanskje heller undersøke litt der før man går all inn for restaurantbransjen? Anonymkode: f3a06...827 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Alle jobber i samfunnet betyr like mye. Det er mange som har utdanning og jobber med noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Ikke noe feil med å jobbe på restaurant, har stor respekt for de som holder ut i det kjøret der i lenger tid! Så om han trives med det tenker jeg at han skal gå med hevet hode, og være stolt av jobben sin! I min verden er det mye bedre å drive med noe du liker, enn å gjøre det som andre mener er riktig... Anonymkode: 8683f...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Fountaine skrev (3 minutter siden): Alle jobber i samfunnet betyr like mye. Det er mange som har utdanning og jobber med noe annet. Parkeringsvakt er like mye verdt som en lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Selvfølgelig ikke Anonymkode: aa0c3...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden DelvisPresley skrev (9 minutter siden): Parkeringsvakt er like mye verdt som en lege? Nei, men renholdere er. Anonymkode: aa0c3...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Om en ser på at samfunnet går glipp av en it person de har kostet utdanning på er det galt. Han er et fritt menneske og kan tjene pengene der han ønsker. Bedre med en motivert i restauranten enn en umotivert foran skjermen tenker jeg. Mange skifter jo jobb og bransje og kanskje får han motivasjon til noe å bruke utdannelsen sin på, kanskje innen restaurant også, hvem vet. Endret 2 timer siden av Flintis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mannen min er snart ferdig med en grad han igrunn ikke har så lyst til å jobbe med. Han har jobbet hardt og er snart ferdig og vil jo da få avskrevet litt studielån ved gradsomgjøring så er litt av grunnen til at han vil gjøre seg ferdig. Han angrer litt på valg av karriere. Uansett, han tok graden fordi det skal være marked for programmering (sies det) . Men han trives igrunn veldig lite med den måten å jobbe på. Har tidligere jobbet på restaurant. Er det noe "galt" i å velge det etter man har gjort ferdig en grad? Føler familien (særlig min igrunn, ikke hans) vil være litt dømmende. De spør stadig andre i familien som jobber lignende jobber om når de "skal få seg en utdanning" . Burde han prøve å få seg en jobb med graden sin eller heller jobbe en jobb der han trives med? Dog med noe mer uforutsigbare arbeidsforhold (mtp at det er mye praksis som ikke er helt bra i restaurantbransjen) Anonymkode: bfa8b...f26 Det jobber da masse mennesker i utelivsbransjen, mange har andre utdannelser. Å lage eller serve mat er da en ærlig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Svaret på dette er helt klart: Tja. Ville nå rådet han til å gi det en sjans. Kanskje han liker å jobbe med det bedre enn hva han tror eller frykter? Det som er kjedelig med restaurant-bransjen (eller andre «bare») bransjer er jo at man blir stuck i et lavtlønnet yrke. Hvilket kan være helt topp det når man er singel, eller har kjæreste, leier leilighet osv. Men litt kjedelig som ordentlig voksen, når man ser foreldrene til barnas kamerater tjener 2-3 ganger mer enn en selv, kjøper seg stort hus, hytte, mye fine ferier osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Han bør vel prøve å jobbe litt med IT først? Det er jo oftest tøffest i starten av ny jobb. Gi det en skikkelig sjanse. Anonymkode: d462b...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden DelvisPresley skrev (15 minutter siden): Parkeringsvakt er like mye verdt som en lege? Hvordan tror du det vil se ut i gatene om det er fritt vilt for hvor man kan parkere? Hvordan skal pasienter komme seg til legen, når idioter kan parkere som de eier veien, og stoppe all trafikk? Hvordan skal legen komme seg på jobb, når veien ikke kan brøytes på grunn av egoister som forhindrer brøyting? Anonymkode: 1b596...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Overhodet ikke, så lenge vedkommende trives i jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jeg ville syntes det var rart å nedlegge tid og innsats på å få en utdannelse og en grad for så å gå rett ut i en ufaglært stilling etter eget ønske. Sløsing med både egne og samfunnets ressurser. Det handler ikke om status eller hvilke jobber som er viktige i samfunnet men om å ha tatt et litt merkelig valg. Hvilket er helt lov, men man må regne med å få litt spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan tror du det vil se ut i gatene om det er fritt vilt for hvor man kan parkere? Hvordan skal pasienter komme seg til legen, når idioter kan parkere som de eier veien, og stoppe all trafikk? Hvordan skal legen komme seg på jobb, når veien ikke kan brøytes på grunn av egoister som forhindrer brøyting? Anonymkode: 1b596...a41 Det står vel ikke akkurat om liv.. De fleste parkerer helt greit og forholder seg til reglene som gjelder. Parkeringsvaktene går rundt og leter etter småfeil, kribler i fingrene etter å skrive bøter når det er gått 1 minutt over tiden. Mesteparten av tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden DelvisPresley skrev (46 minutter siden): Parkeringsvakt er like mye verdt som en lege? Selvfølgelig. Leger hadde ikke hatt muligheten til å jobbe uten parkeringsvakter Anonymkode: 6f537...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Som allerede sagt i tråden: jeg tenker tja… Det er mye man kan drive med innenfor restaurantdrift som er spennende, meningsfyllt og gøy. Har selv lang erfaring fra den bransjen og har hatt mange roller (var forøvrig «bare» servitør frem til jeg var 30). Men ville ikke anbefalt den veien til mine barn. Jeg trivdes, hadde lenge en livsrytme som passet fint i den bransjen: fri på mandager, fullt fres i helger, kvelder og rundt høytider. Selv da jeg fikk barn så funket det ved at jeg tok fagbrev, fikk en litt roligere og stabil jobb innenfor konferanse med lederansvar. Men så er det nå slik at dette er en ustabil bransje. Selv om du både har fagbrev og får en stabil jobb så er du fortsatt ganske utsatt for omstruktureringer, nedleggelser, endringer i arbeidstid og stilling. Både små og store bedrifter må tilpasse seg kundemasse og tidene man er i, og enten du er servitør, ryddegutt, kokk eller daglig leder så må du kunne omstille deg relativt raskt. Er man ung og har få forpliktelser er ikke dette et stort problem, men med en gang man får barn, huslån eller varierende helse så skal det veldig lite til før man blir ganske utsatt. Jeg endte opp med å omskolere meg til lærer på yrkesfag. Det var en relativt hard vei å gå for en som var «opp i åra» og ikke har like lett for å lære nye kunster, men det var helt nødvendig for å kunne være i jobb. Anonymkode: 5a685...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AllahBallah skrev (56 minutter siden): Svaret på dette er helt klart: Tja. Ville nå rådet han til å gi det en sjans. Kanskje han liker å jobbe med det bedre enn hva han tror eller frykter? Det som er kjedelig med restaurant-bransjen (eller andre «bare») bransjer er jo at man blir stuck i et lavtlønnet yrke. Hvilket kan være helt topp det når man er singel, eller har kjæreste, leier leilighet osv. Men litt kjedelig som ordentlig voksen, når man ser foreldrene til barnas kamerater tjener 2-3 ganger mer enn en selv, kjøper seg stort hus, hytte, mye fine ferier osv. Jeg har stort hus, reiser på masse fine ferier og har jobbet i restaurantbransjen i 25 år. Kjenner kun 2 som tjener dobbelt så mye som meg og ingen som tjener trippelt. Er gjeldfri og har voksne barn også så vil jo si at jeg er ordentlig voksen. Anonymkode: d31b6...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 30 minutter siden #20 Del Skrevet 30 minutter siden Restaurantjobb sliter på både skuldre, rygg og knær, og det er mye sene kvelder, dårlig miljø og noen utvikler rusproblemer. Skjønner godt at familien er skeptisk, de vil jo bare hans beste? At noen «stortrives» med en jobb når de er 25 betyr ikke at de stortrives i samme jobben når de er 45. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå