Gå til innhold

Blandet familie: to ulike konfirmasjoner på samme dag, hvilken skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to søsken, hvor de to ikke er søsken. Jeg har ikke lyst til å gå i detaljer. Ikke noe vondt i mellom de, men den eldre av meg er helsøsken, mens den yngre er noe annet. Begge disse har fått barn samme år, og bor nå i samme bydel.
Eldre søsken har aldri involvert meg i deres barn. Jeg har ønsket meg bilder til jul/bursdag, og aldri fått det. Ikke en tegning eller noe. Jeg har prøvd å spørre, og får en sjelden gang noe på Messenger, men jeg blir ikke inkludert. Jeg ble heller ikke invitert i dåpen. 

Yngre søsken er det helt motsatt med. Masse bilder, tegninger, ting de har perlet (flere barn), videohilsen til bursdagen, videoer fra 17.mai og de går i tog. For enkelte hadde det nok vært litt mye, men jeg setter så utrolig pris på det. Jeg flyttet bort for å komme unna blant annet mobbing, men ønsker jo å følge opp tantebarn. Der ble jeg invitert i dåp, og spurt om å være fadder. Jeg prøver virkelig med begge søsken, men føler jeg maser på eldre søsken om noe som er dødfødt. Vår mor er veldig på at jeg skal ha mer kontakt med eldre søsken sine barn, men det må jo gå begge veier. Yngre søsken er jeg veldig tett med, og er min aller nærmeste, og står som pårørende på meg og alt i helsevesenet. 
Nå er jeg litt redd for at det går mot konfirmasjon av begge disse på samme dag. Det er da helt ulike familier, så de feirer jo ikke sammen. Min mor mener jeg må velge «blod» uansett, og jeg er redd for både å ødelegge helt forholdet jeg har til eldre søsken med å velge bort det barnet, men også ødelegge forholdet til yngre søsken av å velge bort det. Barnet til yngre søsken har jeg også et forhold til, mens eldre søsken sitt «stadig» må forklares på telefonen hvem jeg er om det er noe (typisk jeg snakker med min mor når barnebarna er der).

Jeg er utrolig glad i alle tantebarna mine, og skulle gjerne vært mer involvert i eldre søsken sine. Jeg skjønner det ikke er så lett når jeg har flyttet til andre siden av landet. Jeg og eldre søsken er bare ulike på en del punkter. Vi har grei dialog når vi først snakker, og ikke noe vondt blod der heller, men vi har ikke vokst opp sammen, så vi har ikke søskenforholdet. Vi snakker kun rundt høytider angående julegaver, og sender bursdagshilsen, og eventuelt om det er noe alvorlig som skjer i familien. Jeg vet at når eldre søsken ringer så er det alvorlig, og jeg slipper det jeg har i hendene for da er det normalt sykdom eller dødsfall. 

Jeg kan ikke så lett dele meg, da jeg ikke kan kjøre bil (funksjonshemmet), men kan kanskje ta taxi i mellom, men vet ikke helt hva som er best. Blir mye på meg å reise flere helger også. Dette er litt frem i tid, og jeg håper det blir ulike dager, men tenker en del på det. Hva hadde dere gjort? 

Takker for tanker og innspill.

Anonymkode: 79f1a...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldre søsken har fått deg til å velge side. Stå idet og dra dit du trives og gi f. i hva eldste mener.

Anonymkode: ee99a...b17

• Liker 20
  • Hjerte 4
Skrevet

Dra i konfirmasjonen til den du var i dåpen til. Da spiller andre ting ikke inn i det hele tatt.

Anonymkode: a1544...516

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Den det kommer minst gjester i. 

Anonymkode: e7c28...5cd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har to søsken, hvor de to ikke er søsken. Jeg har ikke lyst til å gå i detaljer. Ikke noe vondt i mellom de, men den eldre av meg er helsøsken, mens den yngre er noe annet. Begge disse har fått barn samme år, og bor nå i samme bydel.
Eldre søsken har aldri involvert meg i deres barn. Jeg har ønsket meg bilder til jul/bursdag, og aldri fått det. Ikke en tegning eller noe. Jeg har prøvd å spørre, og får en sjelden gang noe på Messenger, men jeg blir ikke inkludert. Jeg ble heller ikke invitert i dåpen. 

Yngre søsken er det helt motsatt med. Masse bilder, tegninger, ting de har perlet (flere barn), videohilsen til bursdagen, videoer fra 17.mai og de går i tog. For enkelte hadde det nok vært litt mye, men jeg setter så utrolig pris på det. Jeg flyttet bort for å komme unna blant annet mobbing, men ønsker jo å følge opp tantebarn. Der ble jeg invitert i dåp, og spurt om å være fadder. Jeg prøver virkelig med begge søsken, men føler jeg maser på eldre søsken om noe som er dødfødt. Vår mor er veldig på at jeg skal ha mer kontakt med eldre søsken sine barn, men det må jo gå begge veier. Yngre søsken er jeg veldig tett med, og er min aller nærmeste, og står som pårørende på meg og alt i helsevesenet. 
Nå er jeg litt redd for at det går mot konfirmasjon av begge disse på samme dag. Det er da helt ulike familier, så de feirer jo ikke sammen. Min mor mener jeg må velge «blod» uansett, og jeg er redd for både å ødelegge helt forholdet jeg har til eldre søsken med å velge bort det barnet, men også ødelegge forholdet til yngre søsken av å velge bort det. Barnet til yngre søsken har jeg også et forhold til, mens eldre søsken sitt «stadig» må forklares på telefonen hvem jeg er om det er noe (typisk jeg snakker med min mor når barnebarna er der).

Jeg er utrolig glad i alle tantebarna mine, og skulle gjerne vært mer involvert i eldre søsken sine. Jeg skjønner det ikke er så lett når jeg har flyttet til andre siden av landet. Jeg og eldre søsken er bare ulike på en del punkter. Vi har grei dialog når vi først snakker, og ikke noe vondt blod der heller, men vi har ikke vokst opp sammen, så vi har ikke søskenforholdet. Vi snakker kun rundt høytider angående julegaver, og sender bursdagshilsen, og eventuelt om det er noe alvorlig som skjer i familien. Jeg vet at når eldre søsken ringer så er det alvorlig, og jeg slipper det jeg har i hendene for da er det normalt sykdom eller dødsfall. 

Jeg kan ikke så lett dele meg, da jeg ikke kan kjøre bil (funksjonshemmet), men kan kanskje ta taxi i mellom, men vet ikke helt hva som er best. Blir mye på meg å reise flere helger også. Dette er litt frem i tid, og jeg håper det blir ulike dager, men tenker en del på det. Hva hadde dere gjort? 

Svarte du ja? I så fall har du svaret ditt der. ❤️ 

Anonymkode: 6667e...bb3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dra i konfirmasjonen til den du var i dåpen til. Da spiller andre ting ikke inn i det hele tatt.

Jeg var ikke i dåpen, men var invitert. Dåpen var i en høytid, og jeg fikk ikke fri fra jobb. Burde stått mer på kravene der, og angrer på det, men var invitert, og det betydde mye. Har prøvd å ta igjen for det etterpå da. Yngre søsken ba meg gå på jobb, og sa at barnet uansett ikke ville huske det, og var tanken som telte. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Yngre søsken er jeg veldig tett med, og er min aller nærmeste, og står som pårørende på meg og alt i helsevesenet. 

Du velger den som står deg nærmest selvsagt. 

Anonymkode: 9c4dd...675

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt den familien jeg følte meg en del av - ergo ikke "blod" som din mor forsøker seg på, og jeg ville stått godt i det og sagt det om det ble noe styr rundt det fra den eldste av de, at jeg velger de som velger meg og ditt søsken har valgt gang på gang opp gjennom livet.

Endret av Carrot
  • Liker 6
Skrevet

Velg ditt yngste søsken som også jobber for at dere skal ha et godt og nært forhold. 

Anonymkode: 65a9f...72d

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Du går der det er en relasjon, du nedprioriterer ikke de nære for blodslekt som må forklares hvem du er. Gi gave og hilsen og send med din mor.

Ville tatt opp dilemmaet med ste/halvsøsken og "allerede ha takket ja" til dennes barns konfirmasjon i tillegg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var ikke i dåpen, men var invitert. 

Da ville jeg gått etter hvilket av barna kjenner jeg best. Hvem av dem vil føle mest på at jeg ikke er der.

Hva foreldre og besteforeldre føler ville jeg ikke tatt hensyn til i det hele tatt, det er ikke deres dag.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her MÅ du faktisk velge de tantebarna du har et sterkt forhold til og som er dine nære pårørende! Slik er det faktisk bare. Mest sannsynlig vil det kun være mora di som sutrer og helsøsken og ungen vil knapt merke du ikke er der. Og sutrer de vel, de har hatt 15 år! Du må velge de som har hjerte og døra åpen for deg! 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Ville valgt yngste søskens konfirmant, og særlig dersom du er fadder på det barnet. HVIS det er praktisk mulig (og begge konfirmeres samme dag), kunne du kanskje gått til seremoni+middag med yngste og kaffe med eldste søskens konfirmant. Evt hvis eldste søsken har etterpåslaberas dagen etter dratt dit da.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk dere. Fint det med den som har færrest gjester. Det er nok eldre søsken sitt. Jeg ser likevel folk ellers er ganske så enige i at jeg skal gå i den der jeg er nærmest. Det er jo helt klart yngre søsken sitt. For meg er ikke blod tykkere enn vann. Familie er hva en gjør det til, og jeg er helt klart ønsket hos yngre søsken, både i konfirmasjonen og i livet ellers, mens jeg føler meg utenfor hos eldre søsken. Eldre søsken inviterer også alle til jul, utenom meg. Veldig spesielt. Jeg klarer meg helt fint, og legger ikke så mye i det, men jeg er ikke en del. Vanskelig å forklare forholdet, for vi er ikke uvenner heller. 
Det betyr nok mest for yngre søsken at jeg er der, og mest for det barnet at jeg kommer også. Takk igjen. Fint med en så klar gjeng. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet
Kaneel skrev (2 minutter siden):

Her MÅ du faktisk velge de tantebarna du har et sterkt forhold til og som er dine nære pårørende! Slik er det faktisk bare. Mest sannsynlig vil det kun være mora di som sutrer og helsøsken og ungen vil knapt merke du ikke er der. Og sutrer de vel, de har hatt 15 år! Du må velge de som har hjerte og døra åpen for deg! 

Takk for en veldig fin og klar kommentar 💚

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville aldri risikert én god relasjon for å kanskje få et litt nærere forhold til en annen. I verste fall er du akkurat like langt med storesøster, mens «lillesøster» føler seg sviktet og tar mindre kontakt. 

Anonymkode: 0d5ee...442

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Be hun du har best kontakt med om å si ifra med en gang de vet dato. Så når eldste kanskje inviterer deg så takker du nei. Spør de hvorfor så har du allerede sagt ja til en annen konfirmasjon i familien, beklager det.

Det gir mye mer mening å gå i konfirmasjon til barn man har hatt et forhold til. Begge er jo familie selv om det ikke er helsøsken.

Ble du ikke invitert til dåp til eldste søsters barn blir du kanskje ikke invitert i konfirmasjon heller.

Og ikke diskuter dette så mye med din mor :)

Anonymkode: 904b9...ec7

• Liker 4
Skrevet

Uten tvil dea til den du er fadder for og vært involvert i.

Fadder er god nok grunn.

Det er de (eldste) som har valgt ved ikke å inkludere,  og ikke noe du trenger å gjøre.

Anonymkode: e1980...173

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Den som involverer deg. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...